Nasha 1st
24-08-2010 om 19:08
Dingen doen waar je geen zin in hebt (vakken van school)
Vandaag al een gesprekje met juf (ja ja, het schooljaar begint goed....) Akkefietje met zoon, bijna 7, groep 4. Lezen en schrijven zijn niet zijn favoriete bezigheden en vooral schrijven is hij niet zo heel goed in. Daarom zijn er blokuren ingesteld en in die tijd kunnen de kinderen extra aandacht besteden aan de dingen die ze nog niet zo goed kunnen (het is dus geen straf, gewoon extra oefentijd)....maar ja, zoon gooide meteen al de kont tegen de krib....dus boze juf....Na school even gesproken met de juf en op zich is het wel weer uitgesproken (juf heeft uitgelegd dat zij ook weleens dingen niet zo leuk vindt, of geen zin in heeft, zoals bijvoorbeeld strijken...) Maar hoe kan ik ook bij zoon een beetje aangeven dat minder leuke dingen nu eenmaal ook gedaan moeten worden, zonder er meteen al te veel heisa om te maken (juf heeft hem tenslotte al toegesproken...) Ik wil hem alleen wel duidelijk maken dat sommige dingen er nu eenmaal bij horen....Tip van een klasgenootje aan zijn adres, doe het nu maar snel dan ben je er ook snel weer van af, dat vond ik al een goede...nog meer?
Daarnaast, juf sprak zoon toe en vroeg hem steeds haar aan te kijken....Nu is er bij hem een vermoeden van ASS, dus iemand aankijken is vaak al heel moeilijk....Hoe kan ik aan juf duidelijk maken dat HIJ dat heel moeilijk vindt....
koffiekop
24-08-2010 om 19:30
Onze ervaring
Over die dingen waar je geen zin in hebt leren doen, dat is een proooceeessss. Ten minste bij onze zoon wel. Wat hier hielp: Hem heel erg prijzen als hij het werk waar hij geen zin in heeft toch doet, ook al is het maar een beetje. (echt waar, veel leerkrachten bedenken dat niet)
Een beloningssysteem (thuis). Met het doen van werk, kan het kind dan items verdienen (stickers, knikkers, krullen) en een bepaald altijd items staat voor een beloning die het kind graag wil. (materieel, of bijvoorbeeld een privilege of een leuke activiteit). Wij hebben het beloningssysteem eerst bij de school gelaten (dat lijkt logischer), maar de leerkracht vergat almaar om de beloning te geven. Dat werkte dus niet.
En dan ook nog op een subtiele manier duidelijk maken dat dit wel de echte wereld is. Soms moet je dingen doen die je niet wilt. Dat is in je eigen belang. Het kan heel zinvol zijn om dit belang van je zoon voor hem uit te spreken. Bij ons helpt het als wij voorbeelden noemen van dingen die wij doen, hoewel ze niet leuk zijn.
En wat betreft dat 'aankijken als ik met je praat'. Misschien helpt het als je de juf vertelt dat je zoon niet zo goed kan luisteren als hij haar aankijkt. Want dat blijkt zo te zijn, dat kinderen beter luisteren als ze niet in je ogen kijken.
T&T
24-08-2010 om 20:01
Ogen leiden teveel af...
jaja, zo zei de auti-mama... Mensen hebben veel non-verbale communicatie in hun ogen, een autist kan daar niks mee, sterker nog, het leid af van waar hij eigenlijk mee bezig is, en dus is het vervelend om iemand aan te kijken. Het is weer een prikkel erbij, en vaak is dat net de prikkel teveel.
Mijn zoontje maakt wel oogcontact, maar heel vluchtig, dus even de ogen op mij gericht en ik weet toch wel dat ik gehoord word, hij hoeft me niet aan te blijven kijken. Van de andere kant, als hij met de rug naar mij toe blijft zitten hoort hij echt niet wat ik zeg, en dus tik ik hem dan toch even op de schouder, "manneke, hoor eens..." heel even de aandacht, en die zakt weer meteen weg, maar hij hoort me dan wel!
Zingeving is altijd moeilijk, het kwartje moet gewoon een keer vallen. Wij hebben gepraat als brugman waarom lezen belangrijk is, het boeide hem gewoon niet, dus hij deed het niet. Op zijn 7e is hij gaan lezen, dat ging echt heel langzaam aan, maar nu (bijna 8) heeft hij suske en wiske ontdekt, en opeens is lezen leuk!
Dingen die hij op school echt niet wil doen (ja, echt die zijn er ook
) doet hij 1 op 1 met de remedial teacher, eentje met engelengeduld trouwens
en dat heeft ze nodig!
