Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Getver! pestkop naar dezelfde school

Dochter heeft - misschien hebben jullie het gevolgd - een leuke middelbare school gekozen in een plaats even verderop. Uit de parallelklassen op de basisschool blijken nog twee heel leuke meiden naar dezelfde school te gaan. De middelbare school heeft de gewoonte de kinderen uit dezelfde woonplaats bij elkaar in de klas te doen. Handig voor het fietsen/treinen en voor werken in groepjes.
Nu bleek vandaag dat de allergrootste etter van dochters oude school (waar ze wegens pesten in groep 7 is weggegaan) uitgerekend naar diezelfde school gaat! En dus weer bij haar in de klas kan komen.
Dochter kan natuurlijk vragen of ze naar een andere klas mag, maar dan komt ze niet bij kinderen uit onze woonplaats en dus ook niet bij de leuke meiden.
Wie heeft de gouden tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2010 om 17:32

Jakkes....

is pestkop de enige overigens?? Dan heb je best kans dat die grote mond nu verleden tijd is....maar leuk is anders natuurlijk....Wat wil je dochter zelf? (die dit schooljaar natuurlijk veel steviger in haar schoenen is komen te staan! Denk daar ook aan he?)

Pennetje

Pennetje

03-03-2010 om 18:07 Topicstarter

Tja

Dochter wil dat die pestkop in een andere klas komt, en zijzelf in de klas met kinderen uit onze woonplaats. Maar zoveel geluk zal ze wel niet hebben
Het probleem met deze jongen is dat hij nogal geniaal schijnt te zijn op bepaalde gebieden, maar tegelijk een beetje doorgeslagen in waanideeën. Hij denkt bezeten te zijn door de duivel en denkt dat te kunnen 'afkopen' door andere kinderen pijn te doen. Dat is natuurlijk reuze akelig voor het kind, maar ook voor mijn dochter, die op de oude school vaak slachtoffer was van zijn rituelen. De ouders geven trouwens ook geen sjoege, die gaan twee keer per zondag naar de kerk in de hoop dat God hun zoon zal redden van de duivel. Dit heb ik niet zelf verzonnen hoor, en het is ook absoluut geen geintje!! In mijn pogingen om met ouders van pestkoppen op de oude school een oplossing te vinden, is me dit door henzelf verteld. Dit was hun uitleg waarom hun zoon mijn dochter met potloden in haar ogen wilde steken. De oude school wist dit absoluut niet in goede banen te leiden en zei alleen maar dat hij andere kinderen geen pijn mocht doen. Dûh. Ik denk dat een goede psychiater en/of de juiste medicatie veel beter had geholpen en dat iemand, huisarts of school, daar wat meer achteraan had moeten zitten.
Hij is overigens wel de enige van die klas die naar dochters nieuwe school gaat.

Tineke

Tineke

03-03-2010 om 19:09

Gesprek

Geef dit zo snel mogelijk aan bij de teamleider of mentor. Ook VO moet een goed pestprotocol hebben, en van te voren erover praten kan voor wat rust zorgen. Maak daarnaast met je dochter goede afspraken. Zorg ervoor dat ze er niet alleen voor staat, en dat ze weet bij wie ze onmiddellijk terecht kan. Dan hoeft het niet uit de hand te lopen.
Maar ik denk dat deze jongen weinig kans krijgt, al is hij bezeten door de duivel. Hij komt toch alleen in een nieuwe groep en dat kan hem nog vies tegenvallen.

Naar school

hoi stoepkrijt,
ik heb je verhalen over je dochter regelmatig gevolgd. zo fijn dat het nu wel goed gaat. ik zou met de nieuwe school gaan praten, en vragen of het in elk geval mogelijk is dat dochter niet bij die jongen in de klas komt. als je het gewoon netjes uitlegt en aardig doet, dan zullen ze heus proberen mee te werken. is geen garantie, maar ik denk dat je anders achteraf spijt krijgt.

succes!!

