kaatje43
16-11-2009 om 14:13
Extra vakken naast profiel
Mijn zoon zit in 3 HAVO en hij moet binnenkort zijn profiel kiezen. Nu zit hij met een luxe probleem (en ik eigenlijk ook). Het komt erop neer dat hij geen enkel vak wil laten vallen. Zijn voorkeur gaat uit naar profiel N&G of N&T, maar eigenlijk wil hij ook Frans en geschiedenis(zit niet in dat profiel), Duits (dat dan weer wel), maar ook economie. Nu is dat natuurlijk veel te veel. Mijn vraag is dus: hoeveel extra vakken is te doen. Op hoeveel uur incl. huiswerk moet je dan rekenen?
tonny
16-11-2009 om 14:27
Past het in het rooster?
je kunt wel vier xtra vakken willen/kunnen doen, maar ik vrees dat dat niet in het rooster past! Hij kan het zelf misschien best aan, maar de roostermaker niet.
Kijk eerst eens naar wat zinnig is voor een latere studierichting.
tonny
Lies
16-11-2009 om 17:09
Moeilijk
hoi
het is moeilijk te zeggen hoeveel extra tijd het kost: dat is zo leerling afhankelijk. Ik zat vroeger met mijn zusje in dezelfde klas (havo 4) en terwijl mijn zus elke avond tot 10 uur zat te leren, had ik mijn huiswerk binnen een uur af en haalde betere resultaten.
Als je zoon makkelijk leert kan ie het misschien gewoon gaan proberen, als het niet lukt kan hij nog altijd een (of meerdere) vakken laten vallen.
vwo heb ik gehaald met 3 extra vakken (9 totaal), dat was voor mij prima te doen. Ik had eerst een 10e vak (economie), maar ik kon niet de lesuren volgen omdat die tegelijk met andere vakken vielen. Dat maakt een vak dan wel erg moeilijk, zonder uitleg en puur op boeken doornemen het halen is een flinke uitdaging.
Misschien is het handiger om eens met de schoolleiding te gaan praten en de roosters van de vakken te bekijken.
Lies
Tirza G.
16-11-2009 om 19:21
Overleggen
Wat de anderen ook al zeggen: het zit hem niet in wat je zoon zou kunnen of zou willen. Het zit hem in wat voor school mogelijk is. Zo was mijn dochter in de 6e de énige met een bepaalde combinatie van vrij gekozen vakken. En die vakken waren gelijktijdig ingeroosterd. Zij ging dus de ene week naar het ene vak, de andere week naar het andere (en blééf uitleggen aan de spijbelcoordinator hoe het zat, maar dat terzijde).
Bij zoon (zit nu in de 4e) kwam vorig jaar, net na het doorgeven van de profielkeuze, het verdict dat je niet voor meer dan een X-aantal uren vakken mocht kiezen. In de bovenbouw VWO kies je vakken tot een totaal van 4800 uur; alle kinderen uit zijn klas hadden vakken bijgekozen tot minstens 5200 uur met uitschieters naar 6000 uur
Op de havo gaan ze in de bovenbouw uit van 3200 uur, goeie kans dat hij niet meer uren erbij mag kiezen dan een maximum van 3500 of 3600 ofzoiets.
De vakken moeten namelijk niet alleen in het rooster passen, ze moeten ook gegeven worden. En scholen krijgen nu eenmaal geld voor zoveel leerlingen maal die 3200 uur.
Tirza
Maylise
16-11-2009 om 21:48
Hier wel mogelijk
Mijn zoon zit op een zelfstandig gymnasium en hier zijn er wel mogelijkheden voor het volgen van extra vakken. Toen mijn zoon er dit jaar mee kwam dat hij graag extra vakken buiten zijn profiel (Natuur en Techniek) wilde volgen bleken er hier redelijk wat mogelijkheden toe te bestaan. Mijn zoon was zeker niet de eerste met die vraag. In zijn klas zijn er meerderen die twee profielen combineren of extra keuze vakken hebben. Rooster technisch proberen ze hier echt mee te denken (lessen volgen bij andere klassen, een van de lessen mogen missen mits het werk wel gedaan wordt).
