bugsbunnie
09-10-2008 om 08:54
Hoe pak ik dit aan? [klasgenootje heeft reputatie]
Hallo,
Bij mijn zoontje in de groep(2) zit een jongetje die nogal een reputatie heeft. Slecht luisteren, grote mond, brutaal enz. Om dat jongetje toch het voordeel van de twijfel te geven mocht hij op het feestje van mijn zoontje komen. Ik vond nl dat ik niet op de verhalen van andere moeders mocht oordelen.
Maar tijdens het feestje bleek al dat de verhalen dus geen onzin waren. Moeders dropte haar zoon af bij de voordeur zonder een fatsoenlijk woord te wisselen.
En het was inderdaad, sorry voor mijn woordgebruik, een draak!.
Nu heeft mijn zoontje op school best wel veel contact met hem. En daar maak ik me dus zorgen over. Ik merk aan mijn zoon dat hij de laatste tijd brutaler wordt, en thuis zegt hij ook dat hij het zelfde doet als.......
Vanmorgen in de klas zaten ze ook nog naast elkaar. De juf had de stoeltjes zo neergezet. En dat heb ik dus liever niet.
Kan ik dat met de juf overleggen? Hoe pak ik dit aan? Speelafspraakjes tussen die 2 vermijd ik al.
Groetjes
maggietel
09-10-2008 om 09:01
Op school
valt er weinig aan te doen. Het lijkt mij een kwalijke zaak als de juf rekening gaat houden met de wensen en voorkeuren van ouders bij het plaatsen van de stoeltjes in de kring. Heel vervelend als het kind zo brutaal en overheersend is qua gedrag maar dat zal je zoon nog wel vaker tegen gaan komen in de maatschappij. En wat betreft kopieer gedrag, duidelijk afkappen, zeg gewoon tegen je zoon dat hij .....(pietje) niet is en zich ook niet zo mag gedragen van jou, dat je zulk gedrag niet accepteert. Dat snappen kinderen heel snel, alleen proberen ze de grenzen zo nu en dan te verleggen.
Damajo@
09-10-2008 om 09:06
Misschien zo?
Helemaal nooit naast het jongetje zitten dat lijkt me niet te doen, is het zo dat ze steeds wisselen met de stoeltjes?Dat is hier het geval.Ik denk dat de juf ze wel uit elkaar haalt als het uit de hand loopt.Je kan haar wel vragen of het haar ook opvalt dat je het gedrag van je zoon anders is geworden, misschien kan zij er ook aandacht aan besteden als het nodig is.
Wat bij ons goed hielp was dat wij hier thuis 10 cent moeten betalen als we hele lelijke woorden of zinnen zeggen, dat geldt dus ook voor ons als ouders.We maken er verder weinig woorden aan vuil alleen: "dat woord hoort niet in huis, dus je moet 10 cent betalen."
Van het gespaarde geld kopen we iets lekkers, taartjes ofzo.Alleen: na de eerste munten komt er niets meer bij want de kinders kijken wel uit dat er nog iets in het potje komt.Dus pa en moe moeten dan steevast de taartjes betalen (daar maken we dan ook een spelletje van, doen dan heel dramatisch)
Trouwens:Belangrijk> voordat we starten met de spaarpot wordt er een ljst gemaakt met alles wat NIET gezegd mag worden ( dus die keer nog wel, tot vermaak van de kinderen.)
Damajo
bugsbunnie
09-10-2008 om 09:09
Maggietel
Je hebt ook gelijk.
Alleen had ik gehoopt dat ik misschien een "gouden tip" zou krijgen....
Ik rem mijn zoon ook direct af bij brutaal gedrag. Maar hij is op dit moment zo bezig om mijn grens te zoeken dat ik een extra prikkel voor hem graag wil vermijden.
Zelf is hij nl ook niet de rustigste, mijn zoon is ook niet heilig hoor!
Ach, ik maak we waarschijnlijk te druk en het zal allemaal wel meevallen.
Puck2
09-10-2008 om 09:25
Bugsbunnie
Ach, in de boze buitenwereld zijn zoveel dingen waarvan je liever zou zien dat je kind daarmee niet in aanraking komt. Je kunt ze daar alleen niet overal voor behoeden en kunt je energie dan beter steken in het bijbrengen van je eigen normen en waarden zoals Damajo al aangeeft. En als je zoontje toch met het jongetje wil spelen: lekker bij jou thuis laten doen, dan ben jij erbij om in te grijpen als er dingen gebeuren die jij niet vind kunnen. Misschien steekt vriendje daar ook nog wat nuttigs van op.
Sjillie
09-10-2008 om 13:06
Wat ik hier doe
als 1 van de kinderen zo'n specifiek gedrag van een ander kind over neemt, noem ik mijn kind bij de naam van dat andere kind.
Dochter noem ik dan bijvoorbeeld Mientje. Dochter reageert dan dat ze zo niet heet, ik vertel haar dan dat ze wel zo doet.
kids vinden dat in het begin nog wel grappig, maar als jij het consequent vol houd wordt het steeds minder leuk!!
*bella*
09-10-2008 om 13:18
Niet voor niets
Zelf denk ik dat kinderen hun contacten heel gericht kiezen. Dus ze zullen hun redenen wel hebben om net met dat draakje op te willen trekken.
Ik heb er totaal geen problemen mee, dochtertje van me trekt momenteel ook erg naar het ´stoutste jongetje van de klas`. (wel erg leuk kind trouwens) Juist een goede oefening voor mij in opvoeding, want natuurlijk neemt ze een hoop over. Kan zij ook weer eea uitproberen. De behoefte die erachter zit, wat het ook is, moet er toch uit. Niet linksom dan rechtsom. En dan misschien minder positief (zij het niet voor mij dan misschien voor haar)
En langsamerhand begint ze ook naar een jongen te trekken die niet alleen ondeugend is, maar ook soms wat stiekum. Maar op deze leeftijd zegt dat misschien nog niet zo veel allemaal. Maar ze zal er beslist het hare uit leren, daar twijfel ik niet aan. Maar het vriendinnetje dat zelfs de verjaardag van mijn dochter copmpleet wilde verstieren, (lukte haar niet want ik greep in) daar begint ze steeds meer afstand van te nemen. (en niet op mijn aanmoediging dan, heb het altijd gelaten)
Emmawee
10-10-2008 om 22:06
Eens met bella
Leuk dat je er zo naar kijk Bella, ik herken dat wel. Ze zien iets in een ander kind wat ze aantrekkelijk vinden en als je kind daar geen probleem mee heeft, dan is het dus jouw probleem! Hoe vervelend soms ook.
Enne, echt volledig ot, wat grappig dat je de uitdrukking "niet linksom dan rechtsom" gebruikt. Ik ging meteen naar het tijdstip van je posting kijken, maar dat was nog vóór Wouter Bos over de Icesave-spaargelden
.
Groeten, Maw.