Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Internettoegang op school zonder filter?

Hoi allemaal,

Op de basisschool van mijn zoon hebben ze een gedeelte van de verdieping ingericht als "computereiland". Daar staan een aantal computers met daarop de schoolsoftware zodat leerlingen daar hun testen en oefeningen kunnen doen, maar de computers hebben ook internettoegang. Voor kinderen vanaf groep 5 is het toegestaan om na school van 15.15 tot 16.00 uur op de computers te gaan. Hierbij is geen volwassen toezicht, afgezien van een verdwaalde juf of meester die langsloopt om bv. naar het toilet of een ander lokaal te gaan.

Nu hoorde ik vanmiddag van mijn zoon dat hij en een vriendje naar www.f*ck.nl waren gegaan (een ouder jongetje had gezegd dat dat een spelletjessite was) en dat ze daar toen "blote dames" hadden gezien. Ik heb net even gekeken maar het is een live-webcamsite en er staan inderdaad blote dames op... Ze hebben de site gauw weggeklikt want de heren weten heel goed dat ze een computerverbod krijgen als ze betrapt worden op dergelijke sites...

Maar nu mijn vraag (die ik uiteraard morgen op school ook ga stellen): ben ik nou zo raar als ik hiervan opkijk? Ik zou denken dat op een basisschool, de internettoegang toch wel zodanig beperkt zou zijn (dmv een proxy of een filter of een weetikveel) dat de leerlingen niet zomaar op zo'n site moeten kunnen komen? Ik ben persoonlijk niet zo bang voor de tere kinderziel van mijn zoon, maar ik vind het toch op z'n minst opmerkelijk...

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of het bij jullie op school anders geregeld is???

Taita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-11-2009 om 19:35

Tja

Vele jaren geleden, mijn zoon zat in groep 5 (zit nu in 4VO) werd er met veel bombarie een scholen-netwerk aangelegd op zijn basisschool waar alle scholen van hetzelfde bestuur op zaten. Ofzoiets. Helemaal geweldig en duur en fantastisch en beveiligd en en en. Netwijs ofzoiets zat er op. Neeeeeee, poesjes.nl werd zelfs geweigerd, school had het echt tóp voor elkaar.
Nog dezelfde middag, de notabelen, journalisten en fotografen waren net weg, omzeilde mijn zoon de beveiliging en kon hij surfen wat hij wilde. Tja. Ik vind eigenlijk de regel: van 15.15 tot 16.00 vrij internetten raarder dan het feit dat ze op f*ck.nl konden komen

Tirza

Taita

Taita

24-11-2009 om 22:04 Topicstarter

Zit wat in...

Hoi Tirza,

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, aan de gemiddelde whizzkid . Maar de whizzkids even buiten beschouwing gelaten (tuurlijk weet ik dat alle beveiligingen e.d. omzeild kunnen worden, alles kan, als je maar genoeg je best doet en de kennis hebt/vergaard), ik zou denken dat het toch niet zo'n vreemde verwachting van mij zou zijn dat er op z'n minst een of ander filter op de internettoegang op een basisschool zit?

Mijn zoon is bv. helemaal geen whizzkid (of misschien ben ik nou wel heel erg naief...) en ik ben er echt van overtuigd dat hij volkomen onschuldig op die site terecht is gekomen. Dat zou niet gebeurd zijn als er een filter op had gezeten maar wel als er toezicht geweest zou zijn. Het gevolg daarvan zou weer zijn dat hij waarschijnlijk onmiddellijk van het computereiland afgegooid zou worden wegens ongeoorloofd gebruik .

Daarnaast ben ik bang dat het voor de school onmogelijk wordt volwassen toezicht te regelen voor vier dagen per week van kwart over drie tot vier. Als ik al kijk hoe moeilijk het is luizenouders, leesouders, biebouders, lootjesverkopers voor de fancy fair en noem maar op te vinden, dan lijkt het me stug dat ze ook nog internettoezichtouders gaan vinden...

Voor mij persoonlijk betekent het dat mijn zoon niet meer op school mag internetten. Als ie dat wil komt ie maar lekker naar huis, dan kan ik tenminste zelf toezicht houden... maar ik ben vast niet de enige ouder die dit niet weet en daarom ga ik er toch maar eens een gesprekje met de directeur aan wagen morgenochtend...

Taita

Tirza G.

Tirza G.

24-11-2009 om 23:36

Maar taita

Hij was toch op aanwijzing van een ouder jongetje naar f*ck.nl gegaan? Misschien had die wel even aangegeven hoe je daar moest komen, zou zomaar kunnen. Ik vind het inderdaad raar dat er geen beveiliging op zit, maar wilde aangeven dat dat ook niet zaligmakend is.
Wat ik niet goed begrijp is wat ze van 1515 tot 1600 nog op school dóen. Hop hop, naar huis denk ik dan.

