Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tetie

tetie

17-06-2009 om 14:48

Dochter heeft entreetoets niet zo best gemaakt! wat nu?

Onze dochter heeft haar entreetoets niet zo goed gemaakt. De uitslag valt ons en haar juf vies tegen. Ze heeft een percentiel van 41. Dit ligt rond het gemiddelde als ik het goed bgerepen heb. Ik heb net al zitten googlen naar hoe het percentiel wordt omgezet in niveau van middelbaar onderwijs.
Wij denken zelf dat dochter wel havo zou moeten kunnen, maar met een percentiel van 41 is dat misschien nu even te hoog gegrepen. Ze heeft met name slecht gescoord op rekenen. Nu heb ik gehoord dat je citotoetsen kunt kopen of pakketten om thuis te oefenen voor de eindtoets. Deze zijn echter nogal duur. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou jij doen als de uitslag tegen viel? Natuurlijk gaan we in groep 8 met de nieuwe juf om de tafel om te bespreken wat we kunnen doen, maar we willen er graag goed mee om gaan.
Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2009 om 15:25

Tetie

Een percentielscore van 41 betekent dat 59% van de kinderen een hogere score heeft gehaald. En 40% van de kinderen een lagere score.
Je schrijft dat de score zowel jullie als de leerkracht tegenvalt. Dat kan er op duiden dat de score niet representatief is voor je dochter. Misschien omdat ze moeite had met de vraagstelling of had ze last van stress. Of was ze afgeleid omdat het best intensief is, zo´n lange toets.
Je hebt nog een behoorlijke tijd voordat de eindtoets wordt afgenomen. Ik zou zeggen: gebruik die tijd goed. Het doel van de entreetoets is ook om de zwakke punten van een leerling in kaart te brengen, zodat daar aan kan worden gewerkt. Ik zou eerst met de leerkracht overleggen. Wat gaat de school doen? OefenCD´s zijn best leuk (je kunt ook wel kosteloze opgaven op internet vinden, of op Marktplaats tweedehands CD´s kopen). Maar het nadeel van oefenCD´s is dat je er alleen mee kan oefenen. Mocht je dochter echt moeite hebben met rekenen, dan heeft ze waarschijnlijk niet zoveel baat bij alleen maar extra oefenen. Misschien is het kwartje nog niet gevallen, heeft ze ander instructie nodig of wat dan ook maar. Dat zou ik dus met school bespreken. Als het goed is, oefenen ze op school trouwens ook wel met oude toetsen.

kaatje43

kaatje43

20-06-2009 om 13:36

Tetie

Zelfde verhaal hier meegemaakt. Zoon had een percentiel van 37. Ook volgens juf en ons veel te laag volgens zijn kunnen. Zij schatte hem op Havo en wij ook. Aan de slag gegaan met vraagstellingen en redactiesommen en de eind cito was een Havo score en hij gaat inmiddels naar 3 Havo.Maak je niet druk. Een entreetoets is bedoeld om te kijken waar het aan schort, niks meer of minder. Bespreek met de leerkracht wat het behandelplan nu is en vertrouw daarop.

Jujube

Jujube

21-06-2009 om 22:00

Niet op vertrouwen

Vele scholen doen helemaal niets na de entreetoets. Je kunt 't beste remedial teaching van buitenaf inschakelen en niet wachten tot de school iets gaat doen. Dan weet je tenminste zeker dat er iets gebeurt.
Ik ken meerdere ouders die bedrogen uit zijn gekomen door alles aan school over te laten. Neem zelf het heft in handen.
Groet,
Jujube

kaatje43

kaatje43

22-06-2009 om 08:48

Ja maar, jujube

Ik zie niet in waarom je er meteen vanuit moet gaan dat de school niet handelt. Dat het bij sommigen zo gaat wil niet zeggen dat het altijd zo gaat. Een goede school met goede leerkracht handelt wel degelijk. Wie zegt dat dat bij Tetie niet het geval is. Dan had ze al eerder die ervaring moeten hebben en dan had ik als ik haar was mijn kind allang van die school afgehaald. Daarbij zeg ik niet dat je het niet ook zelf in de gaten kan houden of ze zich aan de afspraak houden.