Pennetje

Pennetje

03-03-2010 om 21:34 Topicstarter

Net even mijn zus gebeld, zij is brugklasmentor op een school. Ze zei dat als een ouder dit rustig bij school aangeeft, zonder te vervallen in allerlei beschuldigingen, de school daar zeker rekening mee zal houden. Ze vond het voor haar nichtje ook beter om niet bij die jongen in de klas te komen, dan maar liever zonder kinderen uit de woonplaats.
Ik ga dus inderdaad contact opnemen met de brugklascoördinator en vragen of dat mogelijk is. Misschien kunnen ze bij veel aanmeldingen uit onze woonplaats de groep wel verdelen over twee klassen.
Morgen meteen even doen!

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2010 om 22:02

Gewoon even contact opnemen

Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat ze nog een andere opsplitsing in klassen maken, en dan kunnen ze hier toch ook rekening mee houden. Jullie verhaal is op zich ernstig genoeg (ook als je het zakelijk houdt, je dochter is niet voor niets van school veranderd!).
Toen ik naar een grote middelbare school ging, gingen de jongens vanaf de basisschool naar een andere parallelklas dan de meisjes. En van een andere basisschool wel alle kinderen naar één klas. Maar goed, toen hoefde je nog niet projecten samen te doen thuis ook.
Jesse

Balen!

He gets Stoepkrijt, wat balen is dit.

Een soort van oud lijk dat uit de kast komt.... brrr....

Zeker een gesprekje op school aangaan en je zorg neerleggen. Dat lijkt me, ook als backup voor je dochter, het enige juist dat je kunt doen.

Ik hoop dat de school er een goede oplossing voor gaat vinden.

Laat nog even weten hoe het gesprek verliep.

Groet, Moppeke

Pennetje

Pennetje

03-03-2010 om 22:30 Topicstarter

Meteen maar even

Ik heb op de informatieavond voor ouders op die school even kort gesproken met de onderbouwcoördinator. Ik heb haar zojuist even een kort mailtje gestuurd, waarin ik het geval uitleg en vraag wat de mogelijkheden zijn. Ik heb niet de naam van de jongen genoemd, alleen het feit dat dochter van school is veranderd en dat het niet goed voor haar zou zijn om bij hem in de klas te komen.
Ik ben heel benieuwd naar de reactie. Die coördinator kwam op die informatieavond heel betrokken en plezierig over, ik verwacht eigenlijk niet echt problemen.
Jammer voor dochter, die verstijft als ze het joch ziet...

Bellefleur

Bellefleur

04-03-2010 om 09:27

Stoepkrijt,

Op de middelbare school van zoon werd gevraagd of hij graag bij bepaalde kinderen in de klas zou willen. Toen heb ik heel beschaamd, gevraagd of ik ook mocht zeggen bij wie hij níet in de klas zou willen. Daar deden ze in het geheel niet moeilijk over. Ik heb het drie keer aangegeven, en niemand keek er raar van op. Uiteindelijk bleek mijn zoon naar een andere onderwijssoort te gaan, en was er geen sprake meer van. Ik denk dat het beter is voor jouw dochter dat dat kind níet bij haar in de klas komt, omdat jouw dochter, denk ik, nog niet stevig genoeg in haar schoenen staat tegen zo'n griezel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 09:38

Komt vaker voor

Tenminste op de school van mijn zoon. En dan bedoel ik niet dat er kinderen zijn die 'door de duivel bezeten zijn' maar wel dat sommige kinderen nadrukkelijk niet bij anderen in de klas willen. Vaak om 'een frisse start' te kunnen maken. En daar wordt rekening mee gehouden. Ook hier is de indeling van de klassen op wijk (ivm samen fietsen), maar dat is echt maar heel globaal hoor. Je hebt dus niet 1 klas met alle kinderen uit Noord en een andere klas met iedereen uit oost.

He jakkes

Wat je schrijft over het kind vind ik verbijsterend. Heeft het knulletje geen begeleiding? Normaal gedrag is dit niet echt lijkt me!

