Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

28-10-2010 om 15:45

Dyslexietest en school informeren

Over een paar weken wordt, na lang twijfelen, mijn dochter getest op dyslexie. Ik heb begrepen dat ze ook testen op andere zaken, zoals IQ en AD(H)D en zo. Natuurlijk wil ik wel de school laten weten of ze wel of niet dyslectisch is, maar over de rest eigenlijk niet. Is het verplicht om daarvan de uitslag aan school mee te delen? Stuurt het bureau de testuitslagen ook op naar school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wie betaalt?

Ik weet niet hoe het gaat bij jullie, maar bij ons was het wie betaalt, bepaalt. Mijn zoon is getest en ik heb het rapport laten aanpassen. Deelscores eruit, totaalscore alleen maar het bereik.

Ze hebben het concept gemaild en ik heb wijzigingen gesuggereerd. Simpel!

Chippie

Chippie

28-10-2010 om 16:54

Waarom niet?

Natuurlijk kun je aangeven dat je niet wilt dat sommige dingen aan school worden doorgegeven. Maar waarom zou je dat willen?
Een goede dyslexietest test ook het IQ om dat als referentiekader te gebruiken. Er moet min of meer andere problematiek zoals AD(H)D worden uitgesloten om voor een dyslexiebehandeling in aanmerking te komen. Je dochter loopt tegen problemen aan en dyslexie kan een verklaring voor deze problemen zijn maar deze problemen vertonen een overlag met bv AD(H)D.
Bij ons (maar misschien zijn er bij je dochter wel signalen om het uitgebreider te testen) werd tijdens het IQ onderzoek ook gekeken of er signalen waren die op andere problemen kunnen wijzen. Die waren er niet, dus that's it. Hiermee is AD(H)D dus niet feitelijk onderzocht maar het is duidelijker geworden dat de problemen niet aan een ander probleem kunnen worden toegeschreven.

Zus

Zus

28-10-2010 om 17:17

Zorgverzekering

Rodebeuk. onze zorgverzekering betaalt. Ik begrijp dat je dus als ouder het zelf in de hand hebt wat er wel en niet aan de school gemeld wordt?
Chippie, natuurlijk wil ik het wel weten of de problemen niet door andere zaken worden veroorzaakt, alleen ben ik er helemaal niet zeker van dat de school, of eigenlijk haar leerkracht nu, de gegevens goed zal kunnen interpreteren. Zo denkt haar huidige leerkracht dat IQ een vaststaand feit is, om maar wat te noemen. Ik zou liever de school melden dat ze lager dan gemiddeld, of een gemiddelde intelligentie heeft, maar niet de cijfertjes. En dan al helemaal als ze inderdaad dyslectisch blijkt te zijn en het met niks anders te maken heeft. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Annet

Annet

28-10-2010 om 18:09

Samenvatting voor school

Ik zou bij het testburo wel melden dat je niet wil dat het conceptverslag naar school gaat, alleen naar jullie (en ook niet naar huisarts).
Als je het concept gelezen hebt, ga je kijken wat je handig lijkt om aan school te melden. Dan vraag je het buro om een samenvatting voor school te maken, indien nodig inclusief tips hoe school hier mee om kan gaan.
Als er niets te melden is, stuur je school ook geen samenvatting.

Wij hebben dat ook zo gedaan en dat beviel prima.

Chippie

Chippie

28-10-2010 om 19:01

Zus

Okee, dan geef jij dus aan welke info door wordt gegeven. Jouw zorgverzekering (jij dus) betaalt en niet school. Het bureau zal het verslag naar jou doorsturen. Jij bepaalt wat er mee gebeurd.

"zo denkt haar huidige leerkracht dat IQ een vaststaand feit is". Tja, de meeste professionals zijn het hier grotendeels wel met haar eens.

"En dan al helemaal als ze inderdaad dyslectisch blijkt te zijn en het met niks anders te maken heeft."

