Tango
04-06-2010 om 15:07
Gesprek op school gehad, viel vreselijk tegen
Berichtte ik jullie voor de meivakantie nog razend enthousiast dat het zo goed ging met Tangozoon (sept. 2004 geboren), vandaag na het gesprek op school staat het er weer helemaal anders voor.
We gingen vol goede moed het gesprek in, begon de juf toch meteen over kleuterverlengen. Ze hadden hem opnieuw getest (cito). Hij scoorde op taal E en ordenen C. Eigenlijk kwam dit overeen met wat zij in de klas zien. Volgens de grafiek die ze liet zien is hij heel laag begonnen en het laatste half jaar pas echt flink gegroeid. Niet genoeg om alle achterstand in te halen, maar dat kon dus haast niet.
We hebben echt al onze argumenten ertegenin gegooid omdat wij hem toch wel erg graag naar groep 3 willen hebben. Er was helemaal niets tegenin te brengen. De juf vindt het vooral goed voor zijn zelfvertrouwen om nu eens de oudste te zijn, een voorsprong te hebben. Wij vinden het juist niet goed voor zijn zelfvertrouwen dat zijn enorme ontwikkeling van de laatste periode toch nog resulteert in doubleren van groep 2.
Wat school wel wil doen is vanaf december komend schooljaar Tangozoon dagdelen mee te laten draaien in groep 3/4, zodat hij met een flinke voorsprong het schooljaar daarna in groep 3 kan starten. Het is een montessorischool dus hij kan dan op zijn eigen niveau verder blijven werken.
Het voelt voor mij, Tangoman is er wat gematigder over, nog helemaal niet goed. Ik heb het gevoel dat school informatie heeft achtergehouden m.n. over de beginperiode toen hij dus veel lager presteerde dan wij dachten. Daarnaast hebben ze hem dus doodleuk vorige week een ochtend laten wennen in groep 3/4. Hadden wij mee ingestemd omdat we na het vorige gesprek gewoon dachten dat hij wel naar groep 3 zou gaan.
We hebben nu afgesproken om na het weekend nog een keer om tafel te gaan omdat het ons nu zo overviel. Ik baal zo vreselijk, wat moeten we hier nu weer mee? Het is gewoon zo'n tegenvaller.
mirreke
10-06-2010 om 22:52
Onbegrijpelijk hoor
Als je bij juf niet gedaan krijgt wat je wilt, kun je dan niet naar de directie.
En zou jij voor de lieve vrede, en vanwege het feit dat je dochter op deze school zit en dat je zoon het wel naar zijn zin heeft, alhoewel, al zijn vriendjes gaan verder wel over, dan maar je zoon laten blijven zitten? Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Ik zou me niet kunnen vinden in de opstelling van de juf/school, en dat zou mijn vertrouwen zodanig ondermijnen, dat ofwel de school alsnog mijn kind over laat gaan, ofwel ik een andere school zoek. En ik denk dat er genoeg scholen zijn die hem gewoon aannemen in groep drie. Gooi het er maar op dat hij geen montessorikind is, en dat jullie daar net op tijd zijn achter gekomen.
Ik vind het echt belachelijk, echt waar, en ik snap ook niet dat hij niet sowieso een rapport krijgt. Ze maakt je kind hier alleen nog maar onzekerder door.
Ik lees ook al een poosje mee, en ik vind het onbegrijpelijk. Eerlijk gezegd ook van jou/jullie, want je probeert zo ongelooflijk aardig en netjes te blijven. De tijd voor actie is gekomen!
Ga naar de directeur en stel dat je kind gewoon overgaat, en dat je daar desnoods wel iets voor wil tekenen, dat het op jullie verantwoording is. En als hij/zij dan ook dwars gaat liggen, dan ga je gewoon weg met zoon.
Tango
11-06-2010 om 13:22
Tot nu toe
Viel het mee. Tangozoon stond niet op de klassenindeling, wat natuurlijk aangeeft dat we er nog niet uit zijn. Ik vond dit beter dan dat ze hem gewoon bij groep 2 hadden gezet.
Hij heeft aan mij nog niet gevraagd waarom hij geen rapport heeft, maar hij kwam samen met een vriendje mee, dus daar was ook weinig tijd voor.
