Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Fruit als tussendoortje: meer (utrechtse) ouders in conflict?

Ik lees in het archief allerlei berichten van ouders die zich hebben verzet tegen het alleen-fruit-mee-naar-school beleid. Hoe is dat afgelopen?

Pollewop, van jou zag ik dat het in november net zo ging als nu bij ons: eerst een week hersenspoeling over gezond en fit en vervolgens wordt alles verboden. Ja ook de bruine boterham. Alleen groente en fruit als pauzehap.

Wij hebben beide juffen van onze kinderen verteld dat onze kinderen als zij dat willen een boterham meekrijgen. We hebben ook een brief geschreven aan de leerkrachten en de directrice dat wij het niet eens zijn met het beleid (beargumenteerd en wel) en daarbij de mededeling gedaan dat zij brood mee krijgen naar school. Ook gaven wij aan dat we best in discussie wilden maar dat dit dan wel direct bij ons moest worden aangekaart en niet via de kinderen in de klas.

We hebben hierop geen reactie gehad. Alleen een uitnodiging van de GG&GD om gisteravond een workshop over gezond ontbijten te volgen. Daar heb ik gene interesse in omdat wij uitstekend op de hoogte zijn van een gezond ontbijt, en bovendien moest ik werken dus dat was een gevalletje helaas pindakaas.

Vandaag liep ik naar huis met de kinderen. Zoonlief vertelde dat de directrice in de klas was geweest om te zeggen dat er vanaf nu echt alleen maar fruit gegeten mag worden op shool. Zoonlief had zijn boterham weer terug in zn trommel moeten doen.

Ik ben direct terug gegaan voor een praatje, dat uitliep op een heftig gesprek. School gaat geen duimbreed toegeven. Kinderen ondervinden schade doordat ze niet ontbijten, school gaat niet over het ontbijt dus moeten kinderen fruit of groente mee. Ben ik nou dom? Mij ontgaat ten enen male de logica van deze redenering.

Ik zet mijn kinderen in een loyaliteitsconflict door ze brood mee te geven en ach, was ik maar op de voorlichtingsavond geweest want alle ouders waren toch zo enthousiast na afloop.

Ik heb gezegd dat mijn zoon een boterham nodig heeft om het een hele ochtend vol te kunnen houden, net als ik zelf het ook niet red op alleen een appeltje.

Uiteindelijk hoef ik hun redenering niet te snappen en zij de mijne niet, het gaat me primair om de totalitaire dwang waarmee dit ingevoerd wordt. Het is verschrikkelijk dat er kinderen zonder ontbijt naar school worden gestuurd maar daar hoeft mijn kind toch niet de dupe van te worden?

Uit de krant begreep ik dat dit beleid inmiddels op ene heel aantal Utrechtse (en waarschijnlijk ook wel daarbuiten) is ingevoerd. Ik ben toch zo benieuwd hoeveel dwang er op andere scholen op wordt gezet en of er andere ouders kritiek hebben geuit op dit beleid.

We hebben vorige week de GG&GD al gemaild dat dit toch niet de bedoeling kon zijn van hun adviezen. Daarop kwam een lange reactie over hoe gezond fruit toch wel is. Nou ben ik het daar niet mee oneens (hoewel Martijn Katan in zijn laatste boek daar nog wel een vraagteken achter durft te zetten) maar het gaat mij er alleen maar om dat een bruine boterham ook gezond is, en meer vult, en dat mijn kind dat gewoon mee naar school mag nemen als hij dat graag wil.

De argumentatie is dat ze zich niet kunnen bemoeien met het ontbijt maar wel met wat er de school binnen komt omdat de leerprestaties hierdoor beïnvloed worden. De aanname die ze doen is dat kinderen die nu niet ontbijten, dat ineens wel gaan doen als ze alleen fruit mee mogen nemen. Dat kan best wezen (hoewel ik het een twijfelachtige redenering vind) maar de leerprestaties van míjn kind zijn uitstekend en bovendien ontbijt hij dagelijks met 2 boterhammen.

