Peet
12-08-2010 om 07:45
Iemand bekend in utrecht?
Mijn zoon moet vanaf volgende maand elke dag met de trein vanuit Den Haag naar Utrecht, een vreemde stad, een vreemde school. Ik vind dat helemaal niets maar daar zit nu eenmaal zijn gewenste MBO opleiding.
Nu zijn we de meest gunstige route aan het berekenen.
Hij moet elke dag naar Utrecht Centraal en van daar uit lopen naar het 10 oktoberplein om de bus te pakken (of liever nog gelijk door naar de Ravellaan). Ik ben niet bekend in Utrecht, maar is dit een druk stuk, is het bijvoorbeeld goed te fietsen zodat hij een oude fiets op Centraal kan zetten?
En kan iemand vertellen of het ROC leuk is in Utrecht?
dank!
Peet
ijsvogeltje
12-08-2010 om 09:00
Natuurlijk fietsen
In Utrecht wordt veel gefietst, en van station naar de Ravellaan is prima te doen hoor. Ik neem aan dat je zoon zeker een jaar zestien is? Lekker loslaten, hij is er echt zo aan gewend!
Caroro
12-08-2010 om 10:38
Lopen
Ik zou naar de Ravellaan lopen - is denk ik nog geen 10 minuten. Als je bij Utrecht Centraal een fiets wil neerzetten, moet het wel een hele oude zijn. Of je moet 'm in de bewaakte stalling zetten. Het kost hoe dan ook denk ik net zoveel tijd om die fiets te pakken en naar de Ravellaan te fietsen als om er heen te lopen. En als het slecht weer is kun je 1 of 2 haltes (heel weinig iig) met de sneltram van / naar Nieuwegein - Ijsselstein gaan.
Je stukje over lopen naar de bus op het 10 oktoberplein snap ik niet; er is wel een 24 oktoberplein, maar dat is vanuit CS gezien voorbij de Ravellaan.
Tinus_p
12-08-2010 om 11:28
Heu
Peet:
'Hij moet elke dag naar Utrecht Centraal en van daar uit lopen naar het 10 oktoberplein om de bus te pakken (of liever nog gelijk door naar de Ravellaan)."
QUe? Ik snap je niet helemaal, maar volgens mij zijn de alternatieven:
1. Lopen.
2. Fiets (evt in de stalling uitgang sijpestijnkade, iets van 80 euro/jaar) en fietsen.
3. Tram van halte CS naar halte Graad van Roggenweg.
Marie
12-08-2010 om 11:48
Vouwfiets
Hallo
Nog een optie is om een vouwfiets/deelfiets mee te nemen - dat is namelijk gratis.
Dan kan hij van huis naar het station fietsen, op de trein stappen en fiets vouwen/uit elkaar halen en bij aankomst inelkaar zetten en naar school fietsen.
Zo ben ik ooit (heel lang geleden) naar school gegaan.
Succes
~~esther~~
12-08-2010 om 11:51
Gratis fietsenstalling
Op het ogenblik is er ook een gratis fietsenstalling op het Smakkelaarsveld (bij de tramhalte). Of inderdaad lopen (neem uitgang Jaarbeurs) of een klein stukje met de sneltram.
Caroro
12-08-2010 om 12:16
Vouwfiets
Vouwfiets is inderdaad ook wel een optie, maar dan zou ik eerst even afwachten hoe druk het is in de trein op de tijden dat je zoon reist. Ervaring leert dat de treinen in de spits nog wel eens overvol willen zijn namelijk, en dan is ook nog een fiets meenemen niet echt handig.
Peet
12-08-2010 om 16:45
Lopen
Hoi allemaal,
Dank voor jullie reacties. Ik ben dus helemaal niet bekend in Utrecht en de reisplanner geeft aan dat hij vanaf Utrecht centraal 10 minuten moet lopen naar het 24 oktober plein, dan drie minuten met bus 180 en dan nog 4 minuten lopen naar Ravelplein. Als het vanaf CS naar Ravellaan te lopen is dan is het helemaal geen probleem, scheelt juist een hoop gedoe. En ja...hij is net zestien, loslaten dus...
groetjes,
Peet
denkster
12-08-2010 om 21:40
Ehm.... 16 jarige zoekt het ook zelf uit?
Het lijkt me ook een vraag of een 16 jarige niet minstens mee moet denken over hoe hij naar school wil/moet gaan, en zelf ook even moet puzzelen hoe hij er gaat komen? Hij kan bijv. zelf eens in zijn eentje naar Utrecht met het OV, even rondneuzen wat het beste zou zijn? En dan natuurlijk even overleggen met jullie als ouders! Overigens; het is zeer voordelig om de bewaakte fietsenstalling te nemen, mijn man heeft 20 fietsen verloren bij Utrecht CS totdat hij ook doorhad dat een abonnement op de fietsenstalling wel goedkoper zou zijn geweest dan al die oude barrels die gejat waren. ...
Tirza G.
12-08-2010 om 22:03
Nou peet
Inderdaad. Er zijn plenty brugklassers die dit moeten ondernemen. Lossssssssssssslaten. Jij hoeft het niet leuk te vinden.
Tirza
Tinus_p
13-08-2010 om 10:58
Slecht reisplanneradvies
Peet:
"de reisplanner geeft aan dat hij vanaf Utrecht centraal 10 minuten moet lopen naar het 24 oktober plein, dan drie minuten met bus 180 en dan nog 4 minuten lopen naar Ravelplein"
Wat een idioot advies. Typisch reisplanneradvies, dat geen rekening houdt met hoog/laagfrequente verbindingen.
