Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Informatie vanuit school naar tso

Ik wil graag even iets aan jullie voorleggen, want ik kom er zo niet uit.
Binnen onze MR is al een tijdje een discussie gaande over de TSO. De TSO is in principe een zelfstandige organisatie, met een eigen bestuur en een eigen financieel circuit en zo. Maar er zijn nauwe banden met school: TSO is ontstaan vanuit de school, het hoofd TSO is tevens concierge aan de school en de vrijwilligers zijn allemaal ouders van kinderen op school.
De leidsters binnen de TSO lopen tegen het "moeilijke gedrag" van enkele van haar cliënten (leerlingen van de school dus) aan en wil graag dat school daarom "informatie" over deze leerlingen verstrekt. Het idee is om op het aanmeldingsformulier voor de TSO een vakje te maken waarin ouders aankruisen toestemming te verlenen voor het opvragen van informatie over hun kind bij school. Aan ouders die dit weigeren te tekenen, wordt geadviseerd hun kind ergens anders onder te brengen in de middagpauze.
Volgens mij is het zo dat (a) school nevernooit informatie aan anderen mag verstrekken, en (b) een TSO geen kinderen mag weigeren omdat ouders geen toestemming verlenen deze informatie te verstrekken. Het lijkt mij juridisch een nogal wankele zaak. Dat er problemen zijn op de TSO is duidelijk, en dat er een oplossing moet komen is nog duidelijker. Ik vind alleen dat die oplossing moet liggen op het terrein van de organisatie van de TSO en niet moet liggen in het opvragen van privacy-gevoelige gegevens bij derden.
De rest van de MR (vooral de personeelsgeleding) zien de bezwaren niet zo. Er zijn problemen op de TSO en als school kan helpen deze op te lossen, dan is dat alleen maar prettig voor iedereen.... Bovendien (zo wees men mij er fijntjes op) heeft de MR helemaal niets te zeggen over de TSO, aangezien deze organisatie niet onder verantwoording van de school valt.
Wat nu? Hoe kan ik hen overtuigen van mijn (vind ik) gelijk? Ik heb echt een beetje het idee alles al uit de kast te hebben gehaald. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Of misschien hebben de anderen gelijk en zie ik beren op de weg?
Graag jullie hulp!
Alvast bedankt, n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

24-06-2010 om 13:51

Gedachten spinsels

Even een paar gedachtenspinsels als eerste reactie

(a) school mag nevernooit informatie aan anderen mag verstrekken

> nevernooit is natuurlijk erg sterk. Als ouders toestemming geven kan ik me voorstellen dat het wel mag. School geeft, na toestemming van ouders, bv ook informatie aan de GGD.

Zo'n algemeen verzoek zou ik als ouder weigeren. Ik geef geen toestemming om naar eigen inzicht alle mogelijke informatie maar op te vragen.

(b) een TSO geen kinderen mag weigeren omdat ouders geen toestemming verlenen

> Wordt de soep zo heet gegeten? Je schrijft dat ouders het 'advies' krijgen om hun kind elders onder te brengen. Een advies mag je als ouder natuurlijk naast je neer leggen.

Ik vind alleen dat die oplossing moet liggen op het terrein van de organisatie van de TSO en niet moet liggen in het opvragen van privacy-gevoelige gegevens bij derden.

> Ben ik met je eens. Als ouder zou ik het ook prettig vinden als er met MIJ gesproken wordt als er problemen zijn, niet met de school.

Bovendien (zo wees men mij er fijntjes op) heeft de MR helemaal niets te zeggen over de TSO, aangezien deze organisatie niet onder verantwoording van de school valt.

> Dan moet je het argument alleen anders insteken. Je hebt misschien niets te zeggen over welke info de TSO vraagt, maar als MR heb denk ik wel zeggenschap over of de school de informatie verstrekt.

vlinder72

vlinder72

24-06-2010 om 14:02

Hier op school

is een min of meer gelijke discussie gaande. Maar onze school geeft juist geen informatie aan de TSO. Nu heeft de TSO aan de ouderraad om tips gevraagd omdat zij er ook tegenlopen dat er soms allerlei verwikkelingen, problemen of gewoon belangrijke zaken zijn rond een kind waar zij niets vanaf weten. Afspraak is dat hier in de nieuwsbrief aandacht aan wordt geschonken, waarbij duidelijk wordt aangegeven dat de TSO graag op de hoogte is van belangrijke zaken zodat wij hierop kunnen inspelen. Het is dan aan de ouder of zij de TSO willen informeren of niet.

