Nivea
06-02-2009 om 14:49
Gesprek op school over voorlopende zoon
Situatie: zoonlief (groep 1, 4,7 jaar) vindt het heerlijk op school. Hij heeft veel vriendjes, is sociaal, enthousiast, verveelt zich niet, speel heel erg graag. Gewoon een typische groep 1 kleuter. Geen problemen dus.
Tienminutengesprek in november (hij was toen 4,5 jaar): gezellig jochie, komt leuk mee, etc. Ze noemden toen een aantal dingen die hij nog niet kon. Hij kende de getalsymbolen niet (thuis meteen gecontroleerd; hij kent ze wel), hij kon nog niet zo ver resultatief tellen (nou thuis wist hij wel precies dat er 22 pepernoten in het bakje zaten). We hebben toen aangegeven dat hij thuis voorzichtig begon met lezen (sinds oktober). Maar dat liet hij op school niet zien.
Op aanraden van één juf zou hij toen bekeken worden door een IB-er. Dat heeft heel lang geduurd maar uiteindelijk is dat dan toch gebeurd. Eigenlijk ging het op dezelfde manier verder. Hij wist niet wat een driehoek was, zijn knutselwerkjes zijn nog niet je van het en hij kan nog niet huppelen en hinkelen. En dat lezen, nee dat ging echt nog niet zo geweldig. Hij haalt de b en de d door elkaar, de 'ie' kent hij nog niet (we hebben het over een kind dat in 3 maand 5 minuten per dag heeft leren 'lezen'). Mijn oudste zit in groep 3 en haalt de b en de d nog doorelkaar.
Op beide toetsen heeft hij A-scores gehaald. Kortom; gewoon een leuk slim kind. Is dat zo? Moet ik pas wat gaan doen als hij vastloopt? Ben ik nu zo'n pushende ouder?
School vraagt wat ik wil. Nou, het enige wat ik kan bedenken is wat ik NIET wil. Ik wil niet dat hij naar groep 3 gaat en ik wil niet dat hij vastloopt.
(Kleine kanttekening: zijn hele klas heeft een hoog niveau; C score is een uitzondering, ik heb hier wel eens commentaar gekregen omdat mensen niet konden geloven dat iedereen in die groep 1 klas zijn of haar naam kon schrijven).
kaatje43
08-02-2009 om 13:07
Switchen
Toch proef ik heel duidelijk je ontevredenheid over de juf/school. Als je denkt dat de juf het beleid van school volgt dan zou ik als ik jou was na dit schooljaar een andere school op zoeken. Er zijn zeker wel scholen die kind gericht werken en niet het gemiddelde van de klas aanhoudt.
Linda99
08-02-2009 om 13:38
Zo veel verschillen
Ik denk dat het voor een school sowieso erg lastig is om met alle soorten kinderen om te gaan. Je hebt immers kinderen met dyslexie, adhd, pdd-nos, hoogbegaafdheid een achterstand of bijvoorbeeld een voedselallergie. Het zou echt fantastisch zijn als alle kinderen precies krijgen wat ze nodig hebben. Maar in de realiteit is dat dus anders. Als er echt iets niet goed gaat dan zou ik aan bellen gaan trekken, maar tot die tijd......
An
08-02-2009 om 13:56
Nivea
'Tja, ik had ook nergens problemen mee en toch wens ik mijn zoontje een heel wat leukere schooltijd toe met meer uitdaging dan ikzelf heb gehad.'
Misschien zie ik daarom ook het probleem niet zo. Ik heb een heerlijke basisschooltijd gehad. Ja het kwam mij aanwaaien, maar dat vond ik wel erg makkelijk. Ook de overgang naar het gymnasium ging moeiteloos.
Overigens heeft de school van mijn dochter wel een hoogbegaafdheidsprotocol. Ze hebben er dus wel over nagedacht maar de ervaring blijft dat maatwerk bieden een probleem is. Overigens behelst het extra werk van dochterlief vooral verdieping en niet meer van hetzelfde. Compacten is minder maken en meer verdieping/ of ander werk. Dit gaat uiteraard niet op voor groep 1/2.
Overigens vind ik niet dat je maar achterover moet gaan zitten en niets doen (ook een groep overslaan is mi voor sommige kinderen een goede manier), ik vind dat zolang je kind het goed doet je dat zo moet houden. En anders zelf een test aanvragen in Nijmegen bijv. heb je meteen een bewijs om mee te zwaaien.
