rutiel
30-09-2010 om 13:44
Deodorant op school
Vorige week was er weer eens een ouderavond van de basisschool. Nu ga ik daar altijd heen om een beetje goede wil te tonen en niet zozeer om er nu wat van op te steken. Maar nu hoorde ik toch iets geheel nieuws, waarvan ik graag hoor of dit ook op jullie school speelt.
Naast de bekende bladiebla over het verbod op mobieltjes e.d. vroeg de meester van groep 7 ons als ouders om het gebruik van deodorant bij onze kinderen wat te ontmoedigen. Bijna de hele klas schijnt een exemplaar in zijn tas te hebben en daar zo kwistig mee om te gaan dat er per kind zo'n drie spuitbussen per week doorheen gaan. Reken dit uit voor een klas van 23 leerlingen (de hele klas minus mijn zoon, die nooit meegaat met zijn tijd...) en je hebt een idee van de geuroverlast die dit in een gemiddeld klaslokaal veroorzaakt.
Nu moet ik zeggen: van mijn dochter heb ik dergelijke dingen nooit gehoord toen zij, vijf jaar geleden, in groep 7 zat. Volgens haar waren er in groep 8 wel enkele meiden die deodorant meenamen, maar zeker niet de meerderheid van de klas. Vandaar mijn vraag: is het iets nieuws? Gebruiken jullie groep 7-kinderen standaard deodorant? En is er bij jullie vanuit school ook een soort deo-ontmoedigingsbeleid ingevoerd?
n@nny
reina
30-09-2010 om 13:50
1e vo
oHoe het op het bao is weet ik niet, wel dat het op het VO, vorral in klas 1, soms rijkelijk gebruikt wordt. Het liefst in het lokaal en dan lekker veel, paar geurtjes door elkaar en je wordt geheid misselijk (of krijgt het, zoals ik, benauwd). In mijn lokaal verbied ik die troep dan ook ( snappen ze ook direct als ze me naar adem zien happen...) En als het gebeurt gaan de ramen wijd open, hoe koud het buiten ook is ![]()
Bastet
30-09-2010 om 14:21
Nou....
Mijn kinderen hadden in de bovenbouw wel een deo bij zich,voor na de gym,maar in het lokaal mocht niet gespoten worden,ljkt me een simpele regel.
bastet
Puck
30-09-2010 om 14:48
Geen spuitbussen
Hier mogen de kinderen op school bij de gym wel deo's gebruiken, maar er is een verbod op spuitbussen.
Hillary
30-09-2010 om 14:56
Ook geen spuitbussen
Hier zijn ook spuitbussen verboden. Volgens mij beginnen ze hier al vanaf groep 6 te spuiten. Heb het ook een tijdje tegen gehouden met het idee dat het toch nooit goed kon zijn voor de huid, maar ja je kind wil toch geen uitzondering zijn. Er zijn wat akkefietjes geweest van kinderen die in elkaars gezicht hebben gespoten en daarom is het verboden.
Overigens sporten bij ons op de sportschool wel eens wat klassen van een middelbare school en die zijn altijd net klaar als ik kom. Ik gooi dan mijn spullen in een locker en ren met mijn schoenen in de hand naar de sportzaal alwaar ik pas mijn schoen aantrek. "Ben je gevlucht?" werd er de laatste keer gevraagd en dat dekte de lading wel goed, begrijp werkelijk niet hoe ze uithouden in een kleedkamer waarin de de lucht uit deodorant bestaat ipv zuurstof.
Karlijn
30-09-2010 om 16:04
Hier in groep 8
Was het net andersom, werden kinderen aangemoedigd om wanneer ze gym hebben een deo mee te nemen. 2 Weken later kwam inderdaad de aanvulling: "Geen spuitbussen!" Mijn dochter zit lichamelijk volledig in de beginnende pubertijd, alles groeit en bloeit zeg maar :o)) en daar hoort het sterk riekende zweet ook bij. Ik kan me voorstellen als je daar een paar van in de klas hebt dat je daar ook niet vrolijk van wordt! Maar inderdaad, geen spuitbus en niet in het lokaal zelf gebruiken...
MasterGoat
30-09-2010 om 19:15
Deo instructie ![]()
Bij mij in de klas is de enige deo-regel: Deo is alleen voor onder je eigen oksels ![]()
bibi63
30-09-2010 om 19:53
Hihi
Dochter, bijna 12, groep 8, wil ook ineens een flesje deo mee naar gym, want...................alle meiden in de klas hebben dat. Ik lach me rot: dochterlief heeft nog geen enkel pubertijdsverschijnsel (lichamelijk niet, maar wel geestelijk) laat staan okselzweetgeur. Ze ruikt nog steeds naar roosjes. Thuis gebruikt ze het ook helemaal niet, maar wel na de gym, want .............iedereen doet dat. Ik vind het gewoon grappig en laat haar lekker haar gang gaan. Hoort erbij en kan me er geen seconde druk om maken.
