marijke v.
16-03-2009 om 21:59
Gemiddelde intelligentie
school blijft bij 7 jarige met problemen op sociaal vlak maar volhouden dat hij gemiddeld intelligent is. Hij scoort op de cito´s van groep 4 beide een A, heeft als cijfers alleen goed en uitmuntend, is de beste scoorder van de (verder zwakke) klas en toch blijven ze hem gemiddeld intelligent noemen.
Is bovengenoemde score gemiddeld of reden om extra werk aan te bieden, of verder te testen. Hoe gaan ze daar bij jullie op school mee om?
Roos Vicee
16-03-2009 om 22:46
Huh?
Je zegt: "is de beste scoorder van de (verder zwakke) klas en toch blijven ze hem gemiddeld intelligent noemen."
Beter scoren dan zwakke(re) kinderen geeft nog geen hogere intelligentie.
roanne
16-03-2009 om 22:52
Testen?
Hoge cito's en cijfers zijn geen reden om verder te testen. Heb je het idee dat je zoon zich verveeld, dat hij te weinig leert? Dan zou je school kunnen vragen om meer/ander werk. Op zich zeggen de hoge cito's niet alles. Een slim kind. Is toch o.k.?
Ik proef een beetje uit je mail dat je aan hoogbegaafdheid denkt? Ligt dat aan de problemen die je omschrijft? Wat verstaat school onder gemiddeld intelligent?
Roanne
Marieke
16-03-2009 om 22:52
Kan best
Een cito is geen intelligentietest en het zegt wat over het niveau dat een kind heeft op dat moment. Een zwaar hoogbegaafde vriendin heeft 2 klassen overgeslagen en scoorde op de eind cito "slechts" 543. En de beste van een zwakke klas is natuurlijk niet per se briljant.
Over de manier om te beoordelen zijn verschillen tussen scholen. Sommigen cijferen relatief, anderen om te stimuleren en er zijn scholen die menen dat je vanaf jongs af aan een realistisch beeld van een kind moet geven. Ik weet niet hoe deze school ermee omgaat.
Waarom is extra werk een oplossing voor een sociaal zwak kind?
Marieke
Caro
16-03-2009 om 23:24
Eerst maar eens wat vragen stellen.
Wat zijn zijn sociale problemen?
Is het voor jou een probleem dat ze hem "gemiddeld" noemen? Vind jij hem bovengemiddeld?
Verveelt hij zich? Geeft hij zelf aan dat hij meer uitdaging wil?
Wat is bij jou een zwakkere klas?
Waarom zou je hem willen laten testen?
Hier 2 jongens: De oudste is 10 groep 6 en is een streber. Scoort meestal A's en heeft enorm behoefte aan verbreding en uitdaging. En die wordt hem door school ook geboden. Is niet getest en dat vinden wij ook niet nodig ( zit nl lekker in zijn vel)
De jongste is bijna 8 groep 4. Zijn cijfers en beoordelingen ( maar dat is natuurlijk ook maar een gegeven,de ene juf/meester gooit eerder met "goeds"dan de andere vind ik) zijn uitstekend. De cito van dit jaar steeg bijna boven het computerscherm uit zo hoog zijn zijn A's. Hij heeft echter totaal geen zin in verbreding of verdieping. Draait gewoon lekker mee met de rest en vindt het wel best zo....... Mss dat zijn behoefte hierin nog veranderd maar dat zien we dan wel weer.
Ik zou zeggen ga eens een open gesprek aan met de juf/meester.
Succes ermee
Groet Caro
oxalis
17-03-2009 om 06:59
Marijke
Ik snap uit je berichtje niet waarom hij verder getest moet worden of extra werk moet krijgen. Zijn klas is oha zwak schrijf je, dus is het niet vreemd dat hij relatief goed scoort. Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof je het een soort belediging vindt 'ze blijven hem gemiddeld intelligent noemen', (prima toch, een gemiddelde intelligentie), maar misschien bedoel je het aders dan ik het opvat. Wat wil je bereiken met testen?
Jolijt
17-03-2009 om 09:11
Onze zeer
zwak lerende 3e, die al 2 jaar RT heeft, iedere dag thuis werkt en geheugenproblemen blijft houden scoort in groep 5 een A en een hoge B. (en trots dat we met z'n allen zijn!)
Een score alleen is geen enkele reden om verder te testen.
