Missie
26-11-2010 om 09:31
Juf wil (verder) testen, wij niet, welk recht? - lang
Mijn zoontje is 8 jaar en zit in groep 4 (late leerling). Hij is erg slim (scoort A's en leest nu M6) maar is ook erg druk (meer gedrag wat niet wordt toegestaan: hij duwt en slaat makkelijk, dit mag van ons absoluut niet en dit heb ik zeker niet geleerd).
De juf uit groep 3 dacht dat hij HB was en vroeg ons of ze dit mocht laten testen. Ik kreeg een vragenlijst van 10 pagina's (met vragen als: hoe was de bevalling etc) en juf had ook een vragenlijst ingevuld. Op school is hij toen gestest en bij het bespreken van de test is er niet met 1 woord gerept over HB (sterker nog: ik moest vragen of hij echt wel slim was, dat konden ze niet duidelijk zien: ik vraag me af of ze uberhaupt op HB hebben getest...) maar meer werden wij in een hoek gedrukt dat zijn gedrag op ADHD lijkt. Nu is hij in de kleutergroep (1/2) al eens doorgestuurd naar de schoolarts door juf en toen wij daar kwamen bleek dat de (inval) schoolarts de buurvrouw van mijn ouders te zijn. Zij kent mijn zoontje en vertelde dat juf heeft gevraagd hem te testen op ADHD (was wij niet wisten) en ze vroeg aan ons of dit mocht. Maar ze vertelde er wel bij: ik ken hem en ik weet dat hij het niet heeft. Dus was kleine (motoriek) testjes gedaan, wat vragen en toen zei ze: nee hoor, gewoon druk (maar dat mag blijkbaar niet meer in deze tijd)
Maargoed de test bij groep 3: wij kregen een voorbeeld van de afneemster van de test dat ze hadden dus samen oefeningen gedaan en toen mijn zoontje haar later in school zag, liep hij op haar af (heel enthousiast) en vroeg om haar telefoonnummer (want dan konden ze nog eens afspreken) Hij vond het dus leuk. Dat vond de afneemster dus echt 'niet kunnen gedrag'. Ik begreep er werkelijk niets van (ik vond het wel schattig)
Maargoed, juf wilde verder testen (op dat ADHD) en wij willen dit absoluut niet. Wij willen geen stempel op ons kind maar ook is mijn man hoogsensitief+ hoog IQ (zelfde als zijn broer en zijn zoon, dus het komt in de familie voor. Zoontje lijkt ook heel erg op mijn man) en wij denken dat hier de 'oorzaak' ligt. School wil (na het geven van een foldertje hierover) hier niets van weten. Zij fixeren zich alleen maar op ADHD, dat is het en zij willen testen. Kortom we zitten in een impasse. (bij het 10 minuten gesprek van groep 4 ging het 1 minuut over zijn leerprestaties die nog steeds heel goed zijn en de overige 9 minuten over de noodzaak van de test omdat zijn gedrag niet goed is)
Het wordt heel lang, maar nog even over zijn gedrag. Ik heb echt geen oogkleppen op en ik weet ook wel dat hij geen brave 'harrie' is. Maar alles wat hij doet wordt onder een loep gelegd. Als een ander kind duwt, zeggen ze: niet doen. Als hij duwt, dan krijgt hij gelijk straf. Mijn zoontje wordt ook erg onzeker: ik doe toch alles fout, zegt hij steeds.
En het allerlaatste: ik heb al geinformeerd naar een andere (openbare) school in de buurt maar groep 4 zit vol....
Hebben jullie nog tips? adviezen? iets (want ik heb het gevoel dat ik tegen een berg aan het 'vechten' ben en ik moet nog 4 jaar...)
missie
Jolanda123
26-11-2010 om 09:43
Kort door de bocht
spelletje meespelen met de school, maar dan op eigen initiatief.
dusch: naar de eigen huisarts toe, verhaal uitleggen en vragen naar een doorverwijzing naar een kinderpsycholoog en/of orthopeed of iets dergelijks.
Doel: Zwart op wit zien te krijgen hoe je zoon funcitoneerd.
Met dit testverslag kun jij bepalen wat je de school wel of niet verteld, en wat er wel of niet nodig is in de begeleiding van de school.
Op deze manier laat je zien dat je de school serieus neemt (want je hebt hun zorgen serius genomen, en hem laten onderzoeken) maar heb jij de regie, en zullen ze het moeten doen met de informatie die jij verstrekt.
Tevens kun je dan iedere keer als er iets gebeurt op school waarbij verwezen wordt naar zijn vermeende ADHD dat rustig ontkrachten door naar dat onderzoek te verwijzen wat jij op HUN advies heb laten uitvoeren.
Succes.
joep
26-11-2010 om 11:53
Nee
Ik heb er vorig jaar mee ingestemd en pluk er nu nog de vruchten van. Ook al heeft later de orthopedagoog aangeven niet aan pathologie te denken, zit er toch in zijn dossier een dik verslag met daarin de gegevens die enkel en alleen de visie van zijn toenmalige juf duidelijk aan het licht brengen (autisme in ons geval). Elke nieuwe leerkracht zal hiervan onder de indruk zijn en ik zal elke keer weer bekeken worden als de moeder die het allemaal niet wil zien.
Ik ben het daarom zeer met bovenstaande schrijfster eens en dat lijkt mij een goede procedure. Kinderen lijken vanalles te hebben en als je gaat zoeken zal je het ook vinden. Overleg met je huisarts, of op hb-forum waar je een goed testbureau kan vinden waar ze hem kunnen onderzoeken. Een kind wat geen cognitieve uitdaging krijgt gaat abnormaal doen, het mijne wel tenminste.
