Mam van pittig ding
12-06-2010 om 08:47
Dochter is getest.....
Een tijdje terug ben ik een draadje gestart over mijn dochter van 7. Zij is een leuke vrolijke meid. Maar er is ook een deel van haar gedrag wat problemen geeft. Ze is heel bazig en kan erg boos worden als dingen niet gaan zoals zij wil. Gaat dan huilen, schelden of gillen. Op school doet zij het goed. Ze is een gemiddelde leerling. Lezen is wat aan de zwakke kant. Ze is verder zoals een vlindertje overal bezig, speelt met iedereen maar alleen vluchtig. Dus geen vriendinnetjes, daar is ze verdrietig om. Is erg druk en hangt de clown uit. Gedraagt zich niet naar haar leeftijd meer zoals een 4 jarig kind. Reageert als ze uit school komt haar frustraties op mij af. Als iets niet mag gaat ze een discussie aan of wordt heel erg boos (arme buren).
Ik denk dat ik haar te weinig vrijheid geef/ heb gegeven, dit omdat zo nog zoveel gevaarlijke en impulsieve dingen doet. Zoals ineens zonder te kijken oversteken zodat ze bijna onder een auto ligt. Op het balkonhekje klimmen, terwijl oma even limonade pakt. Een springtouw om zusjes nek binden en dan trekken. Zich van geen gevaar bewust. Ik kan zo nog wel doorgaan....
Dus ben ik met dochter naar een kinderpsycholoog gegaan. Dochter is daar getest. De psycholoog en ook ik als moeder was zeer verbaast over de uitslag. Dochter gedroeg zich natuurlijk weer lekker wild en zat overal aan en luisteren, ho maar. Dus toen de kinderpsycholoog mij vertelde dat dochter hoogbegaafd is was ik even stil. Zij scoort op alle punten heel hoog. Wat uitzonderlijk is volgens haar. Wat dit precies inhoud zou ik niet weten. IQ boven de 130 in ieder geval, ze zou me over twee weken vertellen hoe hoog precies. Blijkbaar moet ze dit nog berekenen? Zij vertelde mij verder dat dochter zich als een veel jonger kind gedraagt, wat ik al wist
. Dus dat ze onbewust haar omgeving voor de gek houdt met haar gedrag. Misschien uit onzekerheid zou dat kunnen? Ook is zij aan het onderpresteren op school. Dochter wordt over twee weken getest om te kijken of dochter concentratie problemen heeft.
Maar vooral: Wat een OPLUCHTING, want eindelijk begrijp ik mijn kleine meisje. Hoe ze zich moet voelen. Ook wordt alles duidelijk waarom het maar niet wil lukken met vriendinnetjes.
En wat nu.... Hoe kan ik als ouder haar helpen. Ja, ik weet wel dat ik een oudercursus ofzo ga doen. Want geloof me ik kan wel wat steun in de opvoeding gebruiken. Ik heb namelijk nog zo'n klein pittig monstertje van 3 in huis. Waar ik soms ook geen raad mee weet. Maar wat kan ik voor dochter van 7 doen. Hoe moet dat nou op school... Graag tips want ik maak me behoorlijk zorgen om haar.
Guinevere
12-06-2010 om 11:45
Ik kan met dat draadje nog goed voor de geest halen. Ik ben heel blij dat jullie nu weten wat er speelt! Hier geen HB, dus ik vrees dat ik je weinig kan helpen. Ik zou wel gelijk aan school vragen wat ze volgend jaar voor haar in petto hebben. Hier moet een handelingsplan voor komen.
Gerry
12-06-2010 om 13:02
Een heel goed boek om samen met je kind te lezen is Hoogbegaafd, nou en? Van Wendy Lammers van Toren.
Een forum met veel deskundigheid is http://www.hb-kind-forum.nl/index.php
ayla
12-06-2010 om 21:31
Hier ook
wij zijn er hier deze week ook achter gekomen dat ayladochter
Hb is. Wij hadden al langer het vermoeden al scoorde ze nog hoger dan wij gedacht hadden. Een echte aanrader is het boek: Hoogbegaafd, als je kind (g)een einstein is. geschreven door Tessa Kieboom. Allemaal heel herkenbaar. Ik had het boek al langer liggen maar ben er niet aan durven te beginnen voordat we het zeker wisten. Nu ben ik het dus aan het lezen.
1 van de belangrijkste tips die wij kregen was zorg dat je contacten krijgt met gelijken want daar heeft je kind behoefte aan. Ik weet niet waar je woont maar Pharos organiseert van alles en HINT ook. Veel info vind je ook op het specale hb kind forum.
Ga zo snel mogelijk met school rond de tafel zitten, kijk wat ze voor je kunnen betekenen, dit kunnen ze niet zomaar opzij schuiven. Je kind heeft hulp nodig en een aangepast programma.
Anita
18-06-2010 om 09:29
Hier ook..
Hier ook een dochter die "erg slim"is... Veel problemen in groep 3 gehad, ging steeds slechter presteren..
We vonden al dat ze erg adhd-achtig was (ook de kinderarts had hier zijn vermoedens over) en toen de juf me vertelde "dat ze de helft mist, maar nog steeds een erg goed rapport had"hebben we i.o de kinderarts haar laten testen op AD(h)D en hogbegaafdheid.
Uitslag; zeer gevoelig voor prikkels (psychologe wilde liever niet het etiket ADD gebruiken), IQ 129, voor de toekomst waarschijnlijk tussen de 129 en 132, en uitschieters op bepaalde vlakken tot 150 punten..
Een schok? Mwa, meer een wereld van herkenning, ook de gesprekken met de psychologe deden me goed.
De school, in eerste instantie erg terughoudend over de vraag "is mijn dochter (hoog) begaafd, want "dan hadden ze dat zelf wel gemerkt", draaide 100% bij toen ze het rapport zagen.
Inmiddelsis het eind grioep 4. Nog steeds, heeft ze erg de neiging tot onderpresteren, maar gaat veel beter dan in groep 3 (ook heeft ze medicatie, Medikanet, in een Zeer lage dosering). Ze scoort in cito toetsen niet geweldig, gemiddeld, maar ze draait wel mee in de meerklas voor rekenen, en op het hoogste niveau voor lezen.
Wat ik heb gemerkt, is dat je 100% afhankelijk bent van de goodwill van de school, de kennis mbt "dit soort kinderen"..
Maar 1 ding is zeker; de school is echt verplicht aan je kind hier iets mee te doen. Ieder kind heeft recht op gepast onderwijs..
Als nu de overheid ook nog eens rugzakjes zou geven voor deze kinderen zou het helemaal mooi zijn, zodat de scholen wat makkelijker individuele hulp kunnen geven.
Succes!