kirima
16-09-2010 om 12:44
Dochter misschien geen cito
Ik wil hier maar eens wat vragen voorleggen waar ik momenteel tegenaanloop. Ben bang dat het een heel verhaal wordt. Ik ben niet zo bekend op dit forum, lees al jaren veel mee, en plaats maar zo heel af en toe een berichtje.
Mijn dochter, 11 jaar, zit in groep 8 en we hebben van de week gesprek gehad op school over de uitslag van de Cito groep 7 (entreetoets). Score was laag, voorlopig advies is basisberoeps, maar ze zit tegen kader aan. Hoger zal het niet worden volgens juf. In groep 7 heeft ze het heel zwaar gehad, is getest op dyslexie (maar dat lijkt het niet te zijn) en nog veel andere dingen. Daar kwam uit dat ze heel onzeker is en faalangstig. Daar wordt nu aan gewerkt, ze is bij een psycholoog, en het lijkt erop dat dat helpt. Ze durft meer voor zichzelf op te komen, en tot nu toe lijkt het in groep 8 wat makkelijker te gaan. Grote probleem bij haar is haar werktempo, ze gaat wel vooruit.
Waar ik nu mee zit, is dat juf heeft voorgesteld om haar wel in november het drempelonderzoek te laten doen, maar niet de cito in februari. Dit omdat kader het hoogst mogelijke niveau voor haar is, en voor vervolgschool zou drempelonderzoek genoeg zijn om haar aan te nemen. 2e reden om haar geen cito te laten doen is de faalangst en onzekerheid.
Ik vind dit erg lastig. Aan die faalangst en onzekerheid wordt nu tenslotte gewerkt. En stel dat ze dit jaar toch ineens flink vooruit gaat, zodat ze misschien wel TL aan zou kunnen, dan kan dat niet doordat ze die cito niet heeft gedaan.
Dochter zelf vindt het wel best, lekker makkelijk om hem niet te doen. Maar ze werkt wel heel hard aan die onzekerheid en zegt zelf ook dat ze al ontzettend veel geleerd heeft. Dat merk je ook, ze zit nu veel lekkerder in haar vel dan vorig jaar.
Nou heel verhaal, maar de vraag is eigenlijk kort:
waarom wel of geen cito? Hebben jullie ideeën hierover?
Temet
16-09-2010 om 13:11
Precies
Wat Pelle zegt, dat dacht ik dus ook al. Dat is een bekend fenomeen, onder het mom van "laten we die kinderen een teleurstelling besparen" worden de zwakkere broeders en zusters van de Cito uitgesloten, zodat de gemiddelde score stijgt, wat weer leuk staat als Trouw (toch?) weer eens cijfers publiceert.
Groeten,
Temet
Vic
16-09-2010 om 18:42
Goede maatregel
Ik vind het wel een goede van de inspectie, om voor kinderen die niet met de Cito mee doen een fictieve score van 516 in de berekeningen te gebruiken. Op onze school is het gemiddelde 533, dus onder het landelijk gemiddelde. Dat komt voornamelijk doordat zoveel mogelijk geprobeerd wordt om alle kinderen op school te houden en iedereen mag meedoen met de cito. Zelfs de kinderen die nog niet op groep 8 niveau zitten (en nog niet vanuit groep 7 naar de praktijkschool zijn gegaan).
kirima
16-09-2010 om 21:16
Aha
Misschien heel naief van mij, maar daar had ik dus niet eens aan gedacht, dat ze de gemiddelde score naar beneden zou halen. Maar ik heb het inmiddels ook met dochter erover gehad en ze vindt het ook niet prettig om buitengesloten te worden, en wil de toets toch wel doen. Ook omdat ze op dit moment goede vorderingen maakt en wie weet valt het wel hoger uit. En zo niet, dan is er ook niks aan de hand.
De school waar ze zelf graag heen wil, heeft alle vmbo-richtingen, dus ze kan inderdaad ook nog na de brugklas switchen.
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Ga het morgen meteen aan juf doorgeven, dat ze wel de cito wil gaan doen.