Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dagtaak aan prutswerk


Ik vind eerlijk gezegd de reacties nogal hard. Henricus is niet de enige die onvriendelijk is. Ik herken de frustratie over prutswerk wel. Niet omdat ik zelf zo geweldig ben, maar wel omdat er in de zorg, jeugdzorg en onderwijs nogal personeelstekorten zijn, waardoor er nogal wat mis kan gaan en dingen als je pech hebt heel lang kunnen duren. Dat is heel erg vervelend als je daarin zit met je kind. En dat kan je ook overkomen als je wel begripsvol en positief bent.

S.ndra schreef op 30-01-2024 om 05:23:

Ik vind eerlijk gezegd de reacties nogal hard. Henricus is niet de enige die onvriendelijk is. Ik herken de frustratie over prutswerk wel. Niet omdat ik zelf zo geweldig ben, maar wel omdat er in de zorg, jeugdzorg en onderwijs nogal personeelstekorten zijn, waardoor er nogal wat mis kan gaan en dingen als je pech hebt heel lang kunnen duren. Dat is heel erg vervelend als je daarin zit met je kind. En dat kan je ook overkomen als je wel begripsvol en positief bent.

Maar als er allemaal tekorten zijn is het niet heel helpend om je af te vragen of ze hun werk wel serieus nemen. Dan ga je het de persoon zelf kwalijk nemen ipv ons allen die er niet voor kiezen in die tekortvelden gaan werken. Of de verschillende lijnen waar de persoon mee te maken heeft maar zélf niet zo veel aan kan doen. 

Mijn ervaring is dat als je het de persoon zelf niet kwalijk neemt, hardop, dat je dan veel meer voor elkaar krijgt. 

reacties zijn inderdaad hard, van mij ook. Harder dan b normaal maar nog steeds (ook) inhoudelijk. Velen deelden een persoonlijk verhaal (ook ik), in de hoop dat dat wat zou helpen. Maar ook daar kwam geen reactie op.

Dit is niet het eerste topic waar henricus zwaaiend met een tekstuele honkbalknuppel binnen komt stormen roepend dat de hele wereld vol zit met idioten en dat iedereen moet doen wat hij zegt/doet. 

Als hij een echte hulpvraag had neergelegd of iets van kwetsbaarheid had getoond, was er echt wel anders gereageerd. 


Dat nukkige wegstormen begrijp ik dan ook wel, maar ook dat is niet de eerste keer. En ook daar ontbreekt (zelf)reflectie totaal. Of een dank voor de mensen die wel echt hun best hebben gedaan mee te denken, zich in te leven of begrip te tonen.

En ga niet voorbij aan de geduldige en reacties die proberen op een zachte manier te helpen reflecteren. Ze zijn er wel. Maar ook die leveren geen andere reactie op van henricus. Op een gegeven moment houdt het op. Iets met balken en splinters. 

Ja er zijn harde reacties maar eerlijk gezegd verbaast het mij juist hoeveel geduld en welwillendheid tot meedenken er aan de dag werd gelegd in dit draadje. Ik heb het gevolgd maar niet gereageerd juist omdat ik de toon van To onprettig vond. Het is niet altijd makkelijk om voorbij een wat arrogante toon inhoudelijk op problemen te reageren. Ik wist dat ik niet kon maar chapeau voor de mensen die het wel geprobeerd hebben hoor. 

Ik moest heel erg aan dit draadje denken bij het lezen van de column van Thomas van der Meer in de Volkskrant van vandaag:

Meneer Lommers woont op een afdeling voor mensen met dementie. Hij was in zijn werkend leven leraar Nederlands en heeft een hekel aan anglicismen. Als je in zijn bijzijn het woord ‘oké’ gebruikt, wordt hij boos. Mijn collega’s en ik waarschuwen elkaar weleens voordat we zijn kamer binnenstappen, als we niet zeker weten of de ander het al weet: niet oké zeggen.

Zijn vrouw vertelde dat hij gedurende hun huwelijk altijd alles aan haar heeft uitgelegd. ‘Ook alles wat ik al wist.’ Uitleggen en corrigeren, zei ze, waren zijn lust en zijn leven."

Er zijn denk ik niet zo heel veel vrouwen die getrouwd willen zijn en ook willen blijven met een meneer Lommers

Lexus schreef op 30-01-2024 om 10:55:

Ja er zijn harde reacties maar eerlijk gezegd verbaast het mij juist hoeveel geduld en welwillendheid tot meedenken er aan de dag werd gelegd in dit draadje. Ik heb het gevolgd maar niet gereageerd juist omdat ik de toon van To onprettig vond. Het is niet altijd makkelijk om voorbij een wat arrogante toon inhoudelijk op problemen te reageren. Ik wist dat ik niet kon maar chapeau voor de mensen die het wel geprobeerd hebben hoor.