Groetjes, An
Temet
08-02-2009 om 15:09
Fietsen (nivea)
"wel dat hij op school 1,5 jaar op de rem wordt gezet (terwijl school zegt; als hij er aan toe is moet je hem niet afremmen). Het is alsof een kind dat zonder zijwieltjes kan fietsen een fiets geeft met zijwieltjes. "
Leuke metafoor. En eentje die bij mij vragen oproept.
Want als een kind kan fietsen zonder zijwieltjes, gaat het dan minder goed fietsen als je hem een fiets met zijwieltjes opdringt? Komt zijn fietsontwikkeling in gevaar?
Of is het alleen maar frustrerend voor jou als ouder om het aan te zien ("maar mijn kind kan al lang fietsen jongens, snap dat nou!!!")
Uit jouw postings krijg en hou ik het idee dat jij ervan overtuigd bent dat je zoon problemen gaat krijgen als er niks gebeurt. Ik betwijfel ernstig of je het bij het rechte eind hebt, maar ik heb er ook niet voor doorgeleerd, dus als dit je zo hoog zit moet je denk ik inderdaad maar een andere school overwegen.
Geheel terzijde een persoonlijke noot. Ik liep fors voor op school, althans cognitief. Ik heb daar helemaal geen nare herinneringen aan. Wel aan zijwieltjes. Niet omdat ik die niet nodig had, maar omdat ik ze heel lang wel nodig had. Ik voelde me een ongelooflijke kneus (misschien beter: ik was - motorisch gezien- een kneus). Daar ben ik echt flink gefrustreerd door geraakt, niet door de dingen die ik wel goed kon of beter kon dan mijn klasgenoten.
Groeten,
Temet
Nivea
08-02-2009 om 19:29
Temet
Als we doorgaan op de zijwieltjes.
"Want als een kind kan fietsen zonder zijwieltjes, gaat het dan minder goed fietsen als je hem een fiets met zijwieltjes opdringt? Komt zijn fietsontwikkeling in gevaar?"
Nee, ik denk dat zijn fietsontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenoten niet direct in gevaar komt. Het is mijn inziens wel jammer dat die fietsontwikkeling niet uitgebouwd wordt. Ik zou het heel respectloos vinden om mijn zoontje een fiets met zijwieltjes te geven op zijn verjaardag. Mijn zoontje zou dat ding met zijwieltjes in de hoek kwakken... resultaat: zoontje wil helemaal niet meer fietsen. Conclusie van omgeving zou kunnen zijn "goh, dat kind heeft niets met (of kan niet) fietsen."
klaar
08-02-2009 om 20:57
Misschien niet goed begrepen
maar je zoontje is iig gezien door de IB´er, of was dat niet ivm de door jouw vermelde voorsprong?
Verder vraagt school wat je wil. Vroegen ze mij dat maar! En benoemd wordt dat je zoon slim is, iets dat hier in de kleuterklassen een taboe was, in groep 3 verder wel gelukkig gewoon, nuchter, benoemd.
Ik adviseer je niet van school te wisselen maar wel als je niet wat afstand kunt gaan nemen, want ik proef (maar kan het mis hebben natuurlijk) dat je teveel vraagt van school. Volgens mij gaan ze je niet geven wat je wilt.
margje van dijk
08-02-2009 om 23:55
School is niet alles, leraar is belangrijkst
Ik bedoel: het hoeft niet allemáál van school te komen wat je kind leert. Als je kind een brede belangstelling heeft zal het blijven leren. Natuurlijk is het heerlijk als school dat ook ziet en er in mee gaat. Maar het is niet zo dat hij niks leert als juf hem niet actief iets aanbiedt.
Twee van mijn drie kinderen waren (zijn) ook erg voorlijk. School deed aanvankelijk niet veel, behalve vaststellen dat hij inderdaad flink voor lag met alles. Dankzij een actieve leraar in groep 2/3 is hij versneld naar groep 5 gegaan en inmiddels zit hij in groep 8. De laatste jaren had zijn leerkracht nauwelijks aandacht voor hem. Nu, in groep 8, heeft hij weer een leraar die wél actief meedenkt en hem ook extra taken geeft en hem aandacht geeft daarin.
Ik denk dat het vooral de leerkracht is die het verschil maakt, niet zozeer het beleid of het handelplan of wat dan ook. Een leuke leraar, ook bij voorlijke kinderen, is altijd beter dan een leraar die het niet ziet of die 'er nooit aan toekomt'.
