brugklasmoeder
22-11-2010 om 09:53
Handige tips uitwisselen
Ik ben een kersverse brugklasmoeder en er gaat een wereld voor mij open. Wat een andere wereld is het waar je in terecht komt. Ik merk dat ik het heel prettig vind om tips te krijgen om mijn kind zo goed mogelijk te begeleiden. Ik zou het heel fijn vinden om tips met elkaar uit te wisseln. Zo heb ik een site ontdekt waar kinderen heel makkelijk Engels en Duitse of Franse woordjes mee kunnen oefene. Het is www.wrts.nl
Kinderen typen de woorden of zinnen in plus de vertaling en daarna kunnen ze ermee oefenen. Ook kunnen ze zich laten toetsen. Super handig vind ik dat.Ik kreeg ook van iemand de tip om ontleden te oefenen via www.beterontleden.nl
Ons kind heeft deze week een proefwerk hierover en is nu lekker aan het oefenen op deze site.
Zo zijn er vast nog meer goede sites, waar ik het bestaan nu nog niet van weet. Wie heeft er iets aan mijn tips en heeft zelf ook nog goede tips. Zet ze maar neer en dan hebben we er allemaal wat aan. Dank je wel!!!
maan.
22-11-2010 om 10:49
Woordenboek online
Die site wrts gebruikt mijn dochter ook; een van de leerkrachten is zelfs zo enthousiast die zet zélf alvast e.e.a. klaar hoeven ze alleen maar even in te lezen en ze kunnen ermee werken.
Nog een site die mijn dochter nog weleens gebruikt is een woordenboeksite, volgens mij van Van Dale. (Zo'n boek is wel handig voor een enkel woordje maar vorige week een hele lijst waar ze betekenissen van moest zoeken.)
Niny
22-11-2010 om 12:29
Wrts
Grappig, dat zou ook mijn eerste tip zijn. Mijn dochter (2 gym) gebruikt hem voor Duits, Frans, Latijn en Grieks. Ideaal!
Niny
Bikkel
22-11-2010 om 12:39
Dochter gestopt wrts
Onze dochter gebruikte aanvankelijk zeer enthousiast wrts, totdat ze merkte dat ze daardoor te snel dacht dat ze de woorden kende en kon schrijven. Nu maakt ze de ouderwetse kaartjes met aan de voorzijde het woord en aan de andere kant de betekenis en sindsdien gaat bij haar het woorden leren veel soepeler, ze haalt ook betere resultaten. de kaartjes voor de klassieke talen krijgt ze van de betreffende docent. Even lamineren, uitknippen klaar. Ze is er zo ook achter gekomen dat ze op die manier beter leerde. Ze maakt ze ook voor de begrippen van aardrijkskunde, economie etc.
Dus mijn dochters tip (2 gym): kaartjes maken.
Kobalt
22-11-2010 om 13:35
Hier ook geen wrts meer
Dochter haalde daar alles goed, om dan tijdens de toets onvoldoendes te scoren. Ik weet niet hoe het komt, maar bij haar is het woordjes leren een ramp. Het enige wat helpt, is dat ik haar overhoor. En dat is zoooo saaaaai voor mij. Ik hou helemaal niet van talen. Maar op een of andere manier blijft het anders niet in haar grijze celletjes kleven.
albana
22-11-2010 om 14:20
It's learning
Hier is de school al jaren online actief dus w.s. iets verder in dit soort dingen.
Hier leren ze op het v.o. bij it's learning. Daar hebben ze een eigen account en je moet er inloggen (word door school verstrekt, je kan je dus niet als individu aanmelden). Hier staat allerlei oefenstof die de leerkrachten er zelf op zetten. Ook hebben ze digi-codes voor online lesboeken/werkboeken en die kunnen zelfs worden bijgehouden door de leerkrachten (b.v. hoe vaak heb je engels woordjes geleerd?) maar meestal gebeurd dat pas als je cijfers aan het kelderen gaan.
Ze moeten ook de helft van de toetsen on-line doen (op school) bij die digicodes-site.
Ze hebben ook nog allerlei aanvullend digitaal oefenmatriaal (online) van de school zelf (ook met eigen account en codes).
Kortom zat dus hier online te leren.
Overigens er staan ook allerlei spelvormen op waarbij je kunt leren.
Voordeel hiervan is dat je al je matriaal op jouw niveau hebt en ook meteen het goede boek/hoofdstuk/leerlijn.
De helft van het huiswerk van dochter hier moet trouwens ook digitaal aangeleverd worden.
groeten albana
Mach
22-11-2010 om 15:50
Bikkel
Je kan wrts op verschillende manieren gebruiken. Flitsen, multipel choice achtig, zelf typen.
Mijn dochter doet altijd het overhoren waarbij ze zelf moet typen. dan kan je niet "denken"dat je het al kan. Want de computer gaat net zo lang door tot je ze allemaal goed hebt. Vervolgens gaat mijn dochter de test opnieuw doen om alle woorden in 1 keer goed te doen. Dan krijg je op de overhoring een 10 en dan is ze pas tevreden. OP die manier is wrts echt zeer effectief!