Vera*

Vera*

22-06-2009 om 09:00

Hier

Bij zoon wordt op school niet de entreetoets gedaan maar krijgen ze vlak voor de herfstvakantie een proef(eind)cito. De leerkracht kijkt deze na en behalve een score wordt ook gekeken naar de sterke en nog te oefenen onderdelen.
Spelling, vooral werkwoordsspelling, was dat bij zoon en hij kreeg wat mee om te oefenen. Op zijn uitroep dat hij het gewoon niet snapte werd er gezegd dat de uitleg er bij stond. Ik heb maar direct de rt gebeld want als je denkt dat je het niet snapt dan snap je het toch niet (en je moeder kan het toch niet uitleggen ).
Indien mogelijk zou ik het echt in eigen hand houden en niet op de school afgaan.

De meesten weten van niks

kaatje:"Ik zie niet in waarom je er meteen vanuit moet gaan dat de school niet handelt. Dat het bij sommigen zo gaat wil niet zeggen dat het altijd zo gaat."
De werkelijkheid is nu eenmaal dat het meestal zo gaat.
Jujube zegt het goed:"Je kunt 't beste remedial teaching van buitenaf inschakelen en niet wachten tot de school iets gaat doen. Dan weet je tenminste zeker dat er iets gebeurt."
kaatje:"Dan had ze al eerder die ervaring moeten hebben en dan had ik als ik haar was mijn kind allang van die school afgehaald."
Welnee. De meeste ouders weten van niks. Zelfs de meeste leerkrachten weten van niks, ook niet die op een school krijgen die van de inspectie de kwalificatie 'zeer slecht' krijgen. Die leerkrachten en scholen zitten niet expres uit hun neus te eten. Het is georganiseerde hulpeloosheid die zich verschuilt achter 'deskundigheid' (ik ben toch leerkracht, dan zal het toch wel goed zijn?).
De meeste scholen hebben geen plan wat te doen met uitslagen van de entreetoets en hebben geen protocol en voorzieningen die het aanpassen van de instructie 1:1 mogelijk maakt.
Sterker nog: het is niet eens duidelijk of er wel een werkbaar model te maken is. Dat is niet onderzocht en het is nooit consistent en schoolbreed geprobeerd.
Groet,
Miriam Lavell

tetie

tetie

22-06-2009 om 09:34

Reactie

Bedankt voor jullie reacties. De ergste schrik ben ik nu wel voorbij en ik heb vooral een houding van: we gaan dit varkentje eens even wassen. We hebben cd'roms besteld. Even slikken, want het is best duur. We hebben met dochter een afspraak gemaakt dat we na de zomervakantie een soort plan opstellen waarbij ze elke week bepaalde taken van die cd roms af moet hebben. Dochter is voor! Ook ib-er op school gesproken. Hij gaat zich er ook even mee bemoeien in groep 8 en gaf aan dat hij denkt dat de groep volgend schooljaar meer structuur zal krijgen van nieuwe juf.....zegt genoeg over huidige juf. Juf nu heeft het totaal niet op een rijtje allemaal qua leerstof. Ik kwam er dit weekend achter dat ze pas bij blok 6 zijn van begrijpend lezen, terwijl ze bij blok 10 moeten zijn. Daarom heeft ze dus begrijpend lezen ook niet zo best gedaan misschien. Ook aardrijkskunde lopen ze hopeloos achter. Ik weet genoeg! Mijn hoop is gevestigd op nieuwe juf en ik ga een vinger aan de pols houden en thuis aan de slag!!

Maar wat dan?

Dag Jujube. Wat moet de school volgens jou doen na de entreetoets? Ze hebben de leerlingen dan al zeven jaar onderwijs gegeven, en de kaarten zijn min of meer geschud. Wat zou er in dat laatste jaar dan volgens jou moeten gebeuren? Hoe en waarom moeten de kaarten opnieuw worden geschud?

In een doorsnee klas ligt ca. 50% van de leerlingen onder het klassen- of landelijk gemiddelde, en 50% boven het gemiddelde. Wat weet een *fantastische* school daarna klaar te spelen, volgens jou? Dat driekwart plotsklaps boven het klassen- of landelijk gemiddelde scoort? Lijkt me sterk, als je verstand hebt van statistiek. Dat driekwart boven 'het vijftigste percentiel' scoort? Idem dito.

Ik weet niet goed wat je wilt, behalve dat je wilt dat jouw kind hoger scoort dan de meeste andere kinderen. Maar misschien is dat niet zo, en dan is de vraag aan de orde: wat nu? Hoe erg is dat?

Het is niet zo dat een school het pas goed doet als het jouw kind boven het vijftigste percentiel weet te tillen.

Net als de andere forumers ken ik noch jouw kind, noch de school, maar als algemene informatie wil ik je dit wel in overweging geven. Heb zorg om de kwaliteit van het onderwijs, maar neem je kind zoals het is.

