Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
voortgezette moeder

voortgezette moeder

26-01-2011 om 13:19

Hoever ga je in het helpen en stimuleren?

Dochter had vmbo advies, op scholengemeenschap in Mavo/havo brugklas. Zonder al te veel moeite naar 2 havo/vwo brugklas. Echter, nu heeft ze het moeilijk. Eigenlijk alle vakken rond de 6, of er net onder, of er net boven......
Ze weet wat ze wil, ze wil dokter worden, dus...moet straks in elk geval VWO hebben. Grote droom was dus, eerst HAVO, dan VWO. Maar nu lijkt havo in 1 keer toch te veel gevraagd.

Gaan we nu alles op alles zetten, en blokken en bijles etc om die HAVO te halen?? (ik vraag me dan oprecht af of ze, als ze het al haalt, dan ooit de VWO red?) of toch maar naar 3 mavo laten gaan, en dan als het lukt na 4 mavo de havo proberen?
Of nu al laten inzien dat VWO en dus studie geneeskunde onhaalbaar lijkt, en haar een andere richting op laten gaan denken?

Ik weet niet waar ik goed aan doe, en dochter weet het eigenlijk al helemaal niet meer .......

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

26-01-2011 om 14:02

Maar....

als ze nu in 2 HAVO/VWO zit en ze heeft 6-en dan wordt het toch gewoon HAVO en hoeft ze neit terug naar de VMBO?
TEnminste hier niet. Boven de 8 is automatisch VWO tussen 7,5 en 8 is als ze de basisvakken goed staan en tussen de 7 en 8 is bespreken.
Degene met een gemiddelde onder de 7( en wel voldoende) gaan naar de HAVO.
Ze krijgt nu op een iets hoger nivo les toch dan bij alleen HAVO?

Een studie,tja, dat ligt eraan hoe ze zich ontwikkelt. ze zit nu boven haar CITOtoets nivo dus wie weet?

voortgezette moeder

voortgezette moeder

26-01-2011 om 14:34

Beveordingsnorm

bevorderingsnorm is op 15 vakken 98 punten, met ook nog een verdeelsleutel in hoofd en bijvakken ofzo.
ALs je die verdeelsleutel even buiten beschouwing laat zou ze gemiddeld een 6.5 moeten halen. Echter...die geven ze niet, maar ronden alles af. Dus dat betekend de helft 6en, en de helft 7's.
Haal je voor een vak een 5, dan heb je dus al weer een extra 7 nodig op te compenseren, dus met allen 6en haal je t niet.

Wat mij betreft mag dochter aangeven wat ze wil,..tis haar leven, haar toekomst, maar ik kan best wat ervaringen van andere ouders gebruiken,

dc

dc

26-01-2011 om 14:45

Even afwachten

Ik vond de tweede best een overgang. Ik zat in een brugklas ervoor, met ook kinderen die op mavo niveau leerde, en pas in de tweede moest ik leren leren zeg maar.

Ik zou dus kijken of je haar praktische hulp kunt geven bij HOE te leren, dat kan enorm veel tijd schelen. Heeft ze het nodig om dingen op te schrijven, moet ze het horen? Leert ze het beste 's avonds of 's ochtends vroeg? Geef haar ideeen en de tijd om dingen uit te proberen voor je conclusies trekt!

kaatje43

kaatje43

26-01-2011 om 16:25

Ja maar voortgezette moeder

Dat is waarschijnlijk de bevorderingsnorm voor 3 vwo. Als ze geen onvoldoendes heeft gaat ze echt niet naar 3 mavo hoor. Daar zou ik althans weleens een leuke discussie op school over voeren als ik jou was. Staat er niet in de schoolgids wat de bevorderingsnorm voor 3 Havo moet zijn. Mijn jongste zit ook in een HAVO/VWO brugklas. Bij 12 compensatiepunten of meer naar VWO en minder naar HAVO (geen tekorten). Bij twijfel naar een 2 HAVO/VWO.

voortgezette moeder

voortgezette moeder

26-01-2011 om 18:08

Kaatje

Nee, die 98 is echt voor de overgang naar Havo3
Voor VWO is een minimum van 112 punten.
Tussen de 105 en 112 punten bespreekgeval.

Voor havo 95 punten (oh,geloof dat ik net 98 heb geroepen?) en tussen 89 en 95 bespreekgeval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.