nietweerhb;-)
22-06-2010 om 22:38
Dyslectisch en hoogbegaafd wat nu.....
Ja,ja ik weet het dit is het zoveelste draadje over Hb ![]()
Maar deze is heel dringend!
Mijn zoon zit in groep 4. Doordat zoon faalangstig is en met grote tegenzin naar school gaat hebben wij besloten hem te testen. Hij is zwak met spelling en leest langzaam. Dus dachten wij dat hij misschien wel dyslectisch is. Nu blijkt hij hoogbegaafd, (IQ 148) en dyslectisch te zijn. Jeetje wat moeten we hier nu mee. Volgens de psycholoog verveelt hij zich aan de ene kant maar aan de andere kant is hij onzeker en faalangstig omdat lezen wel problemen geeft. Hij vindt weinig aansluiting bij klasgenootjes waardoor hij nog onzekerder wordt. Kortom het is echt niet makkelijk! Wat ik me trouwens ook afvraag is of dit wel onder hoogbegaafdheid valt. Hij is tenslotte dyslectisch.... Moet je niet overal in uitblinken om hoogbegaafd te zijn. Wie heeft ervaring met deze combinatie? Hij is wel super creatief, dus dat is wel een voordeel van het dyslectisch zijn toch? Hoe kunnen wij hem helpen. Samen lezen wil hij echt niet... Als mamma voorleest vindt hij het wel leuk. Zijn creatieve en ruimtelijk inzicht is heel goed maar wat kan ik hem bieden op dit gebied. Tips zijn welkom want er komt een lange vakantie aan en de verveling slaat al gauw toe. Dit uit zich dan in dat zoon de hele dag aan het ruzie maken en vervelen is. Zijn er bv leuke leerzame computer spellen wat leuk is voor zoon. Geen dingen met teveel taal hi,hi
.
Annet
22-06-2010 om 22:49
Komt vaker voor
De combinatie van hb met dyslectie komt vaker voor. En daar moet je zeker wat mee doen. Het is voor jouw kind frustrerend om te blijven steken op een lager leerniveau omdat het lezen nog niet goed genoeg gaat, terwijl zijn hoofd veel meer aankan.
Kijk eens op het hb forum en zoek daar op dyslectie. Dan kom je vast meer ervairngen tegen.
En anders start je zelf een draadje daar.
http://www.hb-kind-forum.nl/
AdHombre
23-06-2010 om 09:17
Dyslexie
Ik zou zoeken met de juiste spelling, dan heb je een betere kans om wat te vinden, of spelt tegenwoordig iedereen het fout?
Yvon Meijer
23-06-2010 om 09:19
Voor de vakantie
Mijndochter heeft een leuk spelletje, puzzel en met ruimtelijk inzicht, misschien ken je het al: http://www.puzzlingworld.nl/denkspel/71/search/iq-puzzler-lonpos101
En verder voor zijn creativiteit; er zijn de hele zomer op zondag leuke kunstworkshops voor kinderen in het CobraMuseum, gegeven door beeldend kunstenaars en telkens een andere techniek. Ik weet niet waar je woont, als je in de buurt woont dan is het handig.http://www.cobra-museum.nl/nl/maskerade.html#workshops
Even zo
24-06-2010 om 15:44
Hier...
Hier hebben we vandaag een test gedaan ivm vermoeden van onze kant over dyslexie. Geen E-scores maar het klopt gewoon niet. School zag wel een slim jongentje maar ook ouders die (te?)veel verwachten (korte samenvatting). Wij konden zijn 'wereldse' kennis en zijn moeite met lezen en spelling niet verklaren.
Vandaag bleek, en ik begin er weer van te trillen, dat zoon royaal hoogbegaafd is. Zijn lees- en spellingsproblemen kunnen eigenlijk door niets anders worden verklaard dan door dyslexie. Ik heb al eens eerder zitten zoeken naar info (ik ging toen uit van een iets bovengemiddeld slim kind dat zijn dyslexie redelijk kon compenseren) en vond toen erg weinig info.