Wees blij met 2x een A en trek het je niet aan hoe ze hem noemen. Superslim lijkt wel een leuke benaming maar heeft ook zo zijn nadelen.
Elisabeth
17-03-2009 om 09:48
Bij ons
Hoi Marijke,
wees blij dat hij goede cijfers haalt! Vooral als er al problemen zijn op sociaal vlak, kan hij zich beter daar op concentreren en het leren gaat toch wel goed.
Of denk je dat z'n sociale problemen samenhangen met eventuele verveling?
Bij ons is de norm voor verrijking:
A op de cito's
heel snel klaar met het 'gewone' schoolwerk en dan natuurlijk foutloos
inschatting van de juf dat de leerling het ook aankan
en het mag niet ten koste gaan van de gewone leerstof.
Mijn dochter heeft ook altijd hoge cijfers, maar komt verder niet in aanmerking voor verrijking/verdieping. Gelukkig maar, want, geloof me, een kind wat gewoon goed mee komt, is een stuk makkelijker dan een kind wat boven of onder gemiddelde presteert...
groeten, Elisabeth
marijke v.
17-03-2009 om 13:39
Antwoorden
Volgens de school is zijn sociale intelligentie zwak, hij speelt weinig met klasgenoten en kliert veel op het plein.
In de kleuterschool kwamen de juffen al na een paar weken heel enthousiast naar ons toe: wat een slim jongetje, zo heb je er maar een enkeling, of soms maar 1x in de paar jaar. Hij praatte slecht, ze wisten niet wat hij dacht. Woordenschat was matig. Nu voldoende.
Hij is meestal als eerste klaar, is nu ook zover dat hij netjes werkt en ook echt zijn best doet. Ondertussen luistert hij ook mee naar de uitleg van groep 5 (combigroep), hij weet al veel van kwarten en halven bv. Juf denkt dat hij op zulke momenten zit te dromen.
Technisch lezen is hij ver (Avi 9), rest van de klas gaat richting 4 a 5, een enkele heeft dit jaar zijn eerste AVI gehaald. Veel D en E op de cito's, ze laten nu bv. verkeerslessen vervallen ten faveure van extra rekenen en taallessen. Begrijpend lezen is voor hem moeilijk terug te vertellen, hoewel hij de lessen in de klas goed maakt, schijnt hij moeite te hebben met het terugvertellen van moeilijke boeken. Maar op school leest hij avi 6 want hoger mag niet van de juf.
Ja, ik denk al ze hem als slimmer zouden aanpakken en meer verbreding zouden geven het beter met hem zou gaan, hij verveelt zich in elk geval, waarop het antwoord van de juf altijd is: maar hij was toen niet als eerste klaar of: hij heeft wel een paar fouten gemaakt. Kortom, ondanks onze input, hoe wij hem zien, zien de juffen dat niet. Ze hebben hun handen vol aan de moeilijke combi groep 4/5 met veel zwakke leerlingen. Voor mijn gevoel strandt mijn zoon daardoor. Aan zijn slechte sociale intelligentie kunnen ze niet veel doen want hij heeft immers geen leerproblemen dus de schoolbegeleidingsdienst kan er niet mee aan de slag.
Overigens is dus van het slimme jongetje van de kleuterschool in die zin weinig overgebleven dat hij zich aardig aanpast aan het algemene niveau. De moeilijke dingen bewaart hij voor thuis en laat hij niet aan de juf zien, maar dat zal dan wel de zwakke sociale intelligentie zijn.
Vandaar mijn vraag en hierbij wat antwoorden.
marijke v.
17-03-2009 om 20:58
Grapje terug
ja. ze snapte maar niet waarom hij op het schoolplein bleef gillen (harde onverwachte bijzonder irritante overheersende geluiden). Hij was slim genoeg om te snappen als dat verboden wordt om dan te stoppen, toch?
Maar juf was niet sociaal intelligent genoeg om de (haar!) regels toe te passen: wie doorgaat met klieren in de pauze komt op de strafstoel. Ooooh, eyeopener. En het werkte als een trein....
BizzyB
18-03-2009 om 15:59
Gemiddeld intelligent?
Hoe komt de school aan die kwalificatie 'gemiddeld intelligent'? Hebben ze hem getest? Zo niet, dan vind ik het raar dat ze dat zeggen.
Ik zou adviseren om hem te laten testen. Als dat te duur is, vraag je huisarts dan hem te verwijzen naar een psycholoog.