Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Herfst

Herfst

24-11-2010 om 03:59

Help [zoon wordt in de pauze lastig gevallen]

Hallo hier ben ik weer.. Ik lig er gewoon wakker van..
Zoon van bijna zes jaar wordt op school in de pauze lastig gevallen door twee andere kindjes van zijn leeftijd.

Ik heb voor mijn gevoel al het redelijke geprobeerd zonder te overdrijven: met leraar gepraat, met andere ouders gepraat, met zoon gepraat, zelfs een opvoedlijn gebeld.

Het is niet iets dat in twee weekjes eventjes snel gefixed kan worden.

Kon ik hem maar voor altijd beschermen tegen alle etters in zijn klas maar ik weet ook wel dat dat niet kan en niet goed zou zijn. Toch heb ik verdriet ervan, ik voel me alleen staan hierin - school en de andere ouders vinden dat de kinderen het zelf maar moeten oplossen maar toevallig is het steeds mijn zoon die op de grond geduwd wordt.

Wat kan ik doen om hem te helpen? Om hem een goed gevoel over zichzelf te geven? Hem leren dat hij zich niet moet laten duwen en niet de baas over zich moet laten spelen?
Ik probeer thuis te oefenen soms , maar niet elke situatie leent zich daarvoor, soms dan moeten dingen toch ook als hij het niet wil: bijvoorbeeld speelgoed opruimen of naar zwemles of andere gewone dingen. Met andere dingen mag hij wel bepalen: kleren uitkiezen, mee overleggen over wat we gaan doen in vrije tijd, etc.
Hij is verder, in andere groepjes buiten school heel sociaal en hoor ik ook andere verhalen.

Maar wat baal ik zeg! Het speelt al een paar weken en elke keer vind ik het moeilijker om te horen. Het begint zich op te stapelen bij mij.

Wat is wijsheid???

Thanks!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
May

May

24-11-2010 om 08:51

Wat vervelend

Ik snap dat je hier verschrikkelijk van baalt... Ik ben vroeger veel gepest op school en mijn ouders gaven me altijd het idee dat het mijn eigen schuld was... Zo van, je lokt het zelf uit... Dat is de tip die ik je kan geven, laat hem merken dat het niet aan hem ligt en dat je vierkant achter hem staat. Misschien is een kanjertraining een oplossing, ik weet niet hoe oud kinderen daarvoor moeten zijn, maar ik hoor er hele goede verhalen over..

In ieder geval, sterkte en geef hem een dikke knuffel!

Herfst

Herfst

24-11-2010 om 09:26

Kanjertraining?

Dankjewel voor je reactie May! Wat erg dat je vroeger gepest bent! Ik probeer heminderdaad zo goed mogelijk te steunen, maar soms weet ik niet goed hoe ik dat op de beste manier kan doen.
Wat heeft vroeger bij jou geholpen? Was er een keerpunt? Wat leer je nu je eigen kinderen daarover?

Ik ga even surfen naar kanjertrainingen.

Herfst

Ps heb hele dikke ogen van een slapeloze nacht, veilig binnen blijven deze ochtend.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

24-11-2010 om 09:42

Herkenning

Hier ook een kind wat het heel zwaar heeft gehad op school. Veel praten, maar vooral ook knuffelen en je kind duidelijk maken dat het er mag zijn zoals hij is. Wij hebben gebruik gemaakt van Eigenwijsjes: kaartjes met een tekstje erop. Elke dag een kaartje laten trekken en dan stond er iets op als: ik ben goed zoals ik ben etc. Google maar even. Ik heb ze nu niet in de buurt om meer info te geven. Ze waren hier te koop bijde echte kinderboekwinkel. Uiteindelijk heeft ons kind hier ook een sovatraining gevolgd. Maar ik vind dat je ook steeds op school moet blijven hameren dat daar ook wat gedaan wordt. Je kind kun je van alles leren en bij brengen, maar als het op school steeds tegen een muur oploopt heeft het weinig zin. Sterkte!!!!

mari39

mari39

24-11-2010 om 10:14

Wat raar

dat school de handen er van af trekt, dat zou ik niet accepteren hoor. Het is toch echt taak van school om voor de veiligheid van kinderen te zorgen! Blijven hameren en wellicht niet meer zo aardig blijven.
Heb je wel eens aan judo gedacht? Heeft wonderen gedaan voor onze zoon. Ik zag na elke training groeien, af en toe een toernooi waar altijd voor ieder kind een prijs te winnen is, heeft zijn zelfvertrouwen en weerbaarheid veel goeds gedaan.
Veel succes, hopelijk houdt het snel op!

