Vijfkids
22-04-2026 om 21:24
Examens 2026
De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!
T@sje
30-04-2026 om 10:02
Dat ze heel snel heel erg stresst over schoolzaken speelt eigenlijk al haar hele middelbare schooltijd. School is ervan op de hoogte, maar ziet er weinig/niets van terug in haar gedrag in de klas. Dat bewaart ze voor thuis (daar is het veilig genoeg om te laten zien hoe je je voelt).
Dochter is ons pleegkind en er speelt mee dat ze uitdagingen heeft in de hechting. Dus het snel veel stress ervaren is niet specifiek gelinkt aan school, maar veel breder. Ook andere zaken die iets van druk/onvoorspelbaarheid geven maken dat ze snel erg hoog in haar stress zit. Bv op vakantie gaan, jarig zijn, nieuwe teamgenoten bij haar sport, etc.
Het is ons tot op heden niet voldoende gelukt om haar kwetsbaarheid echt goed uit te leggen aan school. Ze hebben gewoon te weinig expertise. Zijn van goede wil maar snappen het niet voldoende, ook doordat dochter zich op school niet helemaal laat zien. Dus daar zijn we maar mee gestopt.
IngridT
30-04-2026 om 14:10
Voor de kinderen die de boeken snel gefrustreerd in de hoek gooien als t niet lukt..... Een van mijn matra's als docent is 'embrace the struggle' .
Moeiteloos door wat hoofdstukken stof bladeren die je best snapt. Genieten van opgaven die 'gewoon' lekker gaan .... Heerlijk voor t zelfvertrouwen. En er is echt niks mis met ' wat meters maken' .....maar de echte winst valt te boeken daar waar je vastloopt. Waar t NIET vanzelf gaat. Daar ligt een kans om nog iets te LEREN. Met als gevolg dat er straks op t examen iets goed (of in ieder geval beter) gaat dan wanneer je nu de vormen gefrustreerd de hoek in smijt om weer in the comfort zone iets te gaan doen wat je eigenlijk al kunt .....
En hoe dan???
- vertragen. Theorie echt goed doorlezen. En in laten zinken . Eerst een stapje terug qua level.opgaven
- uitpluizen of je een stukje basiskennis of vaardigheden must. En zo ja. Dat eerst fixen!! ( Voor natuurkunde bv iets met het herschrijven van formules. Dmweten wat je waar kunt vinden in je Binas. Ontdekken dat je foute antwoorden alleen maar fout zijn omdat je niet handig bent met je rekenmachine. Je vergeet dat je soms wat basic wiskunde kennis nodig hebt. Pythagoras. Parallellogram tekenen. Iets met sinussen en cosinussen)
- zoek hulp. Klasgenoot die beter is in t vak ( samen studeren!!) online filmpjes over het onderwerp. Of vraag je docent!!
- geef niet op 😁. In t allerergste geval snap je het na een uur nog steeds niet . Maar waarschijnlijk heb je in je zoektocht dan wel andere bruikbare kennis vergaard of vaardigheden geoefend. Het wordt er nooit slechter van!!
Succes voor iedereen!!!!
IngridT
30-04-2026 om 14:12
Voor de kinderen die de boeken snel gefrustreerd in de hoek gooien als t niet lukt..... Een van mijn matra's als docent is 'embrace the struggle' .
Moeiteloos door wat hoofdstukken stof bladeren die je best snapt. Genieten van opgaven die 'gewoon' lekker gaan .... Heerlijk voor t zelfvertrouwen. En er is echt niks mis met ' wat meters maken' .....maar de echte winst valt te boeken daar waar je vastloopt. Waar t NIET vanzelf gaat. Daar ligt een kans om nog iets te LEREN. Met als gevolg dat er straks op t examen iets goed (of in ieder geval beter) gaat dan wanneer je nu de vormen gefrustreerd de hoek in smijt om weer in the comfort zone iets te gaan doen wat je eigenlijk al kunt .....
En hoe dan???
- vertragen. Theorie echt goed doorlezen. En in laten zinken . Eerst een stapje terug qua level.opgaven
- uitpluizen of je een stukje basiskennis of vaardigheden must. En zo ja. Dat eerst fixen!! ( Voor natuurkunde bv iets met het herschrijven van formules. Dmweten wat je waar kunt vinden in je Binas. Ontdekken dat je foute antwoorden alleen maar fout zijn omdat je niet handig bent met je rekenmachine. Je vergeet dat je soms wat basic wiskunde kennis nodig hebt. Pythagoras. Parallellogram tekenen. Iets met sinussen en cosinussen)
- zoek hulp. Klasgenoot die beter is in t vak ( samen studeren!!) online filmpjes over het onderwerp. Of vraag je docent!!
- geef niet op 😁. In t allerergste geval snap je het na een uur nog steeds niet . Maar waarschijnlijk heb je in je zoektocht dan wel andere bruikbare kennis vergaard of vaardigheden geoefend. Het wordt er nooit slechter van!!
Succes voor iedereen!!!!
SuzyQFive
30-04-2026 om 14:35
T@sje schreef op 30-04-2026 om 10:02:
Dat ze heel snel heel erg stresst over schoolzaken speelt eigenlijk al haar hele middelbare schooltijd. School is ervan op de hoogte, maar ziet er weinig/niets van terug in haar gedrag in de klas. Dat bewaart ze voor thuis (daar is het veilig genoeg om te laten zien hoe je je voelt).
