Karrie
11-12-2008 om 16:45
Extra rekenwerk?
Dochter zit in groep 8 en is klaar met het normale groep 8 rekenwerk. Het jaar duurt nog wel eventjes. Hebben jullie ideeen voor wat extra rekenen of sites waar eea te vinden is?
Annet
11-12-2008 om 19:49
De kangaroe wiskundewedstrijden
http://www.math.ru.nl/kangoeroe/
Je kunt hier ook de voorgaande jaren vinden met veel opgaven, èn antwoorden!
Informeer ook eens bij een gymnasium of vwo school of die iets aan verbreding bieden. Hier biedt het gymnasium een verbreding van 8 lessen voor kinderen in groep 7 en 8.
ElvO
14-12-2008 om 21:58
Vierkant voor wiskunde
Kijk eens op de website van vierkant voor wiskunde. De wisschriften en doeboeken zijn geweldig voor leerlingen die de reguliere lesstof al doorlopen hebben. Veel interessante onderwerpen en ook niet duur voor school om aan te schaffen.
Jetta71
15-12-2008 om 08:51
Elvo
Hoi ElvO,
Ook wij zijn op zoek naar uitdagend rekenwerk. Zoon is net 8, is voor rekenen twee à drie jaar vooruit en vliegt nog steeds door de stof. Hij heeft er gewoon heel veel plezier in en noemt rekenen zijn hobby
School zit langzamerhand met de handen in het haar. Gezamenlijk zoeken we naar leuke oplossingen. Ik heb ook de Kangoeroe-wedstrijd gesuggereerd, maar men wil toch liever (ook) een echte leerlijn en niet alleen extra tussendoortjes. Heb jij ervaring met Vierkant voor Wiskunde? De website ziet er goed uit. Gebruik je dit nadat een kind de basisschoolstof heeft doorgewerkt, of parallel eraan? Onze school heeft er (begrijpelijk) bezwaar tegen om zoon al aan de stof van groep 7 en 8 te zetten en wil hem bezighouden in de breedte, ik betwijfel of dat werkt. Tenslotte kun je na het leren van de basisbewerkingen pas uitwaaieren richting wiskunde, en dan is er ineens ook wel heel veel keuze. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Groet, Jetta
Fraz
15-12-2008 om 13:20
Jetta
hier ook zo'n rekenkind. Hij moet deze week 7 worden en zit in groep 3 maar qua rekenen zou hij zo mee kunnen doen met groep 5. We hadden al gevraagd aan de juf of hij niet met groep 4 mee kon doen maar ze zei dat groep 4 ook geen uitdaging voor hem zou zijn. Plus dat je dan in de bovenbouw in de problemen komt. Daar zijn ze dus eigenlijk een beetje van terug gekomen.
Hij doet gewoon mee met groep 3 met daarnaast een plustaken boek en daarnaast mag hij heel veel zelfstandig werken (vooral op de computer) en daar doet hij van alles en nog wat met ambrasoft. Nadeel daarvan vind ik dat hij dus wel verder gaat in de stof. Begin dit schooljaar kon hij dus rekenen met getallen tot 100 (optellen/aftrekken) en nu is hij heel ver met tafels (kan ze opzeggen maar nog niet geautomatiseerd door elkaar) en bezig met getallen tot 1000. Maarja wat moet hij dan de komende jaren ?? Op deze manier komt hij toch ook in de problemen in de bovenbouw ??
De school is hem nu aan het doortoetsen en daarna wil ik dus weer een gesprek om te kijken wat de school hem kan aanbieden qua extra stof. Dus ik ben ook erg benieuwd naar verdiepings/verbredingsstof.
Sandra
15-12-2008 om 14:38
Fraz
"We hadden al gevraagd aan de juf of hij niet met groep 4 mee kon doen maar ze zei dat groep 4 ook geen uitdaging voor hem zou zijn. Plus dat je dan in de bovenbouw in de problemen komt. Daar zijn ze dus eigenlijk een beetje van terug gekomen."
Ik snap deze redenatie niet. Waarom laten ze hem wel zelfstandig rekenen op een hoger niveau, en laten ze hem niet meedoen met lessen op een hoger niveau? Wat is het verschil? Is versneld doorgaan naar een hogere groep geen optie? Of zit hij qua lezen wel op het normale groep 3 niveau?
Verdiepingsstof rekenen is in groep 3 voor mijn gevoel vooral meer van hetzelfde (want rekenen tot 20).
Fraz
15-12-2008 om 14:54
Sandra
dat verschil zie ik ook niet echt vandaar dat we na het doortoetsten weer een gesprek aan gaan. Inderdaad vind ik de plustaken niet echt veel meer. Maar ook in groep 4 zal hij qua instructie niet echt iets leren, want hij rekent al perfect tot 100 en de tafels zijn ook geen probleem.
