Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort

Het lerarentekort wordt een groot issue. Op de radio voorspelde een leerkracht dat er over enkele jaren 10.000 leerkrachten tekort komen (positieve insteek: dan zullen er dus ongeveer 25 keer zoveel kinderen nog zijn).
Wat denken ouders dat mogelijke oorzaken zijn. Waarom zijn er geen mensen meer te vinden die nog les willen geven aan de kinderen?
En wat zijn mogelijke oplossingen? Is het inderdaad de zak met geld? Is het probleem opgelost als PO hetzelfde wordt betaald als VO (en waarom is er dan nog een probleem op het VO)?

Tsjor


tsjor

tsjor

21-09-2019 om 09:15 Topicstarter

Mijn suggestie

In het onderwijs wordt vooral parttime gewerkt. Mijn suggestie: maak van de kerntaken ook een parttime-systeem, dus alleen de ochtenden. Geef daarnaast de ruimtes van scholen en financiële middelen aan relevante organisaties die iets willen vbieden op het gebied van sport, cultuur en ontwikkeling. Ouders kunnen daarmee en programma samenstellen. De organisaties moeten zelf zorgen voor het opeenvolgende en substantiële karakter, dus niet dat alle ouders moeten gaan rijden om hun kind naar 30 minuten pianoles te brengen, de muziekschool moet dan zelf bedenken wat kinderen nog meer kunnen doen in een middag (solfège, koor, muziekvideo's kijken, dansen).
Voordeel: de leerkrachten kunnen parttime blijven werken, 5 dagen in de week, hebben de verantwoordelijkheid voor de kerntaken van hun klas, maar hoeven zich geen zorgen meer te maken om alles wat de samenleving nog meer wil.
Tweede voordeel: kunstenaars, artiesten, theatermensen, sportmensen, schakers, gepensioneerde wetenschappers, zwembaden, bibliotheken, musea, dierentuinen, duurzame boerderijen, al hun talenten kunnen, worden benut en zij verdienen er ook nog een boterham mee.

Tsjor

tsjor

tsjor

21-09-2019 om 09:22 Topicstarter

Andere insteek

Als po hetzelfde wordt betaald als VO zouden ze zich ook moeten ontwikkelen als specialist en aangenomen worden voor de vrijgekomen uren. Dus 5 uurtjes rekenen, verdeeld over 5 dagen. Of bij een overkoepelende instelling misschien wel 3 keer 5 uur les op 3 verschillende locaties. Zo gaat het namelijk in het VO.
Met ontslag voor de vakantie en dan maar weer afwachten hoe het zit na de vakantie. Lost geen lerarentekort op, maar brengt de discussie wellicht terug tot een relevant niveau: wat is je werk eigenlijk?

Tsjor

tsjor

tsjor

21-09-2019 om 09:24 Topicstarter

Allemaal en heel breed

Zeker, bureaucratie echt minder en daarvoor moeten alle inspecties eens goed kijken wat zij aan het doen zijn en wat zij kapot maken aan arbeidsvreugde.

Tsjor

Slechte reclame

"Waarom zijn er geen mensen meer te vinden die nog les willen geven aan de kinderen?"

Omdat de beroepsgroep al heel lang heel hard roept dat de werkdruk torenhoog is en ze zwaar onderbetaald worden.

Of je het daar nou me eens bent of niet, het is niet echt reclame voor het vak.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2019 om 09:58

skik

Ik ben bang dat dat nog wel eens de reden zou kunnen zijn. Het onderwijs heeft echt wel z'n charmes vergeleken met andere sectoren, het is bijvoorbeeld best goed te combineren met het ouderschap, maar op een of andere manier is het alleen maar negatief in het nieuws.

Misschien is het wel taktiek. Eerst jaag je zoveel mogelijk nieuwkomers weg en vervolgens eis je meer geld omdat er te weinig leraren zijn.

Een beetje het medisch-specialistenscenario...

