Boeddha
07-07-2010 om 07:30
Gratis boeken - zwarte lijst
Voor iedereen waarvan de kinderen ook naar het voortgezetonderwijs gaan:
De Vereniging Openbaar Onderwijs roept ouders op om het te melden als een school de regels voor de gratis schoolboeken overtreedt. Iedere melding wordt nagegaan. Als aannemelijk is dat de gegevens kloppen, komt de school op de zwarte lijst. Iedere melding wordt geanonimiseerd doorgegeven aan het ministerie van OCW.
De link waar je kan lezen of de school zich niet houdt aan deze regels: (bijvoorbeeld borg vragen, of de vrijwillige ouderbijdrage automatisch laten innen)
http://www.voo.nl/index.php?REQUEST_URI=page/onderwijsbeleid/Zwarte_Lijst
Rosa van der Zanden
07-07-2010 om 15:48
Gedaan
Borg van 80 euro. Eerst inde van Dijk het, nu doen zij het voor van Dijk. Goh, wist niet dat dit niet mocht.
Ik heb ook wat moeite met gymkleding van 30 euro (wat kost een broek bij de Zeeman nou helemaal?) en een tekendoos van 30 euro (wij hebben zeer veel tekenmateriaal thuis, ik denk niet dat dit materiaal iets gaat toevoegen).
Nikus
09-07-2010 om 18:08
Huh?
Wij hoeven helemaal niks aan te schaffen via school! De boeken krijgen we en zoon mag zelfs in de werkboeken schrijven1
Bastet
10-07-2010 om 08:40
Nikus
Uit de lijst op de site van VOO blijkt al dat dat dus beslist niet gewoon is.Wij moeten boeken bestellen via van Dijk,borg betalen,administratiekosten.In werkboeken mag overigens wel geschreven worden.
Nowee
15-07-2010 om 08:30
Over die borg bij van dijk
Zoon gaat naar de 2e. Vorig jaar boeken besteld bij Van Dijk, moest 75 euro borg betalen en die zou hij aan het eind van de schoolperiode terug krijgen (na de 5e of 6e dus). Oké prima, boeken ingeleverd, mail gekregen dat dat allemaal goed was. En toen ging ik boeken bestellen voor volgend jaar. Wat zie ik: borg 75 euro. Hoho, die had ik toch vorig jaar al betaald. Ik heb Van Dijk gebeld, wat zeggen ze daar:
we berekenen iedereen borg want anders betalen mensen die halverwege de schoolperiode instromen (in de 2e, 3e of zo) geen borg en dan lopen we dat geld mis. Ik zei dus dat ik nu 2 keer borg had betaald en dat ik toch één keer terug wil. Ja, dat zouden ze aan iedereen terugbetalen. Ik heb ze nog verteld dat het wel een hoop extra werk is, tsja dat vond die mevrouw ook, maar het kon niet anders volgens haar (volgens mij wel overigens).
Ik wacht dus nu vol spanning af, ik vind borg betalen prima, tenslotte moeten die boeken langer mee dan één jaar. Maar ik ga niet 6 keer borg betalen en nooit terugkrijgen, dan heet het namelijk geen borg meer.
Meer mensen deze ervaring met Van Dijk?
Nasha 1st
15-07-2010 om 09:03
Zoon
gaat ook naar het VO, alleen is het christelijk onderwijs....Wij moesten ook de borg betalen, bij Iddink...in het boekje van school stond dat je kon kiezen tussen wel of geen borg betalen, maar bij de Iddink site kon je die keuze mooi niet maken!!!
soepstengel
15-07-2010 om 10:19
Nasha wij hebben nu ...
we hebben nu voor het 2de jaar boeken besteld en nu hoefden we geen borg te betalen, waren we vorig jaar een 300,00 euro kwijt in totaal, nu maar 34....scheelt een hele hoop!!
Minet
15-07-2010 om 23:49
Savon
Hier dit jaar geen borg hoeven betalen bij van Dijk. Gewoon het pakket aangevinkt, nog wat extraatjes die ons 65 euro kosten, maar geen borg, die hadden we idd vorig jaar al betaald.