Succes ermee, het kan heel lastig zijn, maar het grootste deel van dit probleem zou ik echt bij school laten liggen! zij moeten hem motiveren! ik heb hem al gemotiveerd om uberhaupt naar school te gaan, dat vondt hij lange tijd ook een totaal zinloze expeditie... zucht.
groetjes, Tess
Annet
24-08-2010 om 22:03
Hier iets minder pedagogisch
Zoon was niet zo goed in schrijven maar de meester verwachtte wel een minimale prestatie (best haalbaar, niet super uitdagend). Na enkele tips/waarschuwingen van ons en meester kreeg zoon huiswerk mee in de vakantie (schrijfoefeningen). Dit bleek enorm effectief. Zoon haatte de oefeningen maar ja, ik als moeder kon daar natuurlijk niets aan doen. Het was een opdracht van de meester. Ik heb wel alle oefeningen uitgegumd die niet netjes waren uitgevoerd. Want anders zou de meester ze afkeuren na de vakantie
Doe moest hij dus overnieuw doen. Zoon moest serieus aan het werk in plaats van zo min mogelijk te doen.
Na de vakantie bleek hij behoorlijk vooruitgegaan in het schrijven. Als hij weer afzakte, konden meester en ik (in onderling overleg) weer dreigen met vakantiewerk. En plotseling had hij dan weer aandacht voor zijn werk....
En ging het weer beter. Ondertussen is het redelijk een gewoonte geworden.
Dees *
24-08-2010 om 23:12
Aankijken
De tip die ik ooit gehoord heb mbt niet aankijken is om het kind aan te leren om te kijken naar het plekje tussen de ogen. De gesprekspartner merkt het verschil niet en het kind wordt niet afgeleid door de ogen.
We hebben het zelf uitgeprobeert en echt inderdaad je ziet er niks van.
Kan trouwens wel weer tegen je gaan werken als het kind ooit onderzocht wordt en men niet verder komt als: hij kijkt je wel aan, dus het is geen auti. Ook deze tip werd meegegeven, ik vermeld het dus maar even voor de zekerheid....
Nasha 1st
24-08-2010 om 23:45
Thnx
voor de reacties...ja, sommige dingen zijn best lastig.
@Dees, we hebben vorig jaar in het onderzoekstraject gezeten, omdat we een vermoeden van ADHD hadden (oudste heeft dat ook). Vooralsnog konden ze dat niet bevestigen maar vertoonde hij wel meer kenmerken van ASS. Het dossier staat nog open en er zal dit schooljaar weer kontakt opgenomen worden met school en ons. Omdat zoon ook nog niet echt vastloopt heeft het "etiket" voor ons nu nog niet echt meerwaarde. We zitten er dus ook niet zo heel er achteraan, we passen wel wat auti-technieken toe om dingen voor hem prettiger te maken.
@koffiekop, beloningsysteem, goed plan...
@Tess, ja dat doet zoon dus ook, hij kijkt je even aan als je dat vraagt om vervolgens inderdaad zijn ogen weer af te wenden. Toch hoort hij je dan wel, ook al denk ik weleens van niet. Misschien geef ik dat nog wel aan de juf mee, dat hij je niet de hele tijd kan blijven aankijken, maar dat de boodschap wel overkomt...
@Annet, kan een idee zijn, maar er zit een behoorlijke kop op en dat kan betekenen dat ik in de vakanties strijd moet gaan voeren (we moesten ook lezen in de vakantie, je raadt het al....) Ik wil gewoon wel dat het leuk blijft, snap je? ![]()
toja
25-08-2010 om 10:14
Zoon
Hoi,
ik heb niet alles gelezen; maar ook hier een (autistische) zoon die mensen niet in de ogen wil (en kan) kijken. De juf heeft toen met hem afgesproken dat ze het wel fijn vindt als hij naar haar kijkt; zodat ze ziet dat hij luistert; maar dat hij haar niet in de ogen hoeft te kijken. Hij kijkt dus wel naar de mensen; maar hij kijkt ze niet aan
Die truc werkt hier heel goed (hij kijkt meestal boven de ogen, naar de het voorhoofd).
Emmawee
26-08-2010 om 22:35
Nasha
Daarnaast, juf sprak zoon toe en vroeg hem steeds haar aan te kijken....Nu is er bij hem een vermoeden van ASS, dus iemand aankijken is vaak al heel moeilijk....Hoe kan ik aan juf duidelijk maken dat HIJ dat heel moeilijk vindt....
Zeg het tegen haar en leer hem zichtbaar te luisteren.
Bij Stoffer zei de juf op een gegeven moment zelf: "ik denk steeds dat hij totaal niet luistert, maar hij hoort alles wat ik zeg." Ik heb dat vervolgens weer meegegeven als info aan ander juffen (w.o. de zwemjuf). Verder heb ik Stoffer geleerd hoe hij kan laten merken dat hij luistert. Door te knikken en af en toe naar de spreker te kijken en door 'ja', of 'oké' te zeggen.
Groetjes, Maw.
Nasha 1st
27-08-2010 om 19:12
ik moet nodig om de tafel met de juffen, voor er weer teveel onbegrip is. Merk al wat ergernissen bij zoon ook....Ook verwacht steeds een overdracht, maar kennelijk gaat dat over heel andere zaken....