Als puntje bij paaltje komt, vind ik zelfs dat ik mijn kind dagelijks 3 dikke marsen mee zou mogen geven. Daar heb ik helemaal geen behoefte aan maar dat gaat dan om het principe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

11-02-2009 om 15:01

Heee delice! (ot)

hoe is het? Lang niet gezien en gesproken!
Hier trouwens (nog?) volkomen vrijheid op het gebied van tussendoortjes. Er wordt zelfs nog door juffen/meesters/stagiares op snoep getrakteerd bij het afscheid.

tonny

tonny

11-02-2009 om 15:17

Mensenkinderen

ben ik blij dat mijn jongste kind geen kleuter meer is! Die at op die leeftijd totaal geen fruit - ik kreeg er alleen een glaasje geperst gezeefd sinaasappelsap in. Had dat kind dan een hele ochtend moeten vasten?

tonny

bibi63

bibi63

11-02-2009 om 15:25

Vreselijk!

Ten eerste vind ik dat het thuis ontbijten een verantwoording is van de ouders, niet van school. Net als het voldoende eten van groente en fruit.
Verder vind ik dat een school best snoep als tussendoortje mag verbieden. Feit blijft dat dat moeilijk is, want wat is 'echt' snoep en wat is 'relatief gezond'. En wat is beter/slechter een witte boterham met vette worst of een sultana. Er zijn (helaas) kinderen die geen fruit lusten en ook geen rauwe wortel o.i.d., maar wel een boterham.
Ik zou zeggen: afschaffen dat 10 uurtje!
Groetjes,
Bibi

ayla

ayla

11-02-2009 om 16:06

Niet afschaffen

dochter van 4 moet hier echt om de 2 uur eten anders wordt ze lastig en vervelend van de honger. Heb ik zelf ook trouwens. Dus zij moet echt rond 10 uur iets eten. Vreselijk alleen dat betuttelend gedoe, verplicht fruit eten, en wat als een kind pertinent geen fruit lust? Dochter krijgt hier ook wel eens peperkoek of een liga of een evergreen mee. Is toch niets zo saai als iedere dag verplicht op een appeltje te moeten knagen. Dat ze zich met hun eigen leven bemoeien

Maylise

Maylise

11-02-2009 om 17:19

Hier gelukkig niet

Hier op school zijn geen regels voor wat meegegeven wordt. Alleen prik mag niet en chocolade repen. In principe vind ik dat ik ook een cola en mars mee zou mogen geven maar ik maar daar geen issue van omdat ik dat toch niet mee zou geven. Ik geef sap mee en koekjes of fruit.
Ik vind dat zolang ik zelf tussendoortjes moet betalen en ook mee moet geven ik ook zelf mag bepalen wat ik meegeeft. Mocht de school persé fruit willen moeten ze het zelf maar inkopen en verdelen.
Overigens had mijn inmiddels volwassen zoon in die tijd dus helemaal niks gegeten want die "luste" geen fruit. Dat vond ik ook niet geweldig maar ik ga zo'n kind ook niet dwangvoederen. Dan maar geen fruit.

Maylise

Jujube

Jujube

11-02-2009 om 19:54

Hier niet

Tsjeempie Delice, wat een gezeur over dat fruit! (welcome back trouwens )
Hier (ook Utrecht zoals je weet) mogen ze gewoon meenemen wat ze willen, mits het geen snoep/chocola is. Ik zou er ook niet blij mee zijn wanneer ze alleen fruit en groente mee mogen nemen. Wat een betutteling toch weer!
Groet,
Jujube

Pollewop

Pollewop

11-02-2009 om 20:20

Delice

Bij ons volgde ook een betuttelende workshop over gezond eten. Hier moest men zich voorop geven, de avond is niet doorgegaan vanwege te weinig animo. Daarop heeft in de eerst volgende nieuwsbrief een hele kritische ouder, die het waarschijnlijk wel eens is met het beleid, alle ouders een sneer gegeven over het feit dat men niet is geweest, laat staan meewerken.
Ik blijf bij mijn standpunt dat mijn kinderen een boterham meekrijgen en nodig hebben, en dat heeft niets te maken met het feit dat ze niet ontbijten. Gelukkig heeft 1 juf het voor mij opgenomen want zij weet als geen ander dat ik het altijd al heb gedaan.
Vorige week kreeg de middelste(groep7) een envelop mee met de welbekende vragenlijst voor de schoolverpleegkundige mee. Ik heb hem niet ingevuld, zelfs nog geen handtekening gezet. Laat ze toch de pip krijgen. Juf wilde weten waarom ik hem niet had ingevuld, zoonlief heeft gezegd dat hij het niet wist, wist hij ook niet want ik ga hem daar niet mee lastig vallen. Later heb ik hem gezegd alles eerlijk te beantwoorden en dat hij bij nog een keer vragen waarom niet van mij moet zeggen dat hij mondig genoeg is om al die vragen over zijn gezondheid te beantwoorden. Dan maar een aantekening in het dossier, maar ik ben dat stomme betuttel meer dan zat!!

