Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin

Karin

14-03-2010 om 23:17

Groep 4, kind laten zitten?

De school van onze dochter kent geen leerstofjaarklassensysteem. Kinderen kunnen dus redelijk om eigen niveau werken. Dochter kan redelijk goed rekenen. Qua lezen heeft ze een achterstand. Daar wordt nu hard aan gewerkt, maar het lijkt mij ondoenlijk dat ze dit schooljaar nog AVI 5 haalt. Ze boekt met RT wel vooruitgang. Dyslexie lijkt niet aannemelijk.
Dochter is een jonge leerling (eind augustus), jong qua gedrag. Ze komt circa 1,5 jaar later in de puberteit. Zoals het er nu uit ziet gaat ze echt als een 'meisje' naar het voortgezet onderwijs. Cognitief kan ze het allemaal nog wel net bijbenen, maar het is qua lezen dus kantje boord. Lezen is natuurlijk ook van belang voor begrijpend lezen etc.
Zelf denken wij dat er meer in zit dan wat de Cito-scores etc nu laten zien. Maar ja, hoe 'weet' je dat? Is het dan een kwestie van 'rijping'?

Zou het goed zijn om haar een jaar langer over de basisschooltijd te laten doen? Door het onderwijssysteem zal ze geen jaar 'overdoen'. Ze krijgt verspreid over de komende jaren net iets meer tijd om bv het technisch lezen goed onder de knie te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

15-03-2010 om 11:26

Daarbij karin

Ik ben het helemaal met Anna eens en daarbij vind ik het wel heel erg vroeg om nu al in groep 4 na te denken hoe je kind in de brugklas zou zijn. Je kind is voortdurend in ontwikkeling. Je hebt nog 4 jaar!!
Ik vraag mij alleen af of je zelf geen vraagtekens hebt bij de methode van de school. Dat proef ik eigenlijk ook uit je verhaal, maar misschien heb ik het fout.

Karin

Karin

15-03-2010 om 12:09

Methode van de school

Nee, ik vind de aanpak van de school heel erg goed. Voor zowel kinderen die voor- en achterlopen (op één of meerdere gebieden).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2010 om 16:52

Je hoeft toch nog niet te kiezen?

Ik zou het gewoon nog een paar jaar aankijken. Of is er ondanks het systeem wel sprake van mogelijk zitten blijven dit schooljaar?
De argumenten die jij noemt lijken mij op deze leeftijd nog ondergeschikt... er kan nog zoveel veranderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.