Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

31-01-2010 om 18:58

Goede scholen voor (hoog)begaafde ll.

Toestemming van Forumredactie

Hallo,

Ik studeer op dit moment aan de Pabo en ben bezig met een verslag over hoogbegaafdheid. Hiervoor ben ik op zoek naar scholen die een goed beleid hebben voor hoogbegaafde leerlingen. Bijvoorbeeld scholen met een goede plusklas, veel materiaal om te verdiepen/verrijken, etc. Ik zou natuurlijk websites van scholen en schoolgidsen kunnen raadplegen, maar de ervaring leert mij dat alle scholen pretenderen veel te doen voor kinderen die heel slim zijn, terwijl daar in de praktijk lang niet altijd wat van terecht komt.
Ik zou dus graag van ervaringsdeskundigen, namelijk jullie als ouders, willen horen met welke school zij goede ervaringen hebben.
Hoogbegaafd mag ook worden opgevat als 'heel slim'. Er hoeft geen sprake te zijn van gediagnosticeerde hoogbegaafdheid. Het gaat mij om scholen met veel mogelijkheden voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
Alvast bedankt, en als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Edine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Eugenie

Eugenie

31-01-2010 om 19:15

Mijn ervaring

Je moet niet op een montessorischool zijn. Die praten graag en veel over het werken op verschillende niveau's maar ik zie er niets van terug. Ze zijn met name geschikt voor de gemiddelde en iets boven gemiddelde kinderen. De ouders op dergelijke bijzondere scholen (wit, goed opgeleid, goed gebekt) bovengemiddeld veeleisend en de klassen groot. Het is dus zaak om je kind voor het voetlicht te brengen, anders raakt het ondergesneeuwd in de klas tussen de andere die volgens de ouders extra aandacht nodig hebben.
Ik (en vrienden met hun kind) heb goede ervaringen met gewone Jip en Janneke scholen in de achterstandswijk. Veel kinderen met taalachterstand en daarom is het werken met niveauverschillen daar alledaagse realiteit in plaats van proza voor de website. En de klassen zijn er gemiddeld kleiner. Het gaat om wel om goed gemengde scholen (en niet de zwarte school waar het een kwestie is van zwemmen of verzuipen). De mentaliteit op dergelijke scholen is er ook één van mouwen opstropen en aan de slag in plaats van een hoop gelul en weinig wol.
Eugenie

Mail

hoi Edine,
Ik heb ervaring met een slechte en een goede school maar ik zou het je graag willen mailen ipv op een openbaar forum neerzetten. Heb je misschien een emailadres?

Gruffalo

Linda99

Linda99

31-01-2010 om 20:54

In het kort

Slechte ervaring met een "gewone" openbare school vanaf groep 4. Maar dat lag naar mijn idee vooral aan de leerkrachten. Maar deels ook aan de school omdat er openlijk niet over het woord hoogbegaafd of heel slim gesproken wordt. Wordt zelfs omzeild.....

Nu sinds een maand goede ervaringen met een openbare Dalton school. Hoogbegaafdheid wordt gewoon genoemd op hun site en er zijn speciale projecten voor de "slimmere" kinderen en elk kind werkt op eigen niveau.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-01-2010 om 21:07

Als

je hier een mailadres zet wil ik best wel mailen, maar het gaat me te ver om alles hier op een openbaar forum te zetten.

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

31-01-2010 om 21:25

Mailadres

Mijn mailadres is [email protected]
Alvast bedankt voor de reacties!

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

31-01-2010 om 21:28

Linda99

Hoi Linda,

Bedankt voor je reactie. Zou ik de naam mogen hebben van de school waar je goede ervaringen mee hebt?
Kan eventueel ook via de mail, zie bovenstaand bericht voor mijn mailadres. Wil je het liever niet, dan is het ook prima hoor

Linda99

Linda99

31-01-2010 om 21:55

Mail

Edine, je hebt mail

Beo

Beo

31-01-2010 om 22:30

Sterk afhankelijk van leraar

De methode, de inzet en de wil is er. Maar het hangt af van de leraar hoeveel ermee gedaan wordt. In de praktijk ging het in groep 3 goed. In groep 4 een beetje te laat in het jaar. In groep 5 en 6 niet. En in groep 7 goed. Tsja?

Eugenie

Eugenie

31-01-2010 om 23:43

Edine, waar ben je mee bezig?