Dees

Dees

21-09-2019 om 10:08

Skik

Eens met skik! Ik zie het om mij heen ook roepen dat het zo zwaar is maar ondertussen sta je dat op je werkdag om 16:00 in de middag in je achtertuin gr roepen.......

Hangkous

Hangkous

21-09-2019 om 10:23

Dat kan toch Dees

Dat je om 16.00 met je kinderen in de tuin bent en als die op bed liggen ga je van 20.00 tot 22.30 nog 30 toetsen nakijken of lessen voorbereiden voor de volgende dag of die vragenlijst van kind x invullen die je hebt gekregen van de psycholoog die hem onderzoekt.

Angela67

Angela67

21-09-2019 om 10:24

Veranderend puberpubliek?

Ik heb altijd veel bewondering voor docenten die in staat zijn om een klas te managen. Dat is iets wat je echt leuk moet vinden, naast dat je een 'vak' leuk moet vinden en goed moet kunnen uitleggen. Ik stel me voor dat het lesgeven aan kinderen in het algemeen steeds moeilijker is geworden omdat 'gehoorzaamheid' niet zo simpel is als "vroeger" , de vorm waarin je pubers kunt meekrijgen en toch ook kunt "dwingen" moet veel gevarieerder zijn dan vroeger omdat de populatie veel gevarieerder opgevoed is. Ik zou daarom willen pleiten voor kleinere klassen zodat mensen die het leuk vinden om les te geven ook behapbare groepen krijgen en zich beter kunnen concentreren op het managen van die groep zodat ze iets leren. Ik roep dus niet simpelweg kleinere klassen is per definitie beter, nee ik denk dat het het vak lesgeven leuker maakt en dan dus aantrekkelijker.
Gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 10:29

Dees

Ik heb een goed zicht op PO leerkrachten en vertrouw me maar dat ze niet dagelijks om 16.00 in hun tuin zijn. De meesten vertrekken erna of pas na 5 uur. Ze hebben tussendoor amper tijd voor zichzelf, dus ze zijn van ongeveer 8/8.15 continu in actie, het broodje wordt in de klas genuttigd of op het plein als je de beurt hebt om daar te zijn. Er wordt veel van je verwacht, omdat er allerlei rugzakjes in de klas kunnen hangen, die bij je kinderen horen. Ik geloof direct dat het een pittig beroep is, waar een goed salaris tegenover mag staan. Dat het niet gelijk gesteld is met VO leraren, heeft mij verbaasd. De opleiding is van beide HBO. Er zal ongetwijfeld ook WO tussen zitten, maar dat is niet de insteek op vmbo en havo. Dus waarom de ene H minder krijgt dan de andere H... ik snap het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 10:32

Nog een oplossing

niet helemaal door mij bedacht: scheiding van kleuters en de rest. De vroegere kleuterschool weer in het leven roepen en daar een aparte opleiding voor aanbieden, dus ook opnieuw. Deze onderwijzers kunnen van het mbo komen, willen ze hoger, dan kunnen ze doorstromen naar de opleiding voor schoolkinderen van groep 3 t/m 8.

@Emma

@Emma

21-09-2019 om 10:34

Dees

Werken op een school en dan om 16u al thuis zijn is echt niet meer van deze tijd. En terecht. Lesgeven aan jongeren is een mooi vak en het behelst meer dan enkel contacturen.

margaretha

margaretha

21-09-2019 om 10:55

re kaaskopje

kleuteronderwijs is in België apart met aparte opleiding, dat is gewoon een hogeschool opleiding, net als lagere school leerkracht of middelbare school leerkracht.

Leraren...

Los van het geld, heeft het vak een imagoprobleem.

