Heirthe
11-12-2008 om 22:45
Film downloaden voor school
De meester van mijn zoon heeft een jongen uit zijn klas gevraagd om een film, die nu in de bioscoop draait, te downloaden om hem op school te laten zien. Hij heeft tegen de leerlingen gezegd dat ze hier niet met hun ouders over mogen praten.
Nu is het zo dat mijn zoon binnenkort zijn feestje geeft en wij waren van plan om juist naar die film te gaan.
Ik ben hier dus behoorlijk boos om eigenlijk, niet alleen omdat dit het feestje van mijn zoon verpest, maar ik vind het gewoon ook niet kunnen dat een meester dit doet.
Ik vind het vervelend om moeilijk te gaan doen maar wil niet dat dit doorgaat. Mijn zoon wil liever dat ik mijn mond houdt.
Wat vinden jullie van dit soort dingen, ik weet best dat we allemaal wel films en cd's downloaden, daar gaat het niet om. Ik vind het gewoon heel raar dat die meester dat aan een leerling vraagt en daar verder zo stiekum over wil doen.
Jolanda123
11-12-2008 om 22:51
Niet correct
Het is niet correct van die leerkracht om de kinderen "iets" te laten doen waar ze niet met hun ouders over mogen praten. Nog los van het feit of het "ethisch" verantwoord is.
Hij brengt op deze manier de kinderen in een onmogelijke positie.
Melden dus!
Jolanda
tonny
11-12-2008 om 23:13
Onverstandig!
De meester laat kinderen met opzet iets doen wat wettelijk niet is toegestaan en hij leert hen stiekem te zijn. Foute boel! Dubbel verkeerd voorbeeld!
tonny
Heirthe
11-12-2008 om 23:22
Dat is ook mijn idee
Maar zal ik meteen naar de directeur stappen of het tegen hem zelf zeggen. Eigenlijk vind ik dat de directie het meteen wel mag weten, meester doet of zegt wel vaker dingen die niet helemaal door de beugel kunnen..
dirksmama
12-12-2008 om 06:38
Werk van maken
Tegen leerkracht zeggen dat je het niet goedkeurt dat hij zijn leerlingen aanzet tot illegale acties, dat je je verplicht voelt dit bij de directie te melden, en dat hij blij mag zijn dat je de politie er niet bij haalt!
Mamba
12-12-2008 om 08:29
Werk van maken!
Als de directeur (ook) geen sjoege geeft en je maakt er werk van krijgen ze een zeer hoge (ik meen iets van 15.000 euro) boete. Die meester is wel heel raar bezig!
Heirthe
12-12-2008 om 09:25
Pfff...
ik vind dit wel een lastige situatie want ik wil de school ook niet in de problemen brengen natuurlijk. Snap ook niet dat andere ouders dit niet ter sprake brengen.. Deze meester is nogal populair dus dat maakt het er ook niet makkelijker op.
Toch ga ik er wel iets van zeggen omdat ook het feestje van mijn zoon verpest wordt omdat er geen andere film draait op dit moment die hij leuk vindt.
Moet wel veel moed verzamelen alleen
San
12-12-2008 om 10:07
Foske
Foske, een leerkracht hoeft zich niet schuldig te voelen omdat hij in de les iets doet dat jij voor een feestje hebt bedacht. Hij zou ook met de klas naar een museum kunnen gaan waar jij met je feestje naar toe had willen gaan. Of een ochtend met de kinderen kunnen gaan schaatsen, of naar Nemo of wat dan ook maar. Daar gaat het toch helemaal niet om? Da's jammer, maar helaas. Maar een leerkracht hoort NIET een kind te vragen om een film te downloaden, laat staan door over te zwijgen. Hoezo 'wil je de school niet in problemen brengen'? Dat is de omgekeerde wereld: de LEERKRACHT brengt met dit soort praktijken de school in de problemen, niet de ouder die zijn zorgen uitspreekt! En het moet voor jou echt niets uitmaken dat de leerkracht populair is. Jij schrijft immers ondertussen ook dat hij meer doet dat niet door de beugel kan. De leerkracht kan nog zo aardig zijn, er zijn bepaalde dingen die hij niet hoort te doen op school. Ik zou dit zeker even bij de directeur melden.
