Bonny
09-02-2009 om 21:07
Havo of toch vmbo-t?
Bij de laatste 10-minutengesprekken gaf de leerkracht van mijn zoon in groep 8 aan dat hij nog twijfelde over het schooladvies. Qua leren zou hij Havo adviseren, ook gezien de citotoetsen (entreetoets e.d) van voorgaande jaren. Maar vanwege z'n slechte concentratie en (daardoor) vaak een wat minder werktempo zou het misschien toch VMBO-t worden. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Welke argumenten zijn er voor de ene of juist de andere keuze?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
marie
09-02-2009 om 21:33
Combiklas
hallo
Hier zijn scholen met brugklassen VMBO-TL/HAVO. Is dat wellicht wat voor hem?
succes
bobbit
09-02-2009 om 22:37
Laag werktempo=vmbo?
O ,dat is zo'n lastige discussie. Cito.s geven HAVO aan, maar de dagelijkse praktijk laat een kind ziet wat niet hard werkt en slechte concentratie heeft.ik zie mijzelf nog als kind in klas 5 en 6. |Ik weet niet of we al aan Cito deden, maar echt gemotiveerd was ik niet meer. Ik ruik nog die saaie rekenschriften met al die sommen die herhaling waren en de taalboekjes met al die zinnen. Thuis was ik bezig met Chili en Allende wat toen speelde en liep voor Novib een handtekeningen -actie. En op school droomde ik een eind weg, keek verbaasd om me heen en analyseerde de leekracht en de klasgenoten. Ben begonnen op de MAVO ,want ik was niet zo'n studiebol dat liet mijn werktempo en concentratie wel zien. Ben geeindigd op de universiteit.Kortom: waarom is bij jouw kind het werktempo zo laag. En is een laag werktempo een kenmerk van minder slim. Ik ben blij met mijn werk op de universiteit want ik heb zeker geen hoog werktempo.Daarvoor analyseer ik de boel te veel.Ik sta altijd te kijken van het werktempo van meer practisch ingestelde mensen. Hetzelfde geldt voor concentratie. Ik kan zeer afwezig reageren en niet alert in sommige situaties. Op de Mavo was ik niet op mijn plek, ik weet niet wie dat doorhad, maar ik mocht doorstromen naar Havo 2 en vervolgens naar het VWO.Ik heb mijn rapport van de lagere school nog wel bewaard: Ze kan het wel, maar is een dromer en haar werktempo is matig.Ze zal op de MAVO goed haar best moeten doen om haar diploma te halen.
Annet
09-02-2009 om 22:45
Ik zou altijd gaan voor het hoogste niveau
des te meer kans op uitdaging.
Alleen door een laag werktempo wordt het vmbo-t niet makkelijker dan havo. Integendeel, des te saaier, des te minder denkwerk, des te trager het tempo.
Dochter heeft ook een laag werktempo m.u.v. de citotoetsen want daarbij hoeft ze alleen te denken en niet te schrijven. Haar traagheid zit alleen in de fijne motoriek. Gelukkig kan ze goed typen dus dat komt helemaal goed op het vo.
Sandra
10-02-2009 om 08:47
Bonny,
Maar begrijp ik nu uit je vraag dat je nog steeds geen advies van de school hebt gekregen? Dat lijkt mij rijkelijk laat!
Hier ook vooral combibrugklassen. Maar ik zou altijd voor het hoogste gaan!
Merla
10-02-2009 om 09:06
Hoogste
Ja, ik zou ook kiezen voor het hoogste niveau.
Wij hebben het hier ook met oudste gehad. BS gaf aan dat ze Havo zou moeten kunnen dus we schreven haar in voor Havo/VWO. Maar het VO nam telefonisch contact met ons op om ons te overtuigen van het feit dat een kind beter kan opstromen dan kan afstromen dus dat we haar beter in een TL klas konden laten beginnen. Ze was onze oudste dus tja, weten wij veel, we hebben het advies van school opgevolgd. Maar binnen 2 maanden was al duidelijk dat het niet de juiste keuze was. Helaas moest ze nog wel het hele jaar in die klas uitzitten. En dat was zeker geen leuk jaar. Ze ging erg met tegenzin naar school en deed zo goed als niets. Na Havo2 kon ze qua cijfers doorstromen naar VWO3 maar dat hebben we dan weer niet gedaan, want dat was vanwege gebrek aan concentratie, een goede werkhouding en discipline weer een stap te ver.