Pollewop

Pollewop

11-02-2009 om 20:23

Oeeps

".....en dat heeft niets te maken met het feit dat ze niet ontbijten" . Moet natuurlijk zijn of ze wel of niet ontbijten.
Ik stuur ze niet zonder ontbijt de deur uit.

*bella*

*bella*

11-02-2009 om 20:28

Ik vind het geen betutteling

Betutteling vind ik als school enorm zou zeuren over wat kinderen meekrijgen. En allemaal ongevraagde adviezen gaat geven. Maar dat stadium is bij jullie helemaal gepasseerd?
Delice, ik vind het echt vreselijk om te horen. Had het allemaal niet zo meegekregen en eerlijk gezegd schrik ik erg van wat je zegt. Ik vind het echt helemaal onacceptabel wat school doet.
Maar nee, hier (nog) niets van dat alles.
Wens je heel veel succes met je tegenwicht!

bobbit

bobbit

11-02-2009 om 22:14

Gggd-offensief

In Utrecht is geconstateerd door de GGGD dat veel kinderen zonder ontbijt naar school gaan en eigenlijk verder de hele dag graaiend aan hun koolhydraten komen door m.n. de verkeerde voeding.Deze kinderen krijgen wel vaak brood mee (dus uitgesteld ontbijt )voor hun 10 uurtje op school.Dit brood is de laatste tijd vervangen door de zgn. gezonde koeken waar veel suikers in zitten. Door het fruit-offensief( met ook het drinken van water i.p.v de suikerrijke pakjes sap) ,dat ook deze groep ouders als karig zullen beschouwen wil de GGGD stimuleren dat deze groep kinderen de dag begint met een goed ontbijt thuis. School haakt hier graag bij aan, omdat ze nu steeds te maken hadden met kinderen die tot 10 uur suffig aan hun tafeltje hingen en pas na het 10 uurtje weer bij de les waren.

Ook ik vind het dubieus. Wij ontbijten goed, d.w.z. gevarieerd met brood,musli,melk en sap. Maar kunnen niet meer dan 2 boterhammen naar binnen krijgen en vroeger kreeg ik ook altijd te horen dat je s-ochtends meer verbruikt en al weer sneller wat nodig hebt. Ik red het ook niet met 1 appel en mijn kinderen ook niet. Maar de eerlijkheid gebied, dat de bruine boterham om 10 uur ook vervangen is door wat de klasgenoten aan lekkers meenamen (de sultana's,liga's e.d. met een pakje sap) .

Van mij mag school een halt toeroepen aan de koeken, maar een bruine boterham is m.i. voor kinderen net zo gezond.Dus inderdaad slaan we nu weer door .

Annet

Annet

11-02-2009 om 22:18

Gelukkig hier geen probleem

Mijn kinderen zitten altijd op het randje van ondergewicht. Alleen een appel om 10.00 zou kindermishandeling zijn.
En ja, ze ontbijten gewoon met 1 of 2 volkoren boterhammen en een beker melk.

Jujube

Jujube

11-02-2009 om 22:58

Wijkgebonden?

Zou 't wijkgebonden zijn? De wijk waar wij wonen is voor 90% blank met aardig wat hoger opgeleiden. Dat is in jouw wijk anders. En zitten ze toevallig op een openbare school? Dat kan ook schelen. De school hier is katholiek en valt onder een scholenstichting die akkoord zou moeten gaan.
Groet,
Jujube

Delice

Delice

11-02-2009 om 23:17 Topicstarter

Niet wijkgebonden

Maar wel "sociale klasse" gebonden en openbare school gebonden geloof ik.

