Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

14-06-2010 om 09:21

Hoe zit het met "recht"op tussenschool opvang (wettelijk)

Dag allemaal,
Vorige maand kregen we van school de formulier over de gewenste dagen voor de tussenschoolse opvang, inleverdatum uiterlijk 4 juni. Ik vond echt dit weekeinde de ingevulde maar dus niet ingeleverde formulier in de tas van Sinizoon, hij was vergeten om het op school af te geven.
Ik liep dus vanochtend naar de secretaresse, die heel moeilijk begon te doen: tja, vergeten he... Afin, ze maakte heel duidelijke dat ze ten eerste mij niet geloofde (niet prettig maar haar goede recht), maar zei ook dat zoon niet zeker is van een plek op de overblijf.
En dat is meer dan vervelend, omdat ik moeilijk mijn baan kan opgeven om even te komen lunchen met Sinizoon.
Hoe zit het met de "wettelijke" verplichting van school en kunnen ze echt weigeren hem op te nemen in de tussenschoolopvang groepen?
Alvast bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

14-06-2010 om 09:37

Geblaat

Pffft... zou de soep echt zo heet worden gegeten. uitgaande van de situatie hier: Ik kan me niet voorstellen dat nu al alles helemaal rond is voor de TSO voor volgend jaar en dat er voor jouw zoon geen plek zou zijn. Volgens mij wilde de secretaresse je gewoon laten weten dat jij je nederig moet voelen en dat zij de "macht" even heeft. Ik zou me er even niet druk om maken. Ik heb hier nog niet eens de formulieren gehad om op te geven voor de TSO voor volgend jaar.

Puck

Puck

14-06-2010 om 09:45

Kun je hier wat mee

http://www.aob.nl/i.aspx?p=a&m=arbe&a=6322
http://tussenschoolseopvang.web-log.nl/tussenschoolseopvang/2006/09/wettelijk_kader.html
Artikel 45 van de Wet op het primair onderwijs

Wat ik uit deze artikelen begrijp is dat als de ouders om overblijf verzoeken de school dit moet regelen. Ik weet niet of je dat mag interpreteren dat je altijd toegelaten moet worden, maar ik denk dat je de secretaresse hiermee wel om de oren kunt slaan.

Jessica O

Jessica O

14-06-2010 om 12:30

Lijkt mij

dat ze genoeg capaciteit moeten hebben voor alle leerlingen, want, ze mogen allemaal overblijven als ze willen.
Hier heb je gewoon kinderen die 'vast' zijn op een bepaalde dag, maar ook wel een keer incidenteel, als pa/ma toch eens weg is.

Anders eens een mailtje naar 50tien. Die kunnen je het precies vertellen. Dankzij Miriam heb ik daar ook al eens een vraag gesteld over tso ed.

Jessica

Don't worry

Hier wordt de overblijf zelfds ad hoc per dag geregeld. En zelfs dan blijken er nog kinderen te zijn die niet aangemeld/ingepland zijn. Is dan gewoon een kwestie van een bordje erbij plaatsen en kind alnog op de lijst vermelden. Je kunt die kinderen immers moeilijk in hun eentje hun bammetjes in het park laten opeten toch?!

Secretaresse doet gewoon erg moeilijk. Zelf op de BSO maken ze het niet zo bont.... Er is geen wettelijke ratio voor het aantal kinderen per leidster voor de TSO, dus ik zie totaal niet in waarom ze nu al moeten weten welke kinderen er volgend jaar overblijven.

Als ik jou was zou ik op school tussen neus en lippen eens vragen hoe het komt dat het allemaal zo moeilijk moet...

Je kan het beste ff googlen guinevere

Zone van de naaste ontwikkeling = een veel gebruikte term. Hieronder de eerste hit op google (met spelfouten uit het origineel):

Aan de basis van ontwikkelingsgericht onderwijs ligt het begrip ‘zone van de naaste ontwikkeling’. De Russische onderwijspsycholoog Lev Vygotsky (1896-1934) introduceerde dit begrip. Hij onderscheid de zone van de actuele ontwikkeling (wat een kind presteert op een test zonder dat het hulp krijgt) en de zone van de naaste ontwikkeling (wat een kind op een test presteert met hulp). Die zone van de naaste ontwikkeling laat zien waar een kind in zijn ontwikkeling mee bezig is. Dat is het gebied waarop je in het onderwijs kunt inspelen. Je creëert zo nieuwe zones van naaste ontwikkeling. Daarmee zet je een ontwikkelingsproces in gang dat er zonder onderwijs niet zou zijn.
De nadruk bij ontwikkelingsgericht onderwijs ligt op ontwikkelen en niet op het leren. Tussen ontwikkelen en leren is een verschil. Ontwikkeling is veel breder dan leren en speelt zich af over een langere periode. Van leren is sprake als een kind iets concreets leert, bijvoorbeeld veters strikken. Dat een kind geleerd heeft zijn veters te strikken, merk je alleen als het kind geen hulp meer vraagt als het zijn schoenen aantrekt. Dat een kind zich ontwikkelt, merk je in zijn hele gedrag en handelen. Bij een kind dat je zeer regelmatig ziet, valt ontwikkeling niet zo gauw op, maar als je een kind een hele tijd niet hebt gezien, merk je dat het zich anders gedraagt. ‘Wat ben je groot geworden’, zegt de omgeving dan bewonderend, maar eigenlijk bedoelen ze: ‘Wat ben jij een stuk verder in je ontwikkeling’.

Oeps verkeerde geplaatst...

moet naar boven..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.