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 11:59 Topicstarter

Werd gebeld

Ik werd meteen vanmorgen gebeld door die aardige mevrouw van de middelbare school. Ze vertelde dat ze het niet zou aanraden om dochter in een andere klas te plaatsen, maar dat het zeker mogelijk was. Ze beschreef wat ze daar allemaal doen tegen pesten en zei dat ze het zeker willen weten als er iets gebeurt, ook al zou dochter niet bij die jongen in de klas komen (dus als het in de gangen of zo gebeurt). We mogen er nog even rustig over nadenken. Dit geeft wel al veel rust.
Nikus, ik geloof niet dat dit kind hulp of begeleiding heeft, buiten de bid-sessies van zijn ouders. Maar ik weet natuurlijk niet precies wat er zich buiten ons blikveld afspeelt. Een vriendin van mij die in de jeugdhulpverlening zit en haar dochter ook op die school heeft, liep toevallig mee met de avondvierdaagse toen daar ook nare dingen gebeurden. Bij het oversteken van een weg wilde de jongen zich voor een vrachtwagen gooien, om zo de duivel kwijt te raken. Zij heeft toen op hem ingepraat en daarna bij school aangegeven dat dit kind echt hulp moest hebben. Maar er gebeurde verder niks. Het is verbijsterend, dat klopt.
Ik kan verder ook niets anders doen dan proberen mijn eigen kind te beschermen.

Jolanda123

Jolanda123

04-03-2010 om 12:52

Heb je

je schreef :
Hij denkt bezeten te zijn door de duivel en denkt dat te kunnen 'afkopen' door andere kinderen pijn te doen. Dat is natuurlijk reuze akelig voor het kind, maar ook voor mijn dochter, die op de oude school vaak slachtoffer was van zijn rituelen. De ouders geven trouwens ook geen sjoege, die gaan twee keer per zondag naar de kerk in de hoop dat God hun zoon zal redden van de duivel. Dit heb ik niet zelf verzonnen hoor, en het is ook absoluut geen geintje!! In mijn pogingen om met ouders van pestkoppen op de oude school een oplossing te vinden, is me dit door henzelf verteld. Dit was hun uitleg waarom hun zoon mijn dochter met potloden in haar ogen wilde steken.

Heb je dit ook verteld aan de nieuwe school?
Lijkt me toch wel essentiele informatie

Lou

Lou

04-03-2010 om 13:34

Stoepkrijt

Waarom raadt de nieuwe school het af om dochter in een andere klas te plaatsen? Klinkt toch wel heel logisch, gezien de voorgeschiedenis. In elk geval fijn dat je even de rust hebt om erover na te denken. Verder heb ik geen advies voor je, maar leef wel met je mee.

groetjes

Lou

Fijn stoepkrijt

Goed dat je al zo snel gebeld bent en dat ze oor hebben hiervoor. Dat stelt toch weer wat gerust.

Maar inderdaad, ik zou misschien toch wat opener zijn over deze jongen en de (nogal bizarre) gebeurtenissen noemen. Want deze jongen is niet alleen een draak voor je dochter, maar ook voor anderen.

Klinkt als een behoorlijk ongeleid projectiel....

Vera*

Vera*

04-03-2010 om 13:59

Ik denk

dat Stoepkrijt niet over wil komen als roddeltante. Het enige dat zij kan doen is vertellen wat voor invloed zijn gedrag op haar dochter heeft.

Jolanda123

Jolanda123

04-03-2010 om 14:15

Roddelen is

Roddelen is willens en wetens kwaad spreken over iemand anders, zonder dat die persoon zich kan verdedigen of erbij is.

Vertellen wat jou ervaringen zijn met zoon en ouders, en hoe er omgegaan is met jou klachten naar jou gevoel is geen roddelen.

Dat is informatie verstrekken.

