Cynthia
24-04-2010 om 15:04
Dilemma versnellen
Onze dochter zit nu in groep 4, maar beheerst volgens de cito's groep 5 qua rekenen en lezen zo'n beetje wel. Van school kregen we de vraag of we haar volgend jaar in groep 5 willen zetten, met extra aanbod van groep 6 materiaal voor lezen en rekenen (ze ligt erg goed in deze groep) of dat we haar volgend jaar willen laten starten in groep 6, met inhalen van het gemiste groep 5 werk. En ik heb geen idee! Hebben jullie ervaringen/meningen/suggesties? Ik hoor ze graag!
Annet
24-04-2010 om 18:44
Hier wel versneld
Zoon bleek eind groep 3 flink voor te lopen. De cito's van groep 5 werden met A en B scores gedaan, m.u.v. spelling. Daarnaast bleek hij sociaal emotioneel ook voor te lopen (o.b.v. onderzoek psychologe).
Hij is dus direct doorgegaan naar groep 5.
Voor hem is dit een goede keuze geweest. Hij past veel beter bij deze groep en dus zit hij beter in zijn vel.
Zo te lezen kan je dochter een hogere groep aan wat betreft het leren. Dan houd je alleen nog het groepsgevoel over. Hoe schat jij in dat ze past bij de hogere groep? wat voor groep is dat? (hier kun je de school vragen over stellen). Hoe vindt ze zelf dat ze in de groep past?
Wij waren er snel uit door ook de sociale voorsprong van zoon, de prettige groep waar hij in terecht zou komen, de ontzettend grote groep waar hij anders in terecht zou komen en het idee dat school hem nooit voldoende cognitieve uitdaging zou kunnen geven. (te grote voorsprong, grote groep en een school die niet goed is in veel extra uitdaging).
Henriette123
24-04-2010 om 20:27
Doorvragen en dan versnellen
Hier ook versneld.
Halverwege groep 2 naar groep 3.
De belangrijkste redenen voor ons waren dat hij alle stof minstens beheerste tot eind groep 3, terwijl hij nog een half jaar moest kleuteren; en dat hij de aansluiting met groepsgenootjes miste.
Daarnaast minstens zo belangrijk: De school was in het algemeen tegen versnellen. Als zij dan ongevraagd voorstellen om jou kind een groep te laten versnellen, moet je wel drie keer andenken voordat je nee zegt.
Ik begrijp uit jouw posting dat de school met het voostel is gekomen. Ik zou dan doorvragen over het sociale gedeelte; en als je daar een bevredigend antwoord op krijgt laten versnellen.
Janna3
25-04-2010 om 17:22
Sociaal-emotionele componenten gaven doorslag
Een van onze kinderen is versneld van groep 1 naar groep 3 gegaan. Doorslag gaf bij ons dat hij zich niet zijn gemak voelde in zijn groep, alleen met oudere kinderen speelde, totaal geen aansluiting meer had. Nu ligt hij heel goed in zijn groep en gaat met plezier naar school.
De oplossing op cognitief gebied was maar heel tijdelijk. Inmiddels zit hij in groep 4 en zou wel weer een groep kunnen versnellen. Dat gebeurt uiteraard niet en hij krijgt veel extra werk en zit in een plusklas.
Hou er rekening mee dat je dochter binnen de kortste keren weer voorloopt op haar groep. De kans is groot dat dat haar hele verdere schoolloopbaan zo zal zijn. Versnellen is dan geen blijvende oplossing. Als zij zich nu heel goed voelt in haar groep zou ik proberen met de school andere maatregelen te bedenken.
Cynthia
26-04-2010 om 07:09
Dank!
Dank jullie wel voor de reacties; het geeft in ieder geval een beetje beeld!
