Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo

Even zo

29-04-2010 om 15:36

Groep 2 maar royaal klaar met groep 3

Ons zoontje is bijna 6, zit in principe in groep 2 (ze werken hier niet met groepen maar met bouwen) maar is royaal klaar met heel groep 3. Hij beheerst inmidels AVI 6 niveau en ik zie dat niveau in september nog wel minmaal een niveautje stijgen. Rekenschriften van groep 3 heeft hij allemaal (foutloos) uit. Juffen geven aan dat rekenen voor hem te makkelijk is. Schrijven is nog wel een probleem. Maar op de computer schrijft hij hele verhalen.

Volgend jaar heeft hij (door de bouwenstructuur) genoeg aanbod om aan zijn trekken te komen. Maar is dit verstandig? De juffen willen wel verbreden en verrijken, maar hoe en wat? Hij past eigenlijk prima tussen zijn leeftijdsgenoten. Hij loopt soc emo wel iets voor, maar loopt absoluut niet vast. Hij heeft het nog steeds reuze naar zijn zin op school.

Wij willen eigenlijk niet dat hij een jaar eerder naar VO gaat. Het gaat (nu) prima met hem! Maar wat dan wel? School wil heel graag hem dingen bieden maar het moet wel passen in het systeem; er zitten meer kinderen in de groep. Er zijn wel wat methodes op school, maar die zijn meer voor leerlingen vanaf groep 5.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

29-04-2010 om 18:17

Waarom niet eerder naar het vo?

Wat is er mis met vervroegd naar het VO? In de brugklas van mijn zoon (bijna 12) zitten van de 23 leerlingen er 5 die nu in het voorjaar nog 12 worden. Heel gewoon hier. Hoe hoger het niveau, hoe meer je dat tegen komt. Mijn dochter zit nu met 9 in gr. 6 en zij is ook versneld. Soms is het niet tegen te houden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-04-2010 om 20:58

Alternatief?

"Volgend jaar heeft hij (door de bouwenstructuur) genoeg aanbod om aan zijn trekken te komen. Maar is dit verstandig?"
Eh.. je kind krijgt werk op niveau, en jij vraagt je af of dat verstandig is? Het is ALTIJD verstandig dat je kind op niveau kan werken. Wat is het alternatief? Dat je kind onder zijn niveau gaat werken? Lijkt mij niet.
Maar de vraag is of 'op niveau werken' ook moet betekenen dat je kind eerder uitstroomt naar de middelbare school. Een goede basisschool heeft kinderen ook wat te bieden die de groep 8 stof al beheersen. Ik zou dara het gesprek over aangaan. Versnellen, verrijken etc. is mooi, maar hoe ziet school de wat langere termijn? Een vriendje van een van mijn kinderen is 10 en zit in groep 8. Hij gaat straks een jaartje Leonardo-school doen als tussenstap naar de middelbare school. Zoiets kan dus ook.

Annet

Annet

29-04-2010 om 21:28

Leonardo?

Voor een kind van 6 is het moeilijk extra aanbod te bedenken zonder te versnellen. In de bovenbouw wordt dit makkelijker. Maar ook van verbreden groeien kinderen en groeit dus ook hun voorsprong.
Jouw kind is nu al een jaar vooruit. De komende jaren komt daar nog minimaal een jaar bij (misschien meer). Ik denk dat dit zelfs zal gebeuren als school niets meer extra doet (gelukkig doen ze dat wel). Je versnelt dus ook al als kind in zelfde klas blijft. Want wat moet kind dan nog in groep 8 doen?
Je kunt ook een Leonardoschool overwegen, als die bij jullie in de buurt zit. Daar wordt niet versneld in schooljaar maar wel heel breed aangeboden (veel breder dan een basisschool kan bieden). Er zijn ook scholen met een plusklas.
Als je kind op deze school blijft, zou ik rekening houden met minimaal 1 jaar vroeger naar het VO. Dat hoeft niet erg te zijn, zie ook draadje hierboven over versnellen.