Vroeger was een leraar een persoon met aanzien. Gaf de leerkracht straf, kreeg je thuis ook nog wat extra. Nu staan ouders op de stoep om gerechtigheid te eisen voor hun kind. Daarnaast zijn er zoveel zorgleerlingen waar rekening mee gehouden moet worden dat je niet de les moet doen, maar die ene les op 3 niveaus moet geven met nog wat maatwerk her en der. Het voortschrijdend inzicht op het gebied van stoornissen is goed, maar het onderwijs loopt achter de feiten aan en weet niet altijd wat ze er mee moeten. Lijkt mij voor de individuele leerkracht best iets waar je aan opbrandt of wat afschrikt.

Natuurlijk is het redelijk goed te combineren met eigen kinderen en dus zie je vooral parttime werkende vrouwen op de basisschool. Iets wat de puberjongens afschrikt voor de Pabo, een klas vol meisjes. Want meisjes zie ik nog genoeg voor de Pabo kiezen.

Verder is de doorstroom vanuit het Mbo naar de Pabo echt heel slecht en lastig. Daar is ook nog wel winst te halen. Vanuit het Mbo moet je toelatingstoetsen halen om naar de Pabo te mogen. Ze moeten dan zelfstandig vakken als aardrijkskunde moeten opplussen naar havo-niveau. Best lastig als je het vak niet hebt gehad als examenvak op het vmbo en op het mbo ook niet kreeg bij de opleiding tot onderwijsassistent. Toch jammer voor de laatbloeiers die wél potentie hebben.

Bovendien komt al dat parttime de kwaliteit en zelfs de werkdruk niet ten goede. Er moet immers worden overlegd, overgedragen etc. want samen heb je de verantwoordelijkheid over de groep. Dat moet maar net klikken en lopen. Waarbij ik vermoed dat dit ook een rede is voor leerkrachten om wat anders te gaan doen, naast het geld... en het is voor een HBO functie een baan zonder echte doorgroeimogelijkheden. Je kan van school, systeem of bestuur wisselen als je wat anders wil, maar dat levert geen ander salaris op. Dan lonkt het bedrijfsleven toch wel als het op een school niet loopt.

Nieuwe, jonge leerkrachten belanden in de vervangingspool. Geen eigen groep, geen eigen verantwoordelijkheid want je bent de vervanger voor soms een dag of een paar maanden. Ik denk dat dat ook een afknapper is. De vaste leerkrachten hier op school zijn toch al weer een slag ouder. Het salaris begint best aardig, maar het plafond is te laag en dan wordt je ook nog eens als joker ingezet.... Misschien zou je beter oudere leerkrachten die een stapje terug willen doen, in de vervangingspool kunnen vragen. Maar ja te duur, verworven rechten etc.

Zomaar wat ideeën uit de pols over wat er in het onderwijs speelt. Los van de zak geld...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-09-2019 om 11:28

Parttime

Ik denk dat het probleem vooral bij de parttimers ligt. De mensen die ik ken die ft in het onderwijs werken voelen zich niet zo overbelast. De pt’ers lijken allemaal het gevoel te hebben altijd aan het werk te zijn. Ik heb het idee dat ze hun werk van de officiële werkdag dan gewoon doorschuiven naar een vrije dag, in plaats van het nog even op die werkdag te doen. Of uren bezig zijn met 30 rapporten schrijven (dat ene zinnetje onderaan het rapport). De fulltimer zal die dingen efficiënter aanpakken.
Bijkomend probleem van al die parttimers is dat de mannen weglopen, waardoor het vak vanzelf minder aanzien krijgt. Verder hebben vrouwen de neiging gewoon mee te gaan in onrealistische eisen (alle vergaderingen op je pt-dag), en bovengemiddeld veel aandacht te besteden aan geneuzel, waardoor het voor niemand meer een aantrekkelijke werkomgeving wordt.
Het salaris is helemaal niet slecht, zeker niet voor de beginners.