Ik denk wel dat je heel erg afhankelijk bent van de school en de bereidwilligheid om mee te denken. Als de school soepel er mee om gaat denk ik niet dat de hoeveelheid werk een probleem is. Dat is het althans niet bij mijn zoon.
Maylise
Maylise
16-11-2009 om 21:52
Hoeveelheid
De hoeveelheid werk zal natuurlijk per leerling verschillen maar ik denk dat het vooral belangrijk is hoe iemand die studie druk ervaart. Mijn zoon vindt school leuk. Ik snap het niet. Ik zat mijn dagen daar af te tellen maar goed dat is een ander verhaal
Hij vindt het ook niet erg om voor school te werken. Hij vindt alle vakken reuze interessant en doet vaak zelfs meer dan moet. Gewoon omdat hij niet stopt bij alleen dat ene stukje wat moet voor de les maar zelf verder gaat. Hij zit dus ook redelijk wat tijd per dag achter zijn huiswerk. Maar dat is dus ook gewoon wat hij leuk vind. Dus zelfs al zit hij 3 of 4 uur achter de boeken dan is hij alsnog heel vrolijk en ontspannen.
Maylise
kaatje43
18-11-2009 om 09:05
Ik wacht het gewoon maar even af
In januari is de voorlichtingsavond en gesprek met de mentor. Ik vind het best moeilijk en ik ben gewoon bang dat hij teveel hooi op zijn vork wil nemen. Zo'n studiebol is het namelijk niet. Hij vindt het echt niets om 4 uur aan zijn huiswerk te zitten zoals Maylisezoon. Maar hij vindt die andere vakken ook gewoon leuk. Daarnaast haat hij lezen en dat komt met de talen toch ook om de hoek kijken.
Jolijt
23-11-2009 om 16:06
Kaatje
Onze dochter had drie vakken in de vrije ruimte aangevraagd, waarvan er 2 in het rooster pasten. Maar het wil niet zeggen dat het daarmee klaar moet zijn. Verschillende leraren hebben gezegd dat ze gewoon bij hen terecht kan met vragen over de stof, ook als ze niet officieel in een klas zit.
Vaak is het rooster het grootste probleem met meer vakken, niet de wil/onwil van school of het aantal uren huiswerk.
Tirza G.
23-11-2009 om 18:15
Een nadeel (afgelopen week ontdekt)
door Tirzazoon, met zijn meer dan royale profiel
Je krijgt dus ook van alle vakken toetsen. En hoewel je volgens de schoolregels nooit meer dan 1 (of was het nou 2) toetsen op een dag mag hebben, geldt dat niet voor mensen die zoveel vakken/uren hebben/maken. Dat is namelijk niet te roosteren. Er zijn maar een klein aantal mensen die én natuurkunde én frans hebben (ik noem maar wat), dus tja, die moeten dan maar op één dag twee toetsen doen. Dag na dag na dag ging hem dat toch wat vervelen
Tirza
kaatje43
23-11-2009 om 20:07
Precies tirza
Daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoor graag reacties over het ervaren van extra vakken. Dat het in te roosteren moet zijn snap ik. Maar hoe werkt het in de praktijk. En is het ook zo dat ze daarna inderdaad makkelijker kunnen switchen op het HBO bijv. omdat ze een heel breed pakket hebben als een bepaalde studierichting niet bevalt.
Henriette123
23-11-2009 om 23:27
Per vak meestal een extra toets
Per vak krijg je in de regel in elke toetsperiode meestal een toets,voor de talen soms twee.
Dat betekent in de praktijk dus ook (maar)een extra toets per extra vak per periode. Onze kinderen hadden een N en T profiel gekozen. Nu ze studeren hebben ze juist veel plezier en gemak van de vakken in de vrije ruimte.De een had Grieks Latijn en Economie in haar vrije ruimte,en de ander Latijn en Geschiedenis 1 en 2. Ze kozen dit puur uit interesse en wilden dit echt zelf. Zij hebben de extra vakken daarom nooit als vervelend ervaren.