Nou....chapeau? Alles wat aandacht krijgt groeit. Wat een onbehouwen, arrogante sneuneus. Arm kind. Wat mij verwondert dat zovelen voetstoots aannemen dat TO+ TOtelg hoogbegaafd zijn. Wederhelft of anderen in de vrienden- en kennissenkring die ook gepromoveerd zijn hoor ik dat woord nooit in de mond nemen.  Wel die alcoholistische ex van een vriendin die de godganse dag onderuitgezakt op de bank  paffend zat te gamen en het als een groot onrecht ervoer dat hij het niet tot MP geschopt had omdat zijn IQ , ooit vastgesteld in 19kruik, Nobelprijswaardig was.

kenfan schreef op 30-01-2024 om 12:05:

[..]

Nou....chapeau? Alles wat aandacht krijgt groeit. Wat een onbehouwen, arrogante sneuneus. Arm kind. Wat mij verwondert dat zovelen voetstoots aannemen dat TO+ TOtelg hoogbegaafd zijn. Wederhelft of anderen in de vrienden- en kennissenkring die ook gepromoveerd zijn hoor ik dat woord nooit in de mond nemen. Wel die alcoholistische ex van een vriendin die de godganse dag onderuitgezakt op de bank paffend zat te gamen en het als een groot onrecht ervoer dat hij het niet tot MP geschopt had omdat zijn IQ , ooit vastgesteld in 19kruik, Nobelprijswaardig was.


Maar dat zegt toch niks over de mensen die wel welwillend en geduldig waren? Daar geef ik aandacht aan, dus dat mag groeien. In je bericht hierboven geef jij aandacht aan hoe abject TO is en hoe naïef anderen wel niet zijn. Dat doe je dan toch ook groeien?

Henricus

Henricus

30-01-2024 om 13:46 Topicstarter

nou, ik zal het verhaal voor de geinteresseerden nog even af maken
Inzake het verhaal van school waar we vandaag een rondleiding zouden doen:

(en ja, prutswerk komt wéér even naar boven)

Recentelijk per email afspraak gemaakt voor rondleiding, ook duidelijk gevraagd hoe laat we verwacht werden. Op alles bevestiging en antwoord, behalve het laatste: de tijd.
Ik ging er dan maar van uit dat we 0830 op school moesten zijn.
Eenmaal daar bleek dat 't om 11 uur was oftewel nog 2.5 uur niksdoen in (letterlijk) een uithoek waar niks te beleven is. 

Ja, even een tijd vermelden waar ik duidelijk om gevraagd heb, ik 2,5 uur verkloot én moet overbruggen etc.etc. valt bij mij ook onder de categorie prutswerk.
Ik was dus al gelijk klaar met die school, dochterlief gelukkig ook (o.a. véél te druk voor haar) en zijn we vlot weer vertrokken.
We zijn dus niet verder gekomen dan de hal.

Dient ook gezegd te worden dat de betreffende juf, waar we om 1100 uur een afspraak mee hadden, in de deuropening stond te wachten op de leerlingen.
De laatste leerling kwam er aan, schoenen uit en vroeg wat aan de juf.
Reactie juf: "nee, ik luister niet...pas als we in de klas zijn luister ik naar je" 
Ik had zoiets van oke, vreemd. Maar het kon zijn dat die leerling al een historie had.

paar minuten later, klas ernaast, deur stond open..hoorde ik die juf. 
Er stond blijkbaar iemand op, reactie in de trant van "je staat pas op als ik zeg dat je moet opstaan" 

Lijkt op een lichtelijk militair regime (groep 2 praten we over) en dat is zeker niet de manier die dochterlief (en mij) aan zal staan.

Weer 120 km, een ochtend verkloot én 0 resultaat verder.

Tsja het is natuurlijk ook niet handig om zonder afspraak over de tijd op de bonnefooi naar die school te gaan. Daar kan je de school wel de schuld van geven, maar dat heb je zelf dus ook niet goed afgehecht. Maar goed dat dit is gebeurd, want een school op die afstand is echt een heel erg slecht idee. 

Als je wil vertellen waar je dochter tegenaan loopt, zijn hier heel veel mensen die met je mee kunnen denken over betere ideeën, dus doe daar vooral je voordeel mee! (en dat van je dochter).

Henricus

Henricus

30-01-2024 om 14:12 Topicstarter

RosaMontana schreef op 30-01-2024 om 13:51:

Tsja het is natuurlijk ook niet handig om zonder afspraak over de tijd op de bonnefooi naar die school te gaan. Daar kan je de school wel de schuld van geven, maar dat heb je zelf dus ook niet goed afgehecht.

Ik heb in de email duidelijk gevraagd om een tijd.
Nogmaals, ik kreeg op alles antwoord behalve dat.
Moet ik gaan bedelen, keer op keer er achter aan, om een tijd te ontfutselen?
Het lijkt me dit niet de eerste keer is dat ze een rondleiding doen waarvan de tijd blijkbaar vast staat.
Geen respons? Dan ga ik uit van de reguliere tijden.