Yta Chalne
13-08-2010 om 15:06
Leuk?
Even over je vraag of het ROC in Utrecht leuk is: het is een mega fabriek. De helft van de Utrechtse (en wijde omgeving) leerlingen van 16-20 zit er zo'n beetje op
Het is zo leuk als je het zelf maakt, en de ene locatie is leuker dan de andere.
Ravellaan te lopen, nou, als je al op dat zoveel oktoberplein bent kun je idd wel helemaal lopen ook, scheelt meteen een hoop geld
Ik schat het in op een kwartier. Maar persoonlijk zou ik eerder gaan fietsen, zoals iedereen in Utrecht (met andere vervoermiddelen sta je overal te wachten), en dan niet per vouwfiets (want die wordt dan wel gejat bij de school...)
ijsvogeltje
13-08-2010 om 15:37
Peet
Peet, laat je zoon anders even op Google Maps kijken. Daarop kan hij de routebeschrijving tevoorschijn toveren en ziet hij dat het 1,6 km is van de stationshal naar Ravellaan 7. In een kwartier flink doorstappen moet dat kunnen. Persoonlijk zou ik voor een fiets kiezen, dan is hij ook flexibeler.
Peet
13-08-2010 om 20:25
Een domper
Dank voor de reacties. Mijn zoon heeft gekeken op Google Maps en besloten dat hij gaat lopen of fietsen vanaf het station, maar toen....
ik keek even wat zo'n jaartje reizen kost en viel bijna van mijn stoel, bijna 2600 euro per jaar! Alleen de reiskosten van Den Haag naar Utrecht.
Zie ik nu iets over het hoofd? Klopt het dat er geen OV-jaarkaart of korting wordt verstrekt aan 16-jarige MBO-ers? Er is wel geld voor dure projecten voor voortijdig schoolverlaters... ik snap er niets meer van.
Een totaal andere discussie natuurlijk maar misschien betekent dit wel dat hij zijn gewenste opleiding helemaal niet kan gaan volgen...
Peet
Sawo
13-08-2010 om 23:13
Volgens mij geen tegemoetkoming
Hoi Peet
Ik weet dat mijn schoonzus een paar jaar geleden erg klaagde hoe duur en oneerlijk het was.
Ik denk niet dat dat veranderd is....
groet
saar
Minet
14-08-2010 om 15:23
Inderdaad, geen tegemoetkoming
Je krijgt nl. kinderbijslag bij een 16 jarige mbo-er.
Pas als ze 18 is en geen kinderbijslag meer krijgt, heeft ze recht op studiefinanciering incl. een OV kaart.
Bastet
14-08-2010 om 17:17
Klopt
Je krijgt gewoon kinderbijslag.Op je 18e krijg je of studeifinanciering,of,als je kind bijvoorbeeld op de vavo zit,een tegemoetkoming.Meer info kun je vinden op www.ib-groep.nl
Bastet
Minet
15-08-2010 om 17:04
Pelle
Thuiswonende zoon op het MBO, 18 jaar nu, krijgt ca. 75 euro per maand van het DUO (IB-groep), en een OV weekkaart.
De kinderbijslag (104 per kind per maand in ons geval) vervalt op dat moment, daar tegenover staat dat je vanaf 18 jaar een eigen ziektekostenverzekering moet afsluiten van ca. 95 euro per maand.
Als ouder van een MBO-er ga je er dus fors op achteruit.
De studieboeken die eerder op de middelbare school gratis waren moeten nu nl. ook gewoon worden betaald, en daarnaast mag je op het mbo vanaf 18 jaar ook jaarlijks een krappe 1000 euro schoolgeld per jaar gaan betalen, naast de normale kosten voor de opleiding.
Dit in tegenstelling tot onze 18 jarige zoon die het laatste jaar van het VWO gaat doen. Voor hem hoeft geen lesgeld per jaar te worden betaald, voor hem zijn de schoolboeken nog gratis, hij krijgt echter geen OV-kaart maar wel 104 euro van het DUO.
Minet
15-08-2010 om 17:18
Pelle
Pelle, dat klopt gewoon. Je moet als ouder alleen wel de boeken betalen itt de middelbare school, en het OV in het geval van Peet. En dat OV loopt nogal in de papieren als ik dat zo lees in dit draadje.
Minet
15-08-2010 om 17:27
Peet, tegemoetkoming ouders
daar heb je wel recht op!
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegouders/tegemoetkoming_ouders.asp
Bastet
15-08-2010 om 19:21
Nou,recht....
Volgens mij hangt dat recht hebben af van je inkomen.
bastet
Tirza G.
15-08-2010 om 20:07
Klopt
Met 18 hoef je geen ov meer te betalen. Maar dan weer wel boeken, collegegeld en een zorgverzekering. Echt geld óp gaan leveren, die kinderen, dat gaat nog jaren duren.
Tirza
dirksmama
16-08-2010 om 13:36
Elke dag?
Gaat je zoon elke dag van de week en elke week naar school?
Anders kan het wel eens voordeliger zijn om gewoon losse retours of 5 retourskaarten aan te schaffen. De eerste jaren dat ik in Utrecht studeerde bestond de OV-jaarkaart nog helemaal niet en wat ik aan studiefinanciering kreeg was minder dan de reiskosten. Maar omdat ik niet elke dag naar Utrecht hoefde was ik voordeliger uit met losse kaartjes (en af en toe de bus, in die jaren werd er nog wel eens gestaakt op het spoor).