Nowee
16-07-2010 om 08:19
Minet
Dat heb ik dus ook gedaan, gewoon aangevinkt maar die borg bleef staan. Ik heb er gisteren maar eens een mailtje aan gewaagd. Aan de telefoon deden ze echt alsof dat bij iedereen zo was, ik vond het een raar verhaal.
Nowee
16-07-2010 om 15:54
Snelle reactie van van dijk
Ik heb gisteravond laat gemaild over die borg en ik had vanmiddag al antwoord:
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van uw email kunnen wij u meedelen dat wij in onze administratie zien dat de borg inderdaad dubbel in rekening gebracht. Eenmaal in de bestelling van het afgelopen schooljaar en nogmaals in de bestelling voor het nieuwe schooljaar. Wij hebben in onze administratie het verzoek hebben ingediend om eenmaal de borg voor u te annuleren, dit bedrag zal zo spoedig mogelijk op uw rekeningnummer worden overgemaakt.
Onze excuses voor het ongemak.
Minet zei geloof ik dat ze het boekenpakket had aangevinkt, ik heb de school aangevinkt en vervolgens het juiste leerjaar. Misschien ligt het daaraan, dat het zeg maar een schoolgebonden foutje is. Als de borg nou eens bij alle leerlingen die volgende naar naar de 2e gaan bij onze school dubbel berekend is (zo'n 100 leerlingen) en meer dan de helft heeft het niet door, dat is dus kassa voor Van Dijk.
Ik zal eens her en der gaan informeren bij andere ouders.
cqcq
16-07-2010 om 16:09
Hier de borg retour...
Hier komt de borg voor de boeken weer retour... zomaar. Heb ik niets voor hoeven doen. Nu was de rekening voor de 'gratis' schoolboeken meer dan 400 euro volgens mij... dus dat mag ook wel.
Nowee
16-07-2010 om 16:52
Hoe kan dat dan
dat je meer dan 400 euro voor de boeken moet betalen? Is dat dan een beroepsopleiding of zo?
Bastet
17-07-2010 om 08:30
Savon
Mijn zoon doet volgend jaar twee vakken op de havo,en dat kost aan boeken al 100 euro!
Bastet
Bastet
17-07-2010 om 12:10
Zonnetje
Nee hoor,hij betaalt geen cent,maar kreeg wel netjes de factuur van van Dijk,zodat hij alvast weet wat er geleverd wordt en kan checken of alles klopt.En daar staan ook de prijzen op,in totaal ruim 100 euro.Dus ben ik niet verbaasd dat iemand voor een compleet pakket met boeken voor alle vakken 400 euro betaalt.
Bastet
kaatje43
17-07-2010 om 12:48
Toezegging voor retour
Hier via Iddink besteld was ook geen mogelijkheid om de borg te omzeilen. De brieven van het VOO naar de rector van school gestuurd en meteen een bevestiging dat hij gaat zorgen dat de borg wordt teruggestort. Ik heb goede hoop dat als meer mensen dit aangeven bij de school er bij Iddink aan de bel wordt getrokken. Zolang dat nog niet gebeurt blijft school op zwarte lijst staan volgens VOO.
an mien
17-07-2010 om 13:19
Iddink
hier 2 kids naar VO en ik was bij Iddink voor twee kids 30 euro kwijt, verzekering, en wat extra spullen kleurpotloden enz maar geen borg!!
An mien
mirreke
25-07-2010 om 16:30
Goed draadje, ik heb een vraag over een 'contract'' van onze sch
Wij hebben van onze school voor elk kind een brief gekregen met een soort contract, waarin je 'moet' ondertekenen dat je de ouderbijdrage betaalt (die weliswaar vrijwillig is, maar anders mag je kind niet meedoen met de bv Jenaplan-activiteiten), dus als je niet tekent mag je kind daar niet aan mee doen. Verder snap ik het niet zo, want alle extra dingen (zoals schaatsen, zwembad, uitjes) moeten we zelf betalen.