Tangozoon was overigens niet de enige waarmee gerommeld werd. Over een andere jongen uit zijn klas die in oktober jarig is, werd eerst gezegd dat hij wel over kon. Na nogmaals toetsen mocht hij toch niet over, een zelfde verhaal dus. Het enige verschil was hier dat ouders het er mee eens zijn. Maar het geeft wel wat aan vind ik. Op de lijst stonden ook nog enkele vriendjes die in 2 blijven (o.a. nog een jongen die in november 6 wordt en waarvan ik dacht dat hij door naar 3 zou gaan).
Mirreke, ik begrijp wel wat je zegt, maar zo makkelijk is de keuze ook weer niet om naar een andere school te gaan. Ik ga wel een brief opstellen, want ik weet niet hoe lang het nog gaat duren voordat ze gaan toetsen.
Als ik maandag nog niets weet, gaat er een brief naar de directie, want het duurt me allemaal te lang.
Ik vind het overigens heel apart dat ze in zo'n toets hele andere dingen vragen dan wat er in de klas wordt aangeboden. Vooral die vraag over die cijfers en letters zat me dwars. Vanmorgen vroeg ik het aan Tangozoon en hij zei prompt dat een 8 een letter was. Dit heeft hij dus echt niet geleerd. Die gaan we dus stiekem nog maar even oefenen dit weekend, kan geen kwaad natuurlijk.
Tango
11-06-2010 om 22:37
Jan
Zit jouw dochter ook op Montessori-onderwijs? Hier is het wel zo dat de kinderen in groep 2 vooral taal- en rekenwerkjes moeten pakken, ze worden dus wel iets gestuurd. Maar dan nog kunnen ze heel eenzijdig pakken. Tangodochter heeft destijds eindeloos 1 soort rekenwerkje gedaan dat ze gewoon uit haar hoofd kon. Tangozoon doet ook bij voorkeur de rekenwerkjes net als zijn meeste vriendjes. Beide kozen vooral voor bekende en vertrouwde werkjes.
mirreke
12-06-2010 om 15:50
Tango, ik lees net mijn berichtje terug
en het staat er allemaal ongelooflijk pinnig. Ik ben juist helemaal niet zo'n pin, dus sorry. Zo bedoelde ik het in ieder geval niet. Ik zat wel erg mee te leven, zelf zijn wij met onze oudste ook op de Montessori begonnen, we zijn na 2 maanden overgestapt naar Daltononderwijs.
Enfin, ik hoop igg dat het allemaal goed komt... en nogmaals sorry voor de pinnige toon.
mirreke
12-06-2010 om 16:09
Oh en tango
Mijn beide oudste kinderen zijn oktoberkinderen (geen tweeling), en beide zijn gewoon overgegaan naar groep drie. Ze waren allebei in groep 2 echt niet geïnteresseerd in lezen en zo, terwijl er in de klas kinderen zaten die daar wel erg mee bezig waren en zichzelf hadden leren lezen en zo.
Ik denk achteraf dat ze ook het verschil tussen cijfers en letters misschien helemaal niet wisten. Maar door de structuur en het gerichte aanbod in groep 3 zat het helemaal snor. Ze waren allebei in eind groep 4 Avi uit en lezen nu nog steeds erg graag voor hun plezier (11 en 13).
Zoals ik al schreef zat mijn dochter, de oudste, eerst ook op Montessori onderwijs, waar ik heel erg achterstond. Het bleek echter erg star te zijn, en men hield in ons geval erg vast aan een bepaalde ontwikkelingsvolgorde die het kind moest doorlopen. Wij zijn dus zonder al te lang twijfelen van school veranderd.
Trouwens, wat je nu vertelt over meerdere kinderen bij wie hetzelfde speelt zou mij als ouder alleen maar meer aan het twijfelen brengen. Dit is hun beleid, zegt me iets over hun insteek en opvattingen over hoe kinderen leren en zo. Ik zou weg gaan.
Tango
12-06-2010 om 23:08
Excuses aanvaard hoor mirreke
Ik begrijp het best hoor, het heeft jou w.s. ook erg hoog gezeten want je gaat niet zomaar naar een andere school met je kind. Ik kan me voorstellen dat dat weer even naar boven kwam bij je.
Nasha 1st
13-06-2010 om 14:01
En tango
wat ga je nou doen als school toch niet met je meegaat hierin?