Guera

Guera

21-09-2019 om 12:20

Soms geneuzel

Ik denk dat het hele onderwijs flink op de schop moet. Het hele systeem en manier van denken is niet meer van deze tijd. Soms verbaas ik me over geneuzel van leerkrachten en totale onvermogen effectief te werken en te vergaderen. Ik heb veel gedaan op school als ouder oa MR. Vergaderingen duurden uuuren. Zo slecht.
Daar hebben wij als ouders echt bij geholpen. Fatsoenlijke agenda. Niet uitwijden etc.
Ik werk ook kei hard. Ook op parttime dagen. Ik hoor leerkrachten weleens dingen zeggen en dan denk ik: ze zien me aankomen op mijn werk als ik dat zou zeggen. En ik verdien niet veel meer hoor (semi overheid)
Ik denk dat het imago probleem deels door leerkrachten zelf veroorzaakt wordt.
Ik vind suggestie van Tsor een sympathieke of zoiets als ze in Spanje doen.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 12:46

Wat zijn dat dan

voor dingen Guera?

bieb63

bieb63

21-09-2019 om 13:57

Andere redenen

Ten eerste:
De afgelopen ruim 10 jaar (2017 en daarvoor) werd er enorm bezuinigd in het onderwijs en dat betekende dat leerkrachten tijdelijke contracten kregen en werden vervangen, zodra hun 2e of 3e contract afliep. Geen uitzicht, uitzonderingen daargelaten, op een vast contract en dat jarenlang dus. Met het gevolg: niemand koos meer voor de PABO. Logisch, maar met het gevolg dat er dus nu veel te weinig mensen van de PABO komen.

Ten tweede:
In die bezuinigingsjaren werden alle onderwijsassistenten wegbezuinigd en niet meer aangenomen, wat dus ineens enorm veel minder handjes waren.

Ten derde:
De wet dat 'moeilijkere' leerlingen massaal mee moeten gaan draaien in een 'normale' klas op een 'normale' school zonder specifiek daarvoor opgeleide leerkrachten én in combinatie met de mega grote klassen die er nu gedraaid moeten worden. Voor velen niet te doen.

Ten vierde:
Het almaar weer verzinnen van nieuwe lesmethoden, nieuwe systemen, nieuwe eisen, vandaag zo, morgen weer anders enz enz. Gewoon normaal lesgeven, zoals het bedoelt is lijkt ver weg.

Reactie van leerkracht VO

Het volgende is er aan de hand in het VO, en veel hiervan is al genoemd:

- De klassen worden steeds groter. Mijn kleinste klas op dit moment heeft 28 leerlingen, de rest is allemaal 32 of 33. Dit maakt klassenmanagement lastig en geeft veel nakijkdruk.
- Passend onderwijs: er zitten kinderen in de klas met een veel grotere zorgbehoefte dan vroeger. In mijn mentorklas zitten op dit moment 5 kinderen met een vorm van autisme, 3 kinderen met ADHD en 4 met ernstige dyslexie. Allemaal met hun eigen handelingsplan.
- Ouders staan makkelijk op school om verhaal te halen, dingen liggen aan de leraar maar nooit aan het kind.
- De veranderdruk is veel te hoog: om maar leerlingen binnen te halen wordt het ene na het andere project ingevoerd, met al het werk dat erbij hoort.
- Salaris is op zich okee maar de doorgroeimogelijkheden zijn slecht.
- Parttime werken zorgt voor onrust en er wordt veel druk gezet om op vrije dagen toch overal bij te zijn. Niet iedereen kan daar weerstand aan bieden.
- Emotioneel kan het zwaar zijn: je werkt met jonge mensen en met veel daarvan gebeuren akelige dingen.

Ik vind het nog steeds een prachtig vak maar je moet er wel echt gedreven voor zijn en ook wel aanleg voor hebben. Het afbrandpercentage is hoog.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 15:19

Nog een paar dingen

- Scholen hebben een flexibele schil. Jonge docenten moeten ieder schooljaar maar afwachten of ze nog een jaar mogen blijven, ongeacht hun inzet, door wijzigingen in de leerlingpopulatie. Vaak worden ze doodleuk eind juli ontslagen en kunnen ze in september weer beginnen. Voor de rest moet je maar uitzoeken hoe je rondkomt die onbetaalde maand.

