milawis
10-10-2008 om 22:39
Justine Pardoen van Ouders Online was hier op school
Gisteravond was Justine in ons stadje om te vertellen over kinderen online. Hoewel ik dacht genoeg te weten over het onderwerp heb ik toch weer nieuwe dingen gehoord. Ondanks dat er maar ongeveer 25 mensen waren ( maar ja, een plaats met 1200 inwoners)was het een geslaagde avond . Een tip voor andere ouderraden om haar eens uit te nodigen!
Tirza G.
10-10-2008 om 23:09
Een jaar of 1, 2 terug is ze hier geweest. Ik lag al 5 jaar in de clinch met school over het plaatsen van foto's op de schoolsite. Nouououou, dat had prioriteit núl. Totdat Justine even fijntjes wat flink uitvergrote foto's van de schoolsite (ze had ze er zo af kunnen plukken) het scherm op beamerde, je hoorde de ontzetting door de zaal gaan. In no-time was de website beveiligd. Inderdaad: goeie presentatie, veel gehoord en bijgeleerd.
Komende maand komt ze op de school van mijn zoon, maar die avond kan ik niet. Die school gaat ook wat beter om met foto's op hun website
Tirza
Mariteke
12-10-2008 om 13:42
Milawis?
Hoe heb je haar " geboekt" ? Misschien ook wel iets voor onze school.
Groet,
Mariteke
Jantien
16-10-2008 om 23:49
Tirza:
Even uit nieuwgierigheid, over de foto's.
Wat was daarmee? Op onze schoolwebsite worden nl. ook foto's van kinderen geplaatst en ik heb daar mijn bedenkingen over. Maar kan eigenlijk niet goed onderbouwen waarom.
Beetje naief misschien ![]()
Ik weet dat plaatsing zonder toestemming niet mag, maar ik merk daar weinig van.
M Lavell
17-10-2008 om 10:37
Toestemming mag je ook weer intrekken
Jantien:"Op onze schoolwebsite worden nl. ook foto's van kinderen geplaatst en ik heb daar mijn bedenkingen over. Maar kan eigenlijk niet goed onderbouwen waarom."
Je hoeft dat met niet meer te onderbouwen dan dat je het niet wil. In concrete gevallen kan het bittere noodzaak zijn. Stel je een gevluchte ouder met kind voor in combinatie met een omgangsverbod van de andere ouder. Je wil niet dat die andere ouder te weten komt waar kind op school zit.
Stel je ranzige fantasie voor: Je wil niet dat iemand zich zit af te rukken op een leuke foto van jouw kind.
De toekomst: Je wil niet dat jouw kind gestalked wordt door een journalist die uit de foto's ontdekt dat het bij een beroemdheid of crimineel in de klas gezeten heeft. Het heden: Je wil niet dat jouw kind opduikt als illustratie bij een artikel over hangjongeren, kansarme jongeren, moeilijk opvoedbaar, noem maar op.
De kern: foto's van kinderen zijn er voor eigen/huiselijk gebruik. Niet om met de wereld (wereld wijd web) te delen.
Jantien:"Ik weet dat plaatsing zonder toestemming niet mag, maar ik merk daar weinig van."
Hoe bedoel je dat? Worden je eigen kinderen zonder jouw toestemming op de website geplaatst? Waar je niks van zult merken is een hogerhand die ingrijpt. Het gaat om individuele toestemming en dus ook om individueel bezwaar als die toestemmingsregel geschonden wordt. Je moet zelf voor jezelf en je kind opkomen.
Tegelijkertijd: Je hebt gelijk, ook scholen brengen dit respect voor privacy niet automatisch op.
Pelle:"Meestal vind je in de schoolgids of op een formulier wat je moet invullen of nog op een andere plek iets van: Wij plaatsten foto\'s op de website, als u niet wil dat uw kind op de website komt moet u dat even melden. Op zo\'n manier timmeren ze het "dicht". Of het rechtsgeldig is weet ik niet."
Nee, dat is niet rechtsgeldig. De Wet Bescherming Persoonsgegevens vraagt om ondubbelzinnige toestemming. Een toestemmingsverklaring die samenhag aangeeft met het doel, de plaats, de duur, etc.
Overigens: Ook als je dergelijke toestemming hebt verleend kun je die weer intrekken. Je mag je bedenken van de WBP.
Groet,
Miriam Lavell
mama van twee
17-10-2008 om 12:51
Miriam, even een vraag
Miriam, even een vraag uit nieuwsgierigheid. Moeten scholen voor het plaatsen van de klassenfoto's op hun website ook toestemming van de ouders hebben of geldt dit alleen voor individuele (waarmee ik foto's bedoel waar kind alleen op staat) foto's?
D.
M Lavell
17-10-2008 om 12:59
"Moeten scholen voor het plaatsen van de klassenfoto\'s op hun website ook toestemming van de ouders hebben"
Ja. Het gaat om de herkenbaarheid namelijk. Wat wel kan is dat bij het ontbreken van toestemming van een (enkele) leerlingen, de foto geplaatst wordt na het onherkenbaar maken van die leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell
mama van twee
17-10-2008 om 20:38
Bedankt
Bedankt Miriam, weer wat geleerd.
Zal school volgende week eens vragen waarom zij dit niet doen (toestemming vragen). Ze hebben er ook niets over in de schoolgids staan sterker nog ze roepen ouders op om ook fotos op de site te zetten.