angelina ballerina
07-10-2010 om 10:33
Helpen bij leren lezen
Mijn dochter van net 5 wil graag leren lezen (volgens mij vooral omdat haar vriendinnetjes die naar groep 3 zijn gegaan nu ook kunnen lezen en dus wil zij dat ook). Ze kent bijna alle letters, alleen een paar letters die minder vaak voorkomen kent ze nog niet en de dubbele klanken zoals de oe, ui, ie. Ik heb een avi 1 boekje voor haar gekocht maar dat is nog best moeilijk voor haar. Ik vraag me af of het slim is om echt met haar te gaan oefenen of dat ik dat niet moet doen. Ze wil wel graag maar haar concentratie is nog zwak en ze raakt snel gefrustreerd als ze woordjes niet kan lezen. Aan de ene kant denk ik dat ze het heel fijn zou vinden als ze kan lezen maar aan de andere kant vraag ik me af of ze er al aan toe is. Ze zal het vast leren maar dan moet ik haar echt helpen en met haar oefenen, is dat verstandig bij een meisje van net 5? en wie heeft tips om haar te helpen leren lezen.
rodebeuk
07-10-2010 om 10:45
'ontluikende geletterdheid'
Mijn jongens hadden een heel toffe groep 3 - juf en die was helemaal wildenthousiast als kinderen dingen met letters gingen doen. "Ahh.. ontluikende geletterdheid!" zei ze dan.
Ik zou niet met je kind met een boekje gaan zitten maar alleen in het dagelijks leven de letters die je kind tegenkomt gebruiken om haar iets te leren.. als ze daar zelf naar vraagt.
Bijvoorbeeld cake bakken en dan samen de ingrediënten lezen en afwegen. Verkeersborden. Reclamekrantjes. Nummerborden van auto's. Nou ja, je voelt wel aan wat ik bedoel.
Lezen is veel meer dan boekjes. Kinderen hebben geen avi nodig om te leren lezen (grrrr als ik avi kon afschaffen, alle avi boeken in 1 keer in een grote put gooien... hmm... tempted.... behalve dan voor die kinderen die veel tussenstapjes kunnen gebruiken en nieuwe boeken nodig hebben om gemotiveerd te blijven... maar verder...)
IngridT
07-10-2010 om 10:48
Kijk mijn letter
Om nou met een 5-jarig kind echt op de schoolse manier aan de slag te gaan, ja, het kan natuurlijk als ze het zelf echt wil, maar je kunt het ook wat speelser aanpakken....
mijn kleuters hebben destijds erg veel plezier gehad van (en volgens mij leren lezen met) het boek 'kijk mijn letter'
is een vreselijk lollig prentenboek met prachtige tekeningen van de fam Schubert (van Monkie en dat heksje, hoe heet ze ook alweer, met die tandenborstel)
Het heeft leuke rijmpjes, en visualiseert de 'plaatjes' van alle letters met hele ingenieuze tekeningetjes van allerlei dieren en voorwerken. Zie je een Kangaroe en een Kraai in de vorm van een K en zo. En een Lantaarnpaal die op een L lijkt. Elke bladzijde een eigen letter. Aanrader!!Want in no time kennen ze de rijmpjes uit hun hoofd, en kunnen het boek dus ook zelf 'lezen'
Ingrid
IngridT
07-10-2010 om 10:48
Fianna
07-10-2010 om 12:02
Hier komt het ook een beetje
Mijn zoon van net 5 is ook ineens bezig met letters en leren lezen en hij is wel de laatste achter wie ik het gezocht zou hebben
Hij wil ook ineens steeds voorgelezen worden. Wat ik nu doe met hem is spelletjes spelen. Bijvoorbeeld een letter nemen en zo veel mogelijk woorden proberen te vinden die daarmee beginnen. Oke, dat is niet direct leren lezen maar heeft wel met klanken ed te maken. Verder schrijf ik zelf wat korte woordjes op, zoals pop, en ga samen met hem stapsgewijs lezen wat er staat. Gewoon een beetje spelenderwijs, tussendoor. Ik merk ook aan hem dat het niet te lang moet duren. 5 minuten is lang genoeg.
En die tip van IngridT, leuk boek hoor! Die moet ik natuurlijk hebben!
angelina ballerina
08-10-2010 om 14:43
Bedankt voor de tips
Ik heb het boek van Ingrid besteld, het lijkt me erg leuk. Verder oefen ik inderdaad met dochter tijdens allerdaagse bezigheden. Toch wil zij heel graag zelf boekjes lezen. Ik snap best dat sommige mensen die aviboekjes het liefst willen afschaffen en ik hecht er ook absoluut geen waarde aan maar het is nu wel handig om te weten welke boekjes dochter ook daadwerkelijk kan lezen zonder dat daar teveel moeilijke woorden instaan. Daar wordt ze onzeker van.
vlinder72
08-10-2010 om 17:03
Kleuter boeken
Ik zag in de bieb boekjes van Maan Roos Vis speciaal voor kleuters. Er staat een verhaaltje in om voor te lezen en dan staan op de andere pagina twee woorden met de bijbehorende plaatjes zoals Maan en Aap. In het boekje komen steeds dezelfde woorden weer terug. De bedoeling is dat jij het verhaal voorleest en kleuter dan de plaatjes "leest". Mijn dochter vond het erg leuk. Hoewel ze geen idee had wat er stond ze gokte maar wat.
egberdien
09-10-2010 om 16:10
Ja hier ook,
een net-lezend kind (4 jaar). Wel even wennen dat het zo "moeizaam" gaat want de oudste lastoen ze 3 was en meteen bijnaalles, na 1x zeggen wist ze hoe het moest.
De jongste is echt aan het leren lezen, hakken en plakken. We hebben van de bieb avi-start boekjes, met als tekst iets als: "maan is raar. vis is ook raar. rook in sik is raar. saar naar maan is raar."
Verder is er een serie boekjes: het boek van.... Volgens mij bedoelt Vlinder72 die ook. Hier een voorbeeld:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-boek-van-ei/1001004005487545/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020086552bnm#product_images
Bij het voorlezen leest ze soms ook mee, dan mag ze woordjesals op, sok, aan lezen als die in het verhaal voorkomen.