M Lavell
17-05-2010 om 09:43
Drieer, zittenblijven in de praktijk
Hoi Drieer. Het is belangrijk dat je de school duidelijk maakt dat je het niet eens bent met zittenblijven.
Dat kun je vandaag weer doen met de brief die je al klaar hebt liggen.
Voor het verdere verloop kunnen we je in dit draadje tips geven. Je hebt er al een paar gehad. Die zijn goed (bel de logopedist!).
Ik heb nog een paar vragen.
Wat voor een school is het (openbaar, christelijk?)
Heeft de school iets gezegd over extra begeleiding bij het zittenblijven? (een handelingsplan).
Welke redenen heeft de school opgegeven voor zittenblijven (uitslag cito-toetsen?)
Hoe heb je het precies te horen gekregen (juf, of gesprek met schoolhoofd?)
Nogmaals: je hoeft niet te wachten met je eigen brief met bezwaren. Het is belangrijk dat de school zeker weet dat je het er niet mee eens bent en dat blijkt er voldoende uit.
Voor volgende gesprekken, brieven of stappen kunnen we je in dit draadje tips geven.
Groet,
Miriam Lavell
Moek
17-05-2010 om 11:20
Wat een ellende!
Dit maakt herinneringen bij mij los, en geen fijne!
Onze zoon (augustus) wilde niets liever dan leren lezen. Maar ja, hij was "wat jong" en zijn "werkhouding" was niet goed. Vooral dat laatste woord...we hebben het hier over een vijfjarige, niet over een functioneringsgesprek van een werknemer!
Uiteindelijk bleek Zoon na een periode van onderzoeken PDD-Nos te hebben. Daardoor deed hij dus wat raar ("opvallend" in onderwijsjargon). Over één ding waren alle onderzoekende experts het echter eens: blijven zitten in de kleuterklas zou heel slecht voor hem zijn.
We hebben het uiteindelijk gered doordat de school toestemde in het laten uitvoeren van een onderzoek door de Schoolbegeleidingsdienst. Die zei dat hij zeker door moest, gezien zijn ontwikkelingsvoorsprong. Om het gezicht van de juf te redden ging hij toen "voorwaardelijk" over, maar daar heeft nooit meer een haan naar gekraaid.
Drieer
17-05-2010 om 16:56
groep 2 en het gesprek met juf
Hallo Miriam,
Het is een RK School
Het gesprek met mijn vrouw was in april,
De juf vertelde dus dat zij vond dat hij moest blijven zitten.
Reden zijn onzekerheid en motoriek plus aantal testen die zij heeft gedaan met hem.
Dat zij een plan van aanpak wil maken.
Wij hebben direct aangegeven dit niet te willen.
Als vader gaf ik aan dat het voor mij onbespreekbaar is deze verlenging van de kleuterklas groep 2.
De kleutertijd is bij hem duidelijk zichtbaar voorbij.
Hij zou een grote deuk krijgen in zijn ontwikkeling.
De logopediste hebben wij hierover gebeld, zij was hier erg verbaasd over gezien de laatste test uitslag.
mamamic
17-05-2010 om 22:40
Groep 3 kan heel goed gaan!
Dag Drieer,
Duik eens in het forum archief zoek op verlegen kleuter in 2008/2009 en je hebt ons verhaal te pakken. Ons kind had veel last van een slecht gehoor. Hij was erg afwachtend en de juf interpreteerde dit als onzeker, en niet betrokken. Ook zijn fijne motoriek was niet goed. Na een goede discussie met school en testjes met de IB-er is zoonlief doorgegaan naar groep 3. Zijn fijne motoriek is nog steeds niet in orde -schrijftherapie heeft wel geholpen- maar cognitief gaat het prima. Wel blijkt hij moeite te hebben met aandacht en concentratie en met organiseren/structureren. voldoende handicaps dus, maar toch gaat het cognitief en sociaal erg goed! Groep 3 heeft ook voordelen die voor ons kind erg goed zijn, namelijk structuur en uitdaging.
