billie
05-11-2010 om 18:43
Huiswerk?
Zoon, 9. krijgt sinds dit schooljaar behoorlijk meer huiswerk dan voorheen. Voorheen was het maar heel af en toe, de tafels leren bijv. Daar dacht hij zelf redelijk aan, vroeg me dan met hem te oefenen, maar wel vaker op het laatste moment.
Ik merk dat er dit schooljaar langsaam ingeslopen is dat ik me meer en meer verantwoordelijk opstel voor het huiswerk. Ik probeer het met hem in te plannen en probeer hem aan het werk te zetten. Hetgeen vaak rommelig en niet goed verloopt en dan gebeurt het nog vaker dat het op het laatste moment is en dat hij dan acuut mijn hulp vraagt. Toen hij mij laatst verantwoordelijk stelde voor het feit dat hij een toets niet goed geleerd had (jullie hadden nooit tijd om met me te oefenen!) dacht ik oeps, ben wel heel verkeerd bezig en nu ben ik aan het zoeken naar andere wegen.
Maar ben ook heel nieuwgierig, hoe doen jullie dat? Laten jullie het helemaal gaan, wachten jullie af tot er hulp gevraagd wordt, zetten jullie ze aan het werk?
Vader
05-11-2010 om 19:48
Wat ik probeer
Hier (zoon 11, groep 8 en zoon 8, groep 5) nog niet heel veel huiswerk. Laten we zeggen elke week een dictee en elke 2 weken heeft 1 van beide 1 leertoets.
Wat ik probeer: als het huiswerk thuiskomt vraag ik wanneer het af moet zijn. Dan bespreek ik het plan (in principe probeer ik ze te leren dat huiswerk herhaald moet worden, zeker leerwerk), dus bijvoorbeeld: ok, dit moet maandag af. Zullen we dan donderdag en zondag huiswerk maken inplannen (ik houd dan rekening met overige activiteiten waarvan een deel hen nog vaak 'overkomt')?
Vervolgens herinner ik ze op deze dagen aan het huiswerk maken. Wel heel concreet, bijvoorbeeld op zondag: na het ontbijt gaan we een wandeling maken in het bos, en in de middag drinken we thee bij oma. Dan kun jij na het bos je huiswerk doen. Na het bos herhaal ik dat nog: maak jij dan nu je huiswerk?
Of ik 'moet' helpen laat ik door hen zelf bepalen.
Ofwel: in mijn ogen help ik nog heel erg met de planning en help ik ook nog heel erg onthouden dat het moet gebeuren maar laat ik het huiswerk maken zelf doen. (in tegenstelling tot heel in het begin waar ik samen met oudste zoon dictee ging leren....)
Vader
Leen13
05-11-2010 om 20:28
Elke dag na het eten
Elke dag na het eten maken we huiswerk. Ik ruim de tafel af en zet ze aan het werk. Als het nodig is blijf ik erbij anders ga ik vast andere werkjes doen in de open keuken.
Nu zijn ze ouder en dan laat ik ze eerst hun tas inpakken en dan huiswerk maken. Bij dochter blijf ik erbij. Zoon doet het inmiddels zelf. Als hij hulp nodig heeft vraagt hij het wel. Heeft wel inmiddels de hinderlijke gewoonte aangenomen om uit te stellen tot vlak voor hij naar bed gaat, precies gepast de hoeveelheid tijd die hij dan nog denkt nodig te hebben. Niet handig maar krijg het er maar weer eens uit.
Vooral de periode rondom de overgang naar de middelbare school vond ik erg intensief.
billie
07-11-2010 om 21:49
Planner
Planner is er wel, maar zoon gaat dus gewoon niet aan het werk het moment dat ik het voor hem inplan
dus ik dacht weet je wat, laat hem zelf maar ervaren hoe het is geen huiswerk te maken etc. Maar ik begrijp dat jullie dus wel helpen met inplannen etc. Misschien dus toch teveel gevraagd de verantwoordelijkheid bij hem te laten.
Vanmorgen ingepland, hij had een dikke twee uur voor een werkje dat misschien net een kwartier werk was. En hij heeft het nog niet voor één derde af. (en daarna hadden we afspraken dus kon hij niet meer verder) Ik heb gewoon het idee dat hij de kont tegen de krib gooit omdat ik erachter aan zit, en misschien komt er meer uit als hij het zélf wil/gaat doen. (hij kan het prima) Mmmhh, ben er nog niet helemaal uit. (als ik het hem vraag wil hij heel graag dat ik hem eraan herinner etc, maar dan moet hij het dan ook gewoon gaan doen!)
Heb nu bedacht (en medegedeeld!) dat hij morgen een uur de tijd krijgt om het af te krijgen (is echt ontzettend ruim) en dat als het dan niet af is dat het dan jammer is. Eens kijken hoe dat gaat. Meer tijd is er ook niet, komt al later thuis omdat hij naar bso gaat en er moet ook weleens geslapen worden, het moet af voor dinsdag.
(moet er misschien bij zeggen dat het een bijzonder eigenwijs exemplaar is, die zoon van me, maar ben gewoon ook erg benieuwd naar hoe het bij anderen gaat)
billie
09-11-2010 om 10:04
Gaat goed
Heb hem gisteren veel meer structuur geboden en dat werkte echt enorm goed, zal maar even concluderen dat dat blijkbaar even nodig is. En gezorgd dat dochter uit de kamer is, zoon moest werken op de computer en die staat in de woonkamer. Meestal hangt dochter daar dan ook rond maar momenteel maken ze elkaar erg druk- Dit werkte heel goed, maar betekent wel dat partner met dochter bezig is, zoon heeft echt de rust nodig en ik kan het niet erbij hebben dat dochter tig keer komt storen. Kost dus even wat meer inplanning allemaal, maar ik geloof dat dat voorlopig even wijs is. (als het nu zomer was, kon ik haar gewoon buiten laten spelen en dan hadden we even rust, maar helaas)
Dank voor jullie reacties. Ik was een beetje huiverig om de verantwoordelijkheid teveel over te nemen, maar nu met mijn hulp heeft hij veel harder gewerkt, dus misschien gewoon nodig.
andreas
10-11-2010 om 11:59
Ook hulp
zoon uit groep 6 kan ook niet zonder hulp van ons, dan haalt hij gegarandeerd een onvoldoende en dat vind ik ook jammer. Hij weet ook niet hoe hij moet leren, vooral samenvattingen krijgt hij er niet in, gaat dan wat zitten lezen en dat is niet genoeg. Ik doe het tegenwoordig anders. Van alle leerdingen zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde die hij mee naar huis neemt maak ik vragen. Ik trek de samenvatting/stof voor hem dan uit elkaar en dat werkt. Heb ik die vragen op schrift staan, dan kan hij ze wél zelf leren. Kaart op het antwoord en vraag voor vraag afwerken. Dit doet hij wel pas na aansporing van de ouders. Even wat moeite voor mij maar ik vind het niet erg, gaan er zelf ook weer wat belletjes rinkelen in die grijze massa ![]()
Over een tijdje zie ik wel weer, nu doen we het nog maar even zo.