ayla

ayla

30-04-2010 om 07:30

Waarom niet

versnellen, je zoon heeft nu al een voorsprong van ruim een jaar, die wordt niet minder eerder meer. Verrijken en verdiepen is heel aardig maar is meer voor ernaast. Die voorsprong blijft hij houden. Als ik jou was zou ik er toch eens serieus over nadenken. Ik vind het plus materiaal voor de kleintjes trouwens vrij mager, dochter krijgt pluswerk maar vind ook dat maar saaiiiiiii

Jvo

Jvo

30-04-2010 om 15:59

Mijn zoon

Mijn oudste was AVI-uit in groep 2 en heeft zicht prima vermaakt in de klassen daarna. Ja, hij had een enorme voorsprong, maar hij heeft altijd op z'n eigen niveau kunnen werken. Zo is hij in groep 3 begonnen met Engels en in groep 4 met Spaans. Hij doet extra computerdingen en zodra er een leuk (techniek) project is wordt hij altijd gevraagd (Mindstorms, Thinkquest, etc).

Voor hem zou het niet goed zijn geweest een jaar eerder naar het VO te gaan (ook niet als er meer jongere kinderen in de klas zitten), dus ik ben blij dat school het zo goed heeft kunnen oplossen.

Even zo

Even zo

30-04-2010 om 22:32

Jvo

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen. Zolang mijn kind het leuk vindt op school en zich lekker voelt, zie ik niet in waarom een jaar overslaan zoveel beter is. Dat kan nog veranderen, maar het gaat nu goed, waarom zou ik het kind dan een klas laten overslaan? Op deze school kan hij ook op eigen niveau werken. We hebben begrepen dat ze dingen voor hem willen compacten en dat ze op zoek willen naar dingen die hij extra kan doen. Het liefst hadden ze een leuke techniekhoek oid voor hem maar dat is er nu nog niet. Graag zou ik zelf wat dingen aandragen wat voor de juffen eenvoudig te implementeren is. Ze hebben wel wat dingen, bv Somplex etc. Ook veel Rushourspellen enzo. Maar wat ik de juf begrijp is dat niet de ideale oplossing.
Wat mijzelf moeilijk lijkt is dat de projecten ook niet te leuk mogen zijn. Dat lijkt me heel lastig voor zijn broer (moeite met lezen en spelling). Het lijkt me ook zo lastig als mijn slimme zoontje bv wel Engels kan en mijn oudste maar een paar woordjes.

Even zo

Even zo

30-04-2010 om 22:46

Ayla

"Ik vind het plus materiaal voor de kleintjes trouwens vrij mager, dochter krijgt pluswerk maar vind ook dat maar saaiiiiiii"

Met alle respect, ik snap jouw 'saaiiiii' nooit zo. Mijn zoontje heeft een hekel aan knutselen. Dat vindt hij 'saaaiiii' maar ook moeilijke knutselwerkjes vindt hij 'saaaiiii'. Hij heeft gewoon een hekel aan knutselen. Punt. 'Saaaiii' zegt me dus niet zoveel. Jouw dochtertje leest mondjes maat en zit in groep 2. Dan zijn er toch legio dingen te doen met letters etc. Mijn zoontje (gisteren hoorde ik dat hij qua lezen op eind groep 5 niveau zit) heeft zich nog geen moment verveeld. Hij leest een kwartiertje per dag in een boek. Andere kinderen 'lezen' een prentenboek, hij leest een Kameleonboek. Niemand die dat gek vindt. Op de computer doet hij het zelfde programma als de rest, maar is al iets verder qua rekenen. Hij typt iedere week een verhaaltje over het thema van die maand. Maar hij hoeft nog niks met spelling.

"Verrijken en verdiepen is heel aardig maar is meer voor ernaast. Die voorsprong blijft hij houden."
Is versnellen dus de beste oplossing? We gaan eerst verrijken en verdiepen proberen. Bij een versnelling zal hij ook aangepast werk nodig hebben. De school is welwillend. En wij willen onze bijdrage ook wel leveren.