Nu, een paar uurtjes na de test, vallen wel heel veel dingen op zijn plek. Zoonlief straalt. Eindelijk alvast een beetje duidelijkheid!
Even zo
24-06-2010 om 15:49
Overal in uitblinken
Je zegt "Moet je niet overal in uitblinken om hoogbegaafd te zijn." Mijn zoon zat heel erg hoog in het verbale gedeelte. Voor één onderdeel scoorde hij gemiddeld maar voor hem was dat dus een uitschieter naar beneden. Dat beeld zag je vaak bij dyslecten. Maar het gemiddelde haalt die uitschieter niet genoeg naar beneden én bovendien is er dus waarschijnlijk een verklaring voor waardoor die waarde enige nuancering behoeft.
Even zo
24-06-2010 om 16:58
Wat te doen?
Hier lezen we boeken boven zijn avi-niveau. Die zijn tenminste een beetje interessant. Oefenen moet, zo'n moeilijk boek vind hij nog wel leuk (ook al gaat het langzamer). Als het echt moeilijk is (maar wel heel erg leuk) dan lees ik de pagina eerst en dan leest hij hem na. Werkt goed.
Ik laat mijn zoontje ook veel schooltv programma's (via internet) kijken. Bv Vroeger en Zo.
Voor de rest vind hij Lego, Knex, Kapla erg leuk. Maar vooral buitenspelen en grote dingen knutselen.
Nietweerhb;-)
24-06-2010 om 22:44
Waarom ik het wil weten is....
"Wat ik me trouwens ook afvraag is of dit wel onder hoogbegaafdheid valt."
Er is nog plek op de Leonardo in de buurt dus misschien is dat wat voor hem. Maar ik twijfel nog wel of hij daar wel op zijn plek zal zitten. Aan de ene kant compenseert hij zijn zwakke kant met zijn intelligentie. Maar op een gegeven moment lukt dit niet meer lijkt me. Hoe is dan de begeleiding op zo'n school voor kinderen met dyslexie. Inderdaad blijven ze dan niet teveel werken aan zijn zwakke kant waardoor zijn sterke kant verwaarloosd wordt wat op zijn huidige school ook gebeurd.
Luc Kumps, mijn zoon is inderdaad heel sterk in rekenen. Ook zijn ruimtelijk inzicht is heel sterk. Ik sta vaak met verbazing te kijken wat hij nu weer voor origineel bouwwerkje van Knex in elkaar zet. Dit doet hij echt razendsnel. Hij heeft met cito altijd een hoge A. Maar de school doet niet aan doortesten. Er is wel een plusklasje die de ouders zelf doen. Maar zoon mag daar nooit aan mee doen omdat hij zwak is met lezen. Hij moet dan lezen als de andere slimme kinderen uit zijn klas in het plusklasje zitten.
We zijn ook al naar andere scholen in de buurt aan het kijken. Misschien een school waar wat meer bekend is over hoogbegaafdheid en er meer gedaan wordt voor deze kinderen. Op de school waar hij nu zit gaat het niet meer. Volgens de juf wil zoon niet meer meedoen met rekenen want dat kan hij al en met taal ook niet want dat vind hij niet leuk. Alles gaat met grote tegenzin en veel zuchten.
Evenzo mijn zoon kijkt inderdaad ook graag naar schooltv. Laatst ging het over alle geloven. Vond hij erg leuk. We zijn toen samen gaan kijken in een tempel. Je zou zijn gezichtje moeten zien, zo blij
. Via internet is een goed idee aangezien ik het vaak vergeet op te nemen. Knex is hij gek op. Buitenspelen vindt hij ook leuk maar dan moeten er wel kinderen zijn om mee te spelen maar die zijn er haast niet in de buurt... Hij kan vaak zo aan mij hangen. Hij weet niet wat hij moet doen en is dan boos op mij...