Gr. Bibi
snuffie60
01-10-2010 om 00:01
Astma
spuitbussen niet toegstaan, vanwege benauwdheid bij astma, de deo kwam ook op andere plekken, lees muren sleutelgaten ed. en het is link als er aanstekers bij gehouden worden ( te gek voor woorden ! wat kinderen uitvreten)
snuf
Puck
01-10-2010 om 09:12
Bibi
"heeft nog geen enkel pubertijdsverschijnsel (lichamelijk niet, maar wel geestelijk) laat staan okselzweetgeur"
Ook ver voor de puberteit zijn er genoeg kinderen die wél een zweetlucht ontwikkelen, dat heeft niet zo zeer met de puberteit te maken.
Tirza G.
01-10-2010 om 20:39
En wat in dit verband zo gek is
die deo's verbeteren ieder jaar zo ongeveer. Kijk, toen ik puberde had je nog geen hairstylingproducten. Ja, Brylcreem van je vader. Of suikerwater. En dat was het. Deo bestond uit een vettig rollertje voor het hele gezin, wat, als ik de huidige fabrikanten moet geloven, natuurlijk helemaal níks deed. Maar vandaag de dag is toch iedere deo uber-super-hyper-dry-anti-transparant tot in de ultra? Hoe kan het dan nodig zijn dat je ieder kwartier bijspuit?
Tirza
Annet
01-10-2010 om 20:55
Tirza
Normaal zou ik gaan douchen na het sporten. Mijn deo houdt echt geen zweetlucht tegen van het sporten.
Mijn oudste (2e klas VO) gaat niet douchen na de gym. Dus een deo gebruiken na de gym is eigenlijk een mini-wasbeurt. Helaas erg mini...... Overigens neemt ze niets mee en gaat ze na trainingen van de sportclub wel douchen.
Zelf gebruik ik bijna nooit deo overdag. Maar helaas ben ik in de overgang geraakt. Soms loop ik zomaar te transpireren overdag. Het zullen wel opvliegers zijn maar zelf voel ik ze niet. Ik merk wel dat ik plotseling vies begin te ruiken/zweten. En dan ben ik blij dat ik een deoroller op het werk heb liggen. Dat verbergt de ergste luchtjes.
rutiel
01-10-2010 om 21:57
Aha
Ik begrijp dat het inderdaad een beetje de tijdgeest is, dat gespuit. De meester merkte overigens nog fijntjes op dat deo, gezien de geringe inspanningen die tijdens de gymles verricht worden, nou niet echt heel erg nodig zou zijn. Maar goed.
Kijk ik begrijp heus die beginnende hormonen. Maar het lijkt een beetje een gadget te zijn. Inderdaad iets wat in je tas zit en wat je dus om de haverklap eruit haalt om te gebruiken. Nogmaals: in de tijd van oudste (en dan hebben we het over vijf jaar leeftijdsverschil) liep er geen enkele zevendegroeper met een deo.
Ik heb zoon er nog niet over gehoord, maar echt gezond in verband met zijn astma lijkt het me allemaal niet. Ook bij ons op school is dan inderdaad de regel: als het nou écht niet anders kan, dan graag een roller.
n@nny
Vic
02-10-2010 om 10:53
Nodig
In de nieuwsbrief van school stond vorige week een oproep van de leerkracht van groep 6. Liever geen spuitbussen deo mee naar de gymles, maar a.u.b. wel een roller mee geven want veel kinderen hebben een sterke transpiratiegeur. Dat begint dus al in groep 6 en mijn ervaring is dat het in de hogere groepen alleen maar erger wordt.
Starry Night
02-10-2010 om 11:31
Lidwientje (ot)
Dat is precies de reden dat wij onze deospuitende dochter altijd 'PRUIKENTIJD!' toebrullen als ze haar uienlucht weer staat te camoufleren![]()
(ik vind rollers trouwens veel beter helpen dan spuitbussen)
Bastet
02-10-2010 om 12:11
Nou lidwientje
Een puber is na dag school,fietsen en gym niet geheel welriekend!!
Fianna
02-10-2010 om 13:01
Maar
na gymles wordt er toch gedoucht? Lijkt me veel effectiever tegen zweetlucht dan deo. Even goed inzepen, klaar.
Bastet
02-10-2010 om 15:40
Nope
Nee,dat gebeurt hier niet,dat douchen,er zijn geen douches bij de school gymzaal.
Bastet
Tirza G.
02-10-2010 om 16:03
Nee
er wordt niet gedoucht na gym (gelukkig niet zeg) en op het VO al helemaal niet. Daar is helemaal geen tijd voor. Frissigheid is iets heel persoonlijks.
Tirza
Fianna
02-10-2010 om 16:05
okee, dan zou ik zeggen, hup even die oksels met een billendoekje schoonmaken en dan pas deo er over. Want dat is wel waar, niks zo ergs als een zweetgeur onderdrukt door deo!