Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manon Wille

Manon Wille

18-09-2010 om 00:05

Duur uitje

Op de VO-school van zoon (3 havo) gaan ze 3 dagen naar Parijs voo €190,- per kind. Doel van het uitstapje: elkaar en de mentor leren kennen.

Ik krijg daar de kriebels van. Kunnen ze elkaar niet leren kennen in zeg Den Bosch of Zwolle (ook leuke steden en anders dan thuis)? Bovendien, 3 dagen voor €190,- pp, dat is omgerekend naar ons gezin (6 mensen) en een weekje vakantie ruim €2600,-. Wij maken al een aantal jaren de afweging om niet te gaan skiën omdat we dit soort bedragen liever aan andere zaken besteden. Een euro kun je maar 1x uitgeven...

Maak ik nu een rare gedachtensprong of vinden jullie het ook veel geld?

Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2010 om 00:54

Manon

Ik maak me daar ook kwaad over, maar de tegenargumenten die je hoort zijn dat het in Nederland niet persé goedkoper is, het al een járenlange traditie is op havo´s (dat is waar, mijn zus ging 40 jaar geleden al met de havo naar Parijs). Ik ben misschien te kneuterig ingesteld, ik weet het niet, maar ik heb me vroeger prima vermaakt tijdens werkweken op kampeerboerderijen met stapelbedden.
Mijn dochter wilde op wintersport met school. Omdat wij nooit op wintersport zullen gaan, gunden we haar deze kans wel, maar tegelijkertijd was ik chagrijnig over het systeem. Als het niet aangeboden wordt is het ook geen keuze. Ik kan me niet voorstellen dat je in Nederland niet flink onder de 500 euro (prijs van de wintersportweek) een leuke week kunt organiseren.

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 07:43

Valt nog mee

Uitje Parijs moest hier 390 euro kosten.Week Toscane was 500,dus daar heeft zoon op ons aandringen voor gekozen.Want Parijs kun je nog wel eens heen met de bus,maar Toscane,daar kom ik voorlopig niet.
Bastet

erwtje

erwtje

18-09-2010 om 09:09

Hier ook heel duur

School maakt ieder jaar een buitenlandse reis en de rome reis in de vijfde duurt maar liefst 10 dagen.

Baal er ook wel eens van, hier kan dat er eigenlijk ook niet van af, maar dochter als enige thuishouden wil ik ook niet. School houdt weinig rekening met minder verdienende ouders, zo is in de vierde bijvoorbeeld ook de duurste grafische rekenmachine verplicht..

Sawo

Sawo

18-09-2010 om 10:34

Volgend jaar weer?

Hoi Manon

Hier ook een schoolreis naar Valencia kosten 450 euro. Maar kinderen die dit niet willen mogen een stedenreis in Nederland doen a 60 euro. Maar dit is de enige verplichte schoolreis voor mijn dochter. Maar in jouw geval zou ik eens informeren of er in de 4e of 5e niet weer een reis komt.
Maar ik ging ook in de 4e naar Parijs. Dus een reis vind ik wel redelijk. Maar ze kunnen je niet verplichten volgens mij.

groet

Saar

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 11:21

Erwtje (ot)

Dingen als dure grafische rekenmachines koop ik op marktplaats,dat scheelt de helft,minstens.

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 12:47

Kom ik weer even zeuren

Als dit door school als schooltijd wordt geboekt en dus verplicht wordt gesteld, mag school het ook fijn zelf betalen.
Het gaat je niet lukken hoor, maar je hebt het principiele gelijk aan je zijde. Die reizen zijn zinloos en belachelijk duur. En trouwens: in de derde kénnen ze elkaar toch al? En ze hebben echt geen belangstelling voor de mentor, ben je gek, dat is een volwassene en nog een docent ook.