Ben je een lijst aan het maken van scholen (naam en adres enzo) waarvan ze op OOL zeggen dat ze OK zijn voor HB kinderen, of wil je uitzoeken aan welke voorwaarden scholen voldoen waar HB-ers goed uit de verf komen?
Betekent volgens jouw HB (met of zonder diagnose) dat kinderen extra uitdaging nodig hebben? Zoek je naar scholen waar kinderen de uitdaging vinden die ze zoeken?

Ik vraag mijzelf op het moment sterk af of HB kinderen echt om uitdaging verlegen zitten (als moeder van 2 "gediagnosticeerde" Hb-ers, die zelf uitdaging creëren en nooit vragen).
Het basisonderwijs in Nederland is georganiseerd volgens het principe van de grootste gemene deler (daarom heet het ook BASISonderwijs), maar ouders vragen/eisen steeds meer maatwerk voor hun kinderen met hun specifieke vaardigheden of handicaps. Hoe dit zich tot elkaar verhoudt lijkt mij nu interessant onderzoeksmateriaal voor een student die boven de meute wil uitsteken, maar het lijkt er nu op dat je een lijstje met scholen aan het zoeken bent.
Wat wil je met je verslag over hoogbegaafdheid en het onderwijsaanbod. Heb je een specifieke vraagstelling of hypothese?

angel3

angel3

01-02-2010 om 09:49

Eugenie beetje ot

ik deel je mening niet helemaal. Sommige HB kinderen zitten wel om begeleiding verlegen. Met name HB kinderen die gaan onderpresteren en andere 'afwijkend' gedrag gaan vertonen. Door extra uitdaging/begeleiding te bieden valt het afwijkende gedrag weg.
Dit geldt vast niet voor alle HB kinderen. Ik heb geen HB kind, wel een kind dat denk ik heel slim is. Hij krijgt wel wat versnelling maar verder zoekt hij de uitdaging zelf en ik zie vooralsnog geen probleem gedrag. Dit geldt echt niet voor alle kinderen (onze school is net gestart met een leonardo afd. en er zitten kinderen bij die werkelijk opbloeien alleen al omdat ze contact hebben met 'soortgenoten' (of lotgenoten, ik bedoel dit niet verkeerd verder...)

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

01-02-2010 om 11:04

Waar ik mee bezig ben

Ik ben bezig om meer te weten te komen over hoogbegaafdheid. Mede doordat ik al heel lang op dit forum meelees, weet ik dat er veel ouders zijn die klachten hebben over de manier waarop school om gaat met hun (hoog)begaafde kinderen. Misschien heeft inderdaad niet elk kind behoefte aan extra uitdaging. Maar ik denk zelf dat het merendeel dat wel heeft. Als leerkracht wil ik dus zoveel mogelijk weten hierover. Ik ben mij nu aan het verdiepen in het beleid voor hoogbegaafde leerlingen op de basisschool. Ik lees hier theorie over, en ik ben op zoek naar de praktijk. Naar scholen die hier dus heel goed mee bezig zijn. Wat bieden deze scholen voor uitdaging, en hoe organiseren zij dit?
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Mm

Mm

01-02-2010 om 11:28

Wel montessori

Mijn HB kind gedijt uitstekend op een Montessorischool. Hij zit mijn zin enorme IQ, leerlust, olifantengeheugen, in dezelfde groep als een zeer zwakbegaafde jongen. Allebei werken ze op hun eigen niveau en tussen hun eigen leeftijdsgenootjes.

Mijn zoon krijgt enorm veel verbreding, verdieping en ander extra werk aangeboden, op een school die daar heel actief in is. Extra techniekprojecten bijvoorbeeld, vreemde talen, het maken van presentaties, etc. Hij loopt al vanaf dag 1 uit de pas en al vanaf dag 1 doet de school er alles aan om hem te motiveren en inspireren. Zonder dat ik daar ooit om heb hoeven vragen!

Je kan niet zeggen dat je wel of niet op een Montessorischool moet zijn (ik heb ervaring met 3 Montessorischolen, waar je prima terecht zou kunnen!) of juist wel op een ... noem maar op.

Het verschilt van school tot school en zelfs van klas tot klas hoe daarmee om wordt gegaan. Bij ons op school is er in elk geval een protocol voor kinderen die 'snel' gaan, met of zonder diagnose.