Haar juf geeft ook aan dat een versnelling geen structurele oplossing is. Haar leertempo ligt zo hoog, dat ze ook in de hogere groep binnen een paar maanden niet genoeg meer zal hebben aan de reguliere stof. De juf gaat met de ib-er in gesprek om met een voorstel voor een programma voor haar te komen.
Ik denk dat ze in de hogere groep ook haar plek wel vindt. Er zijn daar verschillende kinderen waar ze wel mee speelt, dus ik denk dat dat wel goed zal komen. En als ik de juf mag geloven komt er hoe dan ook wel een versnelling voor haar aan. Dan ook meteen maar, denk ik!
Een plusklas is hier jammergenoeg geen optie. Die is er wel, maar alleen voor kinderen die aan het begin van het schooljaar 8 zijn. Dan moet mijn dochter al bijna negen zijn, voor ze erheen kan...
martine
26-04-2010 om 09:22
Inderdaad sociaal argument
Hier is de jongste wél versneld, zij "staat haar mannetje" en weet zich in vrijwel elke groep te plaatsen en haar plekje op te eisen. Ze ligt bijna overal goed in de groep, heeft ontzettend veel vriendinnen, en veel van haar vriendinnen waren altijd al (soms véél) ouder. Ze heeft dus ook nauwelijks aanpassingsproblemen gehad en is er veel gelukkiger van geworden.
De oudste daarentegen is een kind van weinig échte vrienden. De vrienden die hij wel heeft, daarvoor gaat hij door het vuur, en met de rest kan hij weliswaar prima door één deur maar ze zullen nooit echte vrienden worden. Nieuwe sociale situaties met mensen die hij niet kent, vindt hij eng. Hem dus bij zijn vrienden weg te halen, leek ons een heel slecht plan. Bij hem blijft het daarom bij (veel) verrijking, en hoewel hij ook daardoor een uitzondering is in de klas wordt hij in deze klas gewoon geaccepteerd en voelt hij zich er zekerder.
Ik zou dus vooral goed kijken naar hoe je kind omgaat met nieuwe sociale situaties en het uitzondering-zijn.
Martine
Vic
26-04-2010 om 22:22
Niet gedaan
Wij hebben niet gekozen voor versnellen omdat dochter in haar eigen klas erg veel aansluiting had en zich niet gemakkelijk thuisvoelt in een nieuwe omgeving. Ook is ze emotioneel jonger dan haar kalenderleeftijd. Achteraf ben ik heel blij dat we het niet gedaan hebben. Ze had anders volgend schooljaar naar het v.o. gemoeten en daar zie ik haar echt nog niet rondlopen (klein, tenger, speelt nog met playmobil). Aan de andere kant heb ik het idee dat ze nu maar een beetje bezig gehouden wordt, met allerlei pluswerk en extra vakken die niet in het reguliere pakket zitten.
Cynthia
27-04-2010 om 07:05
Vic
Dat is nou precies ons dilemma! We vinden haar met 10 jaar te jong om naar het voortgezet te gaan (hoewel dat nog een paar jaar weg is), maar om nou alleen maar een beetje bezig gehouden te worden... Daar leert ze ook niet van hoe ze moet leren en hoe ze moet doorzetten als ze iets niet begrijpt! De reguliere stof begrijpt ze over het algemeen allang, maar extra stof is toch ook "maar" extra.
Het lastigste vind ik misschien nog wel dat je niet kan inschatten wat het effect over een paar jaar zal zijn. Beide kanten op kan net zo makkelijk goed als verkeerd uitpakken.
ijsvogeltje
27-04-2010 om 12:22
Jaartje lenonardo aan het einde?
Een vriendje van een van mijn kinderen is 10 en zit in groep 8. Hij gaat straks een jaartje naar een Leonardo-school als tussenjaar. Klinkt mij als een mooie oplossing.
Henriette123
27-04-2010 om 15:54
Op het vwo veel versnelde leerlingen
Als je dochter naar de middelbare school gaat, komt ze waarschijnlijk op het VWO terecht.