Yvonne

Yvonne

24-11-2010 om 11:29

Idd judo

mari39 schreef het ook al judo geeft een kind meer zelfvertrouwen. Als hij meer zelfvertrouwen uitstraald is het een minder leuk doelwit voor pesterijen. En mocht hij dan als nog een keer gepest worden kan hij het pestende kind even in de houdgreep leggen om duidelijk te maken dat hij niet met zich laat sollen.
Mijn dochter (nu 12) was heel erg verlegen, sinds ze op judo zit is dat al een stukje minder geworden. Daarnaast zit ze ook nog op de theaterschool (toneel en dans) en ook dat heeft haar geholpen zich wat beter te kunnen en durven uiten.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 11:53

Maar het moet wel van twee kanten komen

Er komen hier prima oplossingen voorbij, maar het moet van twee kanten komen. School moet er ook mee aan de slag. Het was voor mijn zoon een enorme opsteker dat het niet aan hem lag, maar dat de pesters verkeerd bezig waren. Juist die boodschap en het gevoel dat de leerkracht achter hem stond, deed heel veel voor hem!
Vraag naar een pestprotocol, en laat merken dat je vindt dat school moet zorgen voor een veilige omgeving.

Herfst

Herfst

24-11-2010 om 11:56

Judo

Hij heeft net twee judo lessen gevolgd maar gisteren was het wel een drama: op school werd ik ook al op de grond geduwd en nu moet ik bij judo ook weer vallen!
Maar hij toch gegaan. Ik hoop dat hij daar inderdaad wat trucs leert om letterlijk en figuurlijk sterker in zijn schoenen te staan.

De school zei: het is geen nachtmerrie hier voor hem maar ook niet ideaal. De leraar vindt blijkbaar dat het nog erger kan en dat het daarom nog wel meevalt.

Maargoed ik ben wel van plan om te blijven hameren inderdaad!

mari39

mari39

24-11-2010 om 12:22

Reactie leraar

is ook wel weer heel vreemd, hoor. Omdat het erger kan, hoeft er geen actie te worden ondernomen? Nekharen, zou ik er van krijgen. Is er een pestprotocol? En ben je aan deze school gebonden, is er nog een andere keuze?

Tja, bij judo moet je ook vallen, maar dat is ook techniek om te leren. Hij moet even door de zure appel heen denk ik, om wat vechttechnieken te leren waardoor hij anderen op de grond krijgt! Dat zal hem echt goed doen! Ik hoop dat het hem wat oplevert.

Fransien

Fransien

24-11-2010 om 14:50

Leraar is ook niet ideaal

Ahum. Welke leraar zegt nou dat het geen nachtmerrie is maar ook niet ideaal. Het kind wordt duidelijk en structureel gepest en heeft daar last van, op het schoolplein notabene, dus onder verantwoordelijkheid van school en dus ook van de leraar. Istie nou helemaal betoeterd, niet ingrijpen omdat het geen nachtmerrie voor zo'n kind is. Juist als het nog geen nachtmerrie is, zijn pester en gepeste nog niet voor het leven beschadigd en kun je nog wat makkelijker bijsturen.
O ja, ik ben ook gepest, op het schoolplein, structureel, en dat is geen pretje. De school heeft er pas iets aan gedaan toen ik bewusteloos op het schoolplein lag, met bloed uit neus en oren. En mijn ouders hadden geen andere keus dan deze school, maar hadden me ook graag naar een andere laten gaan.

May

May

24-11-2010 om 18:54

Andere school?

Ik vind dat er inderdaad ook vanuit de school het nodige moet gebeuren! Mocht dat niet het geval zijn, is er dan een andere school in de buurt waar hij heen kan?

Ik geef mijn kinderen nu steeds de boodschap mee dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat er altijd iets is om over te zeuren omdat iedereen nu eenmaal anders is. Gelukkig zijn ze tot nu toe niet gepest..

sidneysheldon

sidneysheldon

24-11-2010 om 20:18

Ach

wat rot voor je kleine jongen. Ik ben zelf als kind ook gepest en weet dus ook hoe het is.....

ik lees dat je al heel veel hebt ondernomen, wat ik nog kan verzinnen is:

-je kind idd op een vechtsport doen. Hier geven ze karate voor kinderen vanaf 5 jaar. Judo lijkt me ook een goed plan!