Maar bij een leraar die er nooit aan toekomt heeft het geen enkele zin je ongenoegen te blijven uiten. Daar jaag je die leraar alleen maar meer mee in de stress en ik kan me niet voorstellen dat je kind daar iets mee opschiet.
Mijn zoon heeft zich meer en minder verveeld tijdens school, eigenlijk al naar gelang welke leraar hij had.
Jongste zit nu in groep 3, kan allang lezen (volkomen vloeiend), kreeg een eigen serie leesboekjes, maar inmiddels mag hij gewoon Harry Potter lezen als de andere kinden leren lezen.
Ik merk bij mezelf dat ik geen enkele aandrang voel om te opperen of dit kind misschien ook versneld moet worden. Ervaring met oudste heeft mij niet gesterkt in de gedachte dat dat altijd goed is voor kinderen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke mening, je kunt voor versnellen net zo veel nadelen als voordelen opnoemen en de afweging is razend moeilijk.
Jongste zit enorm te observeren in de klas. Hij komt elke dag thuis met hele verhalen over de andere kinderen, wat ze allemaal al wel en niet kunnen, wat die voor speciaals gedaan heeft vandaag, en wat die niet of wel kan, etcetera. Hij brengt zijn dagen volgens mij volstrekt tevreden door. Maar dus niet met verdiepingsstof, die toch lang niet diep genoeg gaat. Ik vind het een prima oplossing van mijn jongste: gewoon jezelf vermaken. Zolang hij graag naar school gaat, geen verveelde indruk maakt, vind ik alles best.
Misschien verveelt jouw kind zich wél, en wil hij niet meer naar school. Dat zou de zaak veranderen.
Maar dat leren zelf: dat doet-ie toch wel. En helemaal als de leerkracht hem daarin stimuleert. Maar je zult echt geen 8 jaar lang een stimulerende leerkracht treffen, hoe het beleid van de school ook is, is mijn boodschap.
Margje
margje van dijk
08-02-2009 om 23:57
Wat een onsamenhangend verhaal heb ik zitten typpen, excuus
Bottom line blijft: leraar is naar mijn mening belangrijker dan school, en leraar kun je niet 8 jaar lang zelf uitkiezen.
Booh
09-02-2009 om 09:58
Mee eens
Margje: "Ik denk dat het vooral de leerkracht is die het verschil maakt, niet zozeer het beleid of het handelplan of wat dan ook."
Helemaal mee eens! School van onze kinderen heeft een protocol voor de snellere leerlingen, maar dochter heeft het meest gehad aan 2 docenten. Die wisten (en weten) haar uit te dagen, waardoor ze het beter naar haar zin heeft. Toch is niet al het werk uitdagend genoeg, zeker nu ze in groep 8 zit. Dat is ook lastig, natuurlijk. Haar leerkracht is nu bezig met andere dingen met haar, niet zo zeer op het cognitieve vlak, maar meer op het gebied van studievaardgigheden, want doordat ze veel zelfstandig gewerkt heeft, heeft ze toch wat achterstand daarin. Want goede docenten checken wat hun zelfstandig wekende leerlingen doen maar gemakkelijke docenten vinden het prima als een paar leerlingen hun eigen werk doen en vergeten dat deze kinderen soms ook uitleg en aandacht nodig hebben. En dat is een grote valkuil!! Dochter is in ieder geval heel blij dat ze dit jaar meer aandacht van leerkracht krijgt. Versnellen vonden wij geen optie bij haar.
Mijn ervaring is dat scholen vaak wel hun best doen om slimmere en snellere leerlingen aan hun trekken te laten komen, maar dat dit erg lastig is. Ik vind dat die kinderen het meest gebaat zijn bij docenten die hen niet wat "zelfstandig" laten aanmodderen, maar die hen ook aandacht geven en checken of ze het daadwerkelijk begrijpen.
Wat Nivea betreft, als jouw zoon het naar zijn zin heeft en als jij niet van plan bent hem te laten versnellen, dan zou ik het wel goed in de gaten houden, maar het verder maar laten gaan. Als je hier steeds weer met de docent over praat, dan wekt dat irritatie op en op een gegeven moment hoort de leerkracht de argumenten van jou niet meer. Ik zou bovendien mijn energie bewaren voor groep 3 t/m 8, want die zul je nodig hebben met een snel en erg voorlopend kind
) Als je niet tevreden bent over de school, zou ik zo snel mogelijk een overstap naar een andere school overwegen.