Heintje
15-06-2009 om 20:55
Jaar extra kleuteren?
Ik heb vandaag een 10 min gesprek voor onze dochter gehad. Zij zit in groep 1 en is net 5 jaar geworden. Zij gaat gewoon naar groep 2, maar de juf gaf aan dat wij er rekening mee moeten houden dat ze na groep 2 nog een extra jaar moet kleuteren. De juf vindt haar namelijk erg jong in haar gedrag.
Het verbaast mij dat de juf dat nu al kan inschatten. In een jaar tijd kan een kind toch nog erg veranderen. Wat vinden jullie van de mening van de juf?
Guinevere
15-06-2009 om 21:09
Andere insteek
Wat is de juf van plan om het komende jaar te gaan doen om te zorgen dat je dochter gewoon naar groep 3 kan?
Dat je dochter "jong" is, OK, maar daar nu al mogelijke conclusies aan verbinden lijkt mij ook nogal snel. Tenzij ze een Plan heeft.
Wat zei ze trouwens? Alleen "jong"? Wat houdt dat in volgens juf?
Heintje
15-06-2009 om 21:23
Jong = dromerig, niet luisteren, etc
Volgens juf luistert onze dochter slecht, is ze langzaam, kan ze nog niet zo goed samenspelen en wil ze alleen maar knutselen en geen andere taakjes uitvoeren. Maar in een jaar tijd kan een kind toch erg veranderen? Enne ik vind haar vooral slim; ze probeert al te lezen en te schrijven en thuis kan ze prima met andere kinderen spelen en ja, soms is ze dromerig. Maar ja, het is toch nog maar een kleuter!
Legoblokje
15-06-2009 om 22:07
Ik zou het positief zien...
Het zoontje van mijn vriendin 'moet' blijven zitten in groep 1. Dat heeft ze 5 weken voor het einde van het schooljaar gehoord (bij de andere 10minutengesprekjes waren er geen grote problemen). Ik zie wel dat hij inderdaad die kenmerken vertoont, die jouw dochter ook vertoont. En ja, dat zijn wel vaardigheden die flink moeten ontwikkelen in groep 2 en optimaal moeten zijn bij overgang naar groep 3.
Jouw juf geeft aan wat ik voor het zoontje van mijn vriendin toewens. Wel een overstap naar groep 2, daar mag hij laten zien of hij zich voldoende ontwikkelt. Als dat niet gebeurt, prima, geen man overboord, dan doet hij groep 2 over. Maar in groep 2 wordt hij wel meer aangesproken op een goede werkhouding, samenspelen, etc. En ik zou het liever een jaar van te voren horen dat er een kans is dat, dan vijf weken van te voren voor een voldongen feit geplaatst te worden.
juf, die je k
Heintje
15-06-2009 om 22:42
Legoblokje
Legoblokje; ik kan het niet positief zien omdat ik bang ben dat de school / juf ook niet meer haar best gaat doen om haar te stimuleren en uit te dagen. Mijn dochter heeft nu al zo'n label terwijl zij groep 2 nog moet doen en zich nog lekker kan ontwikkelen.
M Lavell
15-06-2009 om 23:15
Ouders hebben ook wat te vertellen
Heintje:"Het verbaast mij dat de juf dat nu al kan inschatten. In een jaar tijd kan een kind toch nog erg veranderen. Wat vinden jullie van de mening van de juf?"
Onzin. Maar het heeft geen zin om er over in te zitten. Gun je kind de ruime tijd die er is en laat haar lekker haar gang gaan met alles wat er te ontwikkelen is.
Alle kans trouwens dat ze zich 'jong' (niet luisterend) gedraagt omdat ze zich verveelt.
Legoblokje:"Het zoontje van mijn vriendin 'moet' blijven zitten in groep 1. "
Er moet natuurlijk helemaal niks. Zittenblijven wordt geacht in overeenstemming met de ouders te gebeuren. Zittenblijven in groep 1 slaat nergens op. Groep 1 is facultatief. Het is het schooljaar dat helemaal niet hoeft. De leerlingen zijn niet leerplichtig.
