Bezorgde moeder
02-07-2009 om 11:07
In het nieuwe jaar 3 groepsleerkrachten op 1 groep?
Kort geleden is de nieuwe groepsindeling bekend geworden.
Tot mijn schrik is daaruit gekomen dat onze middelste volgend jaar 3 groepsleerkrachten per week heeft.
1 groepsleerkracht werkt op maandag, dinsdag en donderdag.
1 groepsleerkracht werkt op woensdag.
1 groepsleerkracht werkt op vrijdag.
Voor de kinderen betekent dat dus 3 verschillende leerkrachten.
Er is een gesprek geweest tussen bezorgde ouders en school. School geeft aan de zorgen te horen, maar er verandert niets.
Wij maken ons nu erge zorgen om onze middelste. Een kind met een v/P-kloof, wat betekent dat de intelligentie hoog is, maar de verbale communicatie gemiddeld. Bij het kind leidt dat ertoe dat vaak niet of onhandig gecommuniceerd wordt wat weer leidt tot werk onder niveau. 3 leerkrachten lijkt ons dan ook helemaal niet goed voor onze middelste. Middelste klaagt bij 2 leerkrachten al over werk onder niveau, bij 3 is de kans daarop in onze ogen alleen maar groter.
Wie heeft ervaring met zo'n situatie en weet wat de mogelijkheden zijn?
Is bijvoorbeeld de onderwijsinspectie een optie?
Knutselkei
04-07-2009 om 22:19
Hier ook gehad
wij hebben dit ook gehad en nu hebben ze het weer zo op moeten lossen.
ik zag er zelf erg tegenop maar voor de kinderen was het geen probleem, die hadden er meer moeite mee dat ze niet wisten naar welk lokaal/hal ze nu weer moesten , want dat wisselde ook mee, dan dat ze moeite hadden met de leerkrachtwisselingen. Er werd wel goed overlegd onderling,dat scheelt. De lokalen wisselen nu ook niet meer.
Ik zou je bezorgdheid uiten en vragen of je 1 aanspreekpunt hiervoor zou kunnen hebben die dit ook weer overlegd. Evt een schriftje straks als dat nodig mocht zijn.
Over welke groep gaat het?
Bezorgde moeder
05-07-2009 om 09:58
Lilian1
In een lagere groep zou ik er (denk ik) minder moeite mee hebben, maar het gaat om groep 7. De groep waarin de CITO-entree wordt gemaakt. Groep 8 zou ik nog erger gevonden hebben, dat wel.
De bezorgdheid op school is al geuit. Het kwam erop neer dat de directeur de zorgen aan hoorde (ik ben niet de enige ouder die zich zorgen maakt) en vervolgens zei dat het niet anders kon. Formatie, bla, bla, bla. Dat laatste is zijn probleem, maar door de manier waarop het nu georganiseerd is, is het ook mijn probleem geworden.
Ik denk dat het gemiddelde kind geen moeite zal hebben, maar hoe zit het met de kinderen die niet gemiddeld zijn?
Knutselkei
05-07-2009 om 10:18
Bij ons is het
inderdaad in de lagere groepen, groep 2. Al heeft zoon in groep 6 ook 3 leerkrachten gehad. ( dochter helaas toen wel 7 of 8, met een gemiddelede van 2 per week) Door het jaar heen dan. Vervelend voor alle partijen, dat wel.
Ik zou gaan voor een goede overdracht, ik denk dat je de formatie toch niet gewijzigd krijgt en dan is het helaas roeien met de riemen die je hebt.
Als je voor je zoon een goede overdracht krijgt van de ene naar de andere leerkracht zou het nog wel goed kunnen komen denk ik.
Wat ze hier doen bv; A die het meeste komt geeft taal/spelling + rekenen en geschiedenis/muziek/tekenen. B doe de woensdag komt geeft bv gym en aardrijkskunde/topo en C die vrijdags komt geeft Natuur, verkeer en handvaardigheid.
Dit is maar een voorbeeldje maar zo werkt het wel. Dan heb je per vak maar 1 instructiejuf, duidelijk voor iedereen, ook de niet gemiddelden hebben daar houvast aan.
Zou dat bij jullie ook niet zo gaan?
Geerke
05-07-2009 om 10:56
Ik vind dat echt heel slecht
Ik vind dat echt heel slecht, 3 leerkrachten op 1 groep. Ziekte en plotselinge vervanging kunnen zo'n situatie wel eens noodzakelijk maken, maar dit ech zo PLANNEN, ik vind dat dat echt niet kan.
Geerke (blij dat mijn directie 2 echt het max vindt)
Knutselkei
05-07-2009 om 17:38
Geerke
ik snap je reactie wel, bij ons is het ook meestal 1 of 2 leerkrachten maar er is nu net genoeg formatie voor 5 en een halve klas. Zo heb je dan smorgens een groepje van 15 leerlingen en smiddags een groep van 31. Voor een hele klas apart is niet genoeg geld dus dan denk ik dat ze zo voor de beste oplossing kiezen?
Anders krijg je dus steeds een groep van 31 met ondersteuning? Dat lijkt me ook niet alles. Begrijp me goed, ik kies ook het leifste voor 2 juffen voor mijn kids maar het is me niet tegengevallen, gelukkkig, dat jaar.
cqcq
05-07-2009 om 22:57
Juist vooral probleem in de onderbouw
Ik zou dit vooral een probleem vinden in groep 3 en 4 waar de basis van het lezen en het schrijven gelegd worden en waar het heel belangrijk is dat de basis daarvoor goed gelegd wordt. Bij ons hebben ze een dergelijke constructie, waarbij de klas deels gesplitst werd en sommige leerlingen drie leerkrachten hadden in groep 3 een keer uitgeprobeerd en daarna nooit weer. In de bovenbouw zijn meer verschillende vakken en is het veel gemakkelijker om een taakverdeling tussen de verschillende leerkrachten te maken, zodat alles aan bod komt.
Bezorgde moeder
06-07-2009 om 08:49
Cqcq
Hoezo alleen een probleem in groep 3 en 4? Engels is dus niet zo belangrijk? Daarmee beginnen kinderen in groep 7.
Met onderbouw doel ik voornamelijk op kleuters. Ja, ik weet dat daar ook veel geleerd wordt, maar de structuur is daar totaal anders (ben zelf bevoegd leerkracht basisonderwijs).
Feitelijk vind ik het helemaal ongewenst om 3 leerkrachten op 1 groep te zetten, maar als het dan moet, dan liever bij de oudere kleuters.
cqcq
06-07-2009 om 09:34
Precies wat ik bedoel
Natuurlijk is engels belangrijk, maar het is geen vak dat iedere dag op het rooster zat zoals lezen, rekenen of taal. Engels wat hierboven als voorbeeld gegeven werd kun je dus aan 1 van de drie leerkrachten toebedelen.