Inmiddels is vastgesteld dat zoon problemen heeft met de auditieve verwerking (spraaktaalontwikkeling probleem), waarschijnlijk heeft hij dcd. Toch gaat het heel goed met dit kind in groep 3. Hij heeft er geen problemen mee dat anderen beter kunnen schrijven, sneller denken, beter organiseren en bijdehanter zijn. Alleen zijn verbale tekort levert wel eens frustraties op, maar ook daar lijdt hij niet onder.
Probeer als ouder vooral in te schatten waar je kind het best op zijn plaats is, jij kent je kind het beste. En denk goed na over je houding naar de leerkracht toe. Strijd haar deskundigheid niet af, maar geef aan waarom jij denkt dat je kind wel naar groep 3 kan, waar hij gelukkiger van wordt en waar hij het beste pas om in zijn ontwikkeling vooruit te komen. Ik zou persoonlijk niet te veel het accent leggen op wetenschappenlijk onderzoek (je begeeft je op het territorium van de juf, in ieder geval zal zij het zo ervaren). Probeer eerst de persoonlijke benadering, betrek het verhaal op je zelf en jouw rol als ouder.
Oja, enne, een kind hoeft niet alles goed te kunnen! Het mag best ergens slecht in zijn....
M Lavell
18-05-2010 om 08:30
In gesprek
Drieer, het is goed als jullie bij een volgend gesprek met school samen gaan.
Bereid je wel voor op een gesprek. Dat betekent vooral ook dat je de school de kans moet geven het eigen verhaal te doen. Je hoeft de school niet tegen te spreken. Je moet in feite de school de kans geven te denken dat je nog te overtuigen bent, als er maar goede argumenten komen.
Als je je meteen opstelt als iemand waarmee helemaal niet te praten is (onbespreekbaar) dan verlies je.
Geef de leerkracht/het schoolhoofd de kans om de eigen mening te geven. Stel vragen. Hoor aan. Noteer.
Je hoeft niet meteen je mening te geven.
Probeer antwoord te krijgen op de volgende vragen:
Wat is naar de mening van de juf/school precies de achterstand van kind?
Waaruit is die achterstand gebleken (vraag om een afschrift van de toetsuitslagen).
Welke remedie hoort daar volgens de school bij?
Wat is volgens de juf/school de relatie tussen deze achterstand en het leesproces in groep 3?
Wat zou de inhoud van het lesprogramma in de doubluregroep 2 zijn?
Wat zou het streefleesniveau aan het eind van de doubluregroep 2 zijn voor zoon?
Wat zal de leerwinst zijn volgens juf/school na doubleren voor de uitkomst van het basisonderwijs?
Wat is het concrete bezwaar van doorstromen?
Probeer het gesprek concreet te houden. Het is waarschijnlijk dat de juf/het schoolhoofd het voortdurend in vage termen over 'het belang van het kind' gaat hebben.
Probeer dat concreet te maken, maar als het niet concreet wordt bevestig dan wat men zegt:"Oh, dus het antwoord op mijn vraag welke leerwinst er geboekt zal worden is dat het in het belang van het kind is?"
Neem dat voor kennisgeving aan en noteer.
Hou je in als er opmerkingen gemaakt worden waar je van schrikt. Bijvoorbeeld als de juf/het schoolhoofd dingen zegt als 'als u het er niet mee eens bent, dan moet uw kind van school'.
Noteer dat zonder commentaar. Vooral niet boos worden.
Aan het einde van het gesprek zeg je dat je de opmerkingen van de juf/school zult meewegen in jullie beslissing.
Het vervolg na het gesprek:
Als het goed is heb je nu een lijstje met de voordelen die de school ziet in zittenblijven en de nadelen die de school ziet in doorstromen.
Je kunt nu schriftelijk reageren op het gesprek.
Geef een samenvatting en som de punten die de school heeft gemaakt op.
Vervolgens som je op welke nadelen jullie zien aan zittenblijven en welke voordelen jullie zien aan doorstromen.
Je geeft aan hoe doorstromen overeenkomt met de wettelijke voorschriften en hoe zittenblijven het kunnen behalen van een startkwalificatie mogelijk bedreigt.
Hou je ver van commentaar op het schoolbeleid. Je vraagt niet aan de school om het hele beleid te veranderen. Het gaat alleen maar over jouw kind en zijn onderwijsbelang.