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 15:06 Topicstarter

Lastig

Ik wil inderdaad niet overkomen als iemand die nu al die jongen bij zijn nieuwe school in een kwaad daglicht wil stellen. Ik denk ook dat die ouders het verhaal van die duivel als een verzinsel van mij af zouden doen. Ik heb wel gemeld dat dochter erg bang is voor die jongen en dat de jongen zelf een keer heeft gezegd dat hij door de duivel bezeten is - in het midden latend of ik dacht dat hij het meende of niet en wat ik er verder mee had gedaan.
Verder ben ik bang dat de directeur van de oude school van mijn dochter zijn mening over mij en dochter ook daar gaat ventileren. Volgens die school was mijn dochter zo weinig weerbaar, dat ze erom vroeg zijn slachtoffer te worden.
Ik heb het zoveel mogelijk bij mezelf en mijn dochter gehouden, hoe zij zich voelt bij het idee dat hij bij haar in de klas komt.

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 15:08 Topicstarter

Nog even

Ik denk dus dat die ouders zouden doen alsof ik gek ben, terwijl het verhaal van die duivel wel degelijk bij hun vandaan komt.

Spuit elf

Deze spuit elf geeft ook nog even modder. Begrijp ik nu goed dat je dochter met haar vriendinnen van de huidige school in de klas komt, en dat daar ook die nare jongen bijkomt? En dat als je dochter naar een andere klas gaat ze ook niet meer met haar vriendinnen in de klas zit?

Ik zou geloof ik ook niet zo snel dochter naar een andere klas doen. Dan verwatert het contact met die vriendinnen. Nu heeft ze een groep om zich heen waaraan ze steun kan hebben in die nieuwe klas. Die groep kent haar al, en heeft een band met haar, en niet met die jongen. Die groep kan haar bescherming bieden in de klas - ze is minder aantrekkelijk als slachtoffer voor die jongen als er mensen om haar heen staan. Als ze nu naar een andere klas gaat om die jongen te ontlopen blijft hij bij die vriendinnen in de klas zitten, verwatert het contact tussen jouw dochter en de groep, en groeit allicht het contact tussen die groep en die jongen (klasgenoten immers).

Ofwel: als dochter niet van klas verandert heeft ze in de klas mensen om zich heen van wie ze steun kan verwachten, die jongen, naar ik begrijp, heeft zo'n groep niet. Je dochter heeft dus een tactisch voordeel. Dat geeft ze, vrees ik, op als ze van klas verandert.

De school is nu ingelicht en houdt het kennelijk in de gaten. Misschien daar toch maar op vertrouwen? Als het fout zou gaan kan ze altijd nog naar een andere klas. Als het goed gaat heeft ze uiteraard een overwinning van jewelste geboekt op de spoken uit haar verleden.

Sterkte ermee

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 15:45

Maar...

... ligt het dan zo op voorhand vast hoe de klassen worden ingedeeld? Bij mijn oudste ging dat echt heel anders. Maximaal drie/vier van één basisschool bij elkaar in de klas. En iedere leerling mag één naam noemen bij wie hij wel of niet in de klas wil. In principe wordt dit verzoek gehonoreerd.

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 15:51 Topicstarter

Tja

Er gaan twee meisjes van dochters huidige school naar de nieuwe school, maar die zitten in de parallelklas. Wel heel aardige meiden, waarbij dochter zich op haar gemak voelt. (Nog) niet echt heel goede vriendinnen, omdat ze niet bij elkaar in de klas zitten (kan wel komen). Het ene meisje is net als dochter, heel zachtaardig, het andere meisje is wat mondiger. Daarbij zou dan inderdaad die nare jongen komen.
We neigen inderdaad naar gewoon de woonplaatsklas. De school was nogal resoluut over pesten, mocht het niet stoppen dan heeft die jongen een probleem. En inderdaad, dochter kan altijd nog overstappen naar een andere klas.
Nog een klein lichtpuntje: de jongen blijkt net over de grens met het dorp hiernaast te wonen, dus wie weet zetten ze hem in een andere klas.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 16:01

Ach...