Tirza

koentje

koentje

24-11-2009 om 23:53

je kunt als school de visie aanhangen dat je kinderen wil leren omgaan met bepaalde verleidingen zoals iets doen waarvan je dondersgoied weet dat het niet mag.
\Of je vindt dat je kinderen overal tegen moet beschermen.
Tja. Bij ons op school doen ze het laatste . Ik vind het niet zo gek.

Taita

Taita

25-11-2009 om 21:20 Topicstarter

Reaktie van de directeur...

Hoi allemaal,

Ik heb vanmorgen de directeur gebeld en mijn verbazing uitgesproken over het feit dat de heren zomaar op die site konden komen... hij gaf toe dat er geen filter of proxy of wat voor beveiliging dan ook is en gaf daarvoor als reden dat "dat niet zou kunnen omdat het een netwerk is". Als ik ooit grote kul heb gehoord .

Er is inderdaad geen toezicht, behalve in de vorm van de leerkrachten die toevallig langslopen, maar er zijn wel duidelijke afspraken met de kinderen over wat wel en niet mag. En volgens hem moest dat wel afdoende zijn. Ik ben het niet met hem eens, maar goed...

Hij zou het wel opnemen met z'n ict-team.

Ik twijfel... voor mij persoonlijk is de kous af, zoonlief mag niet meer internetten op school, ik hou zelf thuis wel toezicht. Maar ergens zit het me toch niet lekker. Ik heb er niet heel erg veel verstand van maar je kunt me niet wijsmaken dat het heel erg ingewikkeld of heel erg duur is om dat schoolnetwerk van een zodanige beveiliging te voorzien dat dit soort dingen niet meer kunnen voorkomen. Nogmaals, daarmee voorkom je natuurlijk allerlei hack-praktijken niet, maar je beschermt er wel de naievelingen als mijn zoon mee. Misschien moet ik eens een van de ouderraadleden aan spreken of zo...

Dat de school internettoegang toestaat heeft te maken met de wijk waarin de school staat. In een hele grote stad, in een wijk waar ook heel veel gezinnen wonen die thuis gewoon geen computer en geen internet hebben (ja, echt). En die kinderen krijgen zo toch de gelegenheid om bv. onderzoek voor hun spreekbeurt of zo te doen.

Hmmm... ik ga er nog eens een nachtje over slapen

Taita

amk

amk

25-11-2009 om 22:23

Idd onzin

want wij hebben een heeeeel groot bedrijfsnetwerk dat over de hele wereld draait maar ik kan zeker niet overal komen.
Er zijn wat standaard instellingen, maar er zijn ook handmatige (user defined) blokkades.

Dus dat het niet mogelijk is omdat het een netwerk is is kul. Maar misschien willen ze dit niet omdat dan alle pc's geblokeerd zijn en ze zelf niet overal bij kunnen. Even heel fout gedacht.

onzinnig

onzinnig

26-11-2009 om 08:30

Netwerk

Mijn man werkt in een ziekenhuis en ook daar een filter. Zelfs zo goed dat hij niet eens literatuur over geslachtsziekten op kon zoeken.. je kan alles overdrijven.

Truusje

Truusje

28-11-2009 om 16:52

Hier (bewust, geen filter, minimaal toezicht)

Onze school vind kinderen verantwoordelijkheid geven erg belangrijk. Meestal ben ik daar erg mee eens maar soms moet je de teugels gewoon even strakker aantrekken en/of veiligheidsmaatregelen treffen.
In het computerlokaal is geen toezicht. Hier mogen kinderen uit de middenbouw (6,5 t/m 9 jaar) computertaken uitvoeren. Ze kunnen ook internet op. Vanuit het klaslokaal kan er wel worden gekeken welke sites kinderen bezoeken (maar... de juf heeft natuurlijk wel iets beters te doen). Op het internet zit geen filter. Ik snap dat een filter niet alles weghaald maar ik merk het verschil thuis. Voor een reis naar Thailand zoek ik veel met die zoekterm. Op de computer van de kidneren heb ik nog nooit iets geks gezien, maar sinds onze Thailandreisplannen wordt ik soms geconfronteerd met schokkende beelden. Een blote vrouw, okay, maar het gaat veel veel verder.
School wil dat kinderen leren dat ze met internet soms op websites komen die ze niet prettig vinden en dat ze die dan moeten wegklikken. Maar twee seconden die bepaalde foto lijkt me al erg vervelend (misschien wel het meest voor mezelf omdat ik het moet uitleggen). Zoonlief weet hoe baby's worden gemaakt maar een close up daarvan of van bepaalde lichaamsdelen vind ik nog niet nodig. Maar hoe ga ik hier nu mee om? Ik weet niet precies hoe het zit, ik snap wel wat de school wil overbrengen maar enige vorm van filtering lijkt mij zeer gewenst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.