Mniek

Mniek

01-02-2010 om 12:14

School

Edine: "ik ben op zoek naar de praktijk. Naar scholen die hier dus heel goed mee bezig zijn. Wat bieden deze scholen voor uitdaging, en hoe organiseren zij dit?"
Ik denk dat als je de school van mijn kinderen dit zou vragen, dat zij zou antwoorden dat zij vindt dat zij heel goed bezig zijn voor hb'ers. Zij heeft immers een kast met allerlei speciale spullen en ze doen dit en dat voor en met hb'ers maar dat zijn alleen de hb'ers met "problemen".
Zou je dit vorig jaar aan mijn dochter hebben gevraagd, dan zou zij geantwoord hebben dat dat allemaal reuze meevalt, dat uitdagende materiaal en dat zij nauwelijks hierin begeleid werd en dat zij de basisschool eigenlijk niet leuk heeft gevonden, omdat zij zich rot heeft verveeld en er zo goed als niks heeft geleerd en dat ze ook niet veel begeleiding heeft gehad.
En ik als ouder zou zeggen dat de school het mooi naar buiten brengt maar dat hulp aan hb'ers beperkt is en afhankelijk van de docent, dat het schort aan begeleiding.
Feit is dat mijn dochter zich rot heeft verveeld, veel tijd heeft doorgebracht op de gang of achter de pc (zij had al niet veel aansluiting met klasgenootjes, dit droeg daar bepaald niet aan bij), bijna iedere dag met hoofd- of buikpijn probeerde thuis te blijven, eigenlijk zoveel mogelijk bezig werd gehouden, niet uitgedaagd.
Gelukkig zit ze nu op de middelbare school.

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

01-02-2010 om 12:28

Mniek

Kijk, en dat nou precies waarom ik hier op zoek ben. Ik kan wel willekeurig scholen af gaan bellen om te vragen hoe hun beleid is voor hoogbegaafden, of er een aantal schoolgidsen op na slaan. Maar scholen zijn geneigd van alles te beloven, maar dit niet na te komen. Of ze zijn ervan overtuigd dat ze goed beleid hebben, maar dit blijkt in de praktijk toch niet zo goed te zijn. De mensen die écht kunnen beoordelen hoe de scholen het doen, zijn de ouders (en de kinderen natuurlijk).

Annet

Annet

01-02-2010 om 12:50

Kijk hier eens

R.k.b.s. De Golfbreker te Koog aan de Zaan
Talentenklas (groep 8) in schooljaar 2009-2010. Het is een vervolg/aanvullend onderwijsconcept op het Ondernemend Leren, ontwikkeld door De Educatieve Stad.
Kinderen moeten in groep 7 "solliciteren" voor de talentenklas en kunnen kiezen uit gitaar leren spelen, Spaans leren en techniek.
Voor de techniekmodule is samenwerking tot stand gebracht met De techniekcoach (Bureau TOP).
Project wordt financieel ondersteund door OTIB.

Er bestaat een boekje over de ervaring met talentklassen.
Ik heb er als ouder geen ervaring mee. Ik ken wel iemand die de techniekles geeft.

Team onderwijs op maat

Wij hebben erg goede ervaringen met onze kinderen (eentje HB, andere momenteel tikkie achter) op een school die met TOM werkt. Dat wordt begeleid door het KPC, die kunnen je er zonder twijfel meer over vertellen.

Wat ik tot nu toe gezien heb van Leonardo en Plus ben ik niet zo kapot van. Lijkt me leuker voor de ouders als voor de kinderen. Mijn zoon is erg blij met z'n gewone plekkie in z'n gewone klas met gewoon z'n eigen werk op z'n taakkaart en verder geen gedoe en VOORAL geen extra werk.

Märthe03

Märthe03

02-02-2010 om 14:10

Onze school!

Onze school heeft een HB-beleid dat wij als ouders als erg goed ervaren. Onze zoon zit iedere vrijdag in een speciale plusklas, waar heel veel speciaal materiaal beschikbaar is. Er is ook een beleid voor gewoon slimme kinderen in de klas en veel leerkrachten hebben extra scholing gehad. Wanneer je wilt kan ik je het beleid ten aanzien van HB-kinderen wel toesturen. De school zal je vast en zeker verder willen helpen wanneer je vragen hebt. Laat maar weten of je belangstelling hebt.
Marthe

Dirksmama

Zohe jij durft!
door te zeggen:
Wat ik tot nu toe gezien heb van Leonardo en Plus ben ik niet zo kapot van. Lijkt me leuker voor de ouders als voor de kinderen.....

Sorry maar dat schiet mij helemaal in het verkeerde keelgat...Hoezo Leuker voor de ouders?
Mijn zoon heeft in reguliere basisonderwijs 3 weken overspannen thuisgezeten, omdat ze absoluut niet wisten wat ze met een hb aan moesten...2 klassen overslaan? Of 3? met 9 jaar naar VO?
Niemand wist het...
Heel gelukkig hebben we een goede Leonardoschool gevonden, waar hij helemaal weer zichzelf kan zijn, en weer leert te leren...en gelukkig is!!
Ik kan je verklappen, dat het zogenaamd voor de ouders leuker???? Hoezo?
Dat ik 1500 euro schoolgeld betaal? Of omdat ik 130km PER DAG moet rijden daarvoor?
FFFFF.......denk even na, voor zo'n opmerking maakt!

zo, dat ben ik even kwijt!

