Ingmyr
02-02-2010 om 08:59
De cito is begonnen
ja voor veel kinderen in groep is dit de dag dat het gaat gebeuren.
Al weken word en op school naar toegeleefd en gewerkt en dan is de dag daar...
Ben eigenlijk benieuwd hoe het bij jullie kinderen op school is geregeld apart zitten , snoep mee, wat vooraf voorbereid.....enz......
Hier bij onze dochter hangt door het hele gebouw (waarin alleen groep 8,7,6 zit) flyers waarop staat "stilte groep 8 heeft cito" , staat de klas in cito opstelling en hebben ze al weken geoefend tot gisteren aan toe met oefen cito's.
Nu mochten ze drinken en snoep en chocolade mee om tussen door te snoepen en wat te lezen of kleuren voor als ze klaar zijn.
Zelf heb ik wel geregeld dat ik deze dagen vrij ben zodat er de hele dag iemand thuis is voor het geval dat en er rust is in huis...dus geen oppas of alleen thuis...
voor de rest hebben we het er weinig over gehad hier wel gezegd succes en het is een moment opname en we zien wel wat er uit komt, lukt het niet op dit moment nou dan lukt het niet jammer dan.
en hoe gaat het bij jullie??
Tineke
03-02-2010 om 12:40
En dat was dag 2
Weer een vrolijk kind uit school. En omdat dat vrij uitzonderlijk is, vind ik het wel een goede prestatie van de meester. Geen stress, maar feest. En ach, als traktaties daaraan meehelpen, soit, ik heb geen bezwaar. Overigens zijn het 'echte' traktaties, zoals worstenbroodjes, fruit aan stokjes, pannenkoekjes. Alleen mijn kind zou en moest natuurlijk snoep trakteren.
Vandaag werd trouwens nog makkelijker dan gisteren gevonden.
anna van noniemen
03-02-2010 om 13:53
Zoon
heeft vandaag een andere toets gehad, de NIO....de ochtend is niet zo goed verlopen als ik had verwacht, zoon is erg druk en uitdagend....teken dat er geen structuur aanwezig was....
Puck
03-02-2010 om 13:58
Hier ook makkelijker
De kinderen die ik vanmiddag bij school gesproken heb vonden het vandaag ook allemaal makkelijker dan gisteren. Morgen alweer de laatste dag.
Silone: hoe is het bij jullie afgelopen, ben je er al uit hoe het bij jullie zit met de cito?
Hillary
03-02-2010 om 16:22
Leuk
Zoon vond het vandaag zelfs leuk en makkelijk. Gister ook al makkelijk. Bewaren ze het lastigst voor het laatst?
Ingmyr
03-02-2010 om 17:13
O jee moeilijk
Lees dat jullie kinderen het vandaag makkelijker vonden nou mijn dochter dus niet.
Kwam wel heel vrolijk thuis maar zei gelijk "pff deze keer was het moeilijk mama". hhhmmm ach ze zit er niet mee is heerlijk de hele middag al thuis geen zin om wat anders te doen maar gewoon gezellig thuis. Ook leuk om te horen...
Ja morgen laatste ochtend en dan in de middag gaan ze film kijken "Mary Poppins".
Terpi
03-02-2010 om 17:28
Ook hier
werd het lastiger gevonden door zoon. Nou ja, eigenlijk alleen aardrijkskunde dan, de rest viel weer mee. Ik ben vooral zo blij en opgelucht om mijn zoon gewoon ontspannen te zien, hij heeft vanmiddag de hele middag met vriend gebouwd aan een dominobaan van kapla. Alles in goede sfeer zonder confrontaties die we normaal gesproken wel zouden hebben bij dit soort spannende dingen. Heerlijk, dit had ik niet verwacht gezien de (bij tijden toch wel extreme) faalangst waar zoon mee behept is...
kaatje66
03-02-2010 om 17:50
Ook moeilijk
Dochterlief vond het moeilijker dan gisteren. Vooral het rekenen. Nog een dag en dan zit het er op.
Monique D*
03-02-2010 om 19:18
Dochter helemaal niet zenuwachtig..
..en vindt het vreemd dat veel van haar klasgenoten dat wel zijn. Het schooladvies is toch al bekend? Ook weet zij al naar welke school zij gaat. Het wordt de scholengemeenschap waar haar broer al op zit.
