Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lynneke

lynneke

30-01-2011 om 10:27

Iq test

Op de school bij mijn zoon hebben ze besloten de WISC nog een keer af te nemen, nadat hij de NIO heeft verknald.

Mijn vraag is nu of je lager op de WISC kan scoren dan je een aantal jaar geleden hebt gedaan. Mij lijkt dit onwaarschijnlijk. Je IQ kan toch niet ineens slechter worden? Of denk ik nu te simpel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lynneke

lynneke

30-01-2011 om 11:11

Nio

Mijn zoon heeft de NIO dusdanig slecht gemaakt dat hij met de nio-score niet in aanmerking komt voor een LWOO indictie. Zoon zit in groep 8. Hij laat op school echter zien dat hij naar een VMBO school kan gaan. Nu hoopt de school dat de score van de WISC hoog genoeg zal zijn voor de LWOO indicatie. Drie jaar geleden heeft zoon de WISC gemaakt en is de score toereikend. Deze uitslag is helaas niet meer geldig.

M.a.w scoort zoon nu lager op de WISC kan het maar zo zijn dat het advies PRO zal zijn, omdat hij de LWOO-indicatie niet afgegeven kan worden en hij niet toelaatbaar is tot het VMBO. Er hangt dus nogal wat af van de uitslag.

theia

theia

30-01-2011 om 13:56

Hoogste test geldig

Op een iq test is het niet mogelijk om boven je eigen kunnen te presteren. Onderpretatie is altijd mogelijk. Het is onzin dat een test naar zoveel jaar niet meer geldig is. Dat is enkel ingesteld door de mensen die eraan verdienen. Stop met testen, daar wordt een kind alleen maar onzeker van en laat zoon gewoon naar heet VMBO gaan, dat is het niveau dat hij op school laat zien toch? Lager kan altijd als het niet lukt. Opklimmen is lastiger.

Een mens heeft geen iq...

Interessant artikel over het gebruik van IQ-testen.
dr. Peter Tellegen, die heeft meegewerkt aan 2 van de 5 meest gangbare IQ-testen:

"Want een mens, zegt Tellegen keer op keer, “hééft geen IQ.” “Ja, een mens heeft een lengte. Ja, hij heeft een schoenmaat. Maar geen IQ.”

Voor het hele verhaal zie:
http://www.testresearch.nl/tstdiagn/nrciq.html#2602

fryskdumke

fryskdumke

30-01-2011 om 16:32

Lynneke en theia

een IQ test is in dit geval wel belangrijk omdat in dit geval de toegang tot LWOO onderwijs er niet is en dat betekent dat het PRO onderwijs wordt.

Lynneke, ik zou wel een WISC test laten doen. Helemaal omdat het voor de schoolkeuze wel belangrijk is. Is er bij jullie een PRO school in de buurt met een zogenoemde schakelklas? Twijfelgevallen worden bij ons naar die klas gestuurd zodat ze, mocht blijken dat ze wel vmbo met lwoo kunnen, alsnog op dat niveau een diploma kunnen halen.

Of buiten school laten testen

Als er al onduidelijkheid is over het niveau van je kind en eerdere testen een tegenstrijdig beeld laten zien, zou ik er voor kiezen om buiten school te laten testen. Dan kun je zelf doen met de test wat je wil, en kun je meer laten testen dat het IQ. Bijvoorbeeld ook de hiaten in de kennis van je kind, z'n kwaliteiten en dergelijke. Nadeel is dat je die test wel zelf moet betalen, maar net zoveel, zo niet meer, zeggingskracht heeft dan een IQ test van school.

Dorry

lynneke

lynneke

30-01-2011 om 20:19

Niets te verliezen

Het klopt dat we niets te verliezen hebben door de WISC te laten afnemen. We hebben dit dus ook gedaan, uitslag is nog onbekend. Met de NIO komt hij niet in aanmerking voor LWOO, nu maakt hij nog een kans.

Het zit mij alleen helemaal niet lekker dat de test straks gaat bepalen of mijn zoon wel of niet LWOO krijgt en naar het VMBO kan, terwijl de juf haar advies VMBO met LWOO is. Net als wat er al eerder is gezegd, opstromen is erg moeilijk. Ik wil graag dat zoon in ieder geval de kans krijgt het te proberen op het VMBO.

Gelukkig hebben we op school een goed gesprek gehad en de school heeft beloofd zich voor 100% in te zetten dat zoon naar het VMBO kan.

Toch nog een vraagje aan, wellicht voor Beemer? Bij jongste zoon is ook de WISC afgenomen toen hij 6 was. Hij heeft echter een ontwikkelingsachterstand van 1 1/2 tot 2 jaar. In hoeverre kan ik de uitslag als betrouwbaar beschouwen??

Als ik alles van te voren had geweten, had ik waarschijnlijk nooit toestemming gegeven voor welke test dan ook. Maar aan de andere kant ben je er ook weer afhankelijk van als je een beschikking voor LWOO of SBO wilt krijgen. Pfff.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.