Nee, ik volg je niet. Dyslexie heeft niets te maken met intelligentie. Dus of de intelligentie nu lager of hoger is dan gemiddeld, dat heeft er niet veel mee te maken. Stel dat je kind dyslectisch is en een lager of hoger dan gemiddelde intelligentie heeft, is het dan erg dat de school dit weet?

Annet

Annet

28-10-2010 om 19:47

Iq en dyslexie

Ik ken nu meerdere kinderen die hoogbegaafd zijn en dyslectisch zijn.
Het iq kan helpen om school te overtuigen dat kind slim genoeg is om een hoger niveau te halen, ondanks de dyslectie.

Daar kun je dus een boom over opzetten

..want als IQ vaststaat, en stel nou eens dat het klopt wat Chippie zegt, dat deskundigen het daar over eens zijn, wát staat er dan vast?

IQ is een constructie. Een meting die min of meer reproduceerbaar is. Het meetresultaat zou dan wederom eruit moeten rollen. Maar in hoeverre dat meetresultaat weer verbonden kan worden met onveranderlijke eigenschappen is nog maar heel erg de vraag. Ik vind dat daar vaak veel te lichtvaardig over gedacht wordt. Er komen zoveel dingen kijken bij een prestatie. Dat wordt echt niet allemaal in een test gevat.

Overigens is het idd zo dat de stand van de wetenschap is dat er steeds minder de nadruk wordt gelegd op vaststaande intellectuele capaciteiten, maar juist op het gedeelde dat nog in ontwikkeling, plastisch is.

En, nog even terugkomend op de vraag van zus, ik wilde idd niet dat mensen waar ik nu nog helemaal geen kijk op heb, weten wat mijn zoon ooit op zijn zevende heeft gescoord. Genoeg reden, wat mij betreft, of het nou vaststaand is of niet, om zijn meetwaarden buiten het rapport te houden. Met een beetje pech heeft iedereen tot zijn 18de inzicht in het elektronisch leerlingdossier. Van de bescherming van persoonsgegevens in NL heb ik geen hoge pet op. Dus als ik kan vermijden dat info daarin terecht komt zal ik het niet laten.

Chippie

Chippie

28-10-2010 om 20:59

Rode beuk

Daar kun je inderdaad een flinke boom over op zetten. Gaan we (ik in ieder geval) niet doen. Maar Zus gaat er nu teveel vanuit dat een IQ van 80 een IQ van 130 kan worden. Vanuit dat perspectief staat een IQ redelijk vast. Het fluctueert maar kan niet alle kanten op gaan. Daarnaast geeft een IQ profiel zelfs zonder de dyslexietest vaak een flinke vingerwijzing dat er meer aan de hand is. Bijvoorbeeld uitval op bepaalde subtesten, IQ dat totaal niet matcht met het lees/spellingsniveau, etc.
Ik schat in dat Zus nog niet alle ins en outs van IQ onderzoek kent (wie wel?). Daarom plaatste ik de opmerking. Met de aanname dat IQ alle kanten op kan groeien, sla je de plank volgens mij ook mis. Ik begrijp heel goed dat een kind lager kan scoren op een IQ test door allerlei factoren, maar andersom lijkt me knap lastig. Een beetje onderzoeker matcht haar bevindingen ook met de praktijk: hoe gedroeg het kind zicht tijdens de test, hoe zijn de schoolresultaten, wat zien ouders, wat zien leerkrachten, etc.