Rosa van der Zanden
13-06-2010 om 22:04
Tango
Ik heb niet alles gelezen, het gevaar bestaat dat ik iets zeg dat allang gezegd is
.
Op een Montessorischool hoeft een kind niet persé in een bepaalde groep te zitten om bepaalde stof te krijgen. Als het goed is, heeft de leidster je kind geobserveerd en kan het leerstof op maat geven. Half in de éne en half in de andere groep is niet Montessoriaans en af te raden voor het welbevinden van jouw (en elk ander!) kind. Het is ook niet goed voor de groepsvorming: hoort Tangozoon er nu wel of niet bij?
Omdat er nu een probleem gemaakt wordt van de overgang naar de middenbouw zou ik als ik jou was de leidster vragen of ze het kinddossier heeft ingevuld. Het formulier dat ik bedoel is gemaakt door Els Westra is samenwerking met Pravoo. Hier kan heel objectief worden ingevuld wat kind beheerst. Belangrijk hierbij zijn de perioden van groei (Montessoriterm). Als hij hierop goed scoort dan kan hij door naar de middenbouw. Achterlopen op taal oid is geen probleem van kind maar van school, er kan nl sprake zijn van een onderliggend probleem dat je niet verhelpt met verlenging in de onderbouw. Scoort hij met alles zwak (zintuiglijk, taal, rekenen, kosmisch, perioden van groei) dan wordt het een ander verhaal.
M.a.w. juf moet concreet maken waarom Tangozoon in de onderbouw moet blijven, fingerspitzengefuhl is niet genoeg.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
Rosa
Tango
13-06-2010 om 22:48
Rosa
Ik heb nog nooit van het kinddossier gehoord, is dat iets speciaals van de Montessorischool? Ik ga er zeker naar vragen. Wanneer scoort een kind goed op perioden van groei? Wat moet ik me daarbij voorstellen. En wat wordt bedoeld met kosmisch?
Concreet maken doen ze nu vooral met de toets-resultaten, wat ik erg minimaal vind. Verder is het inderdaad vooral het gevoel en de eerdere ervaring van de juf.
Gedeeltelijk groep 2 en gedeeltelijk groep 3 zagen we al niet zitten, jouw gedachten hierover draagt hierin nog extra bij.
Bedankt!
Rosa van der Zanden
13-06-2010 om 23:43
Lang
Niet alle Montessorischolen werken met dit kindvolgsysteem. Helaas, want het maakt veel concreet. Elke school hoort met een kindvolgformulier te werken. Binnen Montessori is dit vaak wat lastig omdat er niet met de reguliere methoden wordt gewerkt. Vandaar dat Els Westra dit een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld.
Kosmisch is de wereld om je heen. Zeg maar aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer en sterrenkunde in één. Perioden van groei is de ontwikkeling van je kind, dat wat je niet in leerstof kunt vangen. De rijping, als je het zo wilt noemen. Je kan er wel enigszins op 'trainen' en lesjes geven en zaken verduidelijken maar grotendeels heeft het met ouder worden te maken. Een kind kan op de cognitieve vakken voldoende scoren maar wanneer de perioden van groei achterblijft (en er geen sprake is van een bijzondere situatie) dan kan het verstandig zijn om het kind te laten verlengen. Niet altijd, het kind staat voorop en er moet goed geobserveerd worden. Als een kind op de cognitieve vakken onvoldoende scoort maar op de perioden van groei voldoende gaat het kind met zorg door naar de volgende bouw, tenzij er sprake is van een bijzondere situatie. Zorg wil zeggen: kind gaat door, voldoet nog niet aan alle eisen om lekker van start te gaan goed in de gaten houden en tijdig ingrijpen. Tijdig is: binnen 3 weken aanvang schooljaar gesprek met ouders, voor de herfst hulpplan opgesteld hebben en in werking hebben. Van langer in een bouw blijven word je niet slimmer.
Vraag de juf ook naar haar observaties en hulpplannen. Als ze die niet heeft kan ze niet concreet maken waarom Tangozoon moet verlengen.
