.Marietje
10-11-2010 om 16:05
Huiswerk brugklas mavo/havo
Ben benieuwd hoeveel huiswerk jullie brugpiepers hebben?
Hier een zoon in een Mavo/Havo brugklas en gemiddeld 3 repetities per week en daarnaast veel opdracht/verslagen voor allerlei vakken bijv. tekenen, godsdienst, nederlands etc. Hij doet het allemaal braaf maar ben beniewd hoe dit elders is.
ook zo'n moeder
10-11-2010 om 16:56
Veel
Hier ook een brugpieper in een algemene brugklas. Ik vind dat ze veel huiswerk heeft. Ook idd al een boek gelezen voor Nederlands incl. maken van boekfolder. Boek gelezen voor Engels en maken van een verslag (mocht gelukkig in het NL). Ook veel maakwerk en leerwerk en veel so's. Deze week ook 3 proefwerken naast het gewone werk.
Mentor had aan het begin van het schooljaar gezegd dat ze gemiddeld anderhalf uur per dag met huiswerk bezig zullen zijn. Dat klopt wel aardig, maar als je ook nog boeken moet lezen en leren voor proefwerken of als je iets heel moeilijk vind (wiskunde bij onze dochter) dan is het eerder 2 uur en meer.
Maar ook veel werk idd voor vakken als levensbeschouwing, tekenen enzo. Dochter moest vandaag ook een presentatie houden voor natuurkunde met klasgenootje. Daarvoor weer een powerpoint maken.
Ik vind het dus veel en van een behoorlijk hoog niveau al. Gelukkig doet dochter alles ook braaf en haalt ze goede cijfers. Gelukkig maar, want verder heeft ze het erg zwaar op het sociale vlak (zie draadje in puberteit).
Melleke75
10-11-2010 om 22:23
Ook veel.
Ik wilde deze vraag ook al stellen, want ook hier is het veel. Wekelijks SO`s en repetities en dan nog het gewone huiswerk wat ook gewoon heel veel is. met name wiskunde en nederlands zijn flink wat oefeningen waar ze toch al zeker een uur per vak nodig heeft en dan de rest nog....Dan moet er gewoon ook dagelijks geleerd worden want ze wil wel mooie cijfers halen en dat lukt aardig, maar ik merk wel dat ze dat continue geblok best pittig vindt. Ze doet nu TL/Havo, maar weet al zeker dat ze ondanks haar goede cijfers niet naar de havo wil, want dan wordt het nog meer.
Wilma
11-11-2010 om 11:04
Hier ook veel
en ik prijs me gelukkig dat m'n zoon het zonder al te veel mokken doet, maar ik vind 't wel erg veel soms. Hier ook nu zo'n 3 proefwerken of so's in de week. Boeken lezen hoeft ie tot nu toe nog niet, hij heeft een gruwelijke hekel aan lezen, dus hoe ie zich daaruit gaat redden ...
Hoe is 't met huiswerk op VMBO-t eigenlijk ?
Groetjes,
Wilma
Melleke75
11-11-2010 om 14:13
Wilma...
Mijn dochter zit op VMBO-T
. En die heeft dus ook zo veel. Officieel is het TL/HAVO bragklas, maar er is niets Havo aan, de toetsen zijn ook op TL niveau en de normering ook gewoon TL.
Wilma
11-11-2010 om 17:12
Melleke75
Oh, 'k dacht dat ze daar minder kregen (geen idéé hoe ik daar bij kom). Mijn zoon zit ook op Mavo-Havo, maar hier is alles op Havo-niveau.
Groetjes,
Wilma
.Marietje
11-11-2010 om 18:38
Hier ook havo niveau
Hier wordt in de Mavo/Havo brugklas ook op Havo niveau lesgegeven omdat anders de overstap naar 2 Havo te groot is. Ik vraag me ook af of het huiswerk op de Mavo veel minder is. Als ze daar net zo fanatiek zijn met allerlei opdrachten ben je er net zo druk mee.
Mach
11-11-2010 om 21:58
Evenveel huiswerk
Mijn ervaring is ( met een kind in de derde, veel buurkinderen, vriendinnetjes op verschillende nivo's en veel neven en nichten) dat op alle nivo's ongeveer even veel huiswerk gegeven wordt. Qua tijd zijn ze op alle nivo's ongeveer even lang bezig. Natuurlijk kan een VWO-er in de dezelfde tijd meer doen. Maar het kost even veel tijd. Dit is trouwens ook wat de leerkrachten hier op de scholengemeenschap zeggen op de voorlichting.