mosie
21-09-2010 om 08:00
Entreetoets vraagje
In nov. krijgen we het voorlopig schooladvies op basis van oa. de entreetoets van groep 7. (Nu is deze niet echt goed gemaakt door zoon, groep 5 en 6 waren veel beter) Hij heeft een percentiel van 59. De sterretjes staan het meest naar rechts, maar het uiteindelijke sterretje staat onder de III, wat betekent dat concreet?
Ik weet dat het natuurlijk ook samenhangt met hoe hij op school werkt etc....en de werkhouding en concentratie is verder goed.
Iemand?
Mosie
mosie
21-09-2010 om 08:26
Aanvulling
Hij had wel 75 procent van de vragen goed, maar het percentiel was dus 59.
Gr.
Mosie
ijsvogeltje
21-09-2010 om 08:37
Mosie
Een percentiel van 59 houdt in dat 41 procent van de kinderen de toets beter heeft gemaakt dan jouw kind. Een sterretje bij III betekent dat jouw kind waarschijnlijk het beste af is op VMBO-T. Op basis van deze uitslag dan, want het is natuurlijk maar een momentopname. Ik weet niet precies hoe het wordt omgerekend (er zijn vast tavelletjes te vinden), maar met deze score krijg je denk ik een vmbo/havo-advies. Afgelopen week was in het nieuws dat inmiddels bijna de helft van de kinderen naar havo en vwo gaan. Met een percentiel van 59 hoor je bij de 'bovenste helft'.
mamma X
21-09-2010 om 10:07
Percentiel 84: havo zei juf
Hallo, allemaal,
Interessant draadje. Toevallig afgelopen week de uitslag van de entreetoets beproken met de juf. Onze dochter heeft een percentiel van 84. Toen ik vroeg aan de juf aan welke school je dan moet denken was het antwoord (even kort gezegd): Dit is HAVO... Nee, geen VWO!!
Zo zie je maar...
ijsvogeltje
21-09-2010 om 10:27
Mamma x
Onze zoon had op de eindtoets een percentiel van geloof ik 79, en dat gaf een score van 543. Dat is toch echt een havo/vwo-advies. Vanaf 545 is vwo-advies.
Zoon zit trouwens inmiddels in gymnasium 2 en doet het prima. Cijfertjes zeggen dus niet niet alles!
Pippin
21-09-2010 om 11:02
Omrekenen
Op bladzijde vijf van het onderstaande verslag kun je zien wat voor een percentiel erbij de citoscores van 2010 hoorden.
http://www.cito.nl/po/lovs/eb/Cito_EB10_Terugblik_DEF.pdf
Een percentiel van 84 zou vorig jaar een citoscore van 544 gegeven hebben. Op de plaatselijke scholengemeenschap kom je daarmee in een havo/vwo brugklas. Die havo van de juf van mamma X zou hier dus te laag zitten. Uit de havo/vwo brugklassen, gaat de helft van de kinderen (ongeveer) uiteindelijk vwo doen.
Maar ja, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. 
ijsvogeltje
21-09-2010 om 11:47
Pelle
"Ijsvogeltje: wat voor citoscore haalde je zoon uiteindelijk?"
Op basis van de entreetoets werd 542 'voorspeld', het werd bij de eindtoets uiteindelijk 543. Hij bleek inderdaad een 'gat' te hebben. Naast een percentielscore van 99 op wiskunde, had hij een een score van ca. 30 op begrijpend lezen. Daar heeft hij in groep 8 RT (buiten school) voor gehad, hij bleek de lees-strategieën niet goed te hebben ontwikkeld. Op de eindtoets scoorde hij daar dan ook veel hoger op, maar blonk weer minder uit in wiskunde. Vandaar een nagenoeg gelijke score. En hij doet het nu dus prima in gymnasium 2 (ik heb deze week alweer een aantal 8'en horen langskomen), dus zo'n cito zegt ook niet zo veel.
Vader
21-09-2010 om 12:40
Pelle - entree-cito?
Pelle,
De tabel die jij noemt is toch een vergelijking tussen Eindtoets 2009 en Eindtoets 2010. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat je verwacht dat de percentielscore entreetoets gelijk zal zijn aan de percentielscore eindtoets. En dat dat op z'n minst ongeveer zal overeenkomen met de percentielscore van vorig jaar.
Dus: percentielscore entreetoets 2011 (die hebben de kinderen recent gemaakt) zal zijn percentielscore eindtoets 2011. En Percentielscore eindtoets 2011 zal ca. percentielscore voorgaande jaren zijn.
Toch?
Vader
ijsvogeltje
21-09-2010 om 13:27
Pelle
Ik kan de eindtoets niet vinden, maar de entreetoets wel.