- Als je parttime werkt draai je zonder uitzondering veel onbetaalde overuren. De kerstviering moet worden georganiseerd, sportdag, een excursie, allerlei festiviteiten en speciale dagen, open dagen, of je even duizend bezoekers wil opvangen en van drinken wil voorzien, of een leuke quiz in elkaar draait met een prijsje voor de beste speler.

- Ja je bent soms om 4 uur thuis, maar de meeste parttimers in het onderwijs hebben kinderen en hebben dan geen 'vrij' , maar halen de uren 's avonds in. Toetsen die je zelf in elkaar moet draaien en verspreiden onder je collega's (kopieer alles maar 150 keer en zoek uit wie er extra tijd nodig hebben). Surveilleren bij toetsen. Oudergesprekken in de avonduren. Open dagen op je vrije zaterdag (onbetaald). Noem het allemaal maar op.

- Leerlingen maken een toets 33x 4 kantjes onleesbaar handgeschreven schrift = 132 pagina's. Dan zit je dus bovenop al je normale taken die week urenlang na te kijken. Om vervolgens ieder leesteken dat je hebt verbeterd te moeten verantwoorden. Niet alleen aan je leerlingen, maar ook aan hun ouders die je op hoge poten opbellen op je vrije dag.

Moet ik doorgaan? Voor mij is het een reden geweest om het onderwijs te verlaten. Ik heb nu een goede baan in het bedrijfsleven. 2x zoveel verdienen en 10x minder stress. Halleluja.

Beertje37

Beertje37

21-09-2019 om 16:02

Time management en parttimers

Ik heb zelf de indruk dat leraren vaak niet heel goed zijn in plannen en organiseren. Dat geeft werkdruk, niet het werk zelf. Parttime werken geeft ook werkdruk, omdat je altijd het gevoel hebt dat je werk niet af is. Volgens mij is de oplossing minder parttime werken, daarmee gaat vanzelf je salaris ook omhoog.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 16:09

Mijn planning en timemanagement

is prima, nooit een probleem mee gehad in mijn werk en ik heb altijd fulltime gewerkt. Behalve de jaren in het onderwijs. Op papier dan, want in werkelijkheid maakte ik ook die jaren gewoon fulltime uren.

Als je fulltime werkt dan heb je 8 klassen × 33 = 264. Dan gaan ze allemaal een werkstuk maken van 10 kantjes. Heel veel succes met 2640 a4tjes schrijfwerk nakijken.

bieb63

bieb63

21-09-2019 om 16:51

Lanza, ook over dit onderwerp loop je weer te raaskallen

"Scholen hebben een flexibele schil. Jonge docenten moeten ieder schooljaar maar afwachten of ze nog een jaar mogen blijven, ongeacht hun inzet, door wijzigingen in de leerlingpopulatie. Vaak worden ze doodleuk eind juli ontslagen en kunnen ze in september weer beginnen. Voor de rest moet je maar uitzoeken hoe je rondkomt die onbetaalde maand."

Dat was de afgelopen 10 jaar zo ivm bezuinigingen (aanstelling op basis van een vacature ipv op basis van uitzicht op vast dienstverband), maar nu niet meer.... Dat had niks te maken met wijziging in leerlingpopulatie, die is er nl altijd.... En als je contract eindigt voor de zomervakantie, maar je mag weer (op de zelfde school of een andere school, dat maakt niet uit) starten na de zomervakantie, heb je alsnog recht op doorbetaling van de zomervakantie. Dat is alleen niet zo, als je na de zomervakantie geen aanstelling krijgt in het onderwijs (ww, of andere baan buiten de onderwijs CAO).
Alleen het feit dat er jarenlang geen uitzicht was op een vast dienstverband, heeft geresulteerd in het feit dat er veel en veel minder jongeren kozen voor de PABO e.d.