Weet je wat zo erg is: ik heb nu mot met de directrice en sta voor de rest van mijn carrière als moeder van basisschoolkinderen als lastig te boek. En waarom? Omdat ik mijn kind graag een bruine boterham mee naar school geef..... Tis echt te gek voor woorden, hoe meer ik er over na denk hoe kwaaier ik word.

Delice

Delice

11-02-2009 om 23:22 Topicstarter

Wat te doen?

Ik weet gewoon niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik wil me hier niet bij neerleggen, ik vind het doodnormaal dat we onze kinderen een boterhammetje meegeven naar school. We hebben vorige week al een mail naar de GG&GD gestuurd, die achter deze opzet zit. Daar kregen we zowaar een reactie op, die vooral inhield dat fruit zo gezond is. Nou dat is best, daar ga ik helemaal niet tegen in. Maar dat betekent toch niet dat een directrice van een basisschool de klas in hoeft te komen om mijn zoon zijn zojuist aangehapte boterham terug in zn tas te laten stoppen?

Hij zei: mama, juf X. is de baas van de school he?

Zucht.

Jujube

Jujube

11-02-2009 om 23:54

Moeilijk

Moeilijke situatie. Ben je verder nog echt tevreden over de school? Gaan jullie binnenkort nog verhuizen? Zou dat dan geen uitgelezen moment zijn om je kinderen op een andere school te doen?
Zo niet, dan zou ik toch, samen met je man, weer een gesprek proberen aan te gaan met school.
Sterkte!
Jujube

Delice

Delice

12-02-2009 om 00:41 Topicstarter

Leerprestaties

Het moeilijk is dat dit geen claim is op gezondheidsgebied. Woorden als betutteling vallen dan makkelijk en terecht. Nee, de claim ligt op het gebied van de leerprestaties. Leerlingen die niet ontbijten, kunnen niet presteren. Dat die leerlingen wél gaan ontbijten als ze alleen nog fruit mee mogen nemen is een vreemde redenering maar die discussie wil ik helemaal niet voeren. Ik wil alleen maar dat mijn wel ontbijtende kind een bammetje mee mag nemen omdat hij dat nou eenmaal graag heeft.

En Jujube, we hebben een ander huis gekocht. Nog steeds in west dus waren we van plan de kinderen op school te laten. We waren verder niet ontevreden. Ook niet helemaal tevreden maar ja, wie is dat wel...

Overdrijving

Delice, je hebt last van rigide overdrijving. Er is een hoop blabla over fruit, maar staat er ook iets op papier? Is er deftig beleid? Zo ja, vraag die tekst op. Ben je al samen met man een praatje wezen houden bij de directeur? Dat zou ik in ieder geval doen.
Als dat nog niet helpt, dan wordt het tijd voor brieven/telefoontjes aan de gemeenteraad.
Dit kan echt niet.
Groet,
Miriam Lavell

Pollewop

Pollewop

12-02-2009 om 09:17

Bella, straks is het einde zoek

en worden de kinderen verplicht om tussen de middag op school te blijven, of krijgen ze allemaal een continue rooster, om daar te eten zodat men zeker weet dat de kinderen dan geen snacks of andere rotzooi naar binnen werken!!
Ik vind dit al betuteling op en top. Laat scholen dan eens wat strenger worden en laat ze eens niet meer toestaan dat er op zakken chips of andere rommel getrakteerd wordt. Maar dat durven ze niet!! Voor een aantal jaar terug was ik het spuugzat, dochter had in 1 week tijd maar liefst 5x een zakje chips als traktatie gekregen. Als daar op werd getrakteerd mocht zij het niet opeten van mij, ze nam het ook netjes mee naar huis. Ik heb toen een stuk in de schoolkrant gezet waarin ik aangaf dat ik met die traktaties niet blij was en dat er leuke en gezonde alternatieven zijn. Het schoolteam was het helemaal met mij eens, om vervolgens alles weer oogluikend toe te staan. Ddomoe word je er van. En nu willen ze gaan beslissen wat goed is voor _mijn_ kind!! Jaaaah doei!!! Dat hadden ze jaren eerder moeten doen door die traktaties aan te pakken.

