bibi63
25-02-2010 om 15:07
Dalton onderwijs
Hoi,
Onze dochter zit in groep 7. Nooit over Dalton VO voor haar gedacht, dacht dat dat niets voor haar zou zijn. Maar nu twijfel ik toch. Heb de website van de plaatselijke Dalton bekeken en ben best enthousiast.
Graag advies van ouders met Dalton ervaring of dit iets voor onze dochter zou zijn, of juist niet.
Even in een notendop het 'karakter' van onze dochter:
- Verlegen, weet zich vaak ook geen houding te geven. Voorbeeld: onlangs discofeestje van de klas. Kinderen staan te dansen, maar ik zie aan haar (herkenning bij mezelf), dat ze zich ongemakkelijk voelt. Durft zich niet te laten gaan, pulkt wat aan haar mouwen.
- Kan daarentegen heel druk en bazig zijn in vertrouwd gezelschap, enthousiast.
- Is lief, heeft een hart van goud, maar kan ook erg egoistisch zijn.
- Als je ergens maar niet over nadenkt, dan is het er ook niet (problemen, taken voor je uit schuiven)
- Last van heimwee. Houdt van vaste gewoontes, is graag thuis (nee geen autisme).
- Is graag buiten, houdt van drukke spelletjes, maar kan ook soms heerlijk 'aan rommelen'.
- Grote passen, snel thuis. Heeft moeite echt ergens voor te gaan. Dit geldt op elk gebied en dus ook schoolwerk.
- Loopt niet achter kinderen aan (popiejopies), trekt haar eigen plan.
Kortom, wat denken jullie?
Groetjes,
Bibi
bibi63
27-02-2010 om 14:39
Niemand ervaring met en kennis van daltononderwijs vo?
Ik ben toch wel benieuwd naar reacties.....
Groetjes,
Bibi
Tihama
27-02-2010 om 15:13
Ervaring
Toen ik je topictitel las, wilde ik in eerste instantie reageren. Onze zoon zit nu in de brugklas van Dalton. Maar toen zag ik de opsomming van het karakter van je dochter en besloot ik toch maar niet te reageren. Ik ben namelijk geen deskundige om een advies te geven over de juiste keuze voor je dochter. Misschien hadden meer mensen dit gevoel en krijg je daarom geen reacties.
Ik ben overigens zeer tevreden over de school. Mijn einzelgangerige, niet-verlegen zoon gedijt er prima. Ze geven het huiswerk 6 weken vooruit op. Met wat sturing houdt onze zoon zich best redelijk aan die planning.
Tihama
vlinder72
27-02-2010 om 16:33
Zelfde als tihama
Ik heb zelf op een Jenaplan school gezeten en mijn broer ook. Prima school maar je moet wel een kind hebben die zelfstandig taken gaat/kan doen. Ik heb voor mijn eigen kinderen gekozen voor een "normale" basisschool. Ik wil toch liever de structuur, regelmaat en instructie van een normale school. Ik heb ook het idee dat ik best veel gemist heb. Of het voor jou kind geschikt is. Geen idee. Ik heb eerlijk gezegd meestal het idee dat de meeste kinderen gebaad zijn bij een kleinere school met veel structuur en duidelijke instructies. In het blad JM heeft ook ooit een lijst gestaan met verschillende type kinderen en daarna wat voor soort onderwijs daar het beste bij zou passen.
Linda99
27-02-2010 om 16:50
Vlinder
"Ik wil toch liever de structuur, regelmaat en instructie van een normale school. "
En da's nou net wat ze op een Dalton school ook hebben
Maar wel met meer mogelijkheden om je eigen leerroute te volgen en dingen die je al beheerst over te slaan.
Mijn kids gingen van een "normale" school naar een Dalton en dat onderwijs voelt/is echt veel fijner!
vlinder72
28-02-2010 om 10:50
Klopt
maar er is natuurlijk wel verschil. En ik weet dat want ik heb zelf ook op zo'n school gezeten. Voor mij was het een prima school maar voor mijn broer achteraf helemaal niet. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk zou het voor mijn tweede perfect zijn maar voor mijn oudste absoluut niet. Hij heeft het nodig om klassikaal steeds met hetzelfde te beginnen. 's morgens is het al duidelijk wat ze eerst gaan doen en wat daarna en daarna. Het is overigens geen enkel waarde oordeel hoor. Ik vind Jena en Dalton prima onderwijs bieden. Alleen niet voor mijn oudste en aangezien ik niet voor ieder kind een andere lagere school ga uitzoeken zitten ze nu alle drie (en straks alle vier) op dezelfde school.
bibi63
28-02-2010 om 14:57
Reactie
Bedankt voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid het gaat om een middelbare school, geen BS.