"Als je parttime werkt draai je zonder uitzondering veel onbetaalde overuren. De kerstviering moet worden georganiseerd, sportdag, een excursie, allerlei festiviteiten en speciale dagen, open dagen, of je even duizend bezoekers wil opvangen en van drinken wil voorzien, of een leuke quiz in elkaar draait met een prijsje voor de beste speler. "

Dat is altijd toch zo geweest? Dat heeft toch niet ineens nu te maken met het lerarentekort. Daarbij gaat het tekort helemaal niet zozeer over eventuele parttimers, dat gaat net zo goed, of m.n. over fulltimers.

" Ja je bent soms om 4 uur thuis, maar de meeste parttimers in het onderwijs hebben kinderen en hebben dan geen 'vrij' , maar halen de uren 's avonds in. Toetsen die je zelf in elkaar moet draaien en verspreiden onder je collega's (kopieer alles maar 150 keer en zoek uit wie er extra tijd nodig hebben). Surveilleren bij toetsen. Oudergesprekken in de avonduren. Open dagen op je vrije zaterdag (onbetaald). Noem het allemaal maar op."

Daar is toch ook niets nieuws onder de zon? En nogmaals, dat heeft niets met een fulltimer te maken.

"Leerlingen maken een toets 33x 4 kantjes onleesbaar handgeschreven schrift = 132 pagina's. Dan zit je dus bovenop al je normale taken die week urenlang na te kijken. Om vervolgens ieder leesteken dat je hebt verbeterd te moeten verantwoorden. Niet alleen aan je leerlingen, maar ook aan hun ouders die je op hoge poten opbellen op je vrije dag."

En wat heeft DAT dan ineens met nu te maken? Het is toch nooit anders geweest dat je hele vellen onleesbare hanenpoten moet lezen? Volgens mij is dat inherent aan het vak van leraar....... Daarbij, wees blij, werkstukken en dat soort zaken zijn (moeten!) tegenwoordig getypt, scheelt een hoop hanenpoten lezen....

"Moet ik doorgaan? Voor mij is het een reden geweest om het onderwijs te verlaten. Ik heb nu een goede baan in het bedrijfsleven. 2x zoveel verdienen en 10x minder stress. Halleluja."

Nou, gelukkig maar, ik zie jou niet graag als docent....Ben benieuwd wanneer jouw baas zijn ogen open gaan....

Adelaide

Adelaide

21-09-2019 om 18:11

Bieb

Wees nou verstandig en ga er niet op in. Water naar de zee dragen.

Bo

Bo

21-09-2019 om 19:38

kern

Zomaar 2 quotes (van 2 verschillende personen) die m.i. de kern van het probleem raken. Als een beroep teveel vrouwen aantrekt, verliest het zijn aanzien. Treurig maar waar. We moesten ons (als samenleving) schamen.

"Natuurlijk is het redelijk goed te combineren met eigen kinderen en dus zie je vooral parttime werkende vrouwen op de basisschool. Iets wat de puberjongens afschrikt voor de Pabo, een klas vol meisjes."

"Bijkomend probleem van al die parttimers is dat de mannen weglopen, waardoor het vak vanzelf minder aanzien krijgt."

Ik ken HBO/WO opleidingen die het percentage mannen/vrouwen kunstmatig gelijk houden omdat anders het beroep minder status zou krijgen.

@Emma

@Emma

21-09-2019 om 22:01

"Als een beroep teveel vrouwen aantrekt, verliest het zijn aanzien. Treurig maar waar. We moesten ons (als samenleving) schamen."

Gaat ook gebeuren met het beroep van arts, wacht maar af.

tsjor

tsjor

22-09-2019 om 11:14 Topicstarter

Emma

en mogelijk ook dat het dan parttime banen worden, dat is in elk geval wat ik zie gebeuren.