Legoblokje:"En ik zou het liever een jaar van te voren horen dat er een kans is dat, dan vijf weken van te voren voor een voldongen feit geplaatst te worden."
Het lijkt me vooral verstandig om je vriendin erop te wijzen dat ze ook nog wat te vertellen heeft.
Groet,
Miriam Lavell
Primavera
16-06-2009 om 11:33
Pygmalion effect
Heintje,
Je hebt alle reden om je zorgen te maken. Het fenomeen dat als er van een kind verwacht wordt dat het zal blijven zitten het daarom ook gebeurd is wel bekend in het onderwijs en wordt ook wel pygmalion-effect genoemt.
Doordat je dochter nu al 'jong' bevonden is door de juf en zij zich er nu al op richt dat je dochter daarom wel zal blijven zitten is de kans dat dat werkelijk gebeurd ook een stuk groter. Juf zal namelijk je dochter ongewild minder stimuleren, aandachtspunten die iedere leerling kan hebben zullen bij haar worden afgeschoven op de geboortemaand zonder dat er wat aan gedaan wordt en kinderen voelen zelf ook haarfijn aan of er werkelijk iets van ze verwacht wordt of dat ze voor spek en bonen mee mogen doen.
Ook zal ze gemiddeld beter moeten scoren en 'sociaal rijper gedrag' moeten vertonen dan een kind van februari om tegen de negatieve verwachtingen van de juf op te boxen.
Ik heb zelf de ervaring met mijn tweede, waar vanwege zijn taalhandicap in het begin van groep 2 toen de hulp net op gang kwam werd me al verteld dat ik er rekening mee moest houden dat er wel eens 'verlenging' van de kleuterperiode nodig zou kunnen zijn. Waarop ik geantwoord heb dat we eerst maar eens moesten afwachten hoe het kind zich ontwikkelde. Kind deed het hardstikke goed (vooral dankzij één juf die wel in hem geloofde), haalde zijn achterstanden in, liep op veel leervlakken voor in de klas, had een zeer bovengemiddelde IQ-test en toch werd me in mei verteld dat het beter was om 'deze' kinderen wat langer te laten kleuteren zodat ze wat 'sterker' voor groep 3 waren.
Ik viel werkelijk van mijn stoel van verbazing. De geweldige ontwikkeling die mijn kind doorgemaakt had in groep 2 was kennelijk nog niet genoeg voor ze en zou met één pennenstraak ongedaan gemaakt worden door het kind weer met groep 2 te laten beginnen. Ik realizeerde me toen pas dat ze hem nooit een kans hebben willen geven. -niet uit opzet, maar omdat het verwachtingspatroon was dat er wel wat aan zou markeren. Met dat verwachtingspatroon kun je bij bijna elk kind kun je wel een stok vinden om hem te laten zitten. Het afwachten hoe hij zich zou ontwikkelen was een eufenisme voor het afwachten totdat wij als ouders met de zittenblijfpolitiek accoord zouden gaan.
De enige grond voor zittenblijven was 'hun ervaring' dat dat beter voor die kinderen was. Ik heb toen actief naar andere ouders gezocht met 'dit soort' kinderen (kinderen met een handicap) en er was niets wat er op wees dat zittenblijven ook maar enig positief effect had. De problemen waren er altijd nog steeds, maar de houding van ouders en leerkrachten was er over veranderd. Er werd gesproken over een niet beter gedefinieerd 'beter' of 'sterker' vergeleken met het jaar ervoor maar het viel me op dat alle kinderen die bleven zitten jonger bleven dan hun leeftijdsgroep en alle kinderen die overgingen zich juist ontwikkelden naar de rest van de klas toe, terwijl je het jaar ervoor objectief geen verschil kon zien. Het verhaal wat me erg aangreep was dat van een moeder die vertelde dat haar zoontje het aanvankelijk verschrikkelijk vond om niet door te mogen. Hij spelde iedereen op de mouw dat hij wel doormocht. Hij was doodongelukkig, leverde het eerste half jaar een verschrikkelijk strijd toen hij weer in groep 2 zat en was school meer dan beu totdat hij zich eindelijk in zijn lot schikte en min of meer passief gedrag ging vertonen. Desondanks bleef moeder bij het idee dat het zo toch 'beter' was geweest, want nu gingen de dingen toch redelijk goed en haar zoon was veel rustiger..... Dat het kind gewoon happy had kunnen zijn in groep 3 sloeg ze als optie volledig af, dat was vast erger geweest...
