Salie
19-02-2010 om 13:15
Hulp buiten school (lezen)
Weet iemand hoe je aan iemand kan komen die je kind kan helpen buiten de school om zeg maar. Ik weet dat er instanties zijn waar je mensen kan inhuren met pgb ofzo, maar kan je die zo als particulier ook inhuren. En weet iemand waar dat dat kan, want ik kan ze niet vinden. Er zijn hier wel wat instanties die rt doen, maar dat is allemaal onder schooltijd. Dat zoek ik dus niet, want dat is er al.
Ik zoek dus iemand die haar tijdelijk kan bijspijkeren op het gebied van spelling, zodat ze daar niet een jaar voor over hoeft te doen.
Gr. Salie
mirreke
19-02-2010 om 13:23
Via marktplaats
kun je kijken. Er zijn altijd wel studenten of zo die tegen betaling bijles willen geven. Of je zet zelf een advertentie op Marktplaats.
an mien
19-02-2010 om 14:49
Vo leerling
wij hebben een meisje uit 5 VWO en dat is heel fijn ze verdienen bij de supermarkt of een krantewijk ofzo niet zo heel veel dus met 7,50 per uur zijn ze al heel blij en het is voor hen ook leuk werk.
We hebben wel een PGB maar dat maakt voor degene die jij inhuurt niets uit voor hen ik geld geld waar jij het van krijgt maakt niets uit.
Groetjes
An mien
Salie
19-02-2010 om 20:09
Mirreke en an mien
Dank voor jullie reacties. Heb wel al even op marktplaats gekeken. (had er zelf niet aan gedacht) Hier in de buurt is er weinig helaas.
W.b.t. iemand van het vo. Daar moet ik nog even naar kijken. Welke wegen ik dan moet gaan zeg maar.
Gr. Salie
Speurneus
20-02-2010 om 08:15
Particuliere rt
Ik heb mijn zoon voor spelling bij laten spijkeren door een particuliere rt'er. Zou geen student nemen want die kunnen tegenwoordig zelf niet meer spellen. Ik had haar naam via een klasgenootje van zoon, die haar weer via een kennis had. Je zou het aan de IB'er op school kunnen vragen. Mogelijk heeft die een adres, anders zou je even moeten googelen op particulier en rt. Er is volgens mij ook een beroepsorganisatie. De onze had wel een wachtlijst van een half jaartje ongeveer. Ze heeft eerst ook testen afgenomen om te kijken hoe groot het probleem was (ruim jaar achterstand) en waar de grootste knelpunten zaten. Zo iemand kost ca 35 euro per uur.
M Lavell
21-02-2010 om 08:31
Beroepsvereniging
Ik zou kiezen voor een RT-er die is aangesloten bij de beroepsvereniging. De leveringsvoorwaarden zijn dan helder en als de RT-er er een potje van maakt, dan kun je klagen.
Zie http://www.lbrt.nl/
Onder de button 'zoekt u een Remedial Teacher' vind je een lijst met adressen.
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
21-02-2010 om 10:05
50 euro per uur
Onze oudste zoon heeft in groep 8 een tijdje particuliere RT gehad. We betaalden 50 euro per uur. Ging hier trouwens via een huiswerkinstituut; daar zijn ook mensen in dienst die bijles en RT kunnen geven. Bijles kostte daar 35 euro per uur, RT dus 50.
Speurneus
21-02-2010 om 11:04
Achterstand
Mijn zoon heeft dacht ik 12 keer een uurtje gehad. HIj moest dan thuis een beetje huiswerk maken, maar dat was zo klaar. Alles kostte 35 euro per uur ook de testen afnemen (PI-dictee en gedeelte uit entreetoets die onze school niet afneemt) en de eindrapportage. Ze schreef na elke keer een verslag hoe het gegaan was en dat kreeg ik dan de week erop. Ze had eerst verwacht 7 lessen maar vroeg na les 6 ofzo of we het wilden verlengen. De facturering deed ze per maand, zodat het niet in eens een heel hoog bedrag was. Ik had na het toetsen ook meteen duidelijkheid waar de knelpunten zaten. Had ik op school ook wel om gevraagd maar dat wist de meester niet want zijn duopartner nam de citotoetsen af. Belangrijk knelpunt was de medeklinker verdubbeling na een korte klinker, dat vond ik wel schokkend hoor begin groep 8. Na 12 lessen had hij nog een maand achterstand, dus dat vond ik te doen.
Weet niet of deze dame bij de beroepsorganisatie is aangesloten, het was dat ik haar viavia had anders had ik het ook via die organisatie gedaan. Het is een wat oudere dame, rond de 60, die uit het onderwijs komt en daar ook werkzaam is geweest als IB'er en RT'er en daarvoor ook de diploma's heeft. Ik zou het echt iedereen aanraden. Sterker nog een familielid van mij is nu ook bij haar ivm rekenproblemen van de dochter. Ze heeft inmiddels wel een erg lange wachtlijst.
Salie
21-02-2010 om 20:32
Dank
voor jullie reacties. Hier heb ik echt iets aan. Had zelf natuurlijk al gekeken, maar bijv. huiswerkbegeleiding is vaak groep 7 en 8. Mijn dochter zit in groep 3.
M. Lavell, dank je voor de link van die site. Bij ons zijn er vijf, dus dat is wel fijn. Hoop alleen wel dat er eentje is die ook in de vakanties doorgaat en het liefst ook na schooltijd.
Op marktplaats heb ik niks gevonden trouwens. Ook een leerling van het vo lijkt me niet zo'n goed idee. Het is bij mijn dochter niet zomaar even bijspijkeren. Ze heeft dcd, dus planning en automatisering is erg moeilijk. Ze leest nu wel M3, dus daar ben ik al heel blij om. Nu de spelling nog. Kunnen ze je daarop in groep 3 laten zitten eigenlijk?
Gr. Salie
Judith
26-02-2010 om 13:28
Salie
Ik begrijp dat je een dochter in groep 3 hebt. Het spellen in groep 3 is nog fonetisch: je schrijft vrijwel precies wat je hoort. Het uitluisteren van woorden (analyse) is daarbij heel belangrijk.
De meeste logopedisten kunnen jouw dochter hier ook mee helpen, omdat het vooral gaat om die luistervaardigheden. Als je dochter moeite met spelling blijft houden in groep 4 (spellingsregels), dan ligt RT meer voor de hand.
Succes!
Judith