Maureen
15-03-2010 om 19:52
Help, mijn kind moet loten voor vo
De aanmeldingscijfers van vo-scholen zijn bekend en mijn dochter heeft een kans van 1 op 5 om te worden uitgeloot (in Amsterdam). Als ze wordt uitgeloot, zijn de scholen die ze als tweede keus had, ook al vol. Hoe moet ik daar als ouder mee omgaan? Wat zeg je tegen je kind? ' Komt wel goed' ?, ' School is niet het belangrijkste, je groeit op in een leuk gezin'?, 'Dan maar geen gymnasium, met een athenaeumdiploma, kun je ook naar de universiteit.'? Hoe gaan andere ouders hier mee om?
cqcq
15-03-2010 om 19:55
Gymnasium op een scholengemeenschap?
Als ze uitgeloot wordt kan ze toch ook een gymnasium diploma halen op een scholengemeenschap?
cqcq
15-03-2010 om 19:59
Hier is nog plek...
http://www.cygnusgymnasium.nl/contact/nieuwe_leerlingen/index.php
Maureen
18-03-2010 om 10:34
Cqcq
Er zijn in Amsterdam niet zo veel scholengemeenschappen met een gymnasiumbrugklas. Ik tel er vijf (tegenover 25 brugklassen op de categorale gymnasia). Daar kun je nog drie gemengde brugklassen athenaeum/gymnasium bij op tellen, maar dat is het dan. Haar tweede keus was het gymnasium van Spinoza (scholengemeenschap) maar daar is nu nog slechts één plaats over. De kans dat je die plaats in de tweede ronde krijgt, is kleiner dan de kans nu in de eerste ronde geplaatst te worden. Cygnus is inderdaad haar derde keus , maar die 22 plaatsen moeten straks worden verdeeld onder de 75 kinderen die worden uitgeloot op de categorale gymnasia. En dan worden er ook nog eens 58 kinderen uitgeloot op het Amsterdams lyceum (categoraal lyceum). Een gedeelte daarvan zal ook meedingen naar die 22 plaatsen op het Cygnus.
Mama
18-03-2010 om 13:32
Goh
Wat een keus is er bij jullie. Hier wordt het heel simpel, binnen drie kwartier fietsafstand heb je 2 scholengemeenschappen. Daarmee moeten we het doen.
Of je moet 30 km met een bus , waarna je nog weer met eens stadsbus moet. Minstens een uur enkele reis onderweg, voor ons geen optie.
Het leven wordt wel veel simpeler met minder keus en geen loting.
Maureen
18-03-2010 om 15:00
Geen keus in amsterdam, mama
Amsterdam heeft een uitgebreid aanbod, maar niemand heeft keus.
Maureen
18-03-2010 om 15:03
Nog iets
mama schrijft:
' Of je moet 30 km met een bus , waarna je nog weer met eens stadsbus moet. Minstens een uur enkele reis onderweg, voor ons geen optie.'
Het probleem in Amsterdam is dat mensen uit de regio wel 30 km met de bus willen reizen of een vergelijkbare reis willen afleggen. Het aanbod in Amsterdam is daar niet op afgestemd met de beschreven desastreuze gevolgen van dien.
Mama
18-03-2010 om 15:38
Maureen
Okee, lijkt me inderdaad erg lastig. Wij hebben de keus uit twee. Maar wat we kiezen kan dan ook altijd. Dat maakt het heerlijk overzichtelijk. Maar geen uitgebreid aanbod aan extra's. 1 school heeft een technasium , de ander heeft veel internationalisering. En op beide scholengemeenschappen Gymnasium tot en met de praktijkschool. En naar de grote stad in de buurt is nog meer dan een uur uit en thuis, ik was in mijn vorige posting iets te optimistisch.
Het lijkt me bij jullie inderdaad erg vervelend dat er een geweldig aanbod is, maar veel onzekerheid over toelating. Bij ons kan het vervelend zijn dat het aanbod niet zo uitgebreid is maar de toegankelijkheid heel groot. Gelukkig ben ik over onze Middelbare school erg tevreden ivm de internationaliseren. Maar andere ouders met andere eisen misschien niet. Alhoewel, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet.
ijsvogeltje
22-03-2010 om 10:06
Bij 1 school inschrijven
Ik dacht dat het heel normaal was dat je je maar bij 1 school mag inschrijven. Dat is hier ook zo. Maar volgens mij is dat het probleem niet. Het probleem is denk ik dat je populaire (goede?) scholen en niet populaire (minder goede?) scholen hebt. En dat die populaire scholen onvoldoende plekken hebben voor alle aangemelde kinderen. En dat heb je hier dan weer niet. Blijkbaar is er 'voor elk wat wils', en spreidt het zich voldoende. Er is dus gewoon plek op de school waar je je voor aanmeldt. Sterker nog: ze maken allemaal flink 'reclame' om maar zo veel mogelijk aanmeldingen te krijgen. Nu doen de meeste scholen het hier ook gewoon prima 'in de lijstjes', dat scheelt.
ijsvogeltje
22-03-2010 om 11:19
Didi
Maar dan is dat dus het probleem: er zijn scholen waar veel mensen hun kinderen blijkbaar niet naar toe willen hebben. ´die helemaal onderaan ieders lijstje bungelen´, zoals je zegt. Want of jij het nu bent, of een ander: er zijn te weinig plekken op de 'goede' scholen om iedereen een plekje te geven. Dus moeten er kinderen naar die slechtere school. Een flexibelere inschrijfsysteem lost dat probleem niet op.
Temet
23-03-2010 om 09:53
En het wisselt
Het is iets te makkelijk om te denken dat de populaire scholen dus de beste zijn, en vice versa. Wat denk ik alleen al blijkt uit het feit dat er dit jaar voor hele andere scholen moet worden geloot dan het vorig jaar (het Spinoza Lyceum hoefde vziw in vorige jaren niet te loten). Die scholen zijn niet opeens beter of slechter geworden.
Een tijdje geleden beschreeft Ingridt in deze rubriek hoe het ging met de lagere scholen in haar woonplaats: eerst was de ene school je-van-het, en later een andere, zonder dat er nu aan de kwaliteit van die scholen enorm veel veranderd was.
Er is, kortom, denk ik geen rechtstreeks verband tussen overinschrijving en kwaliteit.
Groeten,
Temet