Ik snap dat het lastig is om uit haar notendopkarakter iets concreets te kunnen zeggen. Ik ga eens zoeken of ik hier iets meer over kan vinden. Overigens zit ze nu op een reguliere BS, maar werken ze wel enigszins met het montesori systeem, o.a. weektaken, uitgestelde aandacht enz.
Groetjes,
Bibi
Nasha 1st
28-02-2010 om 15:01
Bibi
Dalton of montessori is volgens mij toch wel anders....dat ze op een basisschool wel volgens die principes werken wil niet zeggen dat het ook volledig zo is....ik zou gewoon eens gaan praten op de VO-school, hoe zij er tegenaan kijken....
Marjoleine64
01-03-2010 om 15:13
Wij overwegen ook dalton vo voor zoon
onze jongste van 10 zit ook in groep 7, en we overwegen zeker ook het Dalton VO. Niet specifiek vanwege de Dalton methode, maar vanwege de andere extra´s van die school (veel muziek en cultuur). Maar het Dalton systeem spreekt ons wel aan, zeker voor jongste (oudste heeft de keus al op een andere late vallen voor komend jaar). Hij is wel op sommige punten een heel ander kind dan Bibi's dochter:
gaat juist wel altijd voor de beste prestatie (10-en op school, selectie met voetbal, winnen met judo, goed presteren met muziek),
kan zich moeilijk zelf vermaken (behalve met computer of DS) en spreekt graag af met vriendjes, ook graag buitenshuis,
maar heeft ook heel veel last van heimwee als hij eens ergens logeert of op kamp is,
is een beetje branie maar heeft een heel klein hartje - als hij iets gedaan heeft wat op zijn geweten drukt dan moet hij dat vertellen anders kan hij niet slapen 's avonds (ook al is het nog zo klein), hij is ook vegetarier geworden omdat hij vlees eten zo zielig vindt.
Wij denken dat hij het Dalton systeem goed aan zal kunnen, ook al is het 18 km fietsen. Wat hemzelf er vooral in aansprak was het dagelijkse Dalton-uur wat ze zelf moeten inplannen, en wat ook (maar niet iedere dag) gebruikt mag worden om alvast huiswerk te maken zodat dat na school niet meer hoeft als je er die dag geen tijd meer voor hebt door bijv. voetbaltraining.
Marjoleine
Kipkat
02-03-2010 om 11:42
Dochter in brugklas
Mijn oudste dochter zit op het Dalton VO in de brugklas. Als ik het zo lees heeft Marjoleine het over dezelfde school (ik denk dat onze jongste kinderen bij elkaar in de klas zitten). Mijn dochter gaat daar vooral heen vanwege de culturele inslag (muziek) van de school maar het Dalton-syteem blijkt ook heel goed bij haar te passen. Ze is heel zelfstandig en een beetje een controle-freak dus alles vooruit plannen vindt ze heerlijk en ze houdt zich er ook goed aan. Kinderen die hier meer moeite mee hebben worden op deze school goed begeleid.
De dagelijkse Dalton-uren zijn heel handig. Dat uur kan aan huiswerk of een samenwerkings-opdracht worden besteed maar als je vragen hebt kun je bij een bepaald vak inplannen. Er is dan een vakdocent aanwezig die extra uitleg kan geven. Het Dalton-uur moet een week vooruit worden gepland. Ook in de proefwerkweek is er vóór de proefwerken een Dalton-uur waarin indien nodig nog vragen gesteld kunnen worden.
Verder vindt mijn dochter het heerlijk dat iedereen op deze school zichzelf mag zijn (ze houdt niet zo van meelopers) maar dat zal niet aan het Dalton-systeem liggen denk ik....
Karin