Jouw kind valt nog binnen de 'ontdekker' (de kleuterperiode). Wat er beheerst moet worden op het gebied van perioden van Groei:
kind als ontdekker:
exploreert de omgeving het materiaal
experimenteert met materiaal
handelt stap voor stap
initieert: neemt handeling over
herhaalt vanuit eigen initiatief
vertoont autonoom gedrag bij werken en bij het verzorgen van de omgeving
toont nauwkeurigheid in handelingen
toont (diepte)concentratie bij het werk
accepteert fouten
toont adequaat onderscheidingsvermogen
kind is genormaliseerd, toont zelfstandigheid bij werkkeuze, werkduur, werkcyclus, werktempo
De werkcurve toont fasen van het ''op gang komen', 'rustmomenten' toont fase van het 'grote werk'.
Identiteitsontwikkeling:
kind als ontdekker:
gaat adequaat om met de beperkingen van het materiaal
ruimt zelfstandig op
werkt naast/met ander kind zonder te storen
zoekt contact met oudere kinderen
zoekt contact met jongere kinderen
past afspraken toe nav ordelesjes
neemt spontaan taken op zich
kan handelingen op eigen kracht stoppen/gevraagd stop te zetten
kan ander kind helpen/kan hulp accepteren
Moraliteit:
kind als ontdekker:
kind heeft normen op pre-conventioneel niveau
functioneert vanuit egocentrisch denken
functioneert vanuit 'straf-gehoorzaamheid' oriëntatie
Er is ook nog een stuk over aandacht/geheugen, wil en verbeeldingskracht. Als je belangstelling hebt wil ik dat ook nog wel overtypen maar nu ga ik naar bed
.
Tango
14-06-2010 om 16:33
Volgsysteem
Rosa, bedankt voor je aanvullende informatie.
Helaas zag ik al dat onze school niet met het volgsysteem werkt. Op een bepaalde site kun je precies zien welke scholen ermee werken, de onze stond er niet bij. Als ik zo eens kijk naar wat hij volgens deze lijst kan, zou hij prima doorkunnen. Hij werkt geconcentreerd, kan zelfstandig werkjes pakken, hij gaat om met oudere en jongere kinderen, soms helpt hij anderen etc. etc. Ik zie hier geen zorgpunten. Ik weet dat de juf in december wel een lijst heeft afgenomen i.v.m. zijn zelfvertrouwen. Die zou ze nog eens opnieuw afnemen, maar is volgens mij dus niet gebeurd. Juist hierin is hij enorm gegroeid, maar ook op andere punten van dit volgsysteem. Ik ga zeker vragen naar deze observatie. Een hulpplan is er geweest en daarmee is hij juist zo sterk gegroeid, dus waar het hem dan nog op zit, ik weet het niet.
Momenteel ligt alles hier een beetje stil omdat Tangozoon erg kwakkelt met een loopoor. Niet helemaal het moment om hem aan toetsen te onderwerpen. Vanmorgen zat ik met hem bij de huisarts, dus daarna ook weinig tijd om met de juf te overleggen, zal i.v.m. mijn werk niet eerder dan woensdag worden, maar deze week willen we wel weten waar we aan toe zijn. Nu maar hopen dat Tangozoons oor een beetje snel opknapt.
Tango
15-06-2010 om 16:18
Getoetst
Inmiddels is Tangozoon toch getoetst vandaag. Hij had weinig last van zijn oor, dus juf durfde het wel aan met hem. (Ze had ook toevallig nieuwe koptelefoons voor de computer, zodat ze de oude kon gebruiken i.v.m. zijn vieze oor). Ik was blij toe, want het wachten is zo slopend.
De uitslag hebben we nog niet, maar wordt ons medegedeeld a.s. donderdagavond tijdens de 10-minutengesprekken, ze hebben Tangozoon op het einde gepland zodat we extra tijd hebben. Spannend dus, maar vooral fijn dat we deze week waarschijnlijk zekerheid hebben. We gaan in ieder geval goed doorvragen op de toets, waar hij slecht op scoorde etc. en verder heb ik al een brief voor de directie klaar liggen voor als we er alsnog niet uit gaan komen.
Tango
17-06-2010 om 11:57
Vanavond
Weten we het. We hadden aanvankelijk geen 10-minutengesprek aangevraagd omdat we toch nog in gesprek waren. Nu het toetsresultaat er ligt, hebben de juffen ons er aan het eind van de avond (en dat was gelukkig al om 19.30 u. want ze hebben niet zoveel ouders vanavond) achter geplakt. We hebben dan dus wat extra tijd. Ik ben heel benieuwd.