Delice

Delice

12-02-2009 om 09:29 Topicstarter

@miriam

Het hele project komt uit de koker van de gemeente. Het gaat om gratis lespakket, Lekker Fit, dat hier wordt uitegerold. En als ik de website van die toko mag geloven, gaan Tilburg en Zwolle er ook aan meedoen. In Utrecht wordt het programma breed gedragen. Er is een site van de gemeente, GG&GD geeft voorlichting zowel aan schoolpersoneel als aan leerlingen als aan ouders. Agis doet leuk mee (betaalt zeker die gratis lespakketten). Ik lees in krantenberichten dat er op school gratis fruit wordt uitgedeeld, dat is bij ons maar 1 dag gebeurd.

Dus, brieven naar de gemeenteraad? Ik denk brieven naar de krant. School weigert leerling bruine boterham is best een leuke kop...

*bella*

*bella*

12-02-2009 om 09:33

Pollewop

Misschien was ik niet zo duidelijk maar ik vind dit veel verder gaan dan betutteling. Betutteling vind ik iets dat ik toch nog enigzins naast me neer kan leggen. Dat school echt gaat dwingen in zaken als deze vind ik echt veel te ver gaan.

Ja, de krant

"Dus, brieven naar de gemeenteraad? Ik denk brieven naar de krant. School weigert leerling bruine boterham is best een leuke kop..."
Ja, is zo. Maar ik weet niet of je een journalist kunt vinden die er een opgeklopt stukje van wil maken. De principiele kwestie ontgaat ze vaak.
Gaat het om dit programma http://www.lekkerfitopschool.nl ?
Ik zie Agis niet staan. Wel de Nederlandse Hartstichting en Noordhoff. Hoe kom jij Agis tegen?
Ik zie hier nog een principieel punt, namelijk het niet gedien willen zijn van reclame in deze vorm.
Heeft de MR een besluit genomen over dit lespakket?
Eigenlijk denk ik dat het zin heeft om alle betrokken partijen aan te schrijven. Gezien de gemeentelijke betrokkenheid, kun je wellicht ook bij de gemeentelijke ombudsman terecht. Ik denk dat niemand heeft bedacht dat dit programma zo overdreven doorgevoerd zou kunnen worden.
Geef me links, ik lees mee en kijk wat er te doen is.
Groet,
Miriam Lavell (zit recht op!)

mirreke

mirreke

12-02-2009 om 09:44

Doen: krant en jeugdjournaal!

Laat je zoon (of jijzelf natuurlijk) contact opnemen met het Jeugdjournaal. Hier moet echt een goed item inzitten. Weet iemand eigenlijk hoe dit wettelijk zit: Mag school een kind eigenlijk wel verbieden iets op te eten wat hij in zijn trommeltje heeft? Ik kan me nog iets voorstellen bij het promoten gezonde tussendoortjes versus vette/zoete vulling, maar voor veel kinderen is alleen fruit beslist niet voldoende.
Dit is echt zo'n gevalletje doorgeslagen ideologie waar we in jeugdland inmiddels erg goed in zijn. Bovendien snap ik de logica niet: omdat fruit moet en brood niet mag zullen ze ineens thuis wel ontbijten? Vreemde optelsom.

Pollewop

Pollewop

12-02-2009 om 09:48

Bella

Dat had ik er inderdaad niet uit begrepen, mijn excuses ;0)

Vervolgonderzoek?

Uit de voorwaarden:"De school is bereid om bij te dragen aan evaluatieonderzoek naar het gebruik van het lespakket
Lekker Fit!"
Wie doet dat en hoe? Zijn de individuele kinderen onderwerp van dit onderzoek? (Ik zie een EKD voor me).
Die voorwaardenbrief draagt het logo van de gemeente. Klagen bij de gemeente kan dus.
Groet,
Miriam Lavell

Ik lees nergens...

Ik kan niet vinden dat je om tien uur geen boterhammen mag eten. Heeft iemand van die stelling een link?
Groet,
Miriam Lavell

Kiki

Kiki

12-02-2009 om 10:15

Tsss, wat een betutteling inderdaad zeg

Als de school zo nodig wilt dat er fruit gegeven wordt dan zorgen ze zelf maar voor dat fruit.
Ik vind dat je het dan ook gratis moet verstrekken, zonder de ouderbijdrage omhoog te gooien en zonder gedoe.