Direct aan school aangeven dat je geen toestemming geeft voor deze procedure. Of hetgeen wat zij al gedaan hebben mag, dat weet ik niet, onbeschoft is het wel.
An
26-11-2010 om 13:37
Toestemming
Hoi,
Als ouder moet je schriftelijk toestemming geven voor dit soort testen. De school heeft hierin geen recht zonder jouw toestemming. Ik deel de mening van Jolanda123, als je het lukt(je hebt het geld of je kunt via huisarts) zou ik hem op eigen gelegenheid laten testen. Heb je dat geld niet of lukt de verwijzing niet dan zou je heel alert moeten zijn bij het schoolonderzoek. Wordt het afgenomen door een erkend orthopedagoog of psycholoog? Gaat het om de juiste hulpvragen (dus niet alleen ADHD, maar ook HB bijv.)?
Ook kun je de school en jezelf de vraag stellen wat de meerwaarde is van de test. En of ze al met hun handen in het haar zitten.
Om de school en je kind tegemoet te komen zou je ook een sociaalvaardigheidstraining kunnen overwegen.
Succes!
An
Julie
26-11-2010 om 14:37
Missie (ot)
Ben jij dé Missie?
Hoe gaat het met je? Ben benieuwd! Heb je m'n mailadres nog?
En (ook) als je het niet bent: succes met de perikelen!
Kobalt
26-11-2010 om 17:27
Nooit via school en joep
Ik raad iedereen ten sterkste af om een kind via school te laten testen op psychische stoornissen. Dit is iets wat het schoolleven van je kind in vergaande mate overstijgt en de school heeft niets te maken met medische of psychologische gegevens van je kind, buiten die gegevens die van direct belang zijn voor het leerproces van je kind. Dit belang is vaak al voldoende gediend, met een korte samenvatting (half A4) en een kort lijstje met aanbevelingen.
Wij hebben het in eerste instantie heel naif ook allemaal goedgevonden en ik kreeg zinsnedes uit dat onderzoek, drie jaar later nog naar mijn hoofd gesmeten door een vervelende leerkracht. Niet doen dus.
En Joep, wij hebben destijds toestemming gegeven voor de toevoeging van het testverslag in het dossier van onze zoon. Dat mag namelijk niet zonder jouw toestemming. Dat hadden wij tot onze spijt gedaan, maar nu hebben we het verslag uit het dossier laten verwijderen. Want die toestemming kan je ook weer intrekken.
Moppeke
26-11-2010 om 22:02
Tunnelvisie
School houdt vast aan eigen visie en handelt er ook naar. Is de expertise ook daadwerkelijk aanwezig om zulke diagnoses te kunnen geven?
Wees kritisch met je toestemming. Want als de leerkracht vasthoudt aan haar (tunnel)visie, is er dan nog wel ruimte voor wat anders? En wordt elk ding dan niet ontzettend op een weegschaal gelegd of uitgelegd op een manier die altijd terugvoert op de visie van de leerkracht?
Jij bent het er niet mee eens, volg je intuitie en blijf standvastig. Het is jouw kind, jij hebt de regie en zorg dat je die houdt.
Wanneer jij een andere mening bent toegedaan, en je meer in je kind ziet qua hoogsensitief en IQ, misschien ligt daar dan voor jou zelf een weg open?
Zoek je eigen (externe) weg en de mening van een expert. Een orthopedagoog kan je daar prima bij helpen.
Enne.... ALTIJD je intuitie volgen. Jij weet wat het beste voor je kind is.
En als jij moe wordt van deze juf en haar getest, dan moet dat afgelopen zijn. Simpel zat. Ze schiet een beetje door naar mijn idee.
Succes!
Kobalt
27-11-2010 om 12:38
Joep
Ja, ze hebben gezegd het uit het dossier te verwijderen. Maar ik weet natuurlijk nooit zeker of het echt gebeurd. Mij maakt dat niet uit. Elke verwijzing naar dit verslag is vanaf nu not-done. Dus dat is duidelijk.
Ik zou het gewoon eerlijk uitleggen. Wij hebben gesteld dat wij er spijt van hebben het verslag ook aan school te hebben gegeven. (het verslag was door de sbd gedaan en door school betaalt) Dat wij het naar vinden als iedereen het kan lezen. Wij vertelden dat wij de persoon in kwestie wel vertrouwen (dat was een leugen) maar dat wij haar vervanger in de toekomst nog niet kennen. Als het in het dossier zit, kan de toekomstige ib-er, de toekomstige juf en de toekomstige directeur het ook lezen.
Dat had ik mij in eerste instantie niet gerealiseerd.
Chippie
28-11-2010 om 14:49
Ik zou...
HB en ADHD worden nogal eens met elkaar verward. Er is iets met je zoon aan de hand. Dat zie jij zelf ook. Ik zou dus gaan testen. Niet via school maar aan huisarts voorleggen en onderzoek doen. Misschien komt er HB uit, misschien ADHD, misschien.... het maakt niet uit wat er uit komt. Je hebt dan een oorzaak, je weet wat het wel is en misschien nog wel belangrijker, je weet ook wat het niet is. Wat er ook uit komt, dan heb je iets om aan school voor te leggen.
Schoolwissel zou ik nu nog niet doen. Eerst onderzoek, gesprek met IB'er, afspraken, etc. Volgend jaar heeft hij een andere juf, die hem misschien heel anders ziet...