Waar dochter tegenaan loopt:
Zij is (uiteraard) anders dan anders, maar derden hebben problemen met haar.
School weet niet wat ze met haar aan moeten enz. 
Wat dát betreft zit ze dus op een verkeerde plek.

(en haar gedrag komt me bekend voor, ik kijk er dus ook niet raar van op dat anderen problemen met haar hebben ipv andersom   )

Henricus schreef op 30-01-2024 om 14:12:

[..]

Ik heb in de email duidelijk gevraagd om een tijd.
Nogmaals, ik kreeg op alles antwoord behalve dat.
Moet ik gaan bedelen, keer op keer er achter aan, om een tijd te ontfutselen?

een beller is sneller. Als ik 120km zou moeten afleggen zou ik niet onderweg gaan zonder uitsluitsel. Je zegt dat je uitgaat van reguliere tijden, maar je ging niet iets reguliers doen. Voor mij is het logisch dat een rondleiding niet begint op een druk en rommelig moment als de start van de schooldag. Voor jou niet. Assumptions are the mother of all fuck ups. 
En dan komen we op een punt waar ik veel aan heb gehad; mensen doen vaak wat voor hen het meest logisch is. Als ik dat niet logisch vind, probeer ik te achterhalen waaròm dat voor hen wel het meest logisch is. Zo bouw ik wat begrip op en helpt de communicatie. 
Jammer dat het zo gelopen is, al ben ik blij voor je dochter dat ze niet zo ver weg moet voor school. Sterkte in je zoektocht. 

Henricus schreef op 30-01-2024 om 14:12:

[..]

Ik heb in de email duidelijk gevraagd om een tijd.
Nogmaals, ik kreeg op alles antwoord behalve dat.
Moet ik gaan bedelen, keer op keer er achter aan, om een tijd te ontfutselen?
Het lijkt me dit niet de eerste keer is dat ze een rondleiding doen waarvan de tijd blijkbaar vast staat.
Geen respons? Dan ga ik uit van de reguliere tijden.

Waar dochter tegenaan loopt:
Zij is (uiteraard) anders dan anders, maar derden hebben problemen met haar.
School weet niet wat ze met haar aan moeten enz.
Wat dát betreft zit ze dus op een verkeerde plek.

(en haar gedrag komt me bekend voor, ik kijk er dus ook niet raar van op dat anderen problemen met haar hebben ipv andersom )

Bedelen hoeft niet, maar voor een afspraak is een tijdstip nodig. En als jij denkt dat dat 8.30 is, betekent niet dat die school dat ook denkt, dat is wel gebleken. 

Je beschrijft wel erg op hoofdlijnen waar je dochter tegenaan loopt. Wat is het precies? Maakt ze geen contact, doet ze niet mee, heeft ze ergens last van, is ze ongelukkig, snapt ze niet wat er van haar verwacht wordt, kan ze alles al, heeft ze geen vriendjes? En wat bedoel je met 'school weet niet wat ze met haar aan moeten'? Wat is er dan aan de hand? Want alleen 'anders dan anders' zijn is op zich geen probleem.

Doemijdieglazenbol schreef op 30-01-2024 om 14:16:

[..]

een beller is sneller. Als ik 120km zou moeten afleggen zou ik niet onderweg gaan zonder uitsluitsel. 

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik mijn partner zo weg zou laten gaan. 
Mocht hij echt zo dom zijn om te weigeren te bellen naar de school, zou ik zelf bellen.

Op 28 jan schreef Henricus over het bezoek aan een andere school, eentje met kleine klassen. Dit is dus niet de school waar 120 km voor gereden moet worden.
Een goede school is niet 123 gevonden; succes met de zoektocht en meldt je dochter ondertussen aan bij een clubje; bv schaatsen of ballet of kookclubje.

Lexus schreef op 30-01-2024 om 12:30:

[..]


Maar dat zegt toch niks over de mensen die wel welwillend en geduldig waren? Daar geef ik aandacht aan, dus dat mag groeien. In je bericht hierboven geef jij aandacht aan hoe abject TO is en hoe naïef anderen wel niet zijn. Dat doe je dan toch ook groeien?

Nee, ik probeerde het met een snoeiharde reactie af te kappen. Door welwillend met TO mee te denken, geeft het aan het extreme gedrag van deze TO de schijn van normaliteit. En dat is het niet. 

Net iets teveel ouders gezien die hun kind een tournee laten maken van school naar school   op zoek naar het een educatief walhalla aan het eind van de regenboog.

Dat is schadelijk voor een kind. Een kleuter dagelijks vier uur in de auto, dat grenst aan kindermishandeling. Dan spoor je echt niet. Nog een paar van dit soort veeleisende onbenullen aan de deur terwijl je een klas naar binnen moet loodsen, en er blijft  helemaal geen leraar in het PO meer over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.