Even zo

Even zo

30-04-2010 om 22:50

Annet

"Voor een kind van 6 is het moeilijk extra aanbod te bedenken zonder te versnellen. In de bovenbouw wordt dit makkelijker. Maar ook van verbreden groeien kinderen en groeit dus ook hun voorsprong."

Dat is inderdaad wel een eyeopener. Hij valt nu niet tegen te houden maar straks (volgend jaar misschien al) kan hij natuurlijk zelfstandig projecten gaan doen.

"Je kunt ook een Leonardoschool overwegen, als die bij jullie in de buurt zit."
Er zit wel een Leonardoschool in onze buurt (niet in hetzelfde dorp). Mijn indruk is wel dat op een Leonardoschool vooral de totaal vastgelopen kinderen zitten. Liever dus niet. Het grappige vindt ik dat hij nog heel vaak speelt met leeftijdsgenootjes. En dat is echt geen probleem. Ik zie het verschil wel maar samen skelteren is nog steeds even leuk.

Even zo

Even zo

30-04-2010 om 22:53

Ijsvogeltje

Natuurlijk wil ik niet dat mijn kind onder zijn niveau gaat werken. School pakt dat ook prima op. Op dit moment denk ik (het is ook nog 6 of 5 jaar weg) dat een jaar eerder naar VO niet hoeft. Wel wil ik dus weten hoe het wat. En ik heb liever dat ze dingen compacten en in de overgebleven tijd de breedte ingaan ofzo. Mijn vraag is meer: hoe?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-04-2010 om 23:03

Even zo

Het belangrijkste is volgens mij dat je kind leert dat sommige dingen gewoon moeilijk zijn en dat je daarvoor je best moet doen. Ik denk dat een kind volmaakt gelukkig op de basisschool kan zijn, maar toch helemaal niets leert. Je hoort toch vaak dat die kinderen in de brugklas tegen een flinke muur aan lopen: die eindeloze rijen Latijnse woorden en grammatica vliegen nu eenmaal niet zomaar naar binnen, daarvoor moet toch echt geblokt worden. En het is fijn als een kind dat op de basisschool dat al een beetje heeft geleerd. Dus of je op school nu kiest voor versnellen, verrijken of verdiepen: zorg dat het schoolgebeuren niet te vrijblijvend is voor je kind. Onze jongste zoon bleek aan het begin van groep 3 ook al door de stof heen te zijn. Het pluswerk was echter behoorlijk vrijblijvend, daar hebben we toch wel een paar discussies met de school over gehad. Waarom mag een slim kind de hele dag een beetje lantefanteren in de klas? Waarom worden geen realistische eisen aan hem gesteld? Het pluswerk voor groep 3 vond ik erg tegenvallen. Prima om kleine voorsprongen op te vangen, maar niet voor kinderen die echt ver voor lopen. Het blijft toch dat rekenen tot 20 en het eenvoudige leeswerk, maar dan een beetje anders verpakt.
Dit jaar (groep 4) gaat het een stuk beter en wordt hij veel meer uitgedaagd. Maar de voorsprong blijft natuurlijk en groeit ook. Wellicht gaat hij straks versneld door naar groep 6. Voor hem niet zo'n heftige stap (hij wil het zelf ook graag): hij zit nu in een combigroep 4/5, en trekt vooral met de kinderen uit groep 5 op. Bovendien is hij een van de oudsten van de klas, en had qua leeftijd ook een groep hoger kunnen zitten (heeft bijna 3 jaar gekleuterd).
Maar mocht die versnelling doorgaan, dan zijn we er nog niet hoor. Met rekenen loopt hij dan nog steeds voor, en heeft hij al direct extra uitdaging nodig. Maar in de bovenbouw heb je wel de zaakvakken, en die lenen zich toch beter voor extra uitdaging. Een optie is ook nog een bovenschoolse plusklas (Da Vinci klas) voor 1 dag per week. Hebben jullie zoiets ook bij jullie in de buurt?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-04-2010 om 23:26