Het gekke is dat gisteren Tangozoon alweer is wezen wennen in groep 3, deze keer in de klas van Tangodochter (3,4,5). Dat gaf me wel een beetje hoop, ze zouden hem toch niet nog een keer voor niets laten wennen???? Maar je weet het nooit, hij heeft 2 juffen en gisteren stond de juf die niet de gesprekken met ons heeft gedaan voor de klas. Kan een communicatiefoutje zijn natuurlijk. Ik durf niet te hard te hopen.
We hebben inmiddels wel zoiets dat we ons erbij neer gaan leggen als hij toch niet door mag. Het gaat ons echt teveel energie kosten. Tangozoon geeft zelf ook al aan dat hij het niet erg vindt om in groep 2 te blijven. Gelukkig blijven er ook nog enkele vriendjes van hem (herfstkinderen), waarvan ik aanvankelijk dacht dat die wel door zouden gaan. De juffen hebben bij al de ouders van deze kinderen aangegeven dat er aan dat groepje extra aandacht besteed gaat worden, het gaat namelijk om een best groot deel van groep 2 (het is een combinatieklas), ongeveer 6 kinderen. School is er dus naar ons idee wel goed mee bezig. Ik gaf al eerder aan dat we verder tevreden zijn over deze school, dus voorlopig denken we nog niet aan een overplaatsing.
Maar vanavond weet ik meer....
Tango
17-06-2010 om 21:35
Hij blijft nog
in groep 2. Het was nu gewoon een duidelijk verhaal. Ze hadden de toets voor groep 2 nogmaals afgenomen en daarnaast heeft de IB'er naar hem gekeken en is er nog een scorelijst afgenomen voor kinderen waarover getwijfeld wordt. Alles gaf aan dat hij er echt nog niet aan toe is om naar groep 3 te gaan. Uit alle grafiekjes blijkt dat hij prima past tussen de kinderen die komend jaar in groep 2 zitten en ruim onder de kinderen die naar groep 3 gaan.
Omdat er nu zo goed gekeken is naar Tangozoon, hebben we er ook echt vrede mee. De manier waarop school ermee om is gegaan heeft ons vertrouwen in school ook weer gesterkt. En inderdaad is hij gisteren nog gaan wennen, omdat hij dat zelf had gevraagd, want hij wilde nog zo graag in de klas van zijn zus kijken en dit jaar kon dat nog maar volgend jaar zit zij daar niet meer. Hij vond alleen de juf in de middenbouw heel streng, dus wilde hij zelf al bijna niet meer....
Tangozoon weet het inmiddels ook en was niet eens zo onder de indruk, Tangodochter des te meer, die vond het heel zielig.
Ik hoop niet dat jullie nu allemaal over mij heen gaan vallen en het een zwaktebod vinden. We hebben het nog niet helemaal verwerkt, maar denken toch dat het de beste keuze is. de juffen hebben antwoord gegeven op al onze vragen en twijfels die we hadden, we kunnen de komende weken nog binnen lopen als we nog vragen hebben en volgende week gaan ze even met Tangozoon praten over dat hij het geweldig heeft gedaan, want dat is zo, hij is gewoon met een enorme achterstand begonnen ( op alle gebieden: spraak, motoriek, concentratie etc) en met name het laatste half jaar enorm gegroeid en dat het helemaal niet erg is dat hij nog een jaartje in groep 2 blijft. Ze zijn gewoon heel trots op wat hij toch heeft gepresteerd.
Nasha 1st
17-06-2010 om 21:57
Ik hoop
dat het inderdaad de juiste keuze is Tango. Ik kan daar ook geen zinnig woord over zeggen, heb geen glazen bol. Kan alleen uit eigen ervaring tappen....en die is inmiddels wel bekend. Succes, ook voor je zoon.....
Vic
17-06-2010 om 22:02
Duidelijk
Fijn dat je nu duidelijkheid hebt. Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt voor je zoon.
Rosa van der Zanden
18-06-2010 om 22:12
Tango
Fijn zeg, het geeft rust en vertrouwen wanneer je weet dat er goed naar je kind wordt gekeken. Zoals je het nu beschrijft heb ik de indruk dat ze goed naar zijn welbevinden kijken en dat ze gaan voor een leerling die straks al veel weet in plaats van een kind dat altijd op zijn tenen zal moeten blijven lopen.
En nee hoor, ik val niet over je heen
.
Rosa