Tirza

Primavera

Primavera

18-09-2010 om 15:45

Als het geld kost, mag het niet verplicht zijn

Je zou dus gewoon kunnen weigeren met de reden dat je het geld er niet voor hebt. Dan mag school kiezen of ze stellen het niet verplicht of ze betalen het reisje zelf.
Het kost alleen een hoop tijd en energie, want scholen zijn niet zo dol op zelfdenkende ouders. Natuurlijk kan 'kennismaken' goedkoper, maar als je dat niet haarfijn allemaal uitstippelt kun je het argument dat het in je eigen land net zo duur zou zijn niet weerleggen. En goedkopere survival-kampen met hoe-construeer-ik-een-ludo cursus vallen natuurlijk ook niet bij iedereen in de smaak (Zie archief)
Hoe denken de andere ouders er eigenlijk over? Het is makkelijker om aanpassing van het programma te vragen als er voor meerdere ouders een probleem is. Zo heb ik eens een bezopen plan voor een 3-daags afscheidskamp voor 11-jarigen a €300,- per kind met veel gezeur en moeite kunnen ombuigen in iets wat meer meer geschikt en minder duur was.
Groeten Primavera

Schoolkeuze

Het zou mooi zijn als het de schoolkeuze zou beïnvloeden, deze grappenmakerij. Dat zou scholen stimuleren om in dit opzicht wat op de kleintjes te letten. of niet natuurlijk, als ze zich bewust als kakschool willen profileren .
Maar toch: er wordt nu leuk en gezellig gedaan over de ruggen (en portemonnee) van de ouders. "Het is goed riemen snijden van andermans leer", zegt het oude spreekwoord dan.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 17:39

Houseweek

Alhier wordt wel rekening gehouden met mensen met smalle beurs,hier is altijd ook een Houseweek om te kiezen,een week vol activiteiten en uitjes,en de kinderen die dat kiezen zijn altijd heel positief naderhand.

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 19:41

Bastet

Dat verandert niets aan het principe. Hier wordt altijd een thuisblijfproject georganiseerd (het woord alleen al, ik associeer het onmiddellijk met huiskamerprojecten uit de christelijke verslavingszorg). Het is achterlijk duur en school verplicht ouders min of meer. Want zeg nou zelf: wie wil er nou het sneue kindje zijn? Misschien dat scholen het gaan leren als íedereen zijn kind naar de Houseweek stuurt

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 19:44

Tops

Hear hear! De school van zoon biedt tweetalig, nou was ik al niet wild van het niveau (getest toen dochter die leeftijd had, tjongejonge, ze verstonden míj al niet eens), maar het is ook helemaal geen rechttoerechtaan tweetalig. Het is een hobby van een paar Anglofielen. Met uitwisselingen, werkweken, excursies, proeflessen, allemaal fijijjijijijn met een school in Engeland. Mag jij een kindje van hunnie, mogen zij jou voor een week. Zoon trok wit weg. Een week in een vreemd gezin. Gelukkig houdt zijn moeder er ook niet van Hij doet nu de dode talen, daar hoef je niet te gaan logeren

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

18-09-2010 om 19:44

Ik vind het idioot veel geld

Begrijp ik nu goed dat drie dagen Parijs 190 euro de man gaat kosten? Dat is toch baarlijke onzin? Dat kan veel goedkoper, hoor.
En de reden die wordt opgegeven is ook al hilarisch: de mentor en elkaar beter leren kennen. Dat kan ook bij een barbecue in iemands achtertuin. Wij deden in Amsterdam drie dagen schoolkamp MET busvervoer EN de hele dag zwemmen in de Eemhof voor veertig euro per kind. Slim onderhandelen en waar mogelijk bezuinigen (we kookten bijvoorbeeld zelf).
Eigenlijk vind ik het sowieso aanmatigend dat zo'n school er maar vanuit gaat dat ouders al die bedragen wel even ophoesten. Je zult maar werkloos zijn of drie kinderen op het VO hebben.
Groetjes
Massi (zou ook klagen)

Elkaar leren kennen?

Hoezo, in 3 havo? Of je kent elkaar al (min of meer) of op die leeftijd doe je gewoon niet meer zo moeilijk over een nieuwe klas, toch?
Verse brugger hier is 5 km verderop drie dagen in een jeugdherberg geweest ter kennismaking, kosten: 0 euro. Oudere broer gaat in de 5e ergens heen, maar ik heb geen idee waarheen, of de kosten eigenlijk.