Qua lezen doet hij het ook goed. Voor de zomervakantie las hij nog niet en nu is hij een zon kind. Hij kan dus lezen denk ik op avi 3-4. Ook qua lezen werkt hij met een klein groepje zelfstandig en ze hebben nu ook groepslezen voor deze kinderen wat normaal pas begint in groep 4.
Alleen qua schrijven heeft hij nog heel veel te leren (hij heeft een hekel aan tekenen/schrijven/knutselen) en de juf vindt hem erg kwetsbaar. Hij huilt vrij snel en is een beetje faalangstig.
Ik denk dat we toch gaan aansturen dat hij groep 4 overslaat maar meteen doorgaat naar groep 5. Vooral als hij zo snel blijft leren lezen. Hij heeft dan hopelijk ook goed leren schrijven.
Tja en qua leeftijd zou hij eigenlijk al in groep 4 kunnen zitten (dec. 2001) maar zijn fijne motoriek was gewoon nog een groot probleem (praatte ook erg slecht is dus al vanaf zijn derde tot zijn 5e naar de logopediste geweest) maar qua rekenen had hij dus makkelijk eerder door kunnen gaan naar groep 3.
Jetta71
15-12-2008 om 16:18
Fraz
Hoi,
Het verhaal van jouw kind lijkt erg op dat van het mijne. Vorig jaar rond deze tijd doorgetoetst, en besloten dat hij een groep zou overslaan en voor rekenen nog een groep verder zou gaan. Onze school was van mening dat het goed was om hem stof aan te bieden waarin hij zich moet "vastbijten", maar dat hij dan ook de instructie daarvan moet kunnen volgen. En daar kon ik wel achterstaan. Maar nu doet het volgende probleem zich voor: hij blijft sneller gaan dan de rest en loopt dus alweer voor. We zijn huiverig voor nóg een jaar versnellen (zou betekenen dat hij rekent in een groep die 3 jaar ouder is) dus wordt eerst naar verbreden gekeken. In mijn hart denk ik dat dat nu niet de oplossing is: hij wil zich echt breuken en procenten gaan eigen maken. Ik weet het ook niet zo goed, vandaar dat ik deze discussie met belangstelling volg. Mijn gevoel zegt: dan toch maar snel door de stof heen en daarna aan de wiskunde, omdat je het bijna niet kunt tegenhouden. Maar echt ideaal is dat ook niet.
Vandaag heb ik een mailtje gestuurd aan Vierkant voor Wiskunde. Wie weet hebben zij goede suggesties voor de toepassing van hun materialen in zulke gevallen.
Wat jouw kind betreft: ik zou doortoetsen en laten inhaken op het niveau dat past. En dan een vinger aan de pols houden, want het "probleem" is daarmee niet opgelost, het is een tijdelijk middel.
Veel succes met je rekenwonder,
Groet, Jetta
Sandra
15-12-2008 om 16:54
Jetta en fraz
Heel herkenbaar wat jullie schrijven, wij hebben er hier ook zo een... Nu groep 3, met flinke voorsprong. Schrijven wel moeilijk, slechte motoriek, ook fysio gehad. Maar bepaald niet kwetsbaar, integendeel.
Je kunt de ontwikkeling en de lees- en rekenhonger inderdaad niet tegenhouden. Kind wil leren, en school moet inderdaad iets bieden waar kind zich in vast kan bijten. Nu niets doen 'omdat je anders in groep 4 een probleem hebt' is (van de school) toch een beetje kop in het zand steken. Want het probleem is er toch wel in groep 4. Dus school met flexibel zijn. Verbreden en verdiepen kan voral heel goed met de zaakvakken in de bovenbouw. Rekenen betekent in de praktijk toch vooral vooruit werken. Niets mis mee, als er maar een plan is voor als de groep 8 stof ook klaar is. Als het aan ons ligt, gaat ons kind versneld door naar de volgende groep. Van ouders 'met ervaring' hoor ik dat dat beter halverwege het jaar kan gebeuren. Dus groep 3 en 4 in een jaar bijvoorbeeld, in plaats van een klas overslaan. En als kind écht sneller leert, ja, dan is het een tijdelijke oplossing en zal de school méér moeten doen o kind uit te dagen.
ElvO
15-12-2008 om 17:37
Ervaring (reactie voor jetta)
Onze ervaringen met de wisschriften en doeboeken zijn goed. Gezien de reacties van andere ouders in dit draadje wil ik wel zeggen dat het geen materiaal is voor jongere kinderen die sneller rekenen dan gemiddeld. Daarvoor is voldoende ander materiaal voorhanden. Bijvoorbeeld bolleboos en somplex. (geen eigen ervaring mee, maar dit gebruiken ze bij ons op school regelmatig). De materialen van vierkant voor wiskunde zijn voor leerlingen in groep 7 en 8 en de brugklas. Voor kinderen die alle stof van de basisschool doorlopen hebben zijn ze geweldig. De boeken beginnen eenvoudig en gaan snel de diepte in. De leerkracht zal zelf ook goed moeten kunnen rekenen om het te kunnen begeleiden. Onze zoon is er erg enthousiast mee bezig geweest. Op het gymnasium bleek hij ook een echte beta te zijn.