Sancy
12-12-2008 om 10:09
Toezicht
Als ouder heb je toch toezicht op wat je kind doet op Internet, mag ik hopen? Nou, jouw kind mag geen films downloaden en illegale kopieën maken van zijn ouders, klaar! De meester ziet maar hoe hij het anders kan regelen hoor.
Ik zou trouwens wél aan de bel trekken: de meester duidelijk maken dat hij je kind aanzet tot het plegen van een strafbaar feit (!), de directeur op de hoogte stellen hiervan en er ook nog even fijntjes op wijzen dat aangezien je kind minderjarig is, jullie als ouders verantwoordelijk zijn en dat de internetprovider jullie ook nog eens kan aangeven en sancties kan opleggen.
Sancy
12-12-2008 om 11:51
Ok pelle
In de haast vanmorgen dat detail over het hoofd gezien. Dus:
"DE ouderS HOUDEN toch toezicht op wat HUN kind doet op Internet, mag ik hopen? MAG DAT KIND films downloaden en illegale kopieën maken van zijn ouders???? De meester ziet maar hoe hij het anders kan regelen hoor."
"Ik zou trouwens wél aan de bel trekken: de meester duidelijk maken dat hij EEN kind aanzet tot het plegen van een strafbaar feit (!), de directeur op de hoogte stellen hiervan en er ook nog even fijntjes op wijzen dat aangezien DAT kind minderjarig is, DE ouders verantwoordelijk zijn en dat de internetprovider HEN ook nog eens kan aangeven en sancties kan opleggen."
Zo beter dan? ![]()
Sancy
12-12-2008 om 13:20
Zwaar tillen
aan het één of juist wat meer aan het ander, daar had ik het op zich niet over. Maar nu jullie het zo zeggen: als je alleen hamert op de 'geheimhoudingsplicht' die de meester oplegt, zit je in een schemergebied. Zoals Cobi zegt: hij kan zeggen dat het een grapje is. Een misvatting. Verkeerd begrepen door de kinderen.
Iemand aanmoedigen om een strafbaar feit te plegen, toont sneller en duidelijker aan dat er een grens is overschreden. een objectieve grens, namelijk de wet. Dat hij vervólgens dat wilde verdoezelen door de 'geheimhoudingsplicht' af te spreken met de leerlingen is slechts een gevolg van het het feit dat hij zelf de grens overschreden heeft. Wat hij ook nog eens onderstreept door die zwijgplicht (hij weet dat het niet mag, anders had er wel over gepraat mogen worden).
Heirthe
12-12-2008 om 13:34
Tuurlijk
kan ik het een leerkracht niet kwalijk nemen dat hij iets met de klas gaat doen wat ik toevallig gepland had voor een feestje. Maar het gaat hier ten eerste om iets wat illegaal is en wat dan ook nog eens het feestje van mijn zoon zou verpesten, daar kan ik niet mee leven omdat het gewoon verboden is.
Maar inmiddels heb ik de leerkracht aangesproken en heb hem gevraagd of het verhaal klopte. De film was al gedownload, de moeder van het jongetje vond het geen probleem.. Ik heb gevraagd of hij een andere film wilde uitzoeken omdat ik het feestje al gepland had en dat was geen enkel probleem. Ben maar niet begonnen over de rest want ik heb ook geen zin om altijd het moeilijke mens te zijn op school, maar blij ben ik er niet mee.
IngridT
12-12-2008 om 16:15
Ook jammer.
een erg gemiste kans.
Overigens vind ik een moeder die zich bemoeit met de keuze voor een DVD'tje op school omdat het zo lullig botst met een feestje een stuk 'mieperiger' dan een moeder die komt melden dat ze het niet op prijs stelt dat school de kinderen aanspoort tot illegaal gedrag. wat dan ook nog eens geheim gehouden moet worden. Maar goed, da's mijn mening.