Pippin

Pippin

24-06-2010 om 14:02

Privacy

Ik ben het met jouw gevoel eens N@nny. Ik vind dat de school niets met de problemen met de tso te maken heeft en dat de tso zelf ouders moet benaderen om problemen op te lossen. Die ligt nogal vaag, vroeger was het anders, toen was de tso wel de verantwoordelijkheid van de school. De tso van onze school valt onder een grote kinderopvang organisatie. Met een eigen pedagogisch beleid en pedagogische medewerkers. Dat klinkt mooier dan het is, maar in principe moeten ze gedragsproblemen zelf op kunnen lossen, lijkt me. Daar zijn ze namelijk voor opgeleid.
Ik vind het echter wel een zaak van de MR. Ik ga er als ouder namelijk vanuit de MR de school zal stimuleren om de rechten van mijn kinderen te waarborgen en op de vingers zal tikken als de school dit niet doet. Als de school informatie over kinderen aan derden verstrekt, schenden ze deze rechten.
Het siert jou dat je er over nadenkt, in mijn ervaring is op de meeste basisscholen de privacy van de kinderen een ondergeschoven kindje. Bij ons op school wordt bijvoorbeeld vrijelijk overlegd met de ggd over de kinderen. Tenzij je als ouder aangeeft dat je dit niet wilt. En dan doen ze het vervolgens per ongeluk (?) toch. Toen wij hen daarop aanspreken, kregen we vage emails met wat gemompel en elkaar de zwarte-piet-toegeschuif terug.
Dus ik denk dat dit geouwehoer over de ruggen van ouders en kinderen heen er toch wel zal zijn.

Guinevere

Guinevere

24-06-2010 om 14:17

Nee

Natuurlijk mag school deze gegevens niet verstrekken. Wat ik niet begrijp: waarom vraagt "men" van de TSO niet aan de ouders van de problemenkinderen wat de beste aanpak is? Waarom moet dat via de school gespeeld worden? Ik zelf zou het "dolgraag" willen weten als een van mijn kinderen zich problematisch gedraagt op de opvang. Dat stomme, indirect geO.H. ook altijd!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2010 om 14:27

Privacy

Ja, ik vind privacy ook erg belangrijk. Als TSO problemen heeft, dan stappen ze in eerste instantie naar de ouders.
Maar... ik denk ook pragmatisch. TSO-medewerker (op een enkeling na zijn dit gewoon ouders) neemt om 12 uur stokje van de juf over - en om 13 uur staat de juf weer aan het roer. Een soort van 'overdracht' vind ik eigenlijk wel logisch. Juf: "Pietje is erg onrustig vandaag, ik zou hem tijdens de overblijf maar even op zijn eigen plek laten zitten en niet naast Jantje". Wat vinden jullie hier dan van?

Pippin

Pippin

24-06-2010 om 14:36

Ijsvogeltje

Dat zou ik zeker zeer goed vinden, als er zo een overdracht zou zijn. MAAR, dan alleen na goedkeuring van de ouders. En daar ligt volgens mij het probleem. De tso moet naar de ouders stappen. Als die dan vervolgens naar schoolverwijzen, ok.
Bij onze zoon, die nooit naar de tso gaat, want hij vindt die leidsters daar heel erg stom (en ik stiekem ook), staat hier ook een doel over in zijn handelingsplan.
Dat handelingsplan keur je als ouder goed, met een handtekening. En dan vind ik het dus wel mogen.

amk

amk

24-06-2010 om 15:07

Is toch iets anders

een melding over een kind dat nu op dit moment even niet lekker in z'n vel zit, of structureel info geven.