Tsjor

tsjor

tsjor

22-09-2019 om 11:43 Topicstarter

Vroeger

Wellicht maak ik me nu te herkenbaar, maar vooruit maar. Gisteren had ik het genoegen een nostalgisch minilesje mee te maken van mij oude docent economie (ik ben 43 jaar geleden afgestudeerd). Geweldig, wat heb ik genoten. Veel mensen hadden opgegeven dat ze van deze docent (en ook andere docenten) nog een keer les zouden willen krijgen.
De docent begon met de vraag: waar werd ik docent? Hij noemde als argumenten: het was een negatieve keuze: hij wilde niet in militaire dienst; bovendien werd je studieschuld kwijtgescholden (He...., dacht ik). En hij gaf aan dat hij 0 didaktische vaardigheden had en dat hij dat gelukkig ook niet hoefde te leren.
In die tijd kon je daarmee leraar worden; en zelfs zo'n leraar, dan leerlingen na meer dan 40 jaar met weemoed aan terugdenken en graag alsnog ondergedompeld worden in zijn wetenswaardigheden.
Hij zag zijn vak veranderen van een vak waarin nhet om symbolen |ging (de meest ingewikkelde wiskundige figuren, die hij ook nu weer moeiteloos op het bord toverde, zonder dat we er ook maar iets van begrepen) naar een vak waarin lezen het belangrijkste is (niet gemakkelijker, gaf hij aan, maar wel met hele memorabele momenten).
Hij zag het onderwijs veranderen: eerst was er de ganzenlevermethode: kennis erin proppen. daarna kwam het nieuwe leren, dat hij als volgt omschreef met een niet toegeschreven citaat: 'niet de docent mocht het licht ontsteken in de nog duistere wereld van de leerling. Nee, de leerling zelf moest op zoek naar de lichtknop, vaak onwetend van licht en knop, waarbij de leraar zaklampdrager werd, die af en toe eens mocht bijlichten als de leerling de weg was kwijtgeraakt.'
En daarnaast zette hij zijn eigen methode, waarvan hij een staaltje ten beste gaf: onbegrijpelijke kennis, gelardeerd met humor, leerlingen betrekken door zeer eenvoudige vragen tussendoor te stellen, maar uiteindelijk -als je het zou bestuderen- wel degelijk en begrijpelijk in elkaar gezet. Samengevat: je moest lessen goed voorbereiden, en kennis hebben van zaken, die je vervolgens eenvoudig moet kunnen uitleggen, en lesmethodes afwisselen.
De combinatie van te moeilijk en toch ook weer eenvoudige uitleg, gelardeerd met humor en zinvolle relevante politieke verwijzingen heeft gemaakt, dat ik met plezier altijd zijn lessen heb gevolgd en uiteindelijk -gelukkig- toch nog slaagde met een op het nippertje verworven 6 voor zijn vak. en ook nu weer, zoveel jaren later, met genoegen zijn miniles volgde.
Maakt niet uit dat hij nooit enige didaktische en pedago9gische vaardigheden heeft geleerd.
Het zou een groot pleidooi zijn om te zorgen dat leerkrachten vooral kennis van zaken zouden hebben, dat motivatie en didaktische vaardigheden niet zo belangrijk zijn en dat de worst van kwijtschelding van studieschulden mensen over de streep kan trekken. Ongetwijfeld zullen er dan ook mensen zijn die snel weer uitvallen, maar dat gebeurt nu zo mogelijk in nog hogere mate, terwijl de leerkrachten van nu vooral geschoold worden in didaktische en pedagogische vaardigheden en helaas, dankzij de zoek-de-lichtknop-methode zelf minder kennis hebben en ook minder waardering voor kennis.
Hij is overigens niet altijd leraar gebleven, maar later overgestapt naar de universiteit. Maar alhoewel hij nu ergens rond de 80 moet zijn, zo'n vitale en dynamische lessen als dit minilesje, dat zou je elke leerling van nu nog gunnen.