Ingrid
Sancy
12-12-2008 om 18:13
Precies
jij verwoordt op een nette manier wat ik gebackspaced heb omdat het er niet goed uitkwam, IngridT ![]()
Karin*
12-12-2008 om 19:52
Kanttekening
Maär als je nou zegt :"ik weet best dat we allemaal wel films en cd's downloaden.."
Dan doe je het zelf dus wel en dat weten je kinderen waarschijnlijk ook. Maar als de meester het doet is het opeens strafbaarder dan als je het zelf doet??
Beetje dubbele moraal toch?
IngridT
12-12-2008 om 20:14
Lol sancy...
een heel enkele keer lukt het me om in 2 regels precies te zeggenw at ik wil....
Ingrid
Tirza G.
12-12-2008 om 23:02
Een meester
is niet "een iemand die wel eens een film download". Een meester is een vertegenwoordiger van de school waar hij werkt. Een school heeft een voorbeeldfunctie en dient zich niet alleen mínstens aan de wet te houden, maar zelfs alle schíjn te vermijden.
Overigens: ik download nooit illegaal.
Tirza
tonny
13-12-2008 om 13:50
Voorbeeld
Ik heb nog nooit iets illegaal gedownload, saai he.
En ik vind het feit dat de meester iets wat officieel niet mag door een ander (een van de kinderen nog wel) laat doen én de klas erin betreft door te verzoeken hierover niet te praten, zeer onjuist.
Ben het geheel met Tirza eens, school heeft een voorbeeldfunctie.
Daden spreken veel duidelijker dan woorden.
tonny
Heirthe
13-12-2008 om 16:55
Ingrid
Dan vind je me maar 'mieperig' je begrijpt de essentie van het verhaal duidelijk niet.
Een moeilijk mens ben ik al vaak genoeg geweest op school en ben er nooit wat mee opgeschoten. Ik ga niet de school waar mijn zoon nog een jaar op zit en mijn andere twee kinderen ook met veel plezier heen gaan, opzadelen met politie. Dat vind ik veel te ver gaan.
Blijf echter wel bij de mening dat deze meester dit niet had mogen doen.
Tirza G.
13-12-2008 om 16:59
Inbrengen
Misschien kun je het eens als casus inbrengen in de MR? Goh, is er eigenlijk een protocol/beleid voor films kijken? Schaft school ze aan, huurt school ze bij de videotheek, nemen kinderen ze van huis mee (en wie is dan verantwoordelijk als ze kwijt/kapot gaan), enzovoort. Dan heeft de hele school er wat aan. Ik zou stof hebben voor minstens drie vergaderingen
Tirza
Sancy
13-12-2008 om 17:22
Wat is dan de essentie?
"Dan vind je me maar 'mieperig' je begrijpt de essentie van het verhaal duidelijk niet."
Wat is dán de essentie van jouw relaas, Foske? In je eerste posting schrijf je toch duidelijk: "Ik ben hier dus behoorlijk boos om eigenlijk, niet alleen omdat dit het feestje van mijn zoon verpest, maar ik vind het gewoon ook niet kunnen dat een meester dit doet..... Ik vind het gewoon heel raar dat die meester dat aan een leerling vraagt en daar verder zo stiekum over wil doen." Je geeft dus zélf aan dat het om méér gaat dan het verpesten van je zoons feestje omdat iedereen de film dan heeft gezien. Je geeft zélf aan dat het stiekeme en het downloaden je niet lekker zit. De meeste mensen die reageren bevestigen dat voor jou: het is illegaal, het is achterbaks en het is op zijn zachtst gezegd eigenaardig.
Maar opeens is dat de essentie niet meer? Wat blijft er dan nog over... even denken... oh ja, het verpeste feestje voor je zoon. Tsja, dan had je de rest er niet bij moeten betrekken. Make up your mind girl!