Taal was 63
Wiskunde 99
Studievaardigheden 79
Bij taal was alles (ver) boven de 75, maar het totaal werd naar beneden getrokken door de 30 op begrijpend lezen.
Hoe heeft jouw zoon gescoord? Waar zit bij hem het 'gat'?
Pippin
21-09-2010 om 13:32
Vader
Als je kind op de entree toets 85% heeft gescoord, zegt dit, dat 15% van de kinderen het beter doen dan hem. Het is aannemelijk en logisch, dat dit voor de eindcito ook het geval zal zijn. 15% van de kinderen zal ook bij de eindcito beter scoren dan je kind. Dat brengt je ook voor de eindcito op een geschat percentiel van 85%. In de tabellen kun je vervolgens nalezen welke eindcitoscore er in 2009 en 2010 hoorden bij een percentiel van 85%. Dat is natuurlijk maar een indicatie.
Natuurlijk weet je niet echt hoe je kind het zal gaan doen. Het kan dat er een bepaald vak onderbelicht was op school en dat het aan de hand van de entreetoets sterk verbeterd (zo zou het moeten zijn). Het kan dat nog niet alle stof behandeld was in groep 7 en dat het kind daarom lager scoorde. Het kan dat het kind heel erg veel moeite heeft met het maken van meerkeuzevragen. Het kan dat het kind op een vakgebied uitvalt en dat het daar dit jaar erg hard aan werkt en zo de score opvoert.
Het opvallende van citotoetsen vind ik altijd, dat ze niet meten wat je kind kan, maar ze meten hoe je kind presteert ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Het is maar een cijfertje.
Vader
21-09-2010 om 14:36
Pippin: aha
Dus, misschien te kort door de bocht: als wij nu oefenen met onze zoon op de onderdelen uit de entreetoets waarvan we denken dat hij beter kan scoren dan zou dat de einduitslag van de eindtoets omhoog moeten beinvloeden? Hij zou nu, kijkend in de tabel mogelijk een 'grensgeval' zijn. Juist dan lijkt een hogere citoeindscore wenselijk.
Hij heeft slecht gescoord op niet-werkwoordspelling (tot onze verbazing), rekenen is in orde maar had ik eigenlijk beter verwacht en het onderdeel studievaardigheden was het slechtst.
Oefenen op rekenen en studievaardigehden?
Vader
Pippin
21-09-2010 om 16:24
Pff vader
Tja, ik ben ook maar een ouder die statistiek interessant vindt... Ik denk dat je dit soort vragen het beste bij de leerkracht neer kunt leggen.
Maar statistisch gezien heeft het oefenen op de punten waar het slechts gescoord werd, het meeste effect. Weet je dat de niet-werkwoordspelling door alle kinderen slecht gemaakt is? Daar is laatst in Ouders en School een draadje over geweest. De entreescore is daar zelfs op bijgesteld.
Juist bij spelling kan het kind overigens ook over de manier van vragen vallen. Ze zijn gewend dat spelling getoetst word aan de hand van dictee's. Nu moeten de kinderen er opeens meerkeuzevragen over beantwoorden, waarbij je moet kiezen welke goed, of welke juist fout is. Dat vraagt hele andere vaardigheden. Ken je deze site http://www.leestrainer.nl/ ? Daar kun je voorbeeldvragen vinden voor de verschillende onderdelen.
blond?
21-09-2010 om 22:36
Omrekenen?
Pippin? hoe moet je die score dan omrekenen? Ik heb het stuk vluchtig doorgekeken, maar ik kan niet zo snel vinden waar staat hoe je het omrekent.
Pippin
21-09-2010 om 22:50
Omrekenen 2
Blond, je weet de percentielscore van de entree toets. Die zoek je op in de tabel op bladzijde vijf. (De percentielen zijn de laatste kolommen van de tabel.) Dan zie je bijvoorbeeld dat bij een percentiel van 81,4 tot een percentiel van 85,6 je een citoscore van 544 zou krijgen.
Je zoekt dus in de laatste kolom het percentiel dat net onder dat van je kind zit. De bijbehorende citoscore (in de eerste kolom) kun je dan aflezen. Het is maar koffiedik kijken en een schatting natuurlijk. Maar als je kind geen leersprongen gaat maken, of de eindcito niet verknald, is dat ongeveer de te verwachten score.
mosie
22-09-2010 om 08:25
Pippin
Ik hebde score omgerekend en hij zou dan 539 punten hebben gehaald op de entreetoets.
Weet jij waar ik dan kan vinden wat voor advies erbij hoort?
Thanks
Mosie
Pippin
22-09-2010 om 08:51
Mosie
Dat is per middelbare school heel erg verschillend. Op een havo/vwo school hier in de buurt bijvoorbeeld is 539 de ondergrens om toegelaten te worden. Dat moet dan kloppen met het advies van de basisschool.