Vandaag niet lekker in het vel zitten valt voor mij in de categorie: heeft net haar knie gestoten en hinkt nog een beetje. Laat haar even rustig zitten.

Maar als alle etiketjes, eigenaardigheden etc worden overgedragen is dat toch heel anders en privacy gevoelig naar mijn idee.

Inge M

Inge M

24-06-2010 om 16:04

Je hebt info en info

Mijn voorkeur zou zijn dat TSO eerst aan de ouders vraagt hoe ze hun kinderen het beste kunnen benaderen. Dus niet vragen: heeft hij wat? Maar: wat werkt bij hem?
Als dat niet werkt (er zijn nou eenmaal ouders waar dat niet zal lukken), dan kun je overgaan op vragen of de school mag helpen. Ook dan zou de nadruk kunnen liggen op: hoe moet ik handelen? in plaats van: waar heeft dit kind last van, wat heeft hij?

rutiel

rutiel

24-06-2010 om 16:36 Topicstarter

Aan ouders zelf vragen

Allereerst, dank voor jullie meedenken. Het helpt zeker te structureren. Gelukkig heb ik nog de hele vakantie om eea te laten bezinken.
Even het punt over het aanspreken van ouders. Dit lijkt (en is natuurlijk) de meest handige aanpak. Maar het is tevens het grote probleem waar TSO tegenaan loopt. Het plan is ontwikkeld, juist omdát zij tegen onwillige ouders aanlopen (met mijn pietje is niks aan de hand...). Daarom willen ze zo graag handvatten via de school. Nogmaals: ik snap het allemaal heel goed, maar ik vind de gekozen oplossing niet de juiste.
n@nny

amk

amk

24-06-2010 om 19:36

Pelle

er zijn TSO's die de kinderen ophalen van school en dus buiten de schoollocatie lunchen. Net als kinderen die thuis lunchen. Het is dus niet zo vreemd dat de tso los staat van de school. Het is juist geen schooltijd naar mijn idee, tenzij er een continu rooster is.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-06-2010 om 20:31

Bij ons

is er intensieve samenwerking tussen school en BSO. De BSO zit buiten de vakanties in school. Onlangs zijn ze officieel als 1e DaltonBSO van start gegaan, een wens van ons locatiehoofd om school en BSO beter op elkaar te laten aansluiten....Er is dus ook behoorlijk wat overleg en overdracht tussen leerkrachten en leiding. Ik vind dat op zich niet verkeerd. Zeker bij "etiket" kinderen is een eenduidige aanpak heel belangrijk....

De aob

"Bovendien (zo wees men mij er fijntjes op) heeft de MR helemaal niets te zeggen over de TSO, aangezien deze organisatie niet onder verantwoording van de school valt."

Op de site van de AOB (algemene onderwijs Bond) staat letterlijk:

Hoe zit het met tussenschoolse opvang?
Het bevoegd gezag moet leerlingen in de gelegenheid stellen om de middagpauze onder toezicht in het schoolgebouw en op het terrein van de school door te brengen (het overblijven). TSO betreft de opvang van kinderen en niet het geven van onderwijs.
WPO, art. 45, lid 1 houdt in dat het Bevoegd gezag de zorg draagt voor een voorziening voor leerlingen om de middagpauze onder toezicht door te brengen, indien ouders hierom verzoeken. Ingeval De voorziening bedoeld in de eerste volzin, tot stand komt, draagt het bevoegd gezag er o.a. zorg voor dat:
a. er een overblijfaanpak tot stand komt;
b. overleg over de overblijfaanpak tot stand komt met degenen die met het toezicht op de leerlingen worden belast, en met de ouders;
c. het overblijven plaats vindt in een veilige en kindvriendelijke ruimte.

Wat is de rol van de MR bij TSO?
De ouders betalen een bijdrage voor het overblijven en moeten dus ook, via de oudergeleding van de MR, instemmen met het bedrag dat het schoolbestuur vraagt.
De oudergeleding van de MR krijgt daarnaast instemmingsrecht over de wijze waarop het schoolbestuur de TSO regelt: WMS artikel 13, sub f geeft het ouders/leerlingdeel instemmingsbevoegdheid over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan TSO.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.