Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-09-2009 om 21:44

Juf aanspreken of niet

Tangodochter heeft een vriendje dat een beetje een apart jongetje is. Hij vindt haar heel lief en kan eindeloos aan haar plukken, wat ze dan ook eindeloos toe laat. Aan de andere kant kan hij ook opeens heel onaardig tegen haar zijn.
Nu kwam ze vandaag thuis met het verhaal dat vriendje tegen haar k**kind had gezegd, ze was ermee naar de juf gegaan en die had slechts gereageerd met: zeg maar tegen hem wat je zegt ben je zelf. Ik vind dit dus een beetje een matige reactie en zou liever hebben dat de juf even met hen beide had gepraat en het jongetje erop had aangesproken. Ik twijfel nu, zal ik ermee naar de juf gaan of niet.
Tangodochter zit er erg mee, vindt het echt heel gemeen van het jongetje en voelt zich daarnaast niet gesteund door de juf die bovendien altijd haar favoriete juf was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zeker

Ja, zeker naar de juf gaan. Het gaat er in dit geval niet om dat er een nare opmerking wordt gedaan. Ook de juf moet begrijpen dat dergelijke woorden gewoon helemaal niet gezegd mogen worden.

Pippin

Pippin

25-09-2009 om 11:03

Eerst juf vragen

Je gaat er nu van uit dat het verhaal van je dochter helemaal klopt en dat de juf echt weinig hiermee gedaan heeft. Mijn ervaring is, dat een kind hier soms een beetje naast zit. Het is nog moeilijk om de situatie door andermans ogen te beoordelen. Misschien heeft de juf het woord helemaal niet eens gehoord.
En daarbij, sommige juffen corrigeren kinderen liever onder vier ogen dan voor de hele klas. Vooral met kinderen die vaak correctie nodig hebben en in een negatieve spiraal dreigen te raken, is dat veel beter. Ik doe dat thuis eigenlijk ook altijd onder vier ogen. Daardoor krijgt mijn dochter weleens het gevoel dat zij de enige is die kritiek krijgt (dat gevoel komt ongeveer elke zes maanden bovendrijven). Dan moet ik dat even aan haar uitleggen.
Dus ga er niet klakkeloos vanuit dat juf er niets mee doet. Eerst even navragen.

joer

joer

25-09-2009 om 17:03

Niet naar juf

Ik zou voor zo iets niet naar de juf gaan, maar even met dochter praten en zeggen dat de juf haar vast niet goed begrepen heeft en dan zelf aan haar vertellen/uitleggen hoe ze moet reageren/handelen als haar vriendje onaardig tegen haar doet.

Dan kan ze het de volgende keer misschien zelf oplossen.

Tango

Tango

25-09-2009 om 22:10

Heb juf gesproken

Omdat het mij en dochter toch wel hoog zat. Ik heb ook redelijk veel contact met deze juf omdat ik met de klas lees als zij er is.
Juf had inderdaad het woord w.s. niet goed verstaan of was er met de gedachte niet bij, want ze was zeer verbaasd over haar eigen reactie. Ze kon zich wel herinneren dat ze die had gegeven, maar gaf toe dat ze normaal nooit zo gereageerd zou hebben als het om zo'n woord ging. Ze zou het jongetje dan zeker hebben aangesproken. Ze bood direct haar excuses aan en vond het goed dat ik het haar gezegd heb. Ze heeft daarna ook Tangodochter gesproken. Dus die was ook weer opgelucht.

Tango

Tango

01-10-2009 om 22:42

En het verhaal krijgt nog een staartje

Want vandaag belt juf me thuis op. Had de rest van de dag gewerkt en Tangodochter dus niet uit school gehaald. Ik schrok even en dacht: die heeft iets uitgehaald. Bleek vriendje dus vervelende briefjes naar Tangodochter te hebben geschreven met weer datzelfde k**woord en ook nog een briefje met: je moet dood. Tangodochter had een briefje aan de juf gegeven en zij heeft er met haar over gesproken en met het vriendje. Een ander briefje heeft Tangodochter aan de moeder van het vriendje gegeven. Moeder schrok er ook behoorlijk van.
Juf geeft nu aan een kant aan dat Tangodochter assertiever moet zijn naar dit jongetje, maar aan de andere kant geeft ze aan dat het jongetje er dus niet op reageert als je hem aanspreekt. Hem een tik of een duw geven ligt ook niet in Tangodochters aard en heb ik zelf ook liever niet. Ik vind zelf dat ze het wel goed heeft aangepakt door naar de juf te gaan en moeder van het jongetje.
Ik twijfel nog of ik moeder van het jongetje ook zal bellen, ik ken haar redelijk goed. Heb aan een kant wel met het jongetje te doen omdat hij er echt niets aan kan doen lijkt het. W.s. is er iets met hem waardoor hij vanuit het niets zo kan reageren, want er leek geen aanleiding te zijn. Tangodochter gaf ook aan dat hij het excuses aan zou bieden, dat had de juf gezegd, maar hij heeft dat niet gedaan.
Zou het goed zijn om met de moeder en de 2 kinderen samen erover te praten?
Gelukkig pakt Tangodochter het allemaal redelijk gelaten op. Ze voelde zich geloof ik niet echt geraakt door zijn briefjes. Ze was meer bezig met hoe los ik dit op zodat het vriendje erop aangesproken wordt.

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2009 om 13:42

Die jongen

Tango:
"Heb aan een kant wel met het jongetje te doen omdat hij er echt niets aan kan doen lijkt het."
Ja en nee. Dat jongetje is mss zlef ook onmachtig, maar ondertussen is hij wel degene die zich misdraagt. Hij moet dus zijn gedrag veranderen -liefst op een vriendelijke manier daartoe gestimuleerd.

Tango:
"Zou het goed zijn om met de moeder en de 2 kinderen samen erover te praten?"
Ik zou dara niet zo voor zijn. Dan is het net alsof jouw dochter medeoorzaak is, terwijl ik de indruk krijg dat de oorzaak bij die jongen ligt.

kaatje43

kaatje43

07-10-2009 om 09:42

Wat doet de juf eraan?

Ik vind dat de juf wel ee beetje slap reageert hierop? Ik vind dat nogal ernstige bedreigingen. Ook al is het van een kind.

Vraag het gewoon even aan haar

Ik zou t gewoon even rustig aan haar vragen wat ze gezegd heeft en wat ze in principe daar aan doet. Kun jij dat thuis weer aan je kind uitleggen. Waarschijnlijk (hopelijk) heeft ze zoiets gezegd als Dat mag Pietje helemaal niet zeggen/doen. Heel fijn dat je dat even komt melden ik zal hem er straks even op aanspreken/ of /ik zal eens even heel goed opletten en de volgende keer dat hij weer eens iets geks doet/zegt dan zeg je wat je zegt ben je lekker zelf (om haar een handvat te geven hoe ze zich moet verweren) en als ie niet ophoudt kom je gewoon weer even bij mij terug. Grote kans dat het zoiets was en dat alleen het laatste is blijven hangen bij haar. Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.