Het lijkt me opeens helemaal niet meer waarschijnlijk dat de school je als moeilijke ouder zal zien. Je ontwijkt immers het potentiële conflict met die school en stelt slechts het kinderfeestje van je zoon veilig. Lekker makkelijk.
tonny
14-12-2008 om 10:32
Politie, welnee!
Gewoon de meester aanspreken op het verkeerde voorbeeld dat hij geeft. Een ander iets laten doen wat volgens de wet niet mag en de rest van de klas medeplichtig maken door er niet over te praten. Aanleren van stiekem gedrag dus.
Dat is zijn fout, niet het vertonen van een film waar je met het feestje van je zoon heen wilde (al is dat jammer natuurlijk...)
tonny
dirksmama
15-12-2008 om 04:27
Is geen miepen
Een leerkracht en directie er op wijzen dat ze minderjarigen aanzetten tot strafbare handelingen is GEEN miepen - ook als de desbetreffende moeder er geen problemen mee heeft.
Officieel mogen gewone huisvideo's al niet eens op school vertoond worden, tenzij de school jaarlijks dokt. Laat staan illegale kopieen.
De school geeft hiermee een HEEL verkeerde boodschap af aan de leerlingen en verknoeit hiermee z'n geloofwaarigheid. (En ik moest inderdaad ook aan misbruiksituaties denken!)
Emmawee
15-12-2008 om 22:12
Misbruik
Ja, ik moest ook aan misbruik denken. "Jongens we gaan iets stiekems doen en jullie mogen het niet verder vertellen". Dat is kwalijk. Of het nu over illegaal downloaden gaat, een sigaretje roken, zwart rijden met de metro, of met z'n allen door rood lopen, dat doet er niet toe. Ik zou daar een punt van maken. En dan vooral van het tweede deel, dat ze het niet mogen verder vertellen. Misschien een grapje, maar toch een slechte zaak.
Groeten, Maw.
Geerke
17-12-2008 om 21:02
Vraagje
Ben het met jullie eens dat die meester iets doet wat totaal niet kan! Zowel het aansporen tot downloaden als de geheimhouding ervan. Heel vreems. Ik zou het wel aankaarten (eerst leerkracht, maar ook meteen directie misschien, omdat je aangeeft dat er al vaker rare zaken zijn bij die meester).
Los daarvan hoor, vraag ik me even af hoe jullie staan tegenover het meenemen van dvd's van thuis om te laten zien op school (bijv met verjaardag leerkracht of project). Aangezien daarop altijd staat dat het verboden is het in schoolverband te tonen.
wil40
17-12-2008 om 22:50
Geerke
Bedoel je de leerkracht of de leerling die een gedownloade film meeneemt van thuis? In beide gevallen zeg ik trouwens "nee". Waarbij ik vind dat de leerkracht als volwassene een slecht voorbeeld zou geven.
Maar goed, hier worden geen films vertoond met leerkrachtverjaardagen. ( leuke voor galgje) De kinderen mogen spelletjes meenemen. Ik praat hier over de basisschool. Een film duurt al gauw anderhalf uur. Toch zonde van de tijd? Ik draai op mijn verjaardag thuis toch ook geen film? Maar goed, ik ga nu o.t.
Geerke
18-12-2008 om 09:30
Nee wil
Nee ik bedoel gekochte dvd's. Allereerste bericht op de dvd is altijd dat het niet gekopieerd en getoond mag worden, oa in schoolverband. Inderdaad wordt er nog wel eens een film vertoond op een leerkrachtverjaardag. Maar ook al is dat een gekochte dvd, wettelijk klopt dat dus ook niet.
wil40
18-12-2008 om 21:11
Geerke
Ja, dat is waar. Ook gekochte dvd`s zijn alleen voor huiselijk gebruik.
Daar heb ik ook nooit zo bij stil gestaan. Er is dan iig wel èèn keer voor betaald, bij aankoop. Lijkt minder erg dan een illegaal gedownloade film.