Tsjor

@Emma

@Emma

22-09-2019 om 12:03

Tsjor

"en mogelijk ook dat het dan parttime banen worden, dat is in elk geval wat ik zie gebeuren."

Ja dat gebeurt helaas. Massaal parttime werken wekt de indruk dat het iets is voor "erbij". Dat is blijkbaar niet goed voor het aanzien van een beroepsgroep.
Of je het ermee eens bent of niet, ik denk dat het wel zo gaat.

Dat van die leerlingen die de lichtknop zelf moeten vinden is mooi gezegd. Zonder kennis geen lichtknop, creativiteit of bevlogenheid.

tsjor

tsjor

22-09-2019 om 12:15 Topicstarter

Signaal

'Massaal parttime werken wekt de indruk dat het iets is voor "erbij". Dat is blijkbaar niet goed voor het aanzien van een beroepsgroep.' Het is een soort signaal: ik heb eigenlijk iets belangrijkers te doen (zorg voor de kinderen), maar mocht ik dan tijd over hebben wil ik wel voor de klas staan of huisarts zijn.
Met andere woorden: het aanzien teken je zelf af.
Bovendien is er dan een andere parttimer die ook voor de klas staat of de praktijk doet, dus je bent nooit helemaal zelf ergens verantwoordelijk voor, hooguit slechts deels.
En de werkdruk organiseer je op die manier zelf: iemand die zich stoipt aan de gestelde werkuren houdt legt extra taken bij anderen neer, wat tot onderlinge frustraties leidt; maar het levert ook geklaag op als je op je vrije dag terug moetn komen.
Wat vergadertechnieken betreft, daar zou zeker wat aan kunnen verbeteren. Mijn hemel. Ook in mijn kring. eindeloos, hoofd- en bijzaken niet kunnen scheiden, geen onderscheid tussen persoonlijke kwesties en algemene belangen, voortdurend aandacht vragen voor het eigen ik, niet luisteren naar anderen etc. Het zou mooi zijn als ieder weer volle verantwoordelijkheid draagt voor het werk, daar in principe zelf voor staat, en zo min mogelijk lastig gevallen wordt met vergaderingen, alleen wat gekletst na afloop om stoom af te blazen.
Ondertussen kan ook de inspectie veel werk doen, namelijk alles schrappen wat een irritante bureaucratie oplevert en zinloze formulieren en vast leggen van informatie.
Wat willen we, 4 handgeschreven rapporten of een multomap, gevuld met observaties, testen en rapportages.

Tsjor

16:00 thuis

Ik lees hier een aantal reacties dat 16:00 thuis niet betekend dat er geen werk meer is, maar dat dat dan in de avond gedaan moet worden.

Dat is dan toch ook een keuze? Je kan er ook voor kiezen om de kinderen naar de bso te doen en dus tot 18:00 door te werken, net als vele anderen. Daarmee voorkom je misschien meer avondwerk.
En ja je hebt avondwerk, maar daar tegenover ook nog steeds een heleboel vakantie en ja dat is deels compensatie, maar ook een reden dat sommigen juist voor het onderwijs kiezen.

Daarbij denk ik dat de druk van ouders ook veel invloed hebben. Ouders die zich overal maar mee bemoeien, alles beter denken te weten etc. Ik denk dat dat ook mensen afschrikt om het onderwijs in te gaan.
Van de week nog een vader bij een info-avond op school (ik ben ook een moeder en geen docent), hij had kritiek op een gastdocent, waarop de juf aangaf dat hij ook in gesprek kon met de gastdocent, maar nee daar had hij geen tijd voor. Wel klagen, maar constructief in gesprek gaan ho maar, kan me voorstellen dat er docenten zijn die daar ook helemaal klaar mee zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.