Yvon Meijer, ik heb die IQ-puzzler nooit gezien hij lijkt me echt iets voor zoon. Hij houdt ook wel van samen gezellig een spelletje doen. Maar ik ben altijd bang voor een miskoop, dus ik wacht altijd lang voor ik weer een spel koop. We spelen schaak, monepoly. Verder weet ik niets te verzinnen wat hij lang plezier van zal hebben. Knutselen en tekenen doet hij ook erg graag.
Bedankt voor alle tips. Ik zag op het hbforum dat er meer hb zijn en dyslexie hebben. Ook Einstein had dyslexie.
Salie
25-06-2010 om 09:34
Nietweerhb en een zo
Hoi,
Hier een dochter met dcd. Ze is ook getest. Door haar DCD valt er een gat tussen bepaalde dingen. Dit haalde haar score naar beneden, maar dat wil niet zeggen dat ze dan niet hb is. Mijn dochter heeft moeite met planning en automatisering. Dus ook met lezen en spelling.
Mijn dochter kan niet naar Leonardo, omdat zij waarschijnlijk het tempo niet aan kan. Maar in jullie geval zou ik het zeker wel overwegen, juist omdat de klassen ook kleiner zijn en er ook individueel wat meer aandacht is(volgens mij) en dus voor je zoon met dyslexie juist goed.
En voor even zo, dank je voor je link naar Vroeger en Zo. Mijn dochter vindt geschiedenis erg leuk, maar ik kon er nooit echt veel over vinden. Dit is echt super voor haar.
Groetjes Salie
Even zo
25-06-2010 om 13:31
Salie
Kun je mij iets meer vertellen over DCD?
Wij hebben trouwens een speciale videorecorder gekocht (met digitale toestand -> waarschijnlijk standaard maa rik loop technologisch gezien jaren achter) en daar nemen we automatisch iedere week een paar schooltv programma's mee op. Die kijken ze dan 's morgens vroeg.
Salie
25-06-2010 om 15:22
Even zo
Handig dat je die schooltv opneemt. Dat moet ik ook eens gaan doen inderdaad. Wij hebben zo'n harde schijf recorder. Heeel erg handig.
Dcd is eigenlijk wat ze ook wel dyspraxie noemen. Misschien zegt dat je ook wel niets.
Het is een coordinatiestoornis. Je hebt daardoor moeite met plannen, automatiseren, ook de fijne en grove motoriek is lastig. Bij mijn dochter is het vooral het plannen en automatiseren. Dus bijv. fietsen en zwemmen duurde lang. Op school is ze trager. Ze weet wat ze moet doen, maar het omzetten is lastig en daarom doet ze er langer over dan gemiddeld. Ze is dus heel slim, maar heeft wel moeite met spelling en lezen. Ze leest nu wel E3 en ze gaat nu naar groep 4, dus dat is nu aardig goed. Als dat eenmaal geautomatiseerd is, dan kan ze het ook.
Zo zijn er nog heel veel van dit soort dingen waar je tegenaan loopt. Je zou ook eens kunnen googlen naar dcd. Uiteraard heeft niet elk kind alle symptomen.
Gr. Salie
Even zo
27-06-2010 om 21:38
Salie
Ik had zelf ook gegoogled op DCD. Fietsen en zwemmen ging hier redelijk gemiddeld. Motoriek is ook voldoende. Het chaotische, daar herken ik hem wel in. Mijn zoon beheerst nu M5 maar het is niet zo dat het nu als een speer gaat. Hoe zijn jullie er achter gekomen?
Salie
27-06-2010 om 22:32
Even zo
Hoi,
Onze dochter was laat met praten en is toen getest in het ziekenhuis. Daar kwam uit dat ze verbale ontwikkelingsdyspraxie had. Dus voornamelijk haar spraak. Maar gaandeweg merkten we dat er toch meer speelde. Ze heeft nu net pas de echte diagnose gehad. Ze is nu net 7. We wilden graag een diagnose op papier zodat ze bijv. op school meer tijd krijgt voor toetsen en soms ook 1 op 1. En dat scheelt bij haar al heel erg veel.
Gr. Salie