Kobalt
22-11-2010 om 17:43
Mach
Mijn dochter oefende het ook echt tot ze nul fout haalde hoor. Maar op de toets ging het dan toch mis. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat het voor haar heel anders voelt om iets te typen, ipv schrijven. Ze is niet zo'n ster in spelling, maar ze speelde het echt klaar om bij wrts alles goed te hebben en de volgende dag een vier te halen op de so. Het lijkt net alsof de woordjes niet in haar hersenen landen als ze ze alleen maar leest en typt.
Als ik haar overhoor gebeurt dat niet. Dan haalt ze meestal iets tussen de zes en de zeveneneenhalf.
Voor mij voelt typen overigens ook heel anders dan schrijven.
an mien
23-11-2010 om 10:08
Wrts / schrijven
Hier gebruiken twee kids wrts thuis en oudste ook op de huiswerkbegeleiding. wat oudste doet is overhoren waarbij hij zelf de woorden moet typen (in vreemde taal) als het fout is kijkt hij hoe het woord wel gespeld moest worden en schrijft het op een kladblok, zo blijft het sneller en beter hangen. Op school halen ze bij overhoringen altijd hoger dan een 9, dus hier werkt het perfect.
an mien
Bikkel
23-11-2010 om 10:33
Fijn
Fijn dat wrts voor jullie kinderen wel werkt! Mijn dochter oefende, net als de dochter van Kobalt, ook tot ze alles goed had maar voor haar is het op de een of andere manier niet genoeg. Ik weet niet waarom niet, ze is een zeer goede speller en heeft een buitengewoon goed taalgevoel. Misschien is ze meer auditef ingesteld, dat ze hardop gemakkelijker vindt leren en dat dat beter beklijft dan via een pc-scherm. Ik weet het niet. Met de kaartjes werkt het een stuk beter voor haar, in ieder geval.
Nou ja,iedereen zoekt zijn manier om te leren en voor mijn dochter werken de kaartjes beter.
Vera*
23-11-2010 om 10:45
Kaartjes
Als jullie kinderen kaartjes maken om woordjes te leren, hoe maken jullie de kaartjes dan? Is dat een kwestie van a4 papier knippen?
Vera
an mien
23-11-2010 om 14:37
Vera
op wrts kan je ook woordkaartjes maken eerst de woorden invoeren, dan kiezen voor printen en dan krijg je de keuze voor woordkaartjes.
bij de huiswerkbegeleiding hebben ze kaartjes liggen die de leerlingen kunnen gebruiken ze moeten dan gewoon schrijven, waar ze wel weer gelijk van leren.
an mien
Bikkel
23-11-2010 om 15:00
Vera
Mijn dochter knipt inderdaad de kaartjes die ze zelf maakt, zelf. De kaartjes die ze krijgt via school lamineert ze en knipt ze daarna.
Annet
23-11-2010 om 21:13
Voor auditief ingestelden: voca
Dit is een gratis software programma dat lijkt op Wrts. Voordeel is dat je de teksten ook kunt inspreken. Tegenwoordig kun je zelfs plaatjes invoegen.
Dochter voert de woorden zelf in (is ook leerzaam), ik spreek de woorden in omdat haar uitspraak nog te slecht is, ze oefent van nl naar frans en andersom, voor Duits geldt dit ook. Ze typt de woorden tijdens het overhoren en ze spreekt ze hardop uit. Woorden komen dus via handen, oren, ogen en mond.
Kant en klare woordenlijsten of kaartjes vind ik een gemiste kans.
Tirza G.
23-11-2010 om 23:18
Bikkel
Woordkaartjes voor klassieke talen hoeven niet langer mee te gaan dan woordkaartjes voor andere talen in mijn ervaring. Als je ze weet, dan weet je ze.
Ik heb van die adreskaartjes gebruikt van de kantoorboekhandel, die zijn lekker stevig. Nog wel een keertje doorgeknipt, ik ben zuunig
Tirza
brugklasmoeder
24-11-2010 om 09:47
Ga door!
Wat een handige tips en sites! Super.
Ik wil er ook nog een inbrengen: cambiumned. Om Nederlands te oefenen op allerlei niveaus.
En inderdaad wrts heeft ook uitspraak mogelijkheid. Alhoewel het niet altijd even goed gaat. Dochter moest chagarijnig vertalen. Liet het eerst in het nederlands uitspreken en toen in het engels. Spreekt die man chagarijnig uit als gagarijnig. Dochter lag in een deuk!!!
Maar ga door hoor met tips geven!!!!!
.Marietje
24-11-2010 om 13:37
Ik doe mee
Hier zoon in de brugklas.
Leuk onderwerp!
Hij gebruikt wrts.
Leerwerk doet hij als volgt: tekst uit boek kopieren en de belangrijke dingen arceren en dan leren. Dit gaat sneller dan een uittreksel maken.
Voor biologie staan er vragen om te oefenen op deze site:
http://biopuzzel.stmichaelcollege.nl/index.php?pid=18&qid=4
Voor frans en wiskunde maakt hij digitale testen via een site die bij de methode hoort.