-je er niet bij neerleggen dat de school onvoldoende doet. Blijf aandringen en vraag naar het "pestprotocol" wat ze op een school horen te hebben.

- het zit het met het toezicht op het schoolplein? als degene die daar staat weet wat er speelt kan er extra op gelet worden.

- wordt je zoontje als enige gepest of zijn er nog meer vriendjes van hem die ook hier last van hebben?

- in het uiterste geval een andere school, ik wou dat mijn ouders dat gedaan hadden

heel veel sterkte en succes!

Tango

Tango

24-11-2010 om 21:03

School

Ik vind dat de school het behoorlijk laat afweten, Herfst. Is er geen pestprotocol? De opmerking van de leerkracht kan echt niet hoor. Ze doen dus niets zolang je zoon er geen nachtmerries van heeft, tja, dan ben je dus al veel te laat hoor. Ik zou het hogerop spelen en met de directie in gesprek gaan hierover. Komt hier niets uit, dan zou ik inderdaad een andere school overwegen. Dit is echt enorm zielig voor je zoon. Heeft hij naast de pesters ook wel vriendjes op school die hem helpen? Prima hoor dat je hem ook op judo hebt gedaan, dat kan zeker geen kwaad. Maar er moet echt vanuit school iets komen, dus trek echt aan de bel bij school en laat je niet afschepen door zo'n opmerking van de leerkracht. Sterkte ermee!

elsje78

elsje78

24-11-2010 om 22:06

Hier zelfde gehad

al was het minder vaak maar ik heb het gezien, uit het niets omduwen, kind was even oud.

Ben naar leerkracht gestapt (en ik niet alleen hoorde ik later, het gebeurde bij meer kinderen) en er is onmiddellijk actie ondernomen. Heb het nooit meer gezien en er niets meer over gehoord.

Dus tegen leerkracht zeggen (ben zelf leerkracht): jij gaat er iets aan doen, zegt hij weer hetzelfde, dan sta je op en vraagt: waar is het kantoor van de directeur?

Is hij nou helemaal belazerd: het is geen nachtmerrie...School moet leuk zijn!

Rare leraar

Wat een botte opmerking van die leerkracht zeg. Die is vast nooit zelf gepest.

Ik zou opnieuw naar school gaan, gesprek met directie vragen als je bij leerkracht niet verder komt, en gewoon zeggen dat je van de school verwacht dat ze de veiligheid van je kind garanderen. Kunnen ze dat niet, dan blijft hij lekker thuis tot zij er WEL voor kunnen zorgen.

En natuurlijk doorgaan met judo enzo, da's een leuke sport!

herfst

herfst

25-11-2010 om 08:47

Resultaat

Hallo allemaal

Dit is wat ik gedaan heb sinds mijn eerste berichtje:
- jullie adviezen ter harte genomen
- eigenwijsjes besteld
- nog een keer met de leraar gesproken (vanmorgen) en dit keer pakte hij het heel veel beter op! gelukkig maar.op school gaan ze in de pauze extra surveilleren en hij blijft de kinderen erop aanspreken individueel.
- judo doorzetten
- met zoon gepraat natuurlijk
- een expert gemaild over kinderassertiviteit en een telefonisch consult aangevraagd (we wonen niet in nederland, hier zijn dit soort cursussen niet voorhanden helaas)
- met mijn buurvrouw gepraat, haar kinderen zijn al van die school af dus ze heeft wat jaren langer ervaring met dit soort dingen. ze heeft me goed geholpen en een hart onder de riem is ook wel eens fijn.

al met al geloof ik dat ik het wel redelijk goed aanpak maar het kost me wel heel erg veel moeite en zorgen (en slaapgebrek). ik kan wel huilen erover, gewoon van uitputting eigenlijk.

vandaag ga ik iets voor mezelf doen. eigenlijk moet ik werken (ik werk freelance) maar geef mezelf een vrije dag om mijn zinnen te verzetten en wat energie op te laden. mijn man is op zakenreis deze week trouwens dus dat is in zo'n week dan ook niet helemaal ideaal eigenlijk - maargoed het is nu allemaal op positieve manier aangepakt en in gang gezet dus nu moet ik het even laten.

heel erg bedankt voor jullie aanmoedigende woorden!
herfst

sidneysheldon

sidneysheldon

25-11-2010 om 20:44

Herfst

goed gedaan! je zoon boft maar met zo'n betrokken moeder die er voor hem is!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.