Ik hoor dit soort verhalen bij ons op school erg vaak. Voor de buitenwereld lijkt het natuurlijk veel positiever dat een school veel kinderen kan laten opstromen dan dan ze ze moet laten afstromen. Maar of dat voor het betreffende kind zelf ook in alle gevallen zo positief is betwijfel ik. Dus ik zou in principe gaan voor het hoogste niveau.
Tinus_p
10-02-2009 om 09:38
Zo hoog mogelijk
Bonny:
"Maar vanwege z'n slechte concentratie en (daardoor) vaak een wat minder werktempo zou het misschien toch VMBO-t worden."
een kul-reden. Hij moet absokluut naar de havo. Zo hoog mogelijk proberen als realistsich is.
Jen02
11-02-2009 om 14:20
Advies
Hoi,
Bij ons op school zijn ook nog geen uitspraken gedaan rondom schooladvies.Gelukkig heb ik er met klem naar gevraagd en heb antwoord gekregen, anders zou ik nog in het ongewisse zijn... Wel meer ouders hebben ernaar moeten vragen. DAt vind ik een slechte zaak. De school geeft nl. aan dat de eindtoets niet bepalend is, maar slechts bevestigend. Mijn grote vraag is dan: waarom heeft de leerkracht nog niet van zichzelf uit aangegeven waar ieder kind zit??? Ga dit wel aangeven op school, dat ze dit de volgende jaren beslist anders moeten doen. Ik verbaas me als ik hoor hoe dat op andere scholen gaat, waar kinderen al wel weten waar ze aan toe zijn!
Over de hoogte van het niveau. Ik zou heel erg naar het kind kijken. Ons kind is zeker NIET faalangstig; eerder te gemakkelijk. De juf zegt vooralsnog HAVO. Als uit de toets blijkt dat het toch vmbo-t zal zijn, zullen ze aan ons geen gemakkelijke hebben. Ik heb ook inderdaad sterk de indruk dat scholen zich willen presenteren door zo weinig mogelijk afstromers, gaat dus enkel om imago en dat vind ik een zeer slechte zaak. Opstromen gaat nu eenmaal vele malen moeilijker dan afstromen. Daarvoor moet je min. een 8 overal op hebben staan!
Bonny
13-02-2009 om 09:17
Veel hetzelfde
Bedankt voor jullie reacties. Het valt me op dat eigenlijk iedereen wel adviseert om het voor Havo te gaan. We krijgen hier een voorlopig advies in december. Dat zou dan neerkomen op Havo twijfel. (havo twijfel vind ik persoonlijk overigens een wat vreemde omschrijving, net of je al zegt: ga maar naar de havo, maar ik twijfel of je het kan)Het definitieve advies komt begin maart.
De vrees is dat hij zich te veel zal laten afleiden in de toch al drukkere middelbare schoolklassen en zo niet tot de goede prestaties komt.
Nog iemand goede raad?
Massi Nissa
13-02-2009 om 13:03
Drukker?
Mijn VO-leerlingen komen meestal van een BSO en vertellen juist heel vaak dat het op het VO veel rustiger in de klas is. Ik weet dus niet goed of het op het gemiddelde BSO drukker is dan op een gewone BO, maar in een doorsnee brugklas is het gewoon stil, hoor (als er gewerkt moet worden).
Groetjes
Massi
Astrid
13-02-2009 om 19:39
Hier extreem sloom en ook slechte concentratie, toch hoog advies
Hier een zoon die in alles heel erg sloom is. Zelfs in gewone dagelijkse dingen. Een soort vertraagde film. Als hij een halve blz moet schrijven doet hij daar een uur over. Verder is zoon bij het minste of geringste afgeleid. Na 1 zin schrijven gaat hij alweer wat anders doen. Een andere leerling hoeft z'n pen maar te laten vallen of zoon zit omgekeerd op z'n stoel. Ondanks dit alles heeft zoon VWO advies. Wat hij doet, doet hij foutloos. Ben benieuwd hoe dat straks op het VO gaat...
Damajo@
14-02-2009 om 09:04
Hoogste niveau
Dat kan juist stimulerend werken, misschien is hij daardoor op de HAVO geconcentreerder. Wat bij ons helpt: Geen computer en TV op de eigen kamer en als hij er met de pet naar gooit:huiswerk maken aan de keukentafel (mits rustige omgeving).