Zus

Zus

28-10-2010 om 21:13

Kort door de bocht

'Maar Zus gaat er nu teveel vanuit dat een IQ van 80 een IQ van 130 kan worden'
Dit had ik toch niet beweerd? Wel dat de leerkracht IQ als vaststaand feit beschouwd. Ik bedoel dat zij er geen enkele nuance in ziet. Los van de discussie of IQ nou kan toenemen of afnemen of statisch is, vind ik dat zij, zonder enige kennis van zaken, hier te stellig in is. Ik denk dat het een principekwestie is. Aks niemand nog weet hoe precies iQ te interpreteren, waarom dat kwistig ermee strooien alsof het alles zegt over een kind? Ik ken er genoeg met hoge IQ, maar het niet goed doen op school en vice versa. Ik ben bang dat kind meteen in een hokje gezet wordt, waarna mening erover niet meer wordt aangepast, eigenlijk wat Rode Beuk zegt.

Zus

Zus

28-10-2010 om 21:39

Annet en chippie

Annet, bedankt voor je tip. Het is dus ook handig om van tevoren een idee te hebben wat ik wel en niet aan school zou willen laten weten. Ook als ze hoger IQ dan gemiddeld zou hebben. Kan de school dan daar iets mee?
Chippie, ik weet dat dyslexie niks te maken heeft met intelligentie. Daarom is het ook onnodig voor school om verdere testresultaten te krijgen. School wil weten of ze dyslectisch is. Prima, dat mogen ze weten natuurlijk, moet ook! En is het erg dat de school weet of haar IQ hoger of lager dan gemiddeld is? Nee, zou niet zo moeten zijn, maar ik kan niet inschatten hoe ze ermee omgaan. Vandaar mijn voorzichtigheid.

Ik had vooral de kriebels

..bij het idee dat je nu nog volstrekt niet kunt overzien wie er later nog in dat dossier gaat kijken. Kijk, met de juffen nu heb je een zekere band, anders zou je van school wisselen, nou ja, die vertrouw je. Dus dan kan het raar voelen om de score niet te delen.

Maar over een paar jaar, heel andere omstandigheden, nog los van het feit dat ook administratieve mensen mogelijk die gegevens kunnen inzien en verspreiden.. nou ja, het gaat me niet om een specifieke beroepsgroep maar om het feit dat je geen controle hebt over de data als ze eenmaal in het dossier zitten.

Overigens hebben wij de score ook mondeling niet aan de juf verteld, alleen de bandbreedte. Dat vond ik wel genoeg. Het ging om de aanbevelingen.

Zus

Zus

28-10-2010 om 21:44

Rodebeuk

Rodebeuk, begrijp ik het goed dat je zegt dat je zelfs kunt voorkomen dat de meetgegevens in het rapport van het dyslexie instituut zelf terecht komen?

Zus

Zus

28-10-2010 om 21:50

Chippie

'Met de aanname dat IQ alle kanten op kan groeien, sla je de plank volgens mij ook mis.'
Deze aanname heb ik ook niet gedaan, maar ik denk dat testen niet een zuiver IQ kan genereren. Er spelen te veel zaken een rol. Ik denk ook niet dat je intelligentie zal kunnen groeien van zwak-naar hoogbegaafd, maar een IQ kun je niet vatten in een zuiver getal. Ik weet dat deze specifieke leerkracht dat wél doet. Maar los van dit alles ben ik van mening dat het de school niks aangaat. Tenzij er iets bijzonders uitkomt wat zorg behoeft. Zwakbegaafd of hoogbegaafd. Maar beiden zijn niet aannemelijk is mijn dochter's geval.

Karin Scholten

Karin Scholten

28-10-2010 om 22:19

Zus

"Ook als ze hoger IQ dan gemiddeld zou hebben. Kan de school dan daar iets mee?"

Ja, dyslexie komt voor bij intelligente en minder intelligente kinderen. Wat dat betreft heeft het dus geen relatie met elkaar.

Maar je kunt de schoolresultaten wel afzetten tegen de intelligentie. En dan wordt het al snel duidelijk dat mijn zoon ver voor zou moeten lopen met lezen en spelling. Zijn achterstand van een half jaar is relatief gezien veel groter dan diezelfde achterstand bij een gemiddeld intelligent kind. Hij had bv ruim een jaar moeten voorlopen op zijn leeftijdgenoten. Eigenlijk is zijn achterstand dus niet een half maar anderhalf jaar.