Het onderwijs zoals het is

Hannes:"Wat moet de school volgens jou doen na de entreetoets?"
De hiaten bij het kind wegwerken. Dat is iets anders dan zorgen dat alle kinderen een topscore halen.
Hannes:"Ik weet niet goed wat je wilt"
Dat het kind goed onderwijs krijgt. Daar hoort bij dat je geconstateerde hiaten probeert weg te werken. Als iedere school dat nou zou doen, dan zou dat geen effect hebben op de percentielen. Het vervelende is nu juist dat sommige scholen dat beter doen dan andere. Dat heeft een onterecht effect op de percentielen.
Het wekt bovendien de indruk dat 50% van de leerlingen de vaardigheden onder de knie heeft. In werkelijkheid is dat helemaal niet zo en daalt het niveau.
Hannes:"Heb zorg om de kwaliteit van het onderwijs, maar neem je kind zoals het is."
Dat doet Jujube hoor. Ze neemt bovendien het onderwijs zoals het is.
Groet,
Miriam Lavell

Iris

Iris

22-06-2009 om 14:09

Hangt ervan af

Op de school van onze kinderen hebben ze, zoals op de meeste scholen, een leerlingvolgsysteem. Ieder kind wordt gevolgd vanaf de eerste schooldag, alle Cito toetsen die ze door de jaren heen maken, alle andere toetsen, gedrag etc. Daaruit kun je een goed beeld opmaken van een leerling. Als een kind dan de entreetoets niet zo goed heeft gemaakt, wil dat nog niet zoveel zeggen. Misschien waren het zenuwen? De vraagstelling? Slechte dag? Onze school hecht dus veel meer waarde aan hun eigen leerlingvolgsysteem. Wel kun je dan gaan werken aan de zwakke puntten die uit de entree test blijken. in groep 8 krijgen ze de eindcito, dus nog even de tijd.
De definitieve keuze voor het voortgezet onderwijs is dat wat de school van het kind vindt, na al die jaren leeerlingvolgsysteem en dat wordt meestal bevestigd door de cito uitslag. Dus ik denk dat er geen reden is voor paniek.

Even gauw wat hiaten wegpoetsen?

Dag Miriam, de school vermag niet 'de' hiaten bij 'het' kind weg te halen. Tegelijk - en dat ben ik dus met je eens - moet een school wél werken aan gebleken zwakheden van de kinderen. Maar zonder de belofte dat het kind daardoor een niveau hoger gaat scoren op de CITO-toets.

Hoe goed een basisschool ook is, eind groep 8 heeft elke school een collectie leerlingen waarvan sommigen vrij weinig hiaten hebben, de meesten hier en daar een hiaat, en sommigen nogal veel hiaten hebben. Dat heeft met verschillen in begaafdheid te maken. Het is een illusie te menen dat een school de opdracht heeft ervoor te zorgen dat 'de' leerlingen geen hiaten hebben.

Nog afgezien van de vraag wat 'een hiaat' eigenlijk is en of matige schoolprestaties wel voortkomen uit 'hiaten'.

Het woord 'hiaat' (gat) wekt de indruk dat het goed presteren van leerlingen afhankelijk is van de vraag of de school even gauw een 'gat' in hun kennis kan vullen. Zo simpel is het echter niet. In de acht jaar dat een kind onder de hoede van een basisschool verkeert, doet de school twee dingen: taxeren wat de begaafdheid van elk kind is, en elk kind - gezien deze begaafdheid - zoveel mogelijk leren. Als de school een goed LVS heeft, strookt de uitslag van de entreetoets met de verwachtingen die de school al had op grond van de afgelopen zeven jaar. Het is dus niet zo dat de school dan ineens van alle benedengemiddeld scorende leerlingen 'hiaten' moet gaan opvullen tot ze allemaal bovengemiddeld scoren. Dat is een illusie.

Met jouw 'topscores' heeft dat niets te maken. Wel met eerlijke scores waarop ouders en leerlingen moeten kunnen vertrouwen.

je stelt dat iets 'de indruk wekt dat 50% van de leerlingen de vaardigheden onder de knie heeft'. Ik weet niet wat dat iets is, noch waarom dat de genoemde indruk zou wekken. School is helemaal geen instituut voor mastery learning, dus hoor je mij niet beweren dat welk percentage dan ook impliceert of suggereert dat '50% de vaardigheden beheerst'. Welke vaardigheden, trouwens?

Wel heeft de basisschool de opdracht om te selecteren voor de diverse vmbo-richtinge, havo of vwo. Is er met die opdracht iets mis?