Vic

Vic

18-09-2010 om 21:34

Tweetalig met uitwisseling?

Is dat altijd zo? Dat is voor mij reden genoeg om daar niet voor te kiezen. Hoe werkt dat dan? Krijg je een Engels kind in huis om de hele week voor te zorgen?

Wák!

Echt? Werkweek plus wintersport? Ik vond de Parijsreis van neefje in 2 vmbo-tl al bar overdreven. Toch eens even mijn voelsprieten uitsteken over wat ons de komende jaren nog te wachten staat.
Toch vraag ik me af of er nu veel ouders zitten te springen om die dure verre rezien. De mensen die het betalen kunnen, slepen hun kinderen sowieso wel mee de grens over, en mensen die moeite hebben met dit soort bedragen worden in het nauw gedreven. Of niet aan meedoen, met teleurgesteld kind in alternatief programma, of wel betalen maar met tegenzin of met schuld of beknibbelen op andere zaken.

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 07:42

Silone

Ik heb de Toscanereis van mijn zoon deels betaald,hij heeft een kleiner deel meebetaald + het zakgeld bij elkaar gewerkt,en deze mogelijkheid las ik hier nog niet.Verder is het dus niet zo dat,omdat ik hem heb laten gaan,toch wel de grens overga,want wij kunnen een dergelijke reis voor vijf man echt niet betalen.
Dus die theorie gaat niet op.

Manon Wille

Manon Wille

19-09-2010 om 12:16

Reactie op allen

Ik ben blij met al jullie reacties! In ieder geval bevestigt het m'n eigen gevoel. En ergens ben ik verbaasd dat er in nauwelijks 2 dagen tijd zoveel verschillende mensen laten weten dat ze zo'n dure reis ook heel vervelend/onnodig/drukverhogend vinden. Natuurlijk is dit niet een representatieve groep: mensen die het niet zo interesseert zullen geen berichtje schrijven. Maar toch snap ik niet dat wij ouders (we zijn toch met veel denk ik dan) dit nog steeds laten gebeuren. Wat is het toch gemakkelijk om maacht uit te oefenen via je kind (want die gun je het beste en je wilt niet dat hij/zij de uitzondering in de klas is) en wij ouders laten het gewoon gebeuren ... Wie weet hoe we hiervan gemeenschappelijk een punt kunnen maken. En dan zonder meteen in het zielige 'armoede'hoekje gedrukt te worden, want daar gaat het me helemaal niet om. Ik ben trouwens absoluut niet arm maar ik beslis graag zelf waar ik m'n geld aan uitgeef. Als ik spaar voor een dure Audi A8 (is niet zo hoor) of het aflossen van mijn hypotheek, of het verbouwen van onze keuken, of een gezinsvakantie of whatever: Dat gaat de school niets aan en ik wens niet dat zij bepalen dat ik €190,- voor 3 dagen voor 1 kind moet uitgeven.
Nog een keer: bedankt allemaal voor de reacties.

Manon

reina

reina

19-09-2010 om 18:54

Cobi

Absurd toch, een school die een reis naar China aanbiedt... Ik zie sowieso de meerwaarde niet in van buitenlandse reizen met school, tenzij het heel duidelijk gerelateerd is aan de opleiding, maar dan heb je het eerder over mbo-opleidingen etc.. Kinderen wiens ouders het goed kunnen betalen komen meestal toch wel buiten de landsgrenzen en kinderen die zelden naar het buitenland gaan omdat het te duur is breng je in de problemen. Elkaar leren kennen kun je ook tijdens en goedkoop tripje naar Driebergen of Borger of ...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2010 om 20:46

Bastet, houseweek

Zo'n thuisweek moeten doormaken omdat je ouders geen geld hebben kan leuk uitpakken, maar denk je niet dat die kinderen liever wél de reis hadden gehad? Wij hadden de mazzel, toen we echt geen geld voor dit soort dingen hadden, dat onze dochter het niet naar haar zin had in haar klas en een reis met overnachtingen in een hotel niet zag zitten. Daardoor koos ze zelf voor de thuisweek. Wij hadden dus mazzel dat we niet een paar honderd euro hoefden op te hoesten, doordat mijn dochter zich ongelukkig voelde op school. Nou.. krijg daar maar eens een warm gevoel van. Blijf óf met zijn allen thuis en maak er een leuke week van met dagelijkse activiteiten met een of 2 duurdere hoogtepunten óf zorg voor een accommodatie die ook voor kleine beurzen haalbaar is.