Voorbeelden van onderwerpen uit de wisschriften:
- over magische figuren
- getallen
- van driehoek tot voetbal
- magische vierkanten
Van de doeboeken zijn er zeer veel. Mijn zoon deed oa. crytologie. Over geheimschriften. Zeer pittig.
Je moet gewoon eens een wat bestellen. Evt. voor thuis, want het is niet duur.
NB. Als je googelt op 'rekenen voor hoogbegaafden' vind je overzichten van extra rekenmateriaal voor kinderen met een rekenknobbel.
Als een kind sneller rekent, hoef je dus niet bang te zijn dat er in de bovenbouw niets meer is.
Jetta71
15-12-2008 om 22:24
Dank, elvo
Dank voor je verhaal. Ik zal inderdaad eens iets bestellen om het te bekijken. De school heeft wat koudwatervrees, blijkbaar heeft men nog niet eerder zoiets meegemaakt. Ik ben een beetje bang dat ze, als ik niets doe, het pas aandurven als zoon alweer van school af is.
Overigens zeurt in mijn achterhoofd soms een stemmetje: moet dit allemaal wel? Wat heb ik zelf eigenlijk echt geleerd op de lagere school? Moet hij wel steeds uitgedaagd worden, en tot welke prijs? Ben benieuwd wat jij en anderen daarvan vinden...
Aan de andere kant: vanavond heb ik zoon het principe van de staartdeling uitgelegd. Tot hij ging slapen lag hij in bed staartdelingen te oefenen, en toen ik hem goedenacht kwam zeggen verzuchtte hij:"Mam, dit was echt een superdag. Met die staartdelingen." Dus blijkbaar moet het toch wel.......
Groet, Jetta
ElvO
15-12-2008 om 22:42
Vragen beantwoorden
Ik denk dat het goed is om op de vragen van je zoon in te gaan. Als een kind dol is op voetbal, laat je hem toch ook op voetbal gaan. Als ze dol zijn op de natuur laat je hem naar een natuurverkenners kamp gaan. Dol op rekenen: doe meer met rekenen of laat hem naar een wiskunde kamp gaan. Zo kijk ik er tegen aan. Ik was niet zo'n moeder die zo vaak naar school liep. Pas in groep 8 lieten we onze zoon testen toen hij volledig vast gelopen was. Na een IQ test en psychologisch onderzoek naar zijn emotionele ontwikkeling bleek toen pas dat hij zich vreselijk aan was gaan passen aan zijn (zwakke) klas. Gelukkig is het met hem (na anderhalf jaar speltherapie) helemaal goed gekomen. De uitdaging had hij niet op school, maar wel buiten school. Muziek was zijn passie. Zo kan je altijd wel iets vinden om je kind uit te dagen. Maar school moet er ook energie in steken. In zwakke leerlingen wordt toch ook veel energie gestoken?
Wat ook leuk is (wereldorientatie) zijn webkwesties. www.webkwestie.nl Kost de school niks. Toch erg leuk.
Groeten.
rosa
16-12-2008 om 08:53
Somplextra
Bij ons op school kregen ze Somplex, Plustaak Rekenen, de rekenopdrachten van Vooruit (methode voor hoogbegaafden), breinbrekers (zelf opgezocht), cryptologie (zo te gebruiken van Vierkant, http://www.math.leidenuniv.nl/~vierkant//v/wiskundeclubs/op/cryptologie.pdf) en Somplextra.
Dat laatste is het uitdagendst denk ik. Kijk op http://www.ictdesk-mhr.nl/?pag=167
rosa
rosa
16-12-2008 om 08:56
Onderbouw
Overigens zijn cryptologie en Somplextra meer voor groep 7/8.
Somplex en Plustaak Rekenen heb je voor iedere groep vanaf groep 3.
Vooruit is een methode met ook opdrachten op taalgebied of algemeen. Ook opdrachten die in groepjes uitgevoerd moeten worden. Daarmoet je de rekenopdrachten dan uit gaan zoeken. Is een hoop werk, maar je hebt er lang plezier van.
rosa
Karrie
16-12-2008 om 09:33
Dank jullie wel!
Bedankt voor alle tips. Ik kan gewapend met een lijstje met goede suggesties naar school. Daar moet toch wat meegedaan kunnen worden.
Helaas is de middelbare school hier in de buurt niet toeschietelijk met het aanleveren van wiskunde (of ander) werk. Ook hebben ze geen middag of ochtend voor slimmerds van de basisschool. Jammer.
ElvO
16-12-2008 om 20:07
Karrie
Ik zou het leuk vinden als je nog even laat horen hoe ze er op school op gereageren. Groetjes.