Dit doen ze niet, dus mag je als ouders meegeven wat je wilt. Nu heeft Delice haar kindje niets gegeten met het tienuurtje. Nee dat is gezond!

Ik heb bij dit soort dingen altijd de neiging om mijn kont tegen de krib te gooien. Jij zegt dat ik dat niet mag doen? Nou dat zullen we wel eens zien

bobbit

bobbit

12-02-2009 om 10:28

Er staat nergens geen boterham

M Lavell. Er staat volgens mij nergens dat boterhammen niet mogen. Ik weet ook niet waar de scholen dit vandaan halen.Scholen geven alleen aan dat ze willen dat kinderen thuis ontbijten en niet hun ontbijt (lees boterham op school opeten).

Deze week was trouwens ook in het nieuws dat er ook een grote groep kinderen zijn die te weinig vet naar binnen krijgen door alle light producten. Voor kinderen die actief zijn, veel verbranden, hard groeien, is fruit natuurlijk belangrijk als tussendoortje, bij de maaltijd ,als toetje. Maar veel kinderen hebben voor de calorieen ook echt een boterham met boter en kaas nodig als tien-uurtje en tussen de middag weer brood met fruit. Of fruit om 15.30 is natuurlijk altijd al een goed moment geweest, om de periode tot het avondeten te overbruggen en te zorgen dat ze niet teveel zware /zoete kost gaan nemen en er dus daarna weer minder warm gegeten wordt

Ik weet niet wat een dieetiste of een huisarts hiervan zegt. Als je een spriet thuis hebt en je legt voor dat je je spruit om tien uur een boterham mee naar school wil geven, kan je misschien zelfs een "recept"van de huisarts hiervoor krijgen.

Het wordt inderdaad tijd voor een offensief. Ik denk mee

mirreke

mirreke

12-02-2009 om 10:37

Precies, het staat nergens!

Wel staat er dat er gezamenlijk afspraken gemaakt kunnen worden over de invulling, namelijk: "Naast de theorielessen en de praktijklessen bevat het lespakket ook een afsprakenposter voor op school. Op deze afsprakenposter schrijven de leerlingen de afspraken die zij met elkaar gemaakt hebben op het gebied van voeding en bewegen (bijvoorbeeld iedere dag ontbijten, fruit in plaats van koek mee naar school etc.)" (van pagina: http://www.lekkerfitopschool.nl/Ouders/Lekker_fit!_op_school/default.aspx?mId=10266 ). Ik vermoed dus dat ofwel de school op eigen houtje veel te veel doordraaft, ofwel dat iemand van bv. de GGD teveel doordraaft. Maar op basis van wat ik lees op de site kan nergens geconcludeerd worden dat het programma lekker fit op school inhoudt dat er geen brood meer gegeten mag worden. Wel vermoed ik dat de school van Delice haar kinderen een aandachtsschool is, dus dat ze extra ondersteund worden in dit programma. Het kan dus zijn dat in zo'n geval (veel overgewicht of veel kinderen die niet ontbijten in school/wijk) wel extra 'regels' over ontbijten/brood/fruit aan de school worden meegegeven. Maar nogmaals, in het publiekstoegankelijke deel van deze site staat nergens dat dit de invulling wordt.
Misschien is de directrice op eigen houtje doorgeslagen...?

Vraag het de directie

"Misschien is de directrice op eigen houtje doorgeslagen...?"
Dat zou kunnen. Om dat uit te sluiten moet je (Delice) aan de directrice vragen waar precies staat dat er geen brood gegeten mag worden. Dat kan ergens in dat programma zijn opgenomen (op die poster bijvoorbeeld), het kan in het besluit staan dat de MR heeft genomen, maar het kan ook de private opvatting van de directrice zijn.
Als dat laatste het geval is, dan helpt zeuren bij lekkerfit partners niet. Die zullen de directrice niet afvallen en hullen zich dus in politieke niks zeg taal.
Je kunt dan wel terecht bij de klachtencommissie van de school. En natuurlijk bij de krant (open brief?) met een kopietje aan alle lekker fit partners die wel op moeten passen voor al te fanatieke deelnemers. Want dat ondergraaft het hele project.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.