Gelijktijdig getypt

Even zo, ik zie dat we gelijktijdig zaten te typen.
Nog even over dat pluswerk waarover ik schreef, en Ayla ook. Nee, dit stelt echt niet zoveel voor. Uitgangspunt van pluswerk is dat het NIET de stof voor het volgende schooljaar bevat. In groep 3 leren kinderen lezen en ze leren optellen/aftrekken tot 20, dat is het. Dus hoe ziet pluswerk voor rekenen eruit? Het is nog steeds optellen/aftrekken tot 20, maar dan bijvoorbeeld in een verhaaltje verpakt. Geen grotere getallen, geen keer-sommen, want dan zou je een kind laten versnellen in de stof, en dat is niet de opzet van pluswerk. Welk pluswerk kun je verzinnen voor 'leren lezen', zonder met groep 4 stof bezig te zijn? Wil je je kind echt uitdagen in die groep, dan ontkom je er niet aan door hem stof uit groep 4 aan te bieden. Zelfstandig projecten uitvoeren lukt vaak nog niet op die leeftijd.
In de hogere klassen is verdiepen/verrijken veel makkelijker, want kinderen krijgen meer vakken. Juist de zaakvakken lenen zich prima voor extra uitdaging.
En over de Leonardo-scholen: ze zijn natuurlijk nog maar erg nieuw. En de eerste leerlingen zijn ongetwijfeld vaak kinderen geweest die elders vastliepen. Ik denk dat echter steeds meer ouders niet wachten tot hun kind vastloopt op de reguliere school, maar voor een Leonardoschool kiezen om te voorkomen dat het mis gaat.

ayla

ayla

01-05-2010 om 09:09

Evenzo

niemand snapt onze dochter haar saaiii, wij niet en de juf niet. ze krijgt idd genoeg aanbod ook op niveau dus saai zou het niet moeten zijn. Het zal eerder een stopwoordje zijn denk ik.
Dochter werkt met het pakket slimmerikken, best aardig maar ik kan me voorstellen dat niet ieder kind het leuk vind. Veel nateken werk en als je net ene kind hebt dat dat wat minder vind is dat jammer.

Maar ot weer, ik zou proberen hem door te laten stromen, de kans is groot dat hij zich mateloos gaat vervelen als je dat niet doet. Over de doorstroom naar het VO zou ik me ook pas later druk maken, hij moet nog lang en je hebt geen idee hoe het tegen die tijd gaat

Annet

Annet

01-05-2010 om 12:25

Kinderen gaan steeds vroeger naar leonardo

Onze school heeft tegenwoordig het standpunt dat ze hoogbegaafde kinderen niet voldoende kunnen bieden, dus boven een iq van 130. Ouders wordt dringend geadviseerd hun kind naar een Leonardoschool te doen.
Ik denk wel dat de school van Even zo veel meer extra's biedt dan de gemiddelde school. Dan kun je versnellen best uitstellen.
Voor mijn zoon zie ik twee voordelen: aanbod dat beter past bij zijn ontwikkeling EN kinderen die een jaar ouder zijn en daardoor beter bij hem passen.
Het kan zijn dat het aanbod langzamerhand toch weer te makkelijk wordt. Maar het voordeel van de oudere kinderen blijft. Eind groep 3 zei hij (voordat hij versneld is: Mama, ik kan wel met iedereen spelen maar ik kan niet met ze praten).

Even zo

Even zo

01-05-2010 om 14:46

Ijsvogeltje

"Het belangrijkste is volgens mij dat je kind leert dat sommige dingen gewoon moeilijk zijn en dat je daarvoor je best moet doen."

Dat willen we inderdaad graag bespreken. We hebben hier drama's gehad met zwemels omdat dingen niet in één keer lukten. Dat je op zwemles zit om iets te oefenen wat je nog niet kunt, ging er maar langzaam in. Gelukkig is hij in zijn fijne motoriek niet erg goed (en aangezien h ij wel graag schrijft) en leert hij daarin wel een beetje doorbijten.