Maylise

Maylise

19-09-2010 om 21:44

Splitsen

Ik vind het concept van verschillende reizen voor een klas waaronder dure en mindere dure en een houseweek niet echt om over naar huis te schrijven. Dan lijkt het alsof de school in de rol van reisbureau gaat zitten. Bovendien gaat het hele concept van met elkaar kennis maken ook niet op als de helft in Toscane zit en de andere helft gewoon thuis in Nederland. Met elkaar kennis maken kan sowieso prima in Nederland bij een barbecue of een weekendje kamperen als je toch weg wilt.

Als de reis een ander educatief doel dient dan hoort de school de prijs zo laag mogelijk te houden want anders kan niet iedereen mee. ik vind het ook niet erg solidair als maar de helft van de klas mee kan op reis. Of je gaat met z'n allen in zoverre mogelijk of niemand gaat.

Overigens heb ik wel braaf allerlei reisjes betaalt voor de kinderen omdat ze nou eenmaal graag mee wilden. Twee keer wilde een van mijn kinderen niet mee en ergens vond ik het fijn dat ik dat geld kon besparen.

Ik heb ook wel het verschil gezien tussen een wat meer elitaire school die achteloos allerlei dure uitjes organiseerden en de wat volksere school van een ander kind die veel meer rekening hielden met het feit dat niet alle ouders alles altijd kunnen betalen. Dat vond ik vele malen sympathieker en realistischer.

Maylise

Maylise

Maylise

19-09-2010 om 21:51

Uitwisseling

Op de school waar mijn dochter nu zit vragen ze ook gastouders die twee weken kinderen uit Engeland in huis willen nemen voor een uitwisseling. de bedoeling is dan dat volgend jaar de kinderen van deze school naar Engeland gaan. het is facultatief en de kosten vallen wel mee; 100 euro voor wie mee wil naar Engeland. Mijn dochter wil trouwens niet gaan denkt ze nu maar misschien veranderd ze nog van mening. Ze wil wel graag dat wij gastgezin zijn dus dat doen we dan maar. Als Cobi gelijk heeft en ze toch niks eten dan zal het ook nog eens bijzonder goedkoop zijn. Het lijkt mij nou eigenlijk best leuk, zo'n uitwisseling. Je leert toch weer iets meer van de andere taal, zelfredzaamheid in een vreemd land en iets meer van een andere cultuur kennen.

Maylise

Chippie

Chippie

19-09-2010 om 22:15

Reis naar china

Absurd om dat min of meer moreel te verplichten. Maar... omgerekend vind ik 1100 euro voor een week (?) China goedkoper dan 190 euro voor 3 dagen (2 nachten) Parijs. Allebei absurd dus.

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 22:33

Kaaskopje

Ik hoorde van mijn zoon dat er destijds zo al vijf kinderen waren die liever Houseweek deden.Omdat ze bijvoorbeeld geen zin hadden in een busreis van 24 uur naar Toscane.Of omdat ze Toscane en het duidelijke accent op (kunst)geschiedenis geen bal aan vonden.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 12:52

Tops

Laat ons handen schudden Ik vind heel dat uitwisselgedoe niet 1, niet 2 maar wel 3 keer niks.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 12:53

China

Relatief goedkoop eigenlijk. Zoon ging een krappe week naar Rome voor 600 eu.

Tirza

mirreke

mirreke

20-09-2010 om 16:04

Hier ook uitwisseling, derde klas, 375 euro!

