Domeinassistent
09-09-2009 om 15:12
Gedrag leerlingen [hoogste klassen havo/vwo]
Dag allemaal, ik heb een vraag.
Sinds kort werk ik op een school als domeinassistent in een havo/VWO 5/6 klas.
Waar ik nu tegenaan loop is het feit dat van de havo leerlingen er veel achterlopen met hun werk, en als het zo doorgaat ze terug worden gezet in klas of van school af moeten. Omdat ze volgens mij er zelf geen heil meer in zien zijn ze erg onrustig in het domein (75 leerlingen, dus erg storend voor de VWO 5/6 klassen). Helaas kan ik daar niets mee, ik zeg er wel wat van maar daar reageren ze eerder negatief als positief op. De leerkrachten lopen er ook wel rond, maar ik heb niet het gevoel dat zij er echt veel aan kunnen doen. Het is namelijk zelfs zo dat er sommige naar mij toekomen om te melden dat bepaalde leerlingen erg onrustig zijn, en of ik daar maar even wat aan kan doen.
Zo langzamerhand voel ik de boel wegglippen, en voel ik mij niet gesteund door de leerkrachtem.
Wat moet ik doen? Wat zouden jullie doen? De school is namelijk nauwelijks een week aan de gang, en ik heb al de neiging om op zoek te gaan naar andere vacatures.
Ik hoop echt dat jullie mij tips kunnen geven, ik zit echt met mijn handen in mijn haar.
Alvast bedankt voor het meedenken.
tonny
09-09-2009 om 15:35
Als ik jouw functie had
dan zou ik zo spoedig mogelijk contact leggen met de mentoren van de desbetreffende klassen en de problemen bespreken. Net wat je zegt, het schooljaar is net begonnen en een goed begin is het halve werk.
Sterkte!
tonny
Lynna
09-09-2009 om 19:39
Leerkrachten
Ik zou met jouw leidinggevende bespreken waarom de leerkrachten de verantwoordelijkheid bij jou leggen. Het lijkt mij namelijk dat zij als eerste verantwoordelijk zijn voor hun leerlingen en dat jij hen daarbij ondersteunt. Jij kunt niet in je up verantwoordelijk zijn voor 75 leerlingen.
In mijn vorige baan werkte ik op een middelbare school en daar zat naast mij ook vaak een groep van 40/50 leerlingen in de aula te werken. Maar daar stonden dan al 2 onderwijsassistenten bij.
Succes met je gesprekken, je moet iets doen, want dit hou je niet het hele jaar vol!
Domeinassistent
09-09-2009 om 22:41
Tonny en lynna
Hallo Tonny en Lynna, dank voor jullie bericht. De mentoren lopen daar al in de groep. Alle leerkrachten hebben namelijk 3 tot 10 leerlingen onder hun hoede. Dus eigenlijk praat ik ook over de mentoren als ik het heb over mij niet gesteund voelen door de leerkrachten. Maar morgen ga ik zeker aangeven dat dit een voor mij onwerkbare situatie is, en dat er écht wat aan gedaan moet worden. Dit is trouwens niet het enige wat er mis is op deze school: veel materialen zijn bijvoorbeeld nog niet aanwezig, zoals voldoende computers (staan nog in bestelling) en een loper voor de kluisjes. En er is nog veel wat in/na de vakantie nog niet gerepareerd is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanavond al gericht heb gekeken naar vacatures, en heb gezien dat er op secretarieel gebied nog veel te vinden is. (Heb ik al eerder gedaan, dat soort werk) De printjes liggen al klaar, dus ik kan zó gaan schrijven als ik het echt niet meer zie zitten. Maar dat zou ik toch jammer vinden, gezien ik graag met jongeren werk.
Ellen Wouters
10-09-2009 om 11:29
Geen verantwoordelijkheid zonder bevoegdheid
Je leidinggevenden zouden in elk managementboek kunnen lezen dat je mensen geen verantwoordelijkheid kunt geven zonder bijbehorende bevoegdheid.
Ze kunnen je dus niet de verantwoordelijkheid toeschuiven om het gedrag van de kinderen bij te sturen, zonder dat je ook de middelen en de bevoegdheid hebt om dat te doen. Dan sta je in een hopeloze positie.
Dat is een principieel punt waar je over moet spreken in de organisatie. Als ze dat niet op willen lossen zal er niks veranderen en dan kun je beter ergens anders gaan werken, want je brandt af.
Domeinassistent
10-09-2009 om 20:48
Heb het gehad ermee
Een domeinassistent is een soort onderwijsassistent. Die moet ondersteunende werkzaamheden verrichten,zoals gegevens invoeren, ouders bellen als hun kind ongeoorloofd verzuimt, spullen klaarleggen, en ook meehelpen de klassen een beetje rustig te houden.
Lara, mijn opmerking over die havo leerlingen heb je anders opgevat dan dat ik bedoelde: havo leerlingen zijn niet bij uitstek onrustig, maar in dit specifieke domein wel. Ik praat hier over een school die het nieuwe leren heeft ingevoerd, en dus leerlingen erg zelfstandig laat werken. Dat maakt ze dan ook zelf verantwoordelijk voor het al dan niet afkrijgen van hun werk, wat soms als gevolg heeft dat ze achter raken. Op deze school gaan ze dan nog wel over, maar ze krijgen in het nieuwe schooljaar maar twee weken de kans om dat werk in te halen.