Zaakvakken beginnen hier in de onderbouw. Ze werken met maandthema's. Dus dat moet mogelijkheden bieden.

Even zo

Even zo

01-05-2010 om 14:50

Annet

Onze school werkt in bouwen. Hij kan dus zo mee met groep 4. Bovendien heeft iedereen een redelijk eigen programma. Het is dus geen moeite om voor hem ipv 5 x rekenen te kiezen voor 3 x rekenen en 2 x iets anders (nu nog op zoek naar dat anders). Met een beetje goede wil van school (en daar twijfel ik eigenlijk niet aan) kunnen ze hem best een boeiend aanbod bieden. We moeten in groep 7 en 8 maar eens kijken hoe en wat.
Mijn zoontje komt straks als jongste instroom in de bovenbouw groep tot 9 jaar. Hij kan dus optrekken met wie hij wil. Ben benieuwd of hij inderdaad naar de oudste kinderen gaat trekken. Dat verschil tussen 'praten' en 'spelen' vind ik wel treffend.

Even zo

Even zo

01-05-2010 om 15:00

Ayla

Ik denk dat de school heb best nog wel wat kan bieden en dat we dus (nog) niet hoeven door te stromen. Zie ook hierboven. Misschien ontkomen we er (tzt) niet aan etc maar nu hoeft het voor ons nog niet.

Gerry

Gerry

02-05-2010 om 09:04

Ayla

Nou heb ik geen idee wat ze voor pluswerk hebben op jou school, maar mijn oudste zit op een kleuterleonardo en daar hebben ze zowat niks anders dan kleuterverrijking en verbreding naast het spelen en knutselen natuurlijk, en dat is hardstikke leuk spul. Er is ontzettend veel uitdagend cognitief materiaal voor kleuters, genoeg om er twee hele schooljaren mee te vullen .

ayla

ayla

03-05-2010 om 07:06

Gerry

ze hadden helemaal niets, ze kwamen in februari ermee dat ze vonden dat dochter verdieping nodig had omdat het zo niet meer te doen was met haar maar ze hadden niets. Ze zijn echt moeten gaan zoeken en bestellen. Dochter is dus de eerste kleuter op deze school die verdiepingswerk krijgt. Ondertussen mogen meer klueters het werk doen als ze het willen en volgens mij bevalt het wel, de juf had het erover om meer te bestellen. Deze school staat nog vrij in de kinderschoenen als het gaat om hoogbegaafde kinderen en de aanpak daarvan. Nu ja misschien niet zo zeer hoogbegaafde kinderen als kinderen met een voorsprong op een bepaaldt gebied

Jvo

Jvo

03-05-2010 om 09:13

Ayla

Dat verbaast me, dat ze het eerste kind is dat verdieping nodig heeft. Hier zitten in elke klas wel een paar kinderen die (ver) boven het maaiveld uitsteken. Mijn zoon was misschien wel het verst toen hij naar groep 3 ging (avi-uit), maar er waren meer kinderen die flink voorliepen. En hij heeft eigenlijk altijd wel met 2 of meer hoogbegaafde kids in de klas gezeten.

Is de school soms net gestart?

ayla

ayla

03-05-2010 om 11:04

Nee helemaal niet

de school bestaat al minstens 30 jaar. Ze zijn alleen vrij nieuw op het gebied van voorlopende kinderen. Altijd meer ingezet voor kinderen met een achterstand of kinderen met dyslexie maar zich niet bezig gehouden met kinderen die voorlopen. Ze hebben pas sinds dit jaar een plusklas en ook in het pluswerk gebied zijn ze vrij nieuw. Vandaar dat ze ook geen pluswerk voor kleuters hadden. Dochter heeft dus de primeur maar ze zal echt niet de eerste en de enige zijn die een voorsprong heeft op bepaalde gebieden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.