Tot slot stel je dat Jujube 'het onderwijs neemt zoals het is'. Daarmee spreek je voor een ander, maar afgezien daarvan lijkt het me helemaal niet zo verstandig om 'het onderwijs te nemen zoals het is'. Het lijkt me dat we juist kritisch en scherp moeten blijven t.o.v. het onderwijs, opdat scholen blijven doen wat we van ze verwachten.

Deze draad gaat dan ook meer over wat gerechtvaardigde verwachtingen zijn dan over hoe de scholen deze waarmaken.

Geen tijd voor

Hannes:"Dag Miriam, de school vermag niet \'de\' hiaten bij \'het\' kind weg te halen. Tegelijk - en dat ben ik dus met je eens - moet een school wél werken aan gebleken zwakheden van de kinderen. Maar zonder de belofte dat het kind daardoor een niveau hoger gaat scoren op de CITO-toets. "
Dat is een stropop. Die entreetoets is er om te kijken of er nog iets mist. Niet ten opzichte van de hoogst haalbare score, maar ten opzichte van de verwachtingen die er al van het kind zijn. Die toets haalt per vakgebied vrij nauwkeurig tevoorschijn waar het kind buiten het eigen profiel scoort.
Hannes:"Hoe goed een basisschool ook is, eind groep 8 heeft elke school een collectie leerlingen waarvan sommigen vrij weinig hiaten hebben, de meesten hier en daar een hiaat, en sommigen nogal veel hiaten hebben. Dat heeft met verschillen in begaafdheid te maken."
Dat mag je bewijzen. Het is de taak van de school om dat te doen trouwens. Dat bewijs wordt geleverd door op de betreffende onderdelen extra inspanning in te zetten. Als dat niet helpt, dan pas kan er aan 'verschillende begaafdheden' gedacht worden.
Jouw redenatie in het extreme doorgevoerd, betekent feitelijk dat onderwijs niets betekent, dat slecht onderwijs niets uitmaakt, dat het ook zonder kan. Dat onvoldoende instructie gehad hebben niks uitmaakt.
Hannes:"Het woord \'hiaat\' (gat) wekt de indruk dat het goed presteren van leerlingen afhankelijk is van de vraag of de school even gauw een \'gat\' in hun kennis kan vullen."
Alweer een stropop. Of is het beroepsdeformatie?
De prestaties van leerlingen zijn afhankelijk van de kwaliteit van het onderwijs dat de school biedt. Dat is voor een deel hoop en ideologie. Als je daar helemaal niet in wilt geloven, kunnen we beter al het onderwijs afschaffen.
Hannes:"Als de school een goed LVS heeft, strookt de uitslag van de entreetoets met de verwachtingen die de school al had"
Heb je heel veel woorden nodig om het toch nog te begrijpen. Lees de start van dit draadje even. Het gaat over een geval waarbij de score niet strookt met die verwachtingen. Dat kan zo simpel zijn als onvoldoende oefening met het rekenen met maten en gewichten, of breuken, of een combinatie van die.
Hannes:"Het is dus niet zo dat de school dan ineens van alle benedengemiddeld scorende leerlingen \'hiaten\' moet gaan opvullen"
Alweer een stropop. Er is niemand die dat beweert.
Hannes:"School is helemaal geen instituut voor mastery learning"
Interessant. Hoezo? Waar staat dat? Waarom komt zittenblijven dan uberhaupt voor?
Hannes:"dus hoor je mij niet beweren dat welk percentage dan ook impliceert of suggereert dat \'50% de vaardigheden beheerst\'. Welke vaardigheden, trouwens?"
De kernvakken Hannes. Lezen, schrijven en rekenen. Daar zijn niveau's en achterstand van vast te stellen.
Hannes:"Wel heeft de basisschool de opdracht om te selecteren voor de diverse vmbo-richtinge, havo of vwo. Is er met die opdracht iets mis?"
Waar staat dat? Moet dat in groep 7 al?
Hannes:"Daarmee spreek je voor een ander, maar afgezien daarvan lijkt het me helemaal niet zo verstandig om \'het onderwijs te nemen zoals het is\'. Het lijkt me dat we juist kritisch en scherp moeten blijven t.o.v. het onderwijs,"
Dat is leuk als je de wereld wilt verbeteren, maar niet als je voor je eigen kind wilt zorgen dat het de instructie krijgt waar het recht op heeft.
Hannes:"Deze draad gaat dan ook meer over wat gerechtvaardigde verwachtingen zijn dan over hoe de scholen deze waarmaken."
Bij decreet van Hannes? Deze rubriek is er voor ouders die concrete problemen tegenkomen. Die concrete problemen vragen om een pragmatische aanpak op dit moment. Niet om filosofisch geneuzel. De leerlingen in kwestie hebben geen tijd om op 'verbeteringen' te wachten.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-06-2009 om 18:22

Hiaat

Mijn zoon deed vorig jaar in groep 7 ook de entreetoets. Zoals verwacht, had hij deze goed gemaakt. Voor rekenen had hij bijvoorbeeld een percentielscore van 99 (dat was dan wel weer boven verwachting).
Maar de entreetoets liet ook een duidelijke hiaat zien: begrijpend lezen. Hij had ongeveer de helft van de opgaven fout, en had daarmee een percentiel van ca. 30. Veel te laag voor een 'typisch vwo-kind'. Na de eerste verbazing (waarom komen we hier nu pas achter? waar ging het mis? waarom heeft de leerkracht dit niet eerder gesignaleerd?) hebben we inderdaad ook het heft in eigen handen genomen. RT'er ingeschakeld (even slikken, 50 euro per uur) en hard aan de slag.
Gelukkig heeft de leerkracht van groep 8 (een zeer ervaren dame, in tegenstelling tot de beginnende en bijna overspannen groep 7 juf) er ook heel veel aan gedaan. Zoonlief bleek niet de enige in de klas met problemen op dit vlak. Achteraf was de RT dus misschien niet nodig geweest, en had hij het zo ook wel gered. Maar we wilden het risico niet lopen. Nu heeft hij in ieder geval veel (echt veel!) geleerd van de RT'er, en daar zal hij nog lang plezier van hebben.

Jujube

Jujube

22-06-2009 om 20:03

Hiaten

Dit draadje gaat helemaal niet over mijn kind, Hannes, maar over het kind van tetie.
Maar ik zal mijn jongste, die ook vorige maand de entreetoets heeft gedaan, even als voorbeeld nemen.
Al 2 jaar geef ik op school aan dat kind m.i. een achterstand heeft op bepaalde rekenonderdelen en op werkwoordsspelling. Volgens school is er niets aan de hand. Ze scoort bovengemiddeld, is volgens hen een 'echt Havo/Vwo kind' (whatever that may be...ze vindt school niet interessant en is heel creatief, ik zie haar eerder naar een expressiebrugklas TL/Havo gaan). Wel wordt beloofd dat er meer aandacht komt voor bepaalde zaken, maar dat gebeurt niet.
Totaalscore van kind is eigenlijk prima: 79. H/V niveau dus. Maar.....zeer hoge taalscore (behalve....werkwoordsspelling) en zeer hoge studievaardighedenscore. Op rekenen duidelijk op een paar onderdelen veel lager gescoord. Krijgt ze nu van school extra aandacht omdat er duidelijk hiaten zijn? Natuurlijk niet! De allover score was toch goed? jammer van die hiaatjes, niets aan te doen. Misschien af en toe een kwartiertje extra aandacht.
Wij gaan dus voor rekenen en werkwoordsspelling RT van buitenaf inhuren. De school heeft al 2 jaar de kans gehad om iets te doen en doet niets. Het gaat ons niet om een hogere score, maar wel om die hiaten. Werkwoordsspelling heb je je hele leven nodig en rekenen is ook belangrijk. Ik wil gewoon niet dat ze met een achterstand het VO in gaat.
Groet,
Jujube

tetie

tetie

22-06-2009 om 22:03

Nogmaals

Ik wil ook niet wachten tot de school wat gaat doen. We gaan zelf aanpakken. Maar ik ga zeer zeker nog richting school actie ondernemen. De juf van groep 7 trekt het allemaal niet en de groep die ze krijgt is weer zo groot en moeilijk. Ik wil niet dat deze kinderen net als mijn dochter lessen tekort komen, maar met name uitleg!!
Mijn dochter had op taal een percentiel van 50, maar begrijpend lezen heeft ze dus verprutst. Spelling had ze nl. 94 . Studievaardigheden gaan we goed oefenen, daar had ze nu 50 voor. Rekenen gaan we heel hard mee an de slag, want dat was maar 28 helaas. Gelukkig heeft veel helpen en oefenen zin, want we hebben veel geoefend voor de toets met meten en daar heeft ze dan ineens 43 voor. Dus ze kan het wel! Maar de verschillen zijn te groot!!! We gaan aan de slag.
Dochter moet bij de eindtoets taal gewoon weer heel goed doen en begrijpend lezen en studievaardigheden. dan kan ze wat minder goed scoren op rekenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.