"En is het erg dat de school weet of haar IQ hoger of lager dan gemiddeld is?"

De juf/school zal een inschatting maken over haar IQ. Of ze dat aan jullie mededelen of niet. Stel dat de inschatting een stuk lager uitvalt omdat juf/school de dyslexie en haar IQ niet uit elkaar kan trekken (daarom doe je dus ook een onderzoek). Dan schat de juf/school haar IQ dus te laag in. Ik ben er heilig van overtuigd dat als een kind als minder intelligent wordt ingeschat, het ook zo ook wordt behandeld en het dus ook nooit een toch gemiddeld/redelijk slim kind kan worden (in beeldvorming maar ook daadwerkelijk).

Zus: twee versies van het rapport

Bij ons zijn er idd twee versies van het rapport gemaakt, gekuist en volledig. Of omgekeerd, dat klinkt logischer he, volledig en gekuist.

Ze vonden het een beetje raar, maar toevallig had ik in mijn werk toen ook veel te maken met rapporten die moesten worden aangepast dus ik kon het met veel routine uitleggen

Zus

Onze zoons zijn ook getest op dyslexie (eerst IQ, AD(H)D enz.)
(Technisch) lezen, spellen blijven echt achter bij de groep waar ze inzitten. Hardnekkige fouten blijven erin zitten. School, psycholoog en RT-er dachten daar wel aanwijzingen in te zien, mede gezien hun intelligentie: op basis daarvan zou je betere resultaten verwachten.
Uitslag: niet slecht genoeg voor dyslexie, maar wel 'leeszwak'.
Dat is dus ook wat we op school verteld hebben, zonder verdere uitleg (die we zelf uiteraard wel gekregen hebben van de onderzoekende instantie).
RT lijkt nu overigens bij de oudste van de 2 (van jongste heb ik nog geen recente toetsgegevens) een inhaalslagje te bewerkstelligen (DMT kaart 1 is in 2 maanden tijd 4 maanden vooruit gegaan)

Zus

Zus

29-10-2010 om 20:07

'Ik ben er heilig van overtuigd dat als een kind als minder intelligent wordt ingeschat, het ook zo ook wordt behandeld en het dus ook nooit een toch gemiddeld/redelijk slim kind kan worden (in beeldvorming maar ook daadwerkelijk).'
Is een goeie en ben ik met je eens, er zijn ook onderzoeken naar gedaan, het heeft te maken ook met het kind zelf. Selffulfilling prophecy (geloof ik). Als een kind zichzelf niet slim vindt of door anderen niet als slim behandeld worden, zal het kind dat zelf ook denken en zich ernaar gedragen. Aan de andere kant kan het zijn dat als een kind een laag IQ heeft, de school misschien minder in het kind zal 'investeren'? Dat zou ik ook jammer vinden namelijk. Maar misschien heb ik een te negatief beeld van de leerkrachten, zou ook kunnen...
Rodebeuk, ik weet nu dat het kan gewoon en zal het op deze manier doen. Vooral helderder gekregen hoe ik het kan beargumenteren.
Petuut! Hm, zou het te maken hebben met het geboortejaar Het grappige is dat mijn dochter ook een sprong heeft gemaakt in lezen, vlak voor de zomervakantie een leesachterstand van een half jaar, 4 weken geleden getest en zat ze op een half jaar VOORsprong. Overigens geen RT gekregen. Hoe gaat het dan verder met je zoons, blijven ze RT krijgen?
Afijn, ik ben blij te weten dat de testresultaten onze eigen zaak zijn. Ik ga doorgeven aan school of ze wel of niet dyslectisch is en een bandbreedte van intelligentie. Ik kan mij niet voorstellen dat er nog iets anders gevonden wordt, ze is verder vrij normaal

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.