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

03-02-2010 om 10:38

Marthe

Hoi Marthe,

Bedankt voor je reactie! Ik heb zeker belangstelling, dus als je het beleid voor hoogbegaafden door zou willen sturen? Mijn mailadres staat hier ergens in dit draadje.
Alvast bedankt!

Edine Oosterhof

Edine Oosterhof

03-02-2010 om 10:44

Leonardo

Of een Leonardoschool wel of niet goed is, doe ik geen uitspraak over. Daarvoor ontbreekt mij (op dit moment) gewoon de ervaring. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het kind, en van de school en de leerkrachten. Niet elke Leonardoschool is tenslotte hetzelfde.
Om te kijken hoe een Leonardoschool het doet en daaruit beleid/aanbevelingen te maken voor reguliere scholen, zal denk ik niet helemaal werken. Op normale scholen is de organisatie natuurlijk heel anders. Daar moet ook rekening worden gehouden met de zwakkere en 'gewone' kinderen. Niet alle aandacht van de leerkracht kan daar naar de hoogbegaafde kinderen gaan. Bovendien moet het geld wat deze scholen ontvangen, worden verdeeld over standaard materialen, materialen voor zwakke kinderen, en materialen voor slimme kinderen. Er zijn dus gewoon minder mogelijkheden.
Dat wil niet zeggen dat Leonardoscholen helemaal geen rol kunnen spelen bij het uitstippelen van het beleid van reguliere scholen. Ik ben dan ook zeker van plan me te verdiepen in de werkwijze van Leonardoscholen.
Groet, Edine

ayla

ayla

04-02-2010 om 11:12

Tessa kieboom

Toevallig gisteravond naar een lezing van Tessa Kieboom geweest, georganiseerd door de overkoepelende scholenstichting. Interessant en leuk dat de stichting dit doet. Die stichting heeft meerdere basisscholen onder zich, de ene is wat dit vraagstuk betreft al wat verder dan de andere. Onze school is nog niet heel ver met ontwikkelingen voor hoogbegaafden, dat geven ze ook toe, Ze hebben wel een plan en sinds een paar weken ook een kleine plusklas maar in de praktijk gaat het vaak nog moeizaam merk ik. Van dochter weten we nog niet helemaal zeker of ze HB is er zijn echter wel aanwijzingen voor. School ziet dat, geeft het ook toe dat ze voorloopt alleen doet er verder niet heel veel mee. Ze krijgt geen extra of andere taakjes, dingen die ze graag wil weten en die niet op kleuterniveau liggen worden door ons uitgelegd. Op school hadden ze pas geleden het thema weer, leuk, vond dochter ook. Ik merk echter dat het op school niet diep genoeg gaat, thuis komt ze met extra vragen die op school niet behandeld worden. Ik denk niet dat juf dit in de gaten heeft

Geenleo

Geenleo

05-02-2010 om 12:54

Postief over hb beleid onze school

Hoi Edine,

ik heb je een pb'tje gestuurd over de school waar onze kinderen op zitten, maar ik wil toch ook een postief verhaal op dit forum zetten om te laten zien dat een 'gewone' basisschool ook een HB'er aankan; ik moet wel zeggen dat er relatief veel kiinderen zitten die HB en MB zijn en waar er min. 3 versnelde leerlingen per klas zijn. (Tja, driekwart ouders HBO/WO, dus..)
Mijn zoon (7)loopt met rekenen 2 jaar en taal min. 3 jaar voor (getoetst) , krijgt eigen lespakket in zijn klas, heeft plusklas twee keer per week en heeft het nu erg naar zijn zin op school. Ze werken met 'kien' als plustaak extra voor rekenen, en creatief schrijven bij taal voor kinderen die taal niet meer hoeven te doen. Dus het kan, gelukkig zijn met HB op een gewone basisschool, met veel vriendjes om mee te spelen.
Ik denk trouwens dat al een MB kind op een school met een voorschool zich verloren gaat voelen vanwege de taalkloof; mijn kinderen hebben allebei op een Andere voorschool gezeten, en toen hebben we daarna bewust gekozen voor een goede, verre, witte school (ja schiet me maar af)

Nor@

MIJN indruk van Leonardo is niet zo goed.