Vanochtend heb ik aangegeven een spoedoverleg te willen. Op zich werd daar positief op gereageerd, maar helaas werd er niet meteen een dag en tijdstip gezocht en gevonden om dat plaats te laten vinden. En ondertussen zit ik er maar mee. Op dit moment (maar ik ben ook erg moe) zit ik eraan te denken me morgen ziek te melden. Ik weet het namelijk echt niet meer, en heb echt het gevoel dat ze me laten stikken daar op school. Van een andere domeinassistent (die er al jaren werkt) heb ik gehoord dat de havo-klas waar ik het over heb gehad eigenlijk al "verpest" is. De vorige assistent liet namelijk alles toe, zodat er regelmatig leerlingen over de gang liepen e.d.. Het is voor het eerst dat ik dit soort werk doe, (heb wel onderwijsbevoegdheden, maar heb er nooit eerder in gewerkt) en word dus ook niet ingewerkt. Helaas, dan zit het er voor mij op. Hopelijk kan ik snel een andere baan krijgen, zodat ik in ieder geval niet zonder inkomen kom te zitten.
Ellen Wouters
11-09-2009 om 09:45
Jammer
Jammer dat het zo misgaat domeinassistent, er valt nu kennelijk weinig meer te redden.
Voor de goede orde: in mijn vorige posting bedoelde ik met bevoegdheid geen onderwijsbevoegdheid (=het papiertje zeg maar), maar macht. Bevoegdheid om maatregelen te nemen (straf of beloning) zodat je de orde kunt handhaven.
Ik weet niet of het je nog lukt om dat op te brengen, maar van een afstandje zeg ik wel: het is beter om nog een keer aan te dingen op die afspraak voor overleg, en erbij te zeggen dat je op het punt staat af te knappen en je ziek te melden, en dat je vindt dat ze je laten stikken. Kennelijk is de urgentie nog niet overgekomen.
joer
11-09-2009 om 17:42
Zet nog even door
Wat jammer, dat de eerste periode zo moeilijk geweest is.
Maar probeer nog even door te zetten, het zou toch ontzettend jammer zijn als je nu al op zoek zou moeten naar een nieuwe baan.
Je functie heeft nog andere taken. Vind je die wel leuk om te doen? Of is de functie toch vooral het "oppassen" op de leerlingen?
Zet je beste beentje voor en probeer een leuk contact op te bouwen met de leerlingen. Praat met ze, maak een grapje, zorg ervoor dat ze je aardig gaan vinden. Dan zal het toch moeten lukken om met elkaar een goede sfeer en band te krijgen.
Kom op! Het gaat je vast lukken. Het zou toch ontzettend jammer zijn als zo'n gemotiveerd iemand als jij uit het onderwijs zou verdwijnen.
Succes! Groeten JOER.
tsjor
12-09-2009 om 22:29
Nieuwe leren
Vorige week had Trowu een artikel in de serie 'mijn eerste baan' over een bekende nederlandse schrijver (ben de naam kwijt) die eerst zeven jaar leraar Nederlands was. De eerste twee jaar ging het helemaal mis, hij kon geen orde houden. Erge voorbeelden. Hij had zo'n weerzin, dat hij soms op de heenweg wel drie ker moest afstappen om te kotsen, zo misselijk was hij. Na een vakantie bedacht hij dat hij het anders aanpakte, begon met een gedicht dat hemzelf aansprak, had de aandacht van de klas en vanaf dat moment ging het prima. Waarom schrijf ik dit? omdat ik het me voorstel: het uithoudingvermogen om twee jaar lang elke dag te beginnen aan iets waar e zo'n grote weerstand tegen hebt. En toch volhouden, tot je gevonden hebt hoe het wel kan.
Het tweede punt is, dat je in je eerste stukje al veel verantwoordelijkheid op jezelf laadt: dat kinderen mogelijk het niet halen of van school af moeten leg je allemaal op je schouders neer. Dat is teveel verantwoordelijkheid naar jezelf toegetrokken. Ik deel de visie van Ellen: kijk naar wat echt jouw verantwoordelijkheid is en wat je op dat gebied kunt doen.
Dan een ander punt: het nieuwe leren: in de slechtste vorm wordt het aangepakt zoals jij beschrijft: dump de leerlingen, zeg dat ze het zelf moeten uitzoeken en het werkt niet. Dat zou anders kunnen: ik neem maar even een ander voorbeeld over: elke leerling een eigen weekplanner (of jaarplanner, door de leerling zelf in te laten vullen als weekplanner). Gemaakt werk af laten tekenen. Wat belangrijk is daarbij is dat je nadenkt over beloning: wat als een leerling eerder klaar is dan gepland? Omgekeerd kun je er ook over nadenken dat leerlingen door moeten werken tot alles klaar is, ook al wordt het vrijdagavond 21.00 uur (stel wel een eindtijd, maar laat die ver buiten de schooltijd vallen, wel zorgen dat er dan iemand in het 'domein' aanwezig is om af te tekenen als de taak klaar is.
Maar voordat je die discussie start, bedenk dan een wat jouw taak is, wat jouw verantwoordelijkheid is en wat jouw ervaring is. Er zijn scholen waar het goed loopt, maar die hebben het anders georganiseerd. Wellicht kun je een uitstapje maken naar zo'n school met het hele team in een week die ergens anders geen vakantieweek is.
Oh ja, voordat je over oplossingen gaat praten moet je eerst weten of anderen het probleem ok ervaren en welke analses anderen maken.Analyses die gaan over het gedrag van leerlingen hebben weinig zin, want dat gedrag kun je niet zveranderen door tegen leerlingen te zeggen dat ze zich anders moeten gedragen. Leerlingen reageren op een situatie en die situatie kun je waarchijnlijk wel veranderen (alleen weet ik niet of jij degene bent die daarin het voortouw moet nemen.)
Tsjor