Je geeft aan dat jullie als ouders de risico's van zittenblijven groter vinden, de door school genoemde voordelen niet overtuigend in het belang van jullie kind en dat jullie dus voor doorstroom kiezen.
Tot nog toe heeft deze strategie het beste gewerkt en heeft het scholen overtuigd. Er waren geen rechtszaken nodig. Het kind ging (vaak voorwaardelijk, maar toch) gewoon over.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
18-05-2010 om 10:05
Miriam en forumbeheer
Miriam, dit lijkt me een juweel van een stappenplan, en het lijkt mij eigenlijk geen gek idee omdat gewoon op het algemene gedeelte van de site te zetten. In het dossier 'kleuterverlengen', zodat daar in voorkomende gevallen naar verwezen kan worden.
Forumbeheer, is dat een idee?
Groeten,
Temet
Sancy
18-05-2010 om 10:35
Temet
vziw is het de redactie die dat beslist, niet het beheer
maar wellicht wil forumbeheer het verzoek/voorstel doorspelen naar de redactie?
Temet
18-05-2010 om 10:41
Sancy
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik schuif de gehele OO-organisatie gewoon op éen grote gezellige (?) hoop, maar dat is uiteraard onzin.
Groeten,
Temet
Drieer
18-05-2010 om 10:55
Stappenplan
Bedankt voor deze stappenplan.
Ik denk hier mee zeker te kunnen beginnen, toch zal ik verder gaan en proberen direkt deze verlenging van groep 2 van de baan te krijgen.
Groeten,
Drieer
Drieer
20-05-2010 om 09:46
Gesprek gehad
Beste Miriam,
Wij hebben gisteren het gesprek gehad met de school over onze problemen met de kleuterverlenging van nog 1 jaar in groep 2 van onze zoon.
Zoals gezegd hebben wij de school laten uitpraten over hun bevindingen.
Zij werken met onderbouw programma Kaleidoscoop, d.m.v. kind observatie en registratiesysteem, met een 5 puntsschaal.
Op veel onderdelen van dit programma komt hij op 2 en 3 uit en enkelen net op 4, geen 5.
Zij zijn dus bang dat als hij naar groep 3 gaat hij niet mee kan komen en een grote deuk in zijn zelfvertrouwen krijgt.
Wij vinden zelf dat onze zoon op alle onderdelen te laag wordt beoordeeld.
Thuis maakt hij veel leuke werkjes en op straat zijn er vol op initiatieven van spelen met andere kinderen.
Wij vinden juist het blijven in groep 2 een meer grotere deuk in zijn zelfvertrouwen met zich meebrengt
De school heeft mij voorgesteld om op school 2 x in de week t/m eind juni onze zoon te observeren tijdens werkprogramma’s en wellicht dat wat hij thuis laat zien aan werkjes en initiatieven dan ook zichtbaar word op de school.
Dit zodat het nivo wat nodig is om naar groep 3 te gaan wellicht nog voor eind juni kan worden behaald.
Dit voorstel vinden wij een prima voorstel!
Wat vinden jullie?
Groetjes
Drieer
Vera*
20-05-2010 om 10:32
Film
Als je zoontje aan het lezen of rekenen of een ander werkje is kun je ook een filmpje van hem maken. Dan kun je ook echt 'laten zien' dat het geen verzinsel van je is dat hij thuis anders is en doet dan op school.
M Lavell
20-05-2010 om 11:02
Informatie
Heb je een afschrift van het volgsysteem gevraagd?
Hier http://www.leermiddelenplein.nl/php/detail.php?id=124349 vind je een methodeanalyse van het programma. Er staat ook in wat er zoal verwacht wordt van lln.
Maak een filmpje thuis inderdaad.
Maar ook: praat met je kind. Kinderen gedragen zich vooral conform de manier die van ze verwacht wordt. Als de juf ze 'klein' of 'jong' of 'verlegen' vindt, dan zullen ze juist die aspecten benadrukken om een tevreden 'zie je wel' blik bij de juf te ontlokken.
Juist uit dit soort wisselwerking ontstaat vaak een verschil in de houding van het kind tussen thuis en school.