Dochter is ons pleegkind en er speelt mee dat ze uitdagingen heeft in de hechting. Dus het snel veel stress ervaren is niet specifiek gelinkt aan school, maar veel breder. Ook andere zaken die iets van druk/onvoorspelbaarheid geven maken dat ze snel erg hoog in haar stress zit. Bv op vakantie gaan, jarig zijn, nieuwe teamgenoten bij haar sport, etc.
Het is ons tot op heden niet voldoende gelukt om haar kwetsbaarheid echt goed uit te leggen aan school. Ze hebben gewoon te weinig expertise. Zijn van goede wil maar snappen het niet voldoende, ook doordat dochter zich op school niet helemaal laat zien. Dus daar zijn we maar mee gestopt.
Jammer dat school er te weinig op in kan spelen. Heeft de school geen verbonden expertisecentrum die daarbij konden ondersteunen?
Wat wil ze volgend jaar gaan doen?
Kaassoufflee
30-04-2026 om 14:47
Wat ik merk bij mijn oudste, is dat hij tijdens de diverse lockdowns veel basiskennis niet heeft meegekregen. Eerste lockdown was tijdens brugklas in maart. Derde klas gedoubleerd. Zijn basis voor Latijn is voor hem merkbaar dunnetjes. Dat wreekt zich de hele tijd al, maar nu helemaal en het is hem helaas niet gelukt om die in te halen. Hij doet deze dagen daar nog wel zijn best voor, ik hoop dat het voldoende is (hij is er zelf wel optimistisch over maar dat kan hij ook faken om mij gerust te stellen) Hij heeft ASS en is gewoon verzopen tijdens de lockdowns.
Jongste heeft ook ASS maar op andere vlakken. Jongste heeft vooral last van faalangst als je het mij vraagt (natuurlijk herken ik het ASS gedeelte wel in het dagelijkse) en wil alles bij de 1e keer goed doen. Van te voren precies weten wat ze in een mondeling gaan vragen en wat hij dan moet antwoorden, zo ook bij het vinden van een bijbaan met een sollicitatiegesprekje. Dat gedeelte voor school is gelukkig nu allemaal achter de rug.
T@sje
04-05-2026 om 09:43
SuzyQFive schreef op 30-04-2026 om 14:35:
[..]
Jammer dat school er te weinig op in kan spelen. Heeft de school geen verbonden expertisecentrum die daarbij konden ondersteunen?
Wat wil ze volgend jaar gaan doen?
Zeker jammer! Maar het lukt allemaal (net) met de normale basisaanpak die ze op school hanteren, dus we hebben ergens voeig jaar (iom dochter) besloten om het te laten.
Volgend jaar gaat ze naar het mbo, ze heeft gekozen voor een opleiding die vrij specifiek is en lekker praktisch. Bij intake daar al open geweest over dat ze soms hulp nodig heeft om met druk/verwachtingen/stress om te gaan. Ze heeft er zelf alle vertrouwen in dat ze het fijn gaat hebben daar. Dus we gaan het zien....
mikado123
04-05-2026 om 13:22
Tijgeroog schreef op 23-04-2026 om 15:18:
Mikado, wanneer staat een leerling er "goed" voor, volgens de mentor? Moet je dan allemaal 8en hebben, of is allemaal 6jes ook goed, of misschien een enkele 5 erbij?
nou als je meer dan 2 x een 5 hebt en weinig tot geen compensatie sta je er in mijn ogen niet goed voor. maar het is niet zo zwart wit. ik ken mijn leerlingen al 2 jaar en weet ook wel iets over hun werkhouding en inzet. een aantal zal nu wel aan de bak gaan het halen.
maar het vervelende met de examens is dat je de N-term (de norm) pas weet op de uitslag dag. tot die tijd kan het alle kanten op.
Marit!
04-05-2026 om 22:50
heel veel succes voor de kandidaten van dit jaar, en sterkte ook voor jullie als ouders! Mijn oudste was vorig jaar aan de beurt (en jongste volgend jaar), ik weet nog goed hoe spannend het was, ondanks dat ze er goed voor stond. Fingers crossed dat ze er goed doorheen komen!
MissBobby
04-05-2026 om 23:05
Ik heb vandaag een pakketje samengesteld met dingetjes om uit te pakken, op elke examendag één. Haar zussen vonden dat erg leuk!
Kaassoufflee
05-05-2026 om 07:54
MissBobby schreef op 04-05-2026 om 23:05:
Ik heb vandaag een pakketje samengesteld met dingetjes om uit te pakken, op elke examendag één. Haar zussen vonden dat erg leuk!
Wat een leuk idee!
Terschelling
07-05-2026 om 12:58
Morgen gaat het beginnen...
Veel succes voor alle examenleerlingen (en ouders).
Netherfield
08-05-2026 om 08:33
Vandaag heeft jongste het eerste examen, VMBO wiskunde. Ze vindt het erg spannend dus ik hoop dat het goed gaat, zodat ze de rest van de examens wat relaxter in gaat.
SuzyQFive
08-05-2026 om 08:34
Bij ons op school hebben alle leerlingen wiskunde vandaag.
Mijn stiefdochter heeft Engels.
(Op het vmbo -b&k- mogen scholen zelf een indeling maken van de examens).
SuzyQFive
08-05-2026 om 08:35
Ik vergeet nog dat ik een dochter heb die dit jaar 1 examen doet 😬.
Namelijk Cambridge Engels op 29 mei.