Mijn idee is dat kinderen niet rijpen 'voor' groep 3, maar 'door' groep 3. Kinderen in de rommelige kleuterklas beoordelen of het gedrag geschikt is voor groep 3 is hetzelfde als in Ballorig proberen uit te vissen welke kinderen zich goed zullen gedragen in een museum en hen daarop voor te bereiden tenmidden van de joelende kinderschaar met achtergrondmuziek.
Lees voor handicap of 'dit soort' kinderen, 'jong' of kinderen die in de herfst/zomer jarig zijn en de gelijkenis is compleet.
Ik kan je van harte aanbevelen om gelijk in aanvang van groep 2 aan de juf duidelijk te maken dat jullie niet gaan afwachten 'hoe ze zich gaat ontwikkelen', maar dat ze gewoon over zal gaan. Zeg dat jullie niet accord gaan met zittenblijven aan het eind van deze groep als er niet nu alvast een handelsplan komt om dat te voorkomen. Afwachten zal namelijk zeer subjectief en in nadeel van je kind gaan werken vanwege het pygmalion effect, terwijl haar ontwikkeling stimuleren en het aanleren van de truukjes die nou eenmaal door school als 'rijp' worden beschouwd zal zorgen dat ze gewoon met het leeftijdgenootjes door kan en niet op haar geboortemaand gediscrimineerd zal worden.
groetjes Primavera
Heintje
16-06-2009 om 11:36
Miriam
Wij kennen onze dochter als een slim meisje, sociaal, verbaal sterk, interesse voor schrijven en lezen en ja, soms dromerig, langzaam, humeurig. Wij delen de mening van de juf niet. Ik vind "jong" ook zo'n lastig begrip en wij vragen ons soms af of ze niet ongemotiveerd is. En als ze ongemotiveerd is waar komt dat dan door? Daar kon ik het echter niet met de juf over hebben; want zij bleef bij het standpunt van "jong"
Nasha 1st
16-06-2009 om 12:29
Jong
mijn "jonge" tweeling gaat gewoon naar groep 3 dit jaar, niks langer kleuteren....En ook hier was het elk oudergesprek weer, jong....wat is jong? Ik zou het niet doen.....
M Lavell
16-06-2009 om 13:35
Lessen braaf zijn
Primavera, je hebt gelijk. Maar ik zie geen heil in het willen overtuigen van de juf. Die juf denkt wat ze denkt. Daar gaan nog wel wat jaren overheen voordat ze anders wil gaan denken. Ondertussen is het verstanding om er rekening mee te houden dat kind inderdaad onvoldoende gestimuleerd wordt. Doe wat jan doet, zie draadje boven. Neem het zelf ter hand.
Heintje:"En als ze ongemotiveerd is waar komt dat dan door? Daar kon ik het echter niet met de juf over hebben; want zij bleef bij het standpunt van "jong"
Je kunt zo diep gaan als je wil, maar dat maakt het alleen maar ingewikkeld. Juf wil zien dat kind luistert, braaf op een stoeltje kan zitten, een klusje niet willen toch zonder mokken opknapt.
Leer je dochter de juf te paaien. Dat is de meest eenvoudige oplossing. Leg je dochter uit dat juffen nu eenmaal denken dat kinderen dom zijn als ze niet goed luisteren. Ondertussen: zorg dat je kind buiten school voldoende te doen krijgt. Op school kan ze dan lekker spelen en af en toe laten zien hoe vreselijk braaf ze is.
Groet,
Miriam Lavell