Verder teken je er ook voor dat je de borg moet betalen.
Is dit legaal zo? En wat kan ik ermee. Als ik niet teken mag mijn kind dus blijkbaar niet meedoen, en waaraan niet blijft vaag, zodat ze je daar telkens op onverwachte momenten mee kunnen pakken denk ik dan.
mirreke
25-07-2010 om 16:44
Onze school ook op zwarte lijst
Net de link bekeken, school staat ook op zwarte lijst. Ik ga een brief sturen, heb vorig jaar wel de borg betaald. En verplicht schoolgeld, omdat dat door Iddink tegelijk werd geïnd. Als je dat niet betaalde kreeg je de boeken niet.
Nu proberen ze het denk ik met dat zogenaamde contract te omzeilen. Mag vast ook niet.
Nasha 1st
25-07-2010 om 17:09
Ondanks
dat het een christelijke school is heb ik hem toch aangemeld...ik vind het gek dat de school zegt dat je een keuze hebt en dat Iddink die keuze dan niet biedt....
joer
26-07-2010 om 21:25
Wat een goede site
Wat een duidelijke site en zo veel informatie! Prima, hier heb je wat aan.
Nieuw boekenpakket besteld voor zoon bij van Dijk. Factuur was € 0,00. Geen borg dus. Vorig jaar wel betaald.
Andere zoon gaat naar andere school en ik bestel geen boeken meer bij van Dijk. Ben benieuwd of ik de borg terug krijg van van Dijk. Hou het in de gaten en anders bel ik er achteraan.
Kan je de borg en verzendkosten van afgelopen schooljaar ook terug vragen of alleen van komend schooljaar?
Groeten JOER.
Nasha 1st
28-07-2010 om 16:10
Boeken ontvangen
er zitten wel beschadigde boeken bij...Ik heb ze wel even gefotografeerd, zodat ik niet over een jaar de rekening gepresenteerd krijg!!!
an mien
28-07-2010 om 17:57
Borg 2009/2010
Kreeg net mail van Iddink dat de borg van vorig schooljaar terug gestord wordt!
An Mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Bintje
28-07-2010 om 22:11
Borg terug en boeken in slechte staat
Wij hebben vorige week de borg helemaal terug ontvangen. Boeken kwamen via Van Dijk maar borg ging via school, geloof ik.
Nasha, als de boeken erg slecht zijn dan kun je contact opnemen met Van Dijk. Heb ik, nav dit forum, vorig jaar ook gedaan. Het Franse boek was namelijk in een erg erbarmelijke staat (met pen in geschreven, groot deel van pagina's kapotgegumd) en toen hebben we een spiksplinternieuwe gekregen. De oude mocht dochter houden. Het NL boek was in een iets betere staat maar de band hing helemaal los. Dat mochten we plakken en dat boek is beter terug gegaan naar Van Dijk dan dat we het kregen dankzij ons plakwerk. Borg is niet ingehouden maar ik heb daar ook foto's van gemaakt. Hebben we verder niet nodig gehad want ze kijken ook naar hoe vaak een boek gebruikt is in combinatie met de staat waarin het verkeert.
Nasha 1st
28-07-2010 om 22:29
Bintje
wij hebben ze van Iddink. In 1e instantie leek het alleen om de buitenkant te gaan, er is wel wat aan geplakt inderdaad. Maar in 1 van de boeken is ook geschreven, dus ik denk dat ik er toch maar even over bel.
ijsvogeltje
30-07-2010 om 12:02
Nasha
Kun je dan niet in het computersysteem aangeven welke schade je hebt? Dat konden wij afgelopen jaar bij Iddink namelijk wel. Ik neem aan dat jullie ook gewoon online de boeken hebben moeten bestellen? Als je inlogt, zie je een optie om schades te melden.
Nasha 1st
30-07-2010 om 20:58
Ijsvogeltje
goede tip hahaha, zal eens kijken....ben nog een beetje blue in VO-land zoals je ziet ![]()