Ook begreep ze niet dat een jongen van haar klas gisterochtend letterlijk door nervositeit zijn ontbijt uitkotste. Waarom maken zij zich eigenlijk zo druk??
Zij vond dat de cito redelijk te maken was. Alleen met het rekenen had zij een beetje moeite... maar zij weet al van zichzelf dat zij geen rekenwonder is. Zij vindt de CITO niet heel erg belangrijk en ziet het niet als een examen, zoals de meeste klasgenoten dit wel zien.
Tijdens het CITO-tijdperk mag er wel gesnoept worden. Ook mogen ze tijdschriften lezen als ze klaar zijn met hun opdrachten.
En nee, ik blijf hiervoor niet thuis. Zij weet dat ik rond 18.00 uur thuis ben. Na school vermaakt zij zich prim amet haar vriendin. De CITO-dagen zijn voor haar eigenlijk normale dagen.. maar dan met heel veel toetsen.
Tineke
03-02-2010 om 19:51
Vraagje aan o.a. monique
Hier is ook het schooladvies bekend, maar een vrij populaire school heeft bijv. als harde eis dat de minimumscore 538 is. En dan zal je net een puntje tekort komen...dat blijkt toch wel de reden te zijn dat er behoorlijk wat klasgenootjes en hun ouders het wel spannend vinden.
Is dat bij jullie dan niet zo?
Nikus
03-02-2010 om 20:10
Pittiger dan gister
Wereld orientatie was volgens zoon lastiger.
Het ging hem goed af maar hij merkte wel het verschil op met gister.
Pollewop
03-02-2010 om 20:19
Ook gemakkelijker
Zoon kwam ook uit school vertellen dat het vandaag toch echt stukken makkelijker was dan gisteren. Hij ziet er gelukkig ook niet tegen op. Wij hebben er verder ook geen drama van gemaakt, alleen op tijd naar bed om lekker uitgerust te zijn.
Bij het snoepen tijdens de CITO ging het hier niet met bergen tegelijk hoor. Ze mochten een paar snoepjes klaar leggen of tafel of de meester ging rond met een rol perpermunt. Ook mochten ze een bekertje water bij zich neer zetten en inderdaad ook een stripboek of tijschrift gaan lezen als ze klaar waren. Ach en waarom niet? Het zijn toch hele speciale dagen voor de kinderen, en ook voor de ouders.
Nikus
03-02-2010 om 20:51
Kaatje
Kinderen moete ook leren met teleurstellingen om te gaan.
Zoon weet dat als hij minder scoort dan verwacht dat het dan helaas pindakaas is. Dan is het een teken dat je een andere richting moet zoeken. Kinderen van 12 moeten ook leren dat niet alles haalbaar is in het leven.
Tineke
03-02-2010 om 20:56
Huh nikus?
Zei ik dan dat kinderen niet met teleurstellingen om hoeven te leren gaan? .
Nee hoor, ik zei alleen maar dat een bepaalde wens/ streven voor spanning kan zorgen. zo simpel is dat, niks meer en niks minder. En daar is toch ook niks mis mee? Kinderen mogen toch ook met spanning om leren gaan? (ook kinderen van 11)
Nikus
03-02-2010 om 22:02
Kaatje
Ja, dat zei je.
Ik reageer wat onnozel, niet goed gelezen. Sorry.
Grinnik, ook kinderen van 11 ja!
Danni
03-02-2010 om 23:25
Hier ook makkie
Dochter vond het gister makkelijk, ze had iig 2 fouten in het wereldoriëntatie deel vertelde ze. Maarja dat had ze ook allemaal nog niet gehad op school, ze zit in groep 7. Heb haar verteld dat het niet meetelt voor de einduitslag, ze was er wel blij om ookal boeide het haar niet dat ze daar fouten in had gemaakt. Vandaag vond ze het nog makkelijker dan gisteren. Morgen nog een dagje en dan wachten tot eind februari op de uitslag en het verlossende woord komt of ze naar het VO mag.