Mijn zoon is hoogbegaafd, en liep in groep 3 aardig vast. Toentertijd was Leonardo nog in ontwikkeling, en ik heb wel contact gehouden de hele tijd.

Ik werd spuugziek van het zielige gedoe. Al dat gejammer over zielige onberepen kinderen. Ik ben zelf ook hoogbegaafd, en nee de lagere school was niet altijd een lolletje. Net zo min als het voor welk kind dan ook altijd een lolletje is. Maar... Ik ben NIET ZIELIG!!! Mijn kind is NIET ZIELIG!!! Hoogbegaafdheid is geen afwijking, het is geen vloek, het is geen reden om gek te worden of wat dan ook.
En ja, ik ergerde me ook aan een bepaalde categorie ouders die hun uil een valk waanden. Get real...life sucks...

Wij hebben onze eigen creatieve oplossingen gemaakt, in overleg met een meedenkende school.

Zoonlief is wel eens wezen kijken bij een bijeenkomst voor lotgenoten, maar het klikte niet. Hij speelt liever met de vriendjes en vriendinnetje op zijn huidige school (kleinschalig, individueel gericht onderwijs).

Dirksmama

"Hoogbegaafdheid is geen afwijking, het is geen vloek, het is geen reden om gek te worden of wat dan ook"

Nou ehhh...het is zeker wel een afwijking, in de zin van...afwijken van het gemiddelde....
nee, het is geen vloek, je wordt ermee geboren, maar....geen reden om gek te worden? Nou, ik ken wel een aantal voorbeelden, waarbij diegenen behoorlijk "gek" aan het worden waren, puur om het feit, zo af te wijken, dat je begint te twijfelen aan jezelf...
Moet toch niet geheel onbekend voorkomen toch?

IK, mijn zoon en verdere gezin, zijn heel erg blij met onze Leonardo, en niet alle Leonardoscholen zijn slecht, het ligt er maar aan, welk team van leraren, directie e.d je treft...dat kan natuurlijk ook op andere reguliere scholen, maar dan nog heb je bij de Leonardoscholen het voordeel, dat er anders les gegeven wordt...namelijk top-down, ipv bottum-up, en de aanwezigheid van peers.

Ben jijzelf getest? Op latere leeftijd of vroeger al?
Ben ik gewoon benieuwd naar...
gr Nora

telefoon

telefoon

05-02-2010 om 16:23

In groningen

hele goeie ervaringen met De Starter- was een verademing voor dochter om na jaren modderen op een dorpsschool (waar bij sommige leraren echt de wil wel aanwezig was) groep 7 en 8 op De Starter te doen.

www.destarter.nl

marloes

marloes

08-02-2010 om 13:36

Ook leonardo

Mijn dochter (5) zit in de onderbouwklas van een Leonardoschool (groep (1/)2/3/4A, op leeftijd ingedeeld). Dat betekent dat ze nu in een klas zit met kinderen tussen (bijna) 5 en (net) 7 jaar, terwijl ze anders in een combinatiegroep 3/4 was gekomen op een reguliere school (kinderen van 6/7/8/9 jaar). Ik vind de indeling qua leeftijdsgenootjes nu een stuk prettiger voor haar.
Op deze Leonardoschool worden kinderen niet als zielig gezien, wel als slimme/snelle denkers. De term 'zielig' kom je hooguit tegen in verband met het aanvragen van leerlingenvervoer, of als het gaat over problemen die de kinderen voorheen hadden bij niet-passend onderwijs. Dan kunnen er inderdaad problemen zijn, maar dat geldt voor veel kinderen bij wie het onderwijs niet aansluit.
De term 'hoogbegaafd' kent ze overigens niet, en over intelligentieverschil met andere kinderen spreken we ook niet.
Ze heeft het erg fijn op haar nieuwe school, gaat elke dag weer met plezier er naar toe, wat ik over haar vorige schooljaar op een reguliere school helaas niet kan zeggen. Haar huidige school staat overigens wel bekend als een erg goede Leonardoschool, ik heb onlangs begrepen dat hij ook als voorbeeldschool zou dienen voor andere (startende) Leonardoscholen.
Als jouw kind goed op z'n plek zit op een reguliere school lijkt dat mij prima. Maar een Leonardoschool kan ook een goede oplossing zijn voor kinderen die niet goed meer terecht kunnen op hun eigen reguliere school. Voorlopig is er een wachtlijst met 45 kinderen voor 'onze' school van 48 leerlingen, dus een bestaansreden hebben ze zeker.

Dirksmama, wat voor creatieve oplossingen hebben jullie gemaakt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.