Onze ervaring is dat hoewel ze natuurlijk erg jong is, vast wel leeftijds genootjes tegenkomt. Tegenwoordig versnellen aardig wat kinderen, waarvan het gros op het VWO terecht komt.
Vic
27-04-2010 om 16:11
Je kunt niet in de toekomst kijken
Het blijft altijd een beetje een 'gok'. Ik denk dat wij een goede keuze hebben gemaakt en dat we destijds vrij goed ingeschat hebben op welk soc/emo niveau dochter zou functioneren in de bovenbouw. Als je nu kiest voor versnellen, kun je natuurlijk altijd in groep 8 nog kijken naar alternatieven (zoals bijv. Leonardo), als je vindt dat je kind nog niet aan het v.o. toe is. En misschien groeit je kind ook wel in sociaal opzicht mee met de groep waar ze in zit.
Annet
27-04-2010 om 19:35
Playmobil zegt niets over jong zijn (vic)
Mijn dochter is 12, zit in de brugklas en speelt nog steeds met playmobil. Daarnaast is ze ook heel serieus met andere zaken. Ze is sociaal emotioneel zeker niet jonger dan haar leeftijd.
Inderdaad zitten in haar klas meerdere versnelde leerlingen. Ze is zelf van oktober en is voor het eerst lang niet meer de jongste van de klas.
Jongste zal net 11 zijn als hij naar de brugklas gaat. Juist nu ik die jongere leerlingen heb zien lopen op het vo, heb ik daar een geruster gevoel over. Daarnaast groeien kinderen mee met hun klasgenoten.
Het tijdstip van puberen kan wat later uitvallen dan klasgenoten maar die verschillen zijn al zo groot tussen kinderen. Daar valt toch niets over te voorspellen.
Ook wij hebben in het achterhoofd dat hij altijd nog een overbruggingsjaar kan doen op een andere school.
Janna3
28-04-2010 om 17:30
Meiden anders dan jongens
Volgens een groot aantal gymnasiumdocenten dat ik over dit onderwerp heb gesproken vinden meisjes eerder hun weg dan jongens als ze met 10, 11 jaar op de middelbare school komen. Zij raadden jongens af om te veel te versnellen omdat ze dan echt te klein zijn als ze op school komen. Bij meisjes is dat probleem veel minder aanwezig omdat ze eerder in de puberteit komen en het leersysteem veel sneller overnemen. Onze middelste zal 11,5 jaar oud zijn als hij naar het VO moet en dat vinden we jong genoeg. Als hij een meisje was geweest hadden we er misschien anders tegenaan gekeken.
ijsvogeltje
28-04-2010 om 21:21
Inderdaad
Ik had deze week een ouder-klankbord-bijeenkomst op het gymnasium van oudste zoon. Toevallig kwam dit terloops ook ter sprake: opvallend veel 'versnelde' kinderen, en dan met name de jongens, doubleren in het 1e of 2e jaar van het gymnasium. Ze missen blijkbaar vaak de aansluiting met andere kinderen.
De docenten raden echter niet af om dan maar minder te versnellen op de basisschool. Integendeel: ze geven juist aan dat kinderen veel beter op het gymnasium (met veel lesaanbod) een jaartje over kunnen doen, dan zich vervelen op de basisschool.
Cynthia
28-04-2010 om 22:28
Leuk!
Wat leuk, al die reacties! Het helpt me echt om alles op een rijtje te krijgen.
Ik denk dat we toch gaan aansturen op de versnelling. Hoe dat uiteindelijk uitpakt, zien we dan wel weer. Nu niet versnellen gaat haar nu in ieder geval niet helpen...
Haar jongere broertje wordt zo te zien ook wel weer een verhaal. Het verschil tussen jongens en meisjes speelt natuurlijk vooral rond de puberleeftijd een rol. Wel fijn om te zien dat docenten op het vo versnellen ook voor jongens niet afraden!