Hier schiet ik dus echt van in een crisis. Dochter wil graag, want iedereen doet mee.
Ik vind het bizar duur, of valt het wel mee? 'Onze school' gaat daarvoor 14 tot 16 dagen naar het buitenland (o.a. Italië, Turkije, Polen dacht ik) en het gastkind komt dan 10 dagen hierheen. Misschien is het niet duur voor wat je krijgt, maar ik vind het wel erg veel geld.
Leuk voor dochter, duur voor ons.

mirreke

mirreke

20-09-2010 om 16:08

Enne...

ik zit er ook niet zo om te springen, vanwege mijn privacy en drukke leven. Verhalen van het vorige jaar waren niet zo rooskleurig, toch wil ze nu meedoen... Wel leuk voor de andere ervaring, dat dan weer wel. Hoewel, na twee jaar Duitsland en nu weer bureaucratisch gezeur wil ik nu eigenlijk gewoon rust...
Vanavond info-avond voor de ouders.

Vic

Vic

20-09-2010 om 16:29

10 dagen!

Hmmm drie dagen een uitwisselkind is tot daar aan toe, maar tien dagen! Dan heb je zo'n kind ook in het weekend in huis, daar zou ik echt niet op zitten te wachten. Hoe gaat dat in de praktijk? Moet je dan vrij nemen van je werk, of duren die excursies tot 's avonds? En een vreemd kind ga je natuurlijk ook geen brood met knakworst of ovenfrites voorzetten op drukke dagen. Dan ben je toch min of meer verplicht iets verantwoords in elkaar te draaien.

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 17:09

Knakworst en ovenfrites

Mijn kinderen wisselen tanden, maar verder niet. Maar waarom geen knakworst (NL delicatesse toch?). Het is toch de bedoeling dat de kinderen de NL cultuur meekrijgen? Dat is toch de NL cultuur? Onze zaterdagse-na-het-voetbal-knakworst-broodje is onze traditie. Ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan in de USA. Het ene weekend verbleef ik in een trailercamp. Daar kreeg ik chips en een knakworst als lunch. Het andere weekend bij de directeur van McDonalds; BBQ lunch aan het immense zwembad. Een betere doorkijk van de Amerikaanse cultuur kun je niet krijgen, toch?
Een uitwisselingsprogramma lijkt mij enorm leuk en leerzaam. Ja, ook als de student in jouw huis komt. Misschien is het leuk om op zondags iets typisch Nederlands te gaan doen maar gewoon meedraaien in het dagelijkse leven (inclusief boodschappen doen, verjaardagsfeestje, ijsje eten, voetbaltraining etc) is zeker net zo interessant en leerzaam!

Maylise

Maylise

20-09-2010 om 17:36

Hier

Hier krijg je het uitwisselingskind/gastkind twee weken in huis. Ze komen op een zondag aan en dan tot en met de zondag twee weken later dus een heel weekend + nog een zaterdag. Doordeweeks gaat gastkind met eigen kind mee naar school + extra activiteiten en de laatste zaterdag zijn er ook activiteiten. Het weekend tussendoor moet gastgezin het gastkind zelf vermaken. Het gaat overigens om 13/14 jarigen dus ik neem aan dat ik er niet de hele tijd bij hoeft te zitten. Het gaat de meeste dagen echt om eten en slapen.

Mijn dochter wil het graag maar ik heb er ook zelf geen problemen mee om een kind extra twee weken in huis te hebben. Het enige wat ik minder zou vinden als het helemaal niet klikt tussen mijn dochter en het andere meisje want dan word ik dus wel weer verantwoordelijk voor de entertainment. Ze gaan echter het hele jaar al brieven/emails uitwisselen dus hopelijk kennen ze elkaar tegen die tijd toch genoeg om het twee weken samen uit te houden.

frites en knakworst lijkt me trouwens wel een fijn menu voor 's avonds. Mijn kinderen doe je vaak met de simpelste gerechten het meeste plezier, frites, pizza, spaghetti bolognaise....

Mits de dames het redelijk met elkaar kunnen vinden lijkt het me nauwelijks extra werk. Ik heb al eerder gastkinderen gehad via organisaties als Europa Kinderhulp en dat is precies zo. Die draaien gewoon mee met het gezin. Nauwelijks extra moeite.

De kosten voor de uitwisseling (want ze gaan ook nog twee weken daar heen dus) zijn hier 100 euro en dat vind een stuk beter klinken dan die bijna 400 euro van Mirreke.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.