Silone
04-02-2010 om 09:09
K. heksevet
Harde minimunmscoreeisen zijn hier idd niet. Als je kind havo en of vwo advies krijgt zijn er welgeteld 2 scholen om uit te kiezen. De keus ligt volledig bij kind en ouders. Voor vmbo is er nog één extra en als je wilt reizen kun je in een stad verderop (kwartier treinen) naar een terra. Hoe de selectie voor het enige gymnasium is weet ik niet. Voor onze oudste twee was dat geen optie, wellicht over twee jaar met jongste wel.
Hillary
04-02-2010 om 09:34
Minimumscore
Hier worden op de meest nabije scholen geen minimumscores gehanteerd. Ze kijken meer naar het advies van de basisschool. Van een school ging hardnekkig het gerucht dat ze minimaal 540 hanteerden (havo/vwo), maar daar ben ik gister geweest en dat hadden ze inderdaad tot voor kort, maar inmiddels losgelaten. Advies basisschool telt zwaarder. Zij vinden toch dat de cito een momentopname is en dat je misschien net niet lekker was of heel erg zenuwachtig ofzo waardoor het geen juist beeld geeft.
Nikus
04-02-2010 om 10:58
Het gymnasium in de stad
bij ons hanteert een min score van 543. Zit je eronder...bye bye zwaai zwaai.
Zoon gaat naar het VWO, wil pertinent geen Gym doen.
Hillary
04-02-2010 om 11:03
543
Dat is nog niet eens zo hoog dan als de door mij genoemde havo/vwo school tot voor kort 540 hanteerde. Hier in de buurt sowieso geen zelfstandig gym. Heb het nagekeken. ca. 50 minuten met OV, gaat toch wat te ver.
joos
04-02-2010 om 13:03
Silone, nieuwsgierig
Silone, ik ben erg benieuwd naar jullie Cito-toets. Is dat de officiele, of hebben jullie een andere eindtoets? Ik hoorde op mijn werk vanmorgen namelijk dat het echt onmogelijk is om een week later de Cito-toets te doen, omdat vanmiddag alle toetsen ingestuurd moeten worden.
Silone
04-02-2010 om 13:35
Vanmiddag
heb ik 10 minutengesprek nav rapport van groep-8-er. Ik vraag het na, wordt vervolgd....
Nikus
04-02-2010 om 16:21
Zoon had
vandaag 3 fout.
Gisteren en eergisteren weten we niet.
Wederom vond hij het een makkie.
Hoe wordt de telling gedaan dan? Hoeveel fout per punt?
Hillary
04-02-2010 om 17:15
Nikus
Hoe weet je dat? Staan ergens de antwoorden? Volgens mij is 3 fout heel weinig. Ik weet dat iemand met een score van 550 ook geen foutloze cito heeft, dat is dan bijvoorbeeld tussen de 0 en 10 fout (ik noem maar wat). Volgens mij zijn er landelijk elk jaar maar 2 of 3 kinderen met 0 fout en een stuk meer met een score van 550.
Nikus
04-02-2010 om 17:41
Hillary
Ze mochten de antwoorden opschrijven en vergelijken met Meester.
Hij had in totaal 7 fout vandaag waarvan 4 wereld orientatie (geschiedenis)
Nikus
04-02-2010 om 17:45
Weeld orientatie telt niet mee en ik realiseer me wel dat het nog niks zegt.
Maar vond het wel knap van het kind. Ziek en dan toch zo in zo'n toets te zitten.
Hillary
04-02-2010 om 19:38
Aha
Aha nu snap ik het. Nu maar hopen dat de meester het goed had
Maar zeker knap. Is dat niet ergens terug te googelen fout per punt? Zou me niks verbazen als hij redelijk in de buurt van de 550 komt. Zoon vond het vandaag wel iets moeilijker dan gister, maar niet heel erg. Volgens zoon en vriendje hebben ze weinig werkwoordspellingvragen gehad. Hebben we juist zoveel geoefend omdat dat zoons zwakke punt is.
anna van noniemen
04-02-2010 om 19:53
Weer
appeltje eitje volgens zoon. Hij moet nog 2 onderdelen omdat hij gister een andere toets had....die doet hij morgen....
ans
04-02-2010 om 23:16
6 fout
Een paar jaar geleden dat we de cito hebben gehad maar destijds was het 6 fout per punt. Je kunt dus idd 550 halen en toch geen foutloze cito hebben gemaakt.