Ik realiseer mij opeens naar welke school jouw dochter gaat... in een ander draadje hebben we ervaringen over deze school uitgewisseld (toen had ik even een gelegenheidsnick aangenomen, valt het kwartje?).
Maar goed, ik snap nu extra je dilemma, want er gaan vast niet veel kinderen uit jullie woonplaats daar naar toe. En als dit alleen jouw dochter, die jongen en de twee andere meisjes zijn, dan is het wel lastig en zijn ze toch wat aan elkaar 'overgeleverd'. Wat ik mij kan herinneren, is dat de kinderen in mei/juni een bevestiging krijgen dat ze zijn geplaatst. En dan krijgen ze ook een formulier waarop ze die ene naam mogen schrijven. Je zou tegen die tijd natuurlijk kunnen informeren of er nog meer kinderen uit jullie woonplaats naar de school gaan, want dan kunnen ze evt. splitsen over twee klassen. Want wat ik al schreef: de indeling op wijk/dorp is absoluut niet strict. Maar het zou best kunnen dat de leerlingen uit bijv. S en B wel allemaal bij elkaar in de klas zitten.

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 17:24 Topicstarter

Ja!

Precies, die school dus! De onderbouwcoördinator vertelde dat de kinderen uit B. (waar wij wonen) en S. dit jaar niet bij elkaar zitten, maar wellicht volgend jaar wel. Wel willen ze graag alle kinderen uit één woonplaats bij elkaar, in verband met reizen en werkstukken. Maar als dochter per se niet wil, mag ze ook in een andere klas. Als ze in mei/juni zoals je zegt dat formulier krijgt, mag ze daarop schrijven dat ze niet bij die jongen wil.
Maar eh, kan jouw zoon zich niet opwerpen als beschermheer van mijn dochter
Ik zat nog te denken, die school heeft geen idee waar ze mee opgezadeld zitten straks...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 17:54

Groot en sterk

"Maar eh, kan jouw zoon zich niet opwerpen als beschermheer van mijn dochter "

Ha ha, ik zal het hem vragen. Vertelt maar aan je dochter dat mijn zoon héél groot en sterk is (dat is ook echt zo). Maar eh... stoer is hij desondanks niet bepaald. Dus bij een ruzie oid rent hij denk ik heel snel weg, veel te eng!

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 18:18 Topicstarter

Geeft niks

Groot en sterk is al heel wat. Dochter is klein en ballet-achtig. Misschien kunnen ze dan samen wegrennen. Dat zou voor dochter al heel beschermend zijn
Zit jouw zoon bij kinderen uit B. in de klas? Hij zit toch in de eerste?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 19:46

Stoepkrijt

Ja, hij zit inderdaad in de eerste. Niet bij kinderen uit B of S overigens, wel bij iemand die 50 km (!) verderop woont, maar dan de andere kant op. Rest woont in de stad zelf. Hij kent ook geen leerlingen uit andere klassen die bij jullie wonen.
"Oh, maar die jongen is dus volgend jaar een bruggertje, die kan ik wel aan hoor", zei hij zojuist direct heel hulpvaardig. En een klein balletmeisje kan hij zo nodig wel optillen, zei hij, ha ha. Verder dacht hij dat het allemaal wel goed moet komen als ze zo lenig is, dan kan ze haar belagers zo nodig in het gezicht schoppen... (is dit typisch mannenpraat?).

Pennetje

Pennetje

04-03-2010 om 20:12 Topicstarter

Inderdaad typisch mannenpraat

Dat toekomstige bruggertje is wel een groot, dikkig joch met een enorm grote bek. Dochter zou qua lenigheid wel in zijn gezicht kunnen schoppen, maar dat zou ze nooit durven. Veel te bang dat ze klappen krijgt. Maar wel lief van je zoon!
Ik zag trouwens toen dochter net onder de douche vandaan kwam dat ze een beetje mollig begint te worden, voor haar doen dan. Met zes uur dansen in de week lijkt me dat geen gebrek aan beweging, maar eerder de stilte voor de groeispurt. Ze eet als een bootwerker, niet als een ballerina Maar als ze zo doorgaat wordt er helemaal niks getild door je zoon!
Een meisje dat dochter nog kent van de creche zit bij je zoon op school in een parallelklas. HEEEEL erg klein en frêle, ze moet gewoon opvallen, is ongeveer het formaat van de gemiddelde groep zesser.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.