Leg uit dat de juf graag 'groot' en 'zelfstandig' zou zien en geef ideëen hoe kind dat zou kunnen doen. Dat kan zo simpel zijn als het verplichte werkje als eerste te doen in de week. Of een keer wel als eerste antwoord te geven op een vraag over een boek.
Het observeren in de klas, kan jou helpen te zien wat de juf bedoelt. Maar ook hier: overleg met je kind. Het kan een valkuil worden, als je kind door jouw aanwezigheid juist ineens heel onzelfstandig steeds op jou trekt.
Nergens, ook op de site van Kaleidoscoop niet, kan ik vinden dat een bepaalde scoren tot het herhalen van het jaarprogramma moet leiden.
Je zou aan de makers zelf kunnen vragen of het registratiesysteem wel de bedoeling heeft om bij een bepaalde uitkomst tot zittenblijven te leiden en zo ja, of daarvan dan ook onderzoek en effecten bekend zijn. http://www.kaleidoscoop.org/
"Dit zodat het nivo wat nodig is om naar groep 3 te gaan wellicht nog voor eind juni kan worden behaald. "
In zijn algemeenheid bestaat er niet een minimumnivo dat nodig is om naar groep 3 te gaan. Iedereen mag naar groep 3. De school moet in groep 3 aansluiten op het niveau van de leerling, ook als dat niveau groep 2 is.
Vraag aan kaleidoscoop of er binnen dat programma wel een minimum te behalen niveau is voor doorstroom. Doe dat per mail. Ik denk dat je als antwoord krijgt dat dat niet bestaat.
Ik vind het positief dat je de gelegenheid krijgt om zelf te kijken op school. Dat kan echt helpen. Wat ik wel raar vind is dat er nu een soort van uitstel tot einde schooljaar is, waardoor een beslissing op het laatste moment zal vallen.
Eind juni is er weinig tijd meer voor discussie.
Maar neem de kans die re nu is met beide handen aan en informeer jezelf bij kaleidoscoop. Dat kun je dan tussendoor nog in de discussie gooien.
Groet,
Miriam Lavell
oktoberkind
21-05-2010 om 12:46
Overgaan op eigen risico, wat betekent dat?
Ik heb school gevraagd naar het beleid rondom herfstkinderen. Heel verhaal over individueel bekeken. Zal allemaal, maar heb er weinig vertrouwen in omdat e statistieken op school laten zien dat bijna alle herftkinderen doubleren in groep 2. Directeur gaf aan dat ouders het laatste woord hebben en dat kind overgaat als ouders dat perse willen maar dan 'op eigen risico' en dan moet er iets getekend worden. Maar nu vraag ik me af: wat betekent dat 'op eigen risico' nou in de praktijk? wat zijn de consequenties? wat teken je dan precies? of is het een rookgordijn? Het is nog niet aan de orde hier dus heb zo'n formulier niet gezien. Dank
groetjes
M Lavell
21-05-2010 om 13:06
Rookgordijn
Ja, dat is een rookgordijn.
Het 'eigen risico' gaat over de mogelijkheid dat kind het in de volgende groep slecht gaat doen. De school wil daarvan de schuld niet krijgen. Soms zijn de te ondertekenen tekstjes meer precies en staat er zelfs dat het kind geen extra begeleiding zal krijgen.
Je kunt dat gevaarloos tekenen. Het heeft geen rechtskracht. Maar eigenlijk vooral omdat extra begeleiding aan een kant per definitie tot de zorgplicht van de school hoort (juist als het kind blijft zitten trouwens) en tegelijkertijd omdat het sowieso niet afdwingbaar is.
Groet,
Miriam Lavell
Drieer
28-05-2010 om 12:43
Observeren in groep 2
Onze school werkt met:
Hallo ben ik weer Drieer
Groep 1 en 2 Kaleidescoop en vanaf groep 3 Jenaplan.
Kaleidescoop met enkele 5 punten verslag met als observatie en registratiesysteem KOR.
De vraag is of de kleuters bij de kaleidescoop ook met cito toetsen word gewerkt?
Maken kleuters in groep 2 überhaupt cito toetsen?
Drieer