moeder van ...
11-10-2010 om 09:57
Diagnose verplicht door te geven aan school?
Hallo,
Omdat we thuis al jaren tegen problemen aanlopen met 1 van de kinderen hebben we dit kind laten testen bij een aantal psychiaters/psygologen/orthopedagoog. Inmiddels heeft ons kind meerdere diagnoses gekregen waar wij als ouders ons kind in herkennen en die ons handvatten geven voor een betere omgang met ons kind.
Nu is de vraag: zijn we verplicht om deze diagnoses te melden bij de school van ons kind? Ons kind heeft op school nooit grote problemen gehad, zit inmiddels al op het VO. De basisschool heeft ook nooit aangedrongen op onderzoek/diagnose. Maar de VO school vraagt wel om het doorgeven van de diagnose/relevante medische informatie. Wij hebben tot nu toe dus niets tegen school gezegd. Buiten ons gezin en de betrokken psychiaters/psychologen weet niemand van de diagnose, zelf de huisarts niet.
Het liefst houden wij dit zo.
Temet
11-10-2010 om 10:16
Schot voor de boeg
Verplicht lijkt het me sowieso niet (op basis waarvan zou het dan verplicht moeten zijn? School is geen wetgever).
Je kan redeneren: er wordt gevraagd om relevante diagnoses. Wat hij heeft beïnvloedt zijn schoolwerk kennelijk niet wezenlijk, dus is informatie daarover niet relevant en dan is er dus eigenlijk ook helemaal geen reden om het door te geven.
Natuurlijk is het wel zo dat school geen rekening kan houden met aandoeningen waar ze niks vanaf weten, maar je verlangt ook niet dat ergens rekening mee gehouden wordt. Gewoon niets vermelden, zou ik dus denken.
Groeten,
Temet
reina
11-10-2010 om 11:42
Nee
Hoeft niet, als het niets te maken heeft met school of schoolwerk of met iets waardoor hij op school in de problemen kan krijgen, zou ik het niet doorgeven.
Anneque
11-10-2010 om 13:01
(nog) niet doen
Ik heb geen juridische achtergrond, dus in die zin kan ik er niet over oordelen. Ik zou het zelf, zolang het nog niet speelt, niet melden. Of althans, ik zou als volgt redeneren: kan school _nu_ iets heel relevants voor mijn kind doen, als zij de diagnose kent? Zo nee, zou ik het beslist niet melden. Zo ja, zou ik het overwegen, ligt eraan hoe ernstig de problematiek is/kan worden en wat school dan zou kunnen doen.
Mooi dat hij/zij al 3 VWO heeft weten te halen met deze beperkingen!
Pippin
11-10-2010 om 13:16
Hangt er wel van af
Ik vind vooral de diagnose dyslexie er eentje die het leven van je kind wat makkelijker kan maken, als ze daar op school van weten. Langer de tijd krijgen voor examens, niet afgerekend worden op schrijffouten bij vakken die geen talen zijn. Dat zijn toch wel dingen die kunnen helpen.
Maar als je kind geen beperkingen ervaart op school, dan zou ik het niet melden. Ik zou deze beslissing overigens wel in overleg met het kind nemen. Wat hij/zij er zelf van vindt, kan dan de doorslag geven.
reina
11-10-2010 om 14:11
Moeder van ...
Juist dyslexie kan wel belangrijk zijn voor de school, ivm toetstijdverleniging etc., ik neem aan dat hij een dyslexieverklaring heeft? In hoeverre zijn mogelijke Asperger/pddnos van invloed kan zijn op zijn functioneren op school kunnen we zo niet inschatten. Soms kan het verstandig zijn dat de mentor het wel weet, omdat bepaalde reacties etc. van hem dan begrijpelijk zijn, terwijl hij er anders misschien op aangesproken kan worden, maar mogelijk is dat helemaal niet aan de orde. Het gaat overigens over een kind in de leeftijd dat hij er zelf ook een mening over zal hebben, wat vindt hij zelf?
jacci
11-10-2010 om 16:36
Wel/niet
Mijn zoon heeft pas eind groep 8 zijn diagnose gekregen, te laat voor de inschrijfformulieren voor het vo. De dyslexie was al wel bekend en dat hebben we keurig gemeld en daar werd rekening mee gehouden. De diagnose hebben we stil gehouden, omdat zoon dat wilde (en het eigenlijk best goed ging) Het is ook niet nodig geweest om dat later wel te vertellen, hij is zonder doubleren geslaagd. Nu zit ie op het mbo en ook daar heeft ie gekozen om het niet te vertellen.
Dus dyslexie zou ik zeker doorgeven, maar de rest kan altijd later nog. Het gevaar vind